Köpråd gamingdator för mellan 20-25k

Permalänk
Medlem

Köpråd gamingdator för mellan 20-25k

Tjena, kollat på komponenter för en ny dator som ändå ska kunna prestera ok i ett par år. Vad tror ni om detta?

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1649356/mak

Permalänk
Medlem

detta är ett helt ok dator som har upp graderings möjligheter. tänker mest på grafikkortet då. men datorn i sig kommer att stå sig lång tid framöver.
M.2 disken är ett riktigt bra pris på. men har lägre TBW än Kingston Fury Renegade. för bara 300kr skillnad hade jag nog statsat på kingston. men allt du har där ser bra ut.
mvh och lycka till

Permalänk
Medlem

Jag skulle leta efter minnen med CL30 eller lägre och 6000mhz. Det kan påverka prestanda för processorn en hel del, blir synd att köpa en så bra processor och låta den jobba med en hand bakbunden

Minnet ska inte vara speciellt mycket dyrare heller

Som ett mer personligt val, jag skulle aldrig köpa ett chassi utan fläktar under grafikkortet. Hjälper temperaturer och ljud betydligt för egen del

Nu handlar chassi om utseende också, och budget. Titta på chassin som Torrent Compact, Cube 500 flatpack eller klassikern o11 dynamic som förslag

Permalänk
Medlem

Ser bra ut!

Några små fixar, och här är det alltid inviduellt vad man tycker är viktigt. Men det "obligatoriska" är att få dit minnen med rätt hastighet och att datorn kommer ha tillräcklig kylning.

Moderkort är inviduellt, finns billigare för runt 2.3K (Gigabyte eagle AX) eller 2.1k (MSI Gaming Plus Wifi) M.m. Men tycker Tomahawken har helt rätt balans och ser snyggt ut. Det du valde funkar också, men har för mig att VRMen är dålig på det, någon får gärna fylla in här!

Jag hade tagit ett 9070 eller 9070 XT alla dagar i veckan över 5070. 12GB är för snålt. Nya AMD är en dunderhit.

Nätagget bytte jag ut, för e-modellerna från Corsair är kända för att ha 50/50 chans att få missljud. Seasonic är lite dyrare men är mycket trevligare nätagg.

Windows finns att köpa för typ en hundring. 2k för Windows är en hutlös summa.

https://www.inet.se/lista/lofmS/23k

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Tack så jättemycket alla för bra tips, uppskattas verkligen! Gällande GPU, ursäkta min okunskap, men...Jag har tidigare haft en förkärlek till Nvidia pga DLSS . Spelade en del DOOM Eternal förut och DLSS hjälpte extremt bra med att få upp fps i det spelet.
Men har Radeon något liknande , eller är de bättre kort generellt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mak245:

Tack så jättemycket alla för bra tips, uppskattas verkligen! Gällande GPU, ursäkta min okunskap, men...Jag har tidigare haft en förkärlek till Nvidia pga DLSS . Spelade en del DOOM Eternal förut och DLSS hjälpte extremt bra med att få upp fps i det spelet.
Men har Radeon något liknande , eller är de bättre kort generellt?

DLSS är den bästa uppskalarn som finns, utan tvekan. Dock har FSR gjort enorma framsteg i sin sista version (Från FSR 3 till FSR 4) som enbart fungerar på nyaste AMD (som jag länkade).

FSR 4 ligger någonstans mellan DLSS 3 & 4. Har du använt DLSS tidigare så är det troligtvis en version som ligger i nivå med FSR 4. FSR kan t.o.m. vara bättre om det är DLSS 3 du använt.

Du får gärna kolla den här videon från Hardware Unboxed när dom går igenom FSR 4 för 1440p. :

4K:

Det beror också på vilken upplösning du kör. Det borde jag ha frågat från första början. Det styr vart man lägger pengarna i bygget.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Tror du kan betydligt bättre med den budgeten.

Här är ett alternativ med ett billigare bygge som ger mer prestanda för pengarna.

Permalänk
Medlem

Tack alla! ska kika på detta, uppskattas all hjälp