Permalänk

Problem med system Boot!

Tjenare,

kortfattat så vill min nvme inte bli detectad redigt utav asus boot UEFI.

Jag använder en Kingston SA100M480G som OS disk, och ett Asus rog b450 f-gaming moderkort. Har dock fått problem på senaste tiden med att bootpriorityn i BIOS inte vill samarbeta helt med mig.

Jag har flyttat om och valt rätt disk som nummer 1 i bortprioritet men ändå varje gång jag sparar de ändringar så fryser den bara vid nästa startup på skärmen där det står att du ska trycka på del eller f12 för att komma till BIOS. Så varje gång jag ska ha igång datorn måste jag manuellt välja eller gå till kategorin bootoverdrive och välja disken och då bootar den korrekt till Windows 10. Det jobbiga med detta är ju förstås att det tar tid vid varje start men även att mina inställningar/överklockningar sparas inte och därmed inte samma prestanda som förut.

Jag har provat att uppdatera BIOS, plugga ut och in disken, testat med endast den disken i så att den inte ska välja min HDD och försöka starta på.

Här är även en blid på hur det ser ut i diskhanteringen om det är till någon hjälp.

Har någon idéer om vad som är felet så är vore jag extremt tacksam för lite hjälp!

Mvh Olle

Visa signatur

Cpu: 7800x3d | Cpu kylare: Bequiet Dark Rock pro 4
Gpu: 3070 Aorus Master | Moderkort: X670 Aorus Elite AX
Psu: Corsair RM750x | Ram: Kingston cl36 32gb 6000mhz
Chassi: Custom Nzxt H500i | M.2: WD Black SN850X

Permalänk
Rekordmedlem

Bootloadern kan ha installerats på en annan enhet än den där operativsystemet ligger om du haft mer än en enhet ansluten vid installationen så vet du att enheten du vill boota från verkligen är bootbar ?
Har du provat att endast ha den och ingen annan lagringsenhet inkopplad och se om det går att boota från den ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag har provat göra som du skrev, kopplat ut den ända andra disk i systemet så att m.2 an eller OS disken är den ända som är inkopplad i systemet men måste ändå gå in och bootoveridea via BIOS vid uppstart. Men windows installationen borde inte ha blivit på verkad utav att det var flera diskar inkopplade när det installerades eftersom att när jag väl manuellt bootar på m.2 an i BIOS så startar allt korrekt förutom då att mina överklockningar och DOCP profiler hänger med.

Visa signatur

Cpu: 7800x3d | Cpu kylare: Bequiet Dark Rock pro 4
Gpu: 3070 Aorus Master | Moderkort: X670 Aorus Elite AX
Psu: Corsair RM750x | Ram: Kingston cl36 32gb 6000mhz
Chassi: Custom Nzxt H500i | M.2: WD Black SN850X

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av olleking123:

Jag har provat göra som du skrev, kopplat ut den ända andra disk i systemet så att m.2 an eller OS disken är den ända som är inkopplad i systemet men måste ändå gå in och bootoveridea via BIOS vid uppstart. Men windows installationen borde inte ha blivit på verkad utav att det var flera diskar inkopplade när det installerades eftersom att när jag väl manuellt bootar på m.2 an i BIOS så startar allt korrekt förutom då att mina överklockningar och DOCP profiler hänger med.

I så fall är det nått som är felinställt på moderkortet om det inte kommer ihåg inställningarna när det inte finns flera enheter att välja mellan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Låter som det kan vara CMOS batteriet på mamma kortet.
Testa att bytta till ett nytt batteri.

Permalänk

ja det har du nog rätt i, ska ta och prova det!

tackar!

Visa signatur

Cpu: 7800x3d | Cpu kylare: Bequiet Dark Rock pro 4
Gpu: 3070 Aorus Master | Moderkort: X670 Aorus Elite AX
Psu: Corsair RM750x | Ram: Kingston cl36 32gb 6000mhz
Chassi: Custom Nzxt H500i | M.2: WD Black SN850X

Permalänk
Medlem

Vill bara påpeka en sak som jag tycker mig se.

Det ser ut som att din NVME-disk är konfigurerad till MBR.
Det framgår på bilden att du inte har någon EFI-partition samt att samtliga partitioner är NTFS.
Du kan enkelt i diskhanteraren bekräfta att din NVME-disk är satt till MBR genom att högerklicka på "Disk 1" och se att du där har ett utgråat alternativ "Konvertera till GPT-disk".

Även om manualen säger att standardinställningar för bootdisk bör vara "Autodetect" i UEFI/BIOS, så är det inte säkert det gäller efter att man uppdaterat BIOS... särskillt då det kommer till de nyare BIOS-versionerna där TPM och liknande numera är aktiverade som standard.

MBR och GPT?
Det är två olika sätt att hantera partitioner på diskar.
Enkelt kan man säga att MBR används av BIOS (ofta kallat "Legacy" i UEFI) och GPT av UEFI.
En annan skillnad är att MBR är begränsande till 2.2TB vilket gör att vi direkt kan säga att din 6TB-disk är satt till GPT.
Genom att aktivera kompatiblitetsläge, ofta kallat CSM i UEFI så brukar det gå bra att boota från en disk med formatet MBR.
Läs om det i manualen: https://rog.asus.com/us/motherboards/rog-strix/rog-strix-b450... (Sök i manualen efter CSM.)

Jag rekommenderar dock att ändra konfiguration på NVME-disken från MBR till GPT men det är absolut inget måste.
Det finns "tre" sätt att ändra konfigurationen.
Ett är att man använder konverteringsverktyget mbr2gpt, det ska inte kräva någon ominstallation och man ska inte förlora någon data, men inget är garanterat, varför det är starkt rekommenderat att säkerhetskopiera allt man önskar spara från disken före man konverterar.
Det andra är att man använder verktyget diskpart och samtidigt rensar disken på all data och sedan installerar om Windows.
Det tredje är att man använder konverteringsverktyget och sedan gör en ominstallation av Windows där man under installationen tar bort samtliga partitioner, snarlikt till verktyget diskpart men kan upplevas som enklare.

Om du bestämmer dig för att konvertera så rekommenderar jag att endast ha systemdisken inkopplad under förfarandet.
Känner du dig osäker är det bara skriva i tråden.