Permalänk
Medlem

19 209p Kunde vart bättre men var på fel ställe på första

#1: Gissade först omkr Malaysia/Singapore. Lyckades sen hitta en skylt där det stod Christmas Island, men så av stressen att hinna så gick jag till fel hav och klicka random där för att hamna närmre, det var ju en miss... Så här i efterhand borde jag veta vart den ligger, speciellt med tanke på att jag såg något youtubeklipp nyligen om Malaysia Flight 370 där det finns någon teori att det var hit som det var på väg...

#2: Den här var enkel för mig, med tanke på att jag har varit i McAllen flera gånger (senast jul/nyår 2019-20). Kände igen skyltarna och speciellt när jag såg Business 83:an.

#3: Såg snabbt att det var i Polen, såg sedan en bil som det stod Lodz på, lyckades hitta ena gatan från första korsningen jag hittade men inte andra.

#4: Hade lite svårt att gissa vilket av länderna i balkan det var, chansade på Serbien.

#5: Att det var i Kiev var ganska klart med tanke på att Boryspil (flygplatsen) är med på första vägskylten jag såg. Försökte leta fram de två stora rondellerna men var längre ut från centrum än vad jag trodde så lyckades inte komma supernära.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

I jakten på den bästa kartan och lite lätt fredagsfeeling tänkte jag att vi provar A Linguistic World. Nu vet jag inte hur kurerad kartan är då de slutar räkna vid 1000+ platser, men förhoppningsvis är den skapad av någon med för mycket fritid och känsla för GeoGuessr.

A Linguistic World - 2 minuter

Lycka till!

22386 poäng.

Det stod Christmas Islands på en skylt nära starten om man flyttade fram några steg. Jag spenderade en del tid att försöka komma ihåg och se var Christmas Islands ligger. Först tittade jag i Stilla Havet och sedan en snabb titt i Karibien men sedan så såg jag att den var söder om Indonesien. 1.9 km ifrån och 4993 poäng.

Gissning 1

Det såg ut som USA, gissade först Florida för att jag såg lite palmer. Efter att ha åkt lite så såg jag en skylt där det stod Texas på den så då gissade jag en bra bit väster om Dallas. 709 km ifrån och 3086 poäng.

Gissning 2

På den tredje gissningen såg man att det var Polen direkt på språket. Jag fortsatte lite framåt och precis innan närmsta korsningen norrut så såg jag en informationsskylt på höger sida där det stod Lodzka och då undrade jag om det var någon typ av böjning av staden Lodz och gissade där. Vid korsningen var det även vägskyltar och den ena vägen hittade jag faktiskt ganska direkt när jag zoomade in i Lodz. Sedan var det bara att leta efter den andra vägen som gick söder ut från den första vägen och lyckades gissa 59 m ifrån och fick 5000 poäng.

Gissning 3

Fjärde gissningen så trodde jag att det var i någon av de forna Jugoslaviska länderna. Jag gissade i Serbien vilket var fel land men fick ändå 4402 poäng och var 187 km ifrån.

Gissning 4

Den sista gissningen så tänkte jag Ryssland eller Ukraina först men efter att ha hittat en vägskylt mot flera olika städer som Odessa, Kharkiv, Lviv osv så gissade jag i Ukraina. Först så gissade jag mellan Kiev och Odessa men när jag funderade på det så såg jag vägskyltar till de flesta större städerna i Ukraina som ligger på olika sidor av landet men jag hittade inte någon vägskylt till Kiev. Då tänkte jag att vi måste vara i Kiev och i sista sekunder så ändrade jag min gissning så jag hamnade precis utanför Kiev. Hade jag haft några sekunder till på mig så hade jag gissat mitt i Kiev och nog fått några fler poäng. Men ändå bra med att jag han ändra min gissning och fick 4905 poäng och var 28 km ifrån

Gissning 5
Permalänk
Hedersmedlem

Jag såg namnet på kartan och känner att jag är tvungen att prova den för att se vad det är för något.
Så idag kör vi Dumb Test for Smart People. Enligt beskrivningen så är det en blandning av kända platser tillsammans med deras mindre kända kopior eller replikor... Är vi smarta nog att se vilka som är äkta och inte?

Dumb Test for Smart People - 2 minuter

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Jag såg namnet på kartan och känner att jag är tvungen att prova den för att se vad det är för något.
Så idag kör vi Dumb Test for Smart People. Enligt beskrivningen så är det en blandning av kända platser tillsammans med deras mindre kända kopior eller replikor... Är vi smarta nog att se vilka som är äkta och inte?

Dumb Test for Smart People - 2 minuter

Lycka till!

Rejäl miss på första, men på resterande fyra hade vi två närmast identiska poäng.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

Rejäl miss på första, men på resterande fyra hade vi två närmast identiska poäng.

Ja, jag såg det! Hade blivit en riktigt intressant duell, om vi hade kört det läget!

Lite kul karta ändå, synd att den bara har 60 kurerade startplatser.

Permalänk
Medlem

17 086p

Orkade inte riktigt koncentrera mig, så missade rejält på #2. Drog en chansning där.

Permalänk
Medlem

Det är påskön dom där gubbarna finns på va? Men ganska säker att det inte är japanska tecken på påskön, plus att dom står inte på ett sånt där ställe. Åkte runt lite och blev mer och mer säker på att vi är i södra Japan någonstans. Dels pga "bokstäverna" och dels pga bilarna på parkeringen. Havet ligger österut, gissar att vi är på östra sidan av någon ö i södra delen av Japan. Gissade lite random och blev väldigt förvånad när jag hamnade 1.7km ifrån. Zoomade in på ett random ställe och hittade något Udo Shrine, en fyr, osv. Kändes inte helt rätt men orkade inte leta mer. Sällan man har sån här tur!

Gissning 1

Den där statyn känner jag igen! Har faktiskt varit i Florens, 9 år sedan. Men då var man i den åldern då alkohol och mat var mer intressant än statyer så jag var aldrig in och såg den där statyn. Men vet att den ska stå i ett museum rätt centralt i Florens och att det finns fler statyer där av samma skapare. Michelangelo va? Hittade ett museum på kartan där det stod att det skulle finnas statyer av honom så jag gissade på det, men hade tydligen fel. Hade jag letat lite mer så hade jag kanske sett det rätta svaret lite längre norrut. Står till och med att David, som den så vackert heter, står där på det andra museumet.

Gissning 2

Några dagar innan jag var i Florens så var jag även i Rom, så den här fontänen minns jag. Helvete vad mycket folk det var där då, även fast det var i oktober. Caesar's palace, det är Vegas. Inte varit där men man bör känna igen det. Blev lite vilse på kartan, hittade inte riktigt var jag var i förhållande till palatset. 292m ifrån, missade en poäng. Nu såhär i efterhand så ser jag att jag skulle ha kikat lite längre norrut, precis som i Florens. Får tar med mig det till runda 4 ifall jag kör fast igen.

Gissning 3

Ca 4-5 månader efter jag var i Italien så var jag även förbi Los Angeles. Dock bara en snabb visit, mellanlandade på väg från New York till Nya Zeeland och hade ca ett dygn i LA. Hann förbi gatan med stjärnorna och hann även förbi Venice Beach. Såg aldrig skylten på såhär nära håll. Tog mig en liten stund att hitta igen skylten på kartan. Ser ut som att vi är på en "stig", och inte en väg. Funderade på vägen där (som faktiskt var rätta svaret) men det kändes som att det borde vara något lite större ändå. Gissade på stigen till vänster men det var tydligen fel.

Gissning 4

Dagen efter Florens så befann jag mig i Venedig, fruktansvärt bakis. Att jag ens lyckades ta mig till Venedig var ett under. Inte första gången Geoguesser skickar mig till Venedig, och det är alltid lika svårt tycker jag. Gick vilse hela tiden när jag var där också. Tågstationen vid "entrén" är ett riktmärke, Rialto-bron ett annat, huvudkanalen som slingrar sig genom ett tredje märke, och Piazza San Marco ett fjärde. Åkte österut från start och kom utanför staden. Det hjälpte dock inte supermycket, bara att jag var på östra sidan om kanalen. Såhär i efterhand så skulle jag ha åkt västerut så fort jag kom utanför staden, då hade jag kommit till huvudkanalen och kanske sett Rialto-bron till söder och på så vis kunnat backtracka var jag började.

Gissning 5

Gick ganska bra ändå, tappade bara 11 poäng totalt på alla fem rundorna. Tror aldrig jag varit så nära en perfect score. Hade dock mycket tur. Första kartan var det turen som räddade mig, sedan på tre av dom andra hade jag turen att jag varit i dom städerna och på en annan så var det en så lätt karta att man borde få hyfsat bra poäng på den.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

En sak jag skulle vilja ha i Geoguessr är möjligheten att växla till flygfotoläge. Det spelar ingen roll för den storskaliga positioneringen, men skulle kunna göra skillnaden mellan att hamna på full poäng eller flera hundra meter fel i vissa situationer.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Ingen blekaste vart påskön ligger någonstans, men det var oavsett fel.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Har åtminstone @wittwang med mig i botten <3

Permalänk
Hedersmedlem

Tar till en liten extra utmaning den här veckan för lite variation.

World Cities, men med 1 minuts tidsbegränsning och inga förflyttningar (Du kan fortfarande panorera kameran och zooma).

World Cities - 1 minut ingen förflyttning

Lycka till!

Permalänk
Medlem

21 980 poäng. Nöjd under omständigheterna!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Tar till en liten extra utmaning den här veckan för lite variation.

World Cities, men med 1 minuts tidsbegränsning och inga förflyttningar (Du kan fortfarande panorera kameran och zooma).

World Cities - 1 minut ingen förflyttning

Lycka till!

Minns inte ens en av dem

Något med tyskland, men sen hette butiken ’frank’ så tänkte på nederländerna, inte rätt

Såg ett telefonnummer som började med 01, i Frankrike (eller på franska i alla fall) så paris kändes rimligt. Såg också ut som paris när jag varit där

West Perth var ganska enkelt att se

Var nästan bensäker på att det censurerade var en kyrka jag sett i Gdansk så jag var dum nog att sluta kolla mer noga

Dold text
Permalänk
Medlem

Gick oväntat bra. 22 109 poäng.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

21 980 poäng. Nöjd under omständigheterna!

Jag tyckte det var lite roligt att vi båda gjorde samma tankevurpa/chansning på ena!
Snyggt jobbat!

Skrivet av medbor:

Minns inte ens en av dem

Något med tyskland, men sen hette butiken ’frank’ så tänkte på nederländerna, inte rätt

Såg ett telefonnummer som började med 01, i Frankrike (eller på franska i alla fall) så paris kändes rimligt. Såg också ut som paris när jag varit där

West Perth var ganska enkelt att se

Var nästan bensäker på att det censurerade var en kyrka jag sett i Gdansk så jag var dum nog att sluta kolla mer noga

Dold text

Snyggt jobbat! Du klådde definitivt mig i alla fall.

Skrivet av Jonny Myran:

Gick oväntat bra. 22 109 poäng.

Jag tror till och med du knep förstaplatsen (Än så länge) med den poängen!

Permalänk
Medlem

23 830p Stressigt med en minut bara men blir helt annan typ av utmaning.

Satte de två första relativt enkelt eftersom det var lätt att se vart man var efter byggnaderna.

Tredje: kände igen typen av gata och var i både staden jag gissade och rätt stad i somras så var nöjd med den lilla hjälpen som fanns runtomkring

Fjärde: Land var ganska enkelt, gissade mitt i centrum ungefär då jag inte kunde hitta något tydligt som gav mer info

Sista: Landet plockade man ganska snabbt, staden var svårare, såg en text som gjorde att jag gissade i den staden jag gissade. Som tur åt rätt håll mot där det var egentligen

Dold text
Permalänk
Medlem

Man skulle ha en klocka som tickar ner så man märker när det blir bråttom. De första två som var de enda jag faktiskt kunde lista ut var de var tog jag ju för lång tid på mig att försöka hitta exakt rätt plats så det blev 0 istället
De andra var enbart chansningar på språken men blev ju oförskämt bra på de två jag kunde lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensa86:

Man skulle ha en klocka som tickar ner så man märker när det blir bråttom. De första två som var de enda jag faktiskt kunde lista ut var de var tog jag ju för lång tid på mig att försöka hitta exakt rätt plats så det blev 0 istället
De andra var enbart chansningar på språken men blev ju oförskämt bra på de två jag kunde lite.

Det är ju en klocka i överkant av skärmen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det är ju en klocka i överkant av skärmen.

Jag menade med ljud som tickar ner på slutet, problemet är ju att man glömmer att titta på klockan när man letar efter rätt plats på kartan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensa86:

Jag menade med ljud som tickar ner på slutet, problemet är ju att man glömmer att titta på klockan när man letar efter rätt plats på kartan.

Aha, just det problemet har inte jag.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensa86:

Jag menade med ljud som tickar ner på slutet, problemet är ju att man glömmer att titta på klockan när man letar efter rätt plats på kartan.

Tricket är att klicka ofta och sätta ut markören flera gången medan man letar

Permalänk
Medlem

Tog iallafall rätt länder. Går snabbt med 1 minut. Sjukt att ni är flera som prickar exakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Tar till en liten extra utmaning den här veckan för lite variation.

World Cities, men med 1 minuts tidsbegränsning och inga förflyttningar (Du kan fortfarande panorera kameran och zooma).

World Cities - 1 minut ingen förflyttning

Lycka till!

23025 poäng för mig.

Det blev fel stad i Österrike samt Polen, övriga städer prickade jag rätt.

För första gissningen så fanns Coventry på ena byggnaden och det var relativt enkelt att hitta Coventry på kartan. 410m ifrån och 4998 poäng

Andra gissningen var också relativt enkel då det stod Perth på ett antal olika ställen. 4.5 km ifrån och 4983 poäng.

Tredje gissningen så gissade jag Wien istället för Innsbruck. 387km ifrån och 3717 poäng

Fjärde gissningen gissade på Paris. 4.8km ifrån och 4982 poäng.

Sista gissningen så gissade jag i Lodz i Polen vilket var fel stad. 183 km ifrån och 4345 poäng.

Dold text
Permalänk
Redaktion
Redaktör

Not great, not terrible.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tricket är att klicka ofta och sätta ut markören flera gången medan man letar

Hmm, det räcker alltså att placera markören och fortsätta, man måste alltså inte trycka "GUESS" för att den ska ta det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensa86:

Hmm, det räcker alltså att placera markören och fortsätta, man måste alltså inte trycka "GUESS" för att den ska ta det?

Där markören står när tiden tar slut gäller. Att trycka "guess" gör bara att man avslutar rundan i förtid.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem

Nu kanske det inte är alla som uppskattar att jag kör en karta utan förflyttning igen, men jag blev lite nyfiken på den här kartan som är specifikt framtagen för just utmaningar utan förflyttning.

Vi spelar den här veckan A Learning World med 1 minuts begränsning och utan förflyttning. Ni kan alltså fortfarande zooma och panorera, bara inte förflytta er.

A Learning World - 1 minut ingen förflyttning

Lycka till!

Permalänk
Medlem

19 297 poäng. En riktigt bra chansning som gick hem på sista som jag är nöjd med!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

19 297 poäng. En riktigt bra chansning som gick hem på sista som jag är nöjd med!

Snyggt!
Själv kan jag inte bestämma mig för om jag ska skylla på kartan eller om det bara var jag som var dålig...

Permalänk
Medlem

Hu vad illa det gick idag.