Ingen ssh till min Raspberry Pi 4

Permalänk
Medlem

Ingen ssh till min Raspberry Pi 4

Vill sätta upp Home Assistant på min Raspberry Pi 4 vilket till en början gick bra. Lyckades få till en USB-ansluten SSD med Ubuntu som den kunde boota från. Men sedan lyckades jag krascha den. Har en Aeotec Z-stick som dyker upp i lsusb på min HP-server, men min Raspberry Pi verkar inte reagera när jag stoppade in den. Dock hittade den ett USB-minne så jag antar att portarna är OK.

Tänkte då att jag börjar om från början. Men nu när jag gör det kan jag inte köra ssh till den då den inte har en skärm. Har formaterat om SSD-disken med Raspberry Pi Imager och installerat Ubuntu precis som tidigare. Den får ett IP och svarar på ping. Men när jag försöker med ssh får jag bara "Connection refused".

Har försökt att ställa in i Raspberry Pi Imager att jag vill ha ssh och har även lagt till ssh-filen i /boot men inget verkar hjälpa. Det blir lite svårt att se vad som händer när den inte har en skärm. När jag började så skulle man först skapa ett sd-kort med kod för USB-boot. Det kunde man dock ta bort sedan och jag tycker den borde ha kommit upp och fått igång nätverket i och med att den svarar på ping. Men vad kan det annars vara jag missar?

Permalänk
Medlem

Du installerar en SSH addon till HA när den är installerad och klar från GUI:t

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Du installerar en SSH addon till HA när den är installerad och klar från GUI:t

OK, men problemet är att jag inte har kommit dit ännu. Jag tänkte köra HA via Docker, men just nu försöker jag få igång ssh på en rpi4 med usb-boot disk.

Permalänk
Medlem

Gjorde om proceduren, men valde den här gången Raspberry Pi OS i Imager-verktyget och det verkar ha hjälpt. Hade gärna haft Ubuntu som på min HP-server, men jag kan leva en annan Debian-klon så nu är det dags för Docker och HA.

Permalänk
Medlem

Du får ingen fråga om credentials utan bara "connection refused" direkt?
Du kan köra med -v på klienten för att se (mycket) mer data. Det borde finnas mer info där.

Vet inte riktigt vad du menar med att "lagt till ssh-filen i /boot"? I princip ska du ju bara behöva se till att SSH-servern startar automatiskt.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Du får ingen fråga om credentials utan bara "connection refused" direkt?
Du kan köra med -v på klienten för att se (mycket) mer data. Det borde finnas mer info där.

Vet inte riktigt vad du menar med att "lagt till ssh-filen i /boot"? I princip ska du ju bara behöva se till att SSH-servern startar automatiskt.

den startar om det finns en fil som heter ssh i root i Raspberry Pi OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Du får ingen fråga om credentials utan bara "connection refused" direkt?
Du kan köra med -v på klienten för att se (mycket) mer data. Det borde finnas mer info där.

Vet inte riktigt vad du menar med att "lagt till ssh-filen i /boot"? I princip ska du ju bara behöva se till att SSH-servern startar automatiskt.

Stämmer, den gav Connection refused direkt.

Citat:

$ ssh -vvv rpi@192.168.1.243
OpenSSH_8.9p1 Ubuntu-3, OpenSSL 3.0.2 15 Mar 2022
debug1: Reading configuration data /etc/ssh/ssh_config
debug1: /etc/ssh/ssh_config line 19: include /etc/ssh/ssh_config.d/*.conf matched no files
debug1: /etc/ssh/ssh_config line 21: Applying options for *
debug2: resolve_canonicalize: hostname 192.168.1.243 is address
debug3: expanded UserKnownHostsFile '~/.ssh/known_hosts' -> '/home/rpi/.ssh/known_hosts'
debug3: expanded UserKnownHostsFile '~/.ssh/known_hosts2' -> '/home/rpi/.ssh/known_hosts2'
debug3: ssh_connect_direct: entering
debug1: Connecting to 192.168.1.243 [192.168.1.243] port 22.
debug3: set_sock_tos: set socket 3 IP_TOS 0x10
debug1: connect to address 192.168.1.243 port 22: Connection refused
ssh: connect to host 192.168.1.243 port 22: Connection refused

Kände mig lite desperat och försökte följa det som flera guider skriver:

Citat:

For headless setup, SSH can be enabled by placing a file named ssh, without any extension, onto the boot partition of the SD Card. When the Raspberry Pi boots, it looks for the ssh file. If it is found, SSH is enabled and the file is deleted. The content of the file does not matter; it could contain text, or nothing at all.

https://www.raspberrypi.com/documentation/computers/remote-ac...

Men nu verkar ssh ha hoppat igång, nu ska jag bara förstå ad problemet med usb-stickan är för att få igång z-wave.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Men nu verkar ssh ha hoppat igång, nu ska jag bara förstå ad problemet med usb-stickan är för att få igång z-wave.

För att svara mig själv så hittade jag precis:

https://community.home-assistant.io/t/raspberry-pi4-not-detec...

Verkar som det kan vara ett problem om man kopplar stickan direkt till Pi:n. Ska se om jag kan hitta en USB-hub.