Följ Black Week på SweClockers

Ingen extern tillgång till raspberry efter router startas om?

Permalänk

Ingen extern tillgång till raspberry efter router startas om?

tp-link tr mr3420 router, den servar mobiler, surfplatta och en raspberry pi.

Jag har lagt in en no-ip adress i routern för att få extern tillgång till raspberryn och det har fungerat bra under ett halvår, inga problem att logga in med datorn som inte har lokal tillgång även en app i telefonen som använder den statiska noip-adressen har fungerat bra.

Pga arbete stängdes routern av och sen dess strular det, kan inte logga in med datorn får upp detta "Anslutningen avbröts Ett fel uppstod under anslutning till x.com. "
Med mobiltelefonen kan jag logga in via den lokala ipadressen så uppenbarligen fungerar raspberryn men stänger jag av wifi och försöker komma åt externt så är det stopp.

för mig ser det ut som routern bråkar och helt enkelt stoppar all trafik mellan raspberry och internet.
Jag har kollat och den statiska noip adressen finns kvar i routern även kollat så ipadressen uppdateras hos noip och det gör den, vad jag kan se har routern inte kört nån uppdatering som strulat till med inställningar, firmware är ~1.5år gammalt.
Även provat starta om routern men hjälpte inte.

Vad kan ligga bakom detta? att det börjar strula efter omstart?
Mvh Raven6666

Permalänk
Medlem
Skrivet av raven6666:

tp-link tr mr3420 router, den servar mobiler, surfplatta och en raspberry pi.

Jag har lagt in en no-ip adress i routern för att få extern tillgång till raspberryn och det har fungerat bra under ett halvår, inga problem att logga in med datorn som inte har lokal tillgång även en app i telefonen som använder den statiska noip-adressen har fungerat bra.

Pga arbete stängdes routern av och sen dess strular det, kan inte logga in med datorn får upp detta "Anslutningen avbröts Ett fel uppstod under anslutning till x.com. "
Med mobiltelefonen kan jag logga in via den lokala ipadressen så uppenbarligen fungerar raspberryn men stänger jag av wifi och försöker komma åt externt så är det stopp.

för mig ser det ut som routern bråkar och helt enkelt stoppar all trafik mellan raspberry och internet.
Jag har kollat och den statiska noip adressen finns kvar i routern även kollat så ipadressen uppdateras hos noip och det gör den, vad jag kan se har routern inte kört nån uppdatering som strulat till med inställningar, firmware är ~1.5år gammalt.
Även provat starta om routern men hjälpte inte.

Vad kan ligga bakom detta? att det börjar strula efter omstart?
Mvh Raven6666

Kan vara att din internetoperatör gav dig en cg-nat address istället för en publik du hade innan. Det kan ske vid omstart av routern när den ber om ip vid uppstart.

Permalänk
Medlem

Ja kontrollera så du inte fått en 100.x.x.x-adress på WAN sidan på din router.

Permalänk

Din port forward har försvunnit?

Antar att du behövde ha en viss port öppen på routern för att komma igem den.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows