Permalänk
Medlem

Finns det någon fördel med ddr5 idag?

Ska köpa ny dator och kollar runt om man ska köpa ddr4 eller ddr5. De tester jag hittat (timmar på youtube) verkar visa att det är samma prestanda mellan ddr4 och ddr5.

Så finns det något bra argument för att köpa ddr5? Eller ska man spara lite pengar och köra på ddr4? (till en 13x00k)

Permalänk
Medlem

Köper du DDR5 kan du ta med dom till nästa bygge.
Köper du DDR4 lär det bli sista gången du använder dom i en ny dator.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

i vissa spel är ddr5 snabbare än ddr4

https://www.youtube.com/watch?v=H5dGGteMSmw

och med ddr5 får man högre mhz och lägre volt på minnena och dessutom är det mer framtids säkert köp.
har sett tester där ddr5 kan ge bättre fps i spel med rtx grafikkort också där dom drar nytta

se denna video där han förklarar att ddr5 är bättre val att ddr5 hjälper Raytracing

https://www.youtube.com/watch?v=aPRQ1wJ73xg

men köp ddr4 du smaken som baken jag har iaf hoppas på ddr5 tekniken och ångrar inget alls. det kommer bli svårt nästa gen Intel 14th Meteor lake där är bara stöd för ddr5 så kan man glömma ddr4 och dessutom är ddr6 på gång med bas frekvens på 12000Mhz

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

i vissa spel är ddr5 snabbare än ddr4

https://www.youtube.com/watch?v=H5dGGteMSmw

och med ddr5 får man högre mhz och lägre volt på minnena och dessutom är det mer framtids säkert köp.
har sett tester där ddr5 kan ge bättre fps i spel med rtx grafikkort också där dom drar nytta

se denna video där han förklarar att ddr5 är bättre val att ddr5 hjälper Raytracing

https://www.youtube.com/watch?v=aPRQ1wJ73xg

men köp ddr4 du smaken som baken jag har iaf hoppas på ddr5 tekniken och ångrar inget alls. det kommer bli svårt nästa gen Intel 14th Meteor lake där är bara stöd för ddr5 så kan man glömma ddr4 och dessutom är ddr6 på gång med bas frekvens på 12000Mhz

Vad jag har sett så ger ddr5 bättre fps i vissa spel och ddr4 i vissa, dock bara några enstaka fps. Hade också hoppats på att ddr5 skulle ge en större fördel. Även om man köper ddr5 nu är det nog tveksamt att man tar med de till nästa bygge då det lär finnas betydligt bättre minnen då (hoppas man iaf). Känns dock tråkigt att köpa ddr4 nu när det finns ddr5 men blir ju många tusenlappar skillnad.

Permalänk
Medlem

ddr5 ägare här, kan inte säga att jag märker någon verklig fördel. Men sen ser jag heller ingen smart anledning att köpa ddr4 när man bygger ny dator idag. Hastigheten kommer säkert utnyttjas mer i spel i framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av klacko:

Vad jag har sett så ger ddr5 bättre fps i vissa spel och ddr4 i vissa, dock bara några enstaka fps. Hade också hoppats på att ddr5 skulle ge en större fördel. Även om man köper ddr5 nu är det nog tveksamt att man tar med de till nästa bygge då det lär finnas betydligt bättre minnen då (hoppas man iaf). Känns dock tråkigt att köpa ddr4 nu när det finns ddr5 men blir ju många tusenlappar skillnad.

går ju alltid köpa billiga ddr4 minnen beg på tradera o komma undan mot nya kit och du kan vänta tills ddr5 priserna dras ner lite mer just nu är det ju klart bättring sen jag köpte mina Gskill ddr5 6000mhz cl40 för 5500kr nu har dom sjunkit bra.. jag köpte ddr4 till min yngsta bror 32gb ddr4 3600mhz cl18 Kingston HyperX rgb för 1000 lapp på tradera.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.