Permalänk
Medlem

Inbränning Acer Nitro VG272UV!?

Något mycket märkligt hände nyss, jag satt o kollade youtube på min andraskärm som är en Acer Nitro VG272UV, och helt plötsligt blev hela skärmen randig vertikalt och såg allmänt skum ut.
Jag stängde ned allt och såg att det låg en "inbränning" kvar utav allt som varit på skärmen.
Bestämde mig då för att starta om datorn, men inbränningen låg kvar vid hela omstarten, även vid boot.
Ryckte ur strömmen i ca 1 minut men inbränningen syntes så fort jag satte i sladden igen...
Kopplade i min laptop via HDMI och inbränningen syntes även där!

Vad hände?
Det verkar tyna bort sakta men säkert o bli svårare o se, men det ligger fortfarande kvar just nu iaf.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CusmaR:

Något mycket märkligt hände nyss, jag satt o kollade youtube på min andraskärm som är en Acer Nitro VG272UV, och helt plötsligt blev hela skärmen randig vertikalt och såg allmänt skum ut.
Jag stängde ned allt och såg att det låg en "inbränning" kvar utav allt som varit på skärmen.
Bestämde mig då för att starta om datorn, men inbränningen låg kvar vid hela omstarten, även vid boot.
Ryckte ur strömmen i ca 1 minut men inbränningen syntes så fort jag satte i sladden igen...
Kopplade i min laptop via HDMI och inbränningen syntes även där!

Vad hände?
Det verkar tyna bort sakta men säkert o bli svårare o se, men det ligger fortfarande kvar just nu iaf.

<Uppladdad bildlänk>

Retention?
Om det försvinner, i framtiden prova sänk ljusstyrka en del, eller kontrasten en aning. Har liknande på en gammal Dell IPS som står vid sidan om. Dock inte sådär tydligt. Men syns emot grå bakgrund.

Trevlig tunnbrödsrulle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Retention?
Om det försvinner, i framtiden prova sänk ljusstyrka en del, eller kontrasten en aning. Har liknande på en gammal Dell IPS som står vid sidan om. Dock inte sådär tydligt. Men syns emot grå bakgrund.

Trevlig tunnbrödsrulle.

Tvivlar på retention, jag hade satt mig vid datorn och börjat kolla på videon kanske 10 minuter innan. Hela skärmen frös typ till och blev randig och då sparades allt som var på skärmen vid det tillfället och fastnade.
Kör på ljusstyrka 10/100 så har inte så mycket att ta av haha!, skärmen är inköpt för ca 1 månad sedan.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Vad händer om du drar ut båda skärmar och byter plats bak i grafikkortet? Samt bara kopplar in problemskärmen.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Bildexpert 📺

Ingen inbränning utan retention. Har inget med ljusstyrkan på skärmen att göra eftersom det är LCD-panelen. Gissar att när styrkrets/scaler hängde sig slutade inversionen fungera och då blir det retention på några sekunder på en LCD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ingen inbränning utan retention. Har inget med ljusstyrkan på skärmen att göra eftersom det är LCD-panelen. Gissar att när styrkrets/scaler hängde sig slutade inversionen fungera och då blir det retention på några sekunder på en LCD.

ah okej, ja det hängde säkert kvar i en 30 minuter men nu ser jag det inte längre!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Ingen inbränning utan retention. Har inget med ljusstyrkan på skärmen att göra eftersom det är LCD-panelen. Gissar att när styrkrets/scaler hängde sig slutade inversionen fungera och då blir det retention på några sekunder på en LCD.

Kör jag ljusstyrkan på max på dellen så blir det skuggbilder kvar av väldigt ljusa/färgade ikoner dessa syns sedan mot grå bakgrund. Detta går rätt fort. Drar jag ner ljusstyrkan till rimlig nivå på 40% så tar det betydligt längre tid men händer ändå. Modellen är en U2412M.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Nozomi:

Kör jag ljusstyrkan på max på dellen så blir det skuggbilder kvar av väldigt ljusa/färgade ikoner dessa syns sedan mot grå bakgrund. Detta går rätt fort. Drar jag ner ljusstyrkan till rimlig nivå på 40% så tar det betydligt längre tid men händer ändå. Modellen är en U2412M.

Retention på LCD är att skikten i LCD-panelen joniseras vilket påverkar hur kristaller vrider sig. Ljusstyrkan på en korrekt (och modern) fungerande LCD-skärm reglerar lysdioderna vilket inte har med detta att göra. Det finns ingen fysikalisk koppling mellan ljuset i lysdioen och den bild som faktisk dröjer kvar på skärmen.

Det finns dock äldre skärmar, jag hade själv en sådan Dell med 1920x1200-panel en gång, där ljusstyrkereglaget är ett kombinationsreglage för både fysiskt ljus från belysningen men också ett kontrast-reglage. Reglaget påverkar alltså både belysningens styrka men flyttar också ankring för vitt i signalen. Så när du kör högsta ljus är det full blåst på ljuset och full vridning på kristallen, där vridningen ökar nivån av retention när det krävs starkare spänning för att vrida kristallen.

När du sänker ljusstyrkan kan den fysiska belysningen bara sänka sig till en viss gräns. För att minska ljuset ytterligare kombineras det med kontrast-reglage-funktionen där skärmen istället flyttar vitt nedåt i skalan och helt enkelt börjar visa vitt som ljusgrått, grått och så vidare. Då vrider sig kristallen inte lika mycket och det blir mindre retention eftersom det används mindre spänning för att vrida kristallen.

Nackdelen med detta är att man får sämre dynamiskt omfång och sämre kontrast eftersom istället för vitt = 255, 255, 255 börjar man flytta ankra vitt på exempelvis 186, 186, 186 vilket med gamma 2.2 motsvarar en halvering av ljusstyrkan. Då har man reducerat det dynamiska omfånget från 16,7 miljoner nyanser ned till ≈6,5 miljoner vilket ger mer posterisering. Svart i bilden som fortfarande är baserat på ljuset från belysningen kommer inte ändras. Så kontrastförhållandet halveras, från typiskt 1000:1 till 500:1.

Därför många testare som hållit på länge testar sådant som "Contrast Stability" och liknande. För att se att kontrastförhållande och dynamik behålls även med sänkt ljusstyrka på skärmen.

Nu är nog inte U2412M en sådan skärm – den bör ha moderna vita lysdioder. Men den kan fungera på så sätt om du använder någon annan lösning för att reglera ljuset, till exempel ett program på datorn som f.lux eller liknande som enligt samma princip ändrar på signalen och egentligen inte gör skärmens belysning ljussvagare.

Det du upplever kan också vara ett rent okulärt. Med starkare belysningen blir retention helt enkelt tydligare än med svagare belysning. Men torde vara enkelt att jämföra när det väl uppstår.

Permalänk
Inaktiv

Jag har exakt samma problem med min Acer Nitro 27"!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon168673:

Jag har exakt samma problem med min Acer Nitro 27"!

Samma modell?, händer det ofta för dig? Bara hänt mig 1 gång än så länge och retentionen verkar vara borta nu.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ingen inbränning utan retention. Har inget med ljusstyrkan på skärmen att göra eftersom det är LCD-panelen. Gissar att när styrkrets/scaler hängde sig slutade inversionen fungera och då blir det retention på några sekunder på en LCD.

Nu hände det igen att hela skärmen blev randig och att bilden fastnade, är skärmen defekt? eller kan drivrutiner framkalla detta beteende?

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av CusmaR:

Nu hände det igen att hela skärmen blev randig och att bilden fastnade, är skärmen defekt? eller kan drivrutiner framkalla detta beteende?

Det är skärmen som kraschar. Sedan kan det förstås vara något med drivrutiner som utlöser beteendet hos skärmen.