Uppgradera "server" från 32GB till 64GB, 2 stickor till eller 2 nya stickor

Permalänk

Uppgradera "server" från 32GB till 64GB, 2 stickor till eller 2 nya stickor

Byggde för ca 2 månader om min server hemma, mot delar som låg till övers, efter uppgradering av en jobbdator. Det primära målet med min uppgradering av servern var att minska strömförbrukningen.

Först tänkte jag bara använda delar jag fick tag i, för att spara pengar, men jag märkte snabbt att RAM på 8GB inte räckte någonstans (bara 8GB fanns till övers från jobbdatorn). Köpte därför ett 32GB kitt (2x16GB). Nu börjar jag dock märka att det absolut inte hade varit fel att haft ytterligare 32GB, eftersom servern ligger och tuggar på 87%..

Kör Hyper-V med ett gäng VM's, däribland några spelservrar.

Det jag bytte ifrån var en Xeon X5680 och 36GB ram (fördelat på 9x4GB ECC stickor) och ett helg gäng mindre hårddiskar och SSD'er till en 9900K med 2x16GB ram och endast 2st SSD'er och 2 hårddiskar. Målet att sänka elförbrukningen gick ju i alla fall väldigt bra. Enligt elmätaren servern är inkopplad till så gick jag från 145W idle till 40W idle

Det som gör mig mest fundersam på vilken väg som är bäst att gå nu är, köper jag ett likadant kitt till med 2x16GB för 1049kr eller om jag behöver jag köpa ett färdigt 64GB kitt med 2x32GB istället för 2290kr.

Något som är lustigt när man googlar vad folk tycker om frågan, så hör man väldigt ofta folk nämna "satsa på ett kitt med 2 stickor, så har du möjlighet att uppgradera", men sen när man väl tänkt att uppgradera så slutar det oftast med att man ändå vill ha 2 stickor. Jag är iofs. likadan själv.

I alla fall det mest optimala hade ju givetvis varit att köra ett nytt kitt med 2 stickor, både pga. att dom är binnade och matchade från början, samt givetvis att det kommer dra något mindre ström än 4 stickor.

Men då får jag ett kitt med 32GB kitt till övers helt i onödan.

Köper jag bara ett till likadant 32GB kitt och kör med 4-stickor finns det givetvis en viss risk att det blir stabilitetsproblem, men det blir betydligt mycket billigare just nu och så får jag inte ett kitt liggandes i onödan. Minnena jag har nu har XMP på 3200 och SPD 2133Mhz. Mest optimalt hade ju varit 2666Mhz stickor (utan XMP, för XMP hade jag kunnat skippa när det kommer till att ha det som server.)

Just delarna som min server består av blev utbytt på jobbet pga. av att det hade en del stabilitetsproblem (inget jag märkt av alls nu dock, men då har jag ju annat nätagg, chassi med bättre luftflöde och framförallt andra ramminnen).

Moderkortet (Asus Prime Z370-P) är ingen jättehöjdare till något, men den var ju gratis (kan också ha varit källan till att det var ostabilt, pga klena VRM's för en 9900k, men det har som sagt varit stabilt för mitt ändamål i 2-månader).

Moderkortet skall ha stöd för max 64GB ram, så nästa fråga blir om det är tänkt 4x16GB eller 2x32GB dom räknat då i stödet, eller om det är oväsentligt?

Kort fattat, törs man köpa ett till likadant 2x16GB kitt eller är det bättre att satsa på ett nytt kitt med 2x32GB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupaBeast:

Byggde för ca 2 månader om min server hemma, mot delar som låg till övers, efter uppgradering av en jobbdator. Det primära målet med min uppgradering av servern var att minska strömförbrukningen.

Först tänkte jag bara använda delar jag fick tag i, för att spara pengar, men jag märkte snabbt att RAM på 8GB inte räckte någonstans (bara 8GB fanns till övers från jobbdatorn). Köpte därför ett 32GB kitt (2x16GB). Nu börjar jag dock märka att det absolut inte hade varit fel att haft ytterligare 32GB, eftersom servern ligger och tuggar på 87%..

Kör Hyper-V med ett gäng VM's, däribland några spelservrar.

Det jag bytte ifrån var en Xeon X5680 och 36GB ram (fördelat på 9x4GB ECC stickor) och ett helg gäng mindre hårddiskar och SSD'er till en 9900K med 2x16GB ram och endast 2st SSD'er och 2 hårddiskar. Målet att sänka elförbrukningen gick ju i alla fall väldigt bra. Enligt elmätaren servern är inkopplad till så gick jag från 145W idle till 40W idle

Det som gör mig mest fundersam på vilken väg som är bäst att gå nu är, köper jag ett likadant kitt till med 2x16GB för 1049kr eller om jag behöver jag köpa ett färdigt 64GB kitt med 2x32GB istället för 2290kr.

Något som är lustigt när man googlar vad folk tycker om frågan, så hör man väldigt ofta folk nämna "satsa på ett kitt med 2 stickor, så har du möjlighet att uppgradera", men sen när man väl tänkt att uppgradera så slutar det oftast med att man ändå vill ha 2 stickor. Jag är iofs. likadan själv.

I alla fall det mest optimala hade ju givetvis varit att köra ett nytt kitt med 2 stickor, både pga. att dom är binnade och matchade från början, samt givetvis att det kommer dra något mindre ström än 4 stickor.

Men då får jag ett kitt med 32GB kitt till övers helt i onödan.

Köper jag bara ett till likadant 32GB kitt och kör med 4-stickor finns det givetvis en viss risk att det blir stabilitetsproblem, men det blir betydligt mycket billigare just nu och så får jag inte ett kitt liggandes i onödan. Minnena jag har nu har XMP på 3200 och SPD 2133Mhz. Mest optimalt hade ju varit 2666Mhz stickor (utan XMP, för XMP hade jag kunnat skippa när det kommer till att ha det som server.)

Just delarna som min server består av blev utbytt på jobbet pga. av att det hade en del stabilitetsproblem (inget jag märkt av alls nu dock, men då har jag ju annat nätagg, chassi med bättre luftflöde och framförallt andra ramminnen).

Moderkortet (Asus Prime Z370-P) är ingen jättehöjdare till något, men den var ju gratis (kan också ha varit källan till att det var ostabilt, pga klena VRM's för en 9900k, men det har som sagt varit stabilt för mitt ändamål i 2-månader).

Moderkortet skall ha stöd för max 64GB ram, så nästa fråga blir om det är tänkt 4x16GB eller 2x32GB dom räknat då i stödet, eller om det är oväsentligt?

Kort fattat, törs man köpa ett till likadant 2x16GB kitt eller är det bättre att satsa på ett nytt kitt med 2x32GB?

Min erfarenhet är att det inte alls spelar roll. Marginell skillnad i överklockning och lägsta latens, men sånt är ju inte högsta prio på en server direkt

Jag har kört konstiga setups med 2x512+1x1024+1x2048 utan minsta trubbel

Permalänk
Medlem

Letade fram QVL:
https://www.asus.com/motherboards-components/motherboards/pri...

Inga kit har större än 16GB-moduler (32gb = 2*16 eller 4*8 är de som nämns)

Permalänk
Skrivet av medbor:

Letade fram QVL:
https://www.asus.com/motherboards-components/motherboards/pri...

Inga kit har större än 16GB-moduler (32gb = 2*16 eller 4*8 är de som nämns)

Jo, det var lite så jag tänkte också (att 2x32GB, kanske i sig inte ens är kompatibelt, eftersom det verkar vara provat med som högst 16GB moduler)

Jag vet att jag har haft lite lustiga varianter på de första datorerna som jag började skriva med själv, tex 768 (512+256kr) och när polarna hade 1024 hade jag 1536. Det var förvisso långt innan man förstod varför man inte skulle blanda och ha sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupaBeast:

Jo, det var lite så jag tänkte också (att 2x32GB, kanske i sig inte ens är kompatibelt, eftersom det verkar vara provat med som högst 16GB moduler)

Jag vet att jag har haft lite lustiga varianter på de första datorerna som jag började skriva med själv, tex 768 (512+256kr) och när polarna hade 1024 hade jag 1536. Det var förvisso långt innan man förstod varför man inte skulle blanda och ha sig

Förstod vadå? Jag är genuint intresserad… aldrig stött på instabilitet pga omatchade moduler, det enda är att man ofta får köra lägre frekvenser (den lägsta stickans frekvens/latens)

Inga problem alls att blanda, men i det här fallet kan du nog hitta minnen med samma siffror som de du har

Validerade i par betyder bara att de suttit på samma moderkort och kört memtest några gånger, inte något djupare än så

Sen kan man absolut ha problem med ramminnen, men då brukar oftast minnen vara trasiga (individuella stickor) eller att man råkar överklocka en segare sticka i kombination med snabbare

Nu menar jag alltså upp till några procent i prestanda eller så, självklart duger det inte lika bra om man ska överklocka maximalt eller anda saker

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupaBeast:

Nu börjar jag dock märka att det absolut inte hade varit fel att haft ytterligare 32GB, eftersom servern ligger och tuggar på 87%..

Varför är det här ett problem? Ska du ha 32GB till så att du ligger på 44% istället?

Det är en sak om du vet att någon arbetsbörda kan dra nytta av mer minne, men annars köper man ju saker för att de ska utnyttjas. Idag använder operativsystem minne som annars skulle gå oanvänt till att cache:a filer, vilket gör att minnet utnyttjas. Om det behövs till annat så frigör operativsystemet minne från cachen.

87% känns inte som för hög minnesanvändning på något sätt, tvärtom känns det som en väldigt bra siffra. Om de där 4GB som är ledigt hade kunnat användas så hade de säkert gjort det.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Wall of text.
Men...förstår inte riktigt, ska du utöka minnet och söker tips på nya? Det rekommenderas väl oftast att man har exakt samma kit's som tidigare, även om det i flera fall funkar och blanda. ECC kan också vara värt att ha om det är viktiga saker du kör på servern.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Sötast
Skrivet av SupaBeast:

Jo, det var lite så jag tänkte också (att 2x32GB, kanske i sig inte ens är kompatibelt, eftersom det verkar vara provat med som högst 16GB moduler)

Jag vet att jag har haft lite lustiga varianter på de första datorerna som jag började skriva med själv, tex 768 (512+256kr) och när polarna hade 1024 hade jag 1536. Det var förvisso långt innan man förstod varför man inte skulle blanda och ha sig

Jag sitter i exakt samma sits just nu faktiskt Kollar också på minnena för 1049:-
Min server ligger på ~90% usage konstant och jag har 4 maskiner till jag vill sätta upp. Fick flytta 32GB ram från en server till min workstation när jag insåg att jag ville prova hosta en gaming-server här hemma, alltså dela GPU då, inte server-instanser

XMP vill du fortsätta använda på din 9900K, XMP är ju tekniskt sett en överklock enligt standarden, men minnena är utvecklade för att köras i den hastigheten, och att ej köra XMP innebär stor prestandaförlust utan andra fördelar.

Mina minnen jag redan har säljs inte ens längre av corsair, de nya minnena de släppt har exakt samma namn men har andra timings än innan... (tack corsair)

Så jag kommer få blanda corsair med kingston. I praktiken ser jag knappast att det kommer bli problem. Minneskompatibilitet nuförtiden är enormt hög, senast det var problem att blanda minnen på riktigt var på Athlontiden, tror den rädslan stannat kvar i oss alla.

Plocka på dig de största minnen som är kompatibla i din chipset (du behöver säkert mer i framtiden XD), köp, kör och om det skulle gå fel så har du ångerrätt via distansavtalslagen.

Skrivet av Phod:

Varför är det här ett problem? Ska du ha 32GB till så att du ligger på 44% istället?

Det är en sak om du vet att någon arbetsbörda kan dra nytta av mer minne, men annars köper man ju saker för att de ska utnyttjas. Idag använder operativsystem minne som annars skulle gå oanvänt till att cache:a filer, vilket gör att minnet utnyttjas. Om det behövs till annat så frigör operativsystemet minne från cachen.

87% känns inte som för hög minnesanvändning på något sätt, tvärtom känns det som en väldigt bra siffra. Om de där 4GB som är ledigt hade kunnat användas så hade de säkert gjort det.

Du tänker på en vanlig bare-metal maskin nu. T.ex ens egna gaming dator.

Men när det kommer till virtualiseringsservrar så innebär 87% att det kan bli komplicerat att sätta upp en till VM.
Man kanske behöver sänka mängden ram på andra maskiner för nästa deployment etc.... not fun!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Du tänker på en vanlig bare-metal maskin nu. T.ex ens egna gaming dator.

Men när det kommer till virtualiseringsservrar så innebär 87% att det kan bli komplicerat att sätta upp en till VM.
Man kanske behöver sänka mängden ram på andra maskiner för nästa deployment etc.... not fun!

Förvisso. Tänkte mer att det lät som att TS tyckte att det var problem i dagsläget.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Sötast
Skrivet av Phod:

Förvisso. Tänkte mer att det lät som att TS tyckte att det var problem i dagsläget.

Det är dock oftast ett problem "i dagsläget" när det kommer till labb/servermiljöer om man bara har ett fåtal GB ram ledigt och man har fler idéer eller servrar som skall upp.

Kollar man min workstation t.ex så ligger den permanent på 70% ram usage i idle då den hostar 3 kopior av windows 11.
Det ger precis tillräckligt med ram över (12GB) för att kunna köra valfritt spel eller annan tung applikation på hosten.
Jag har inga problem med denna siffra och om den ligger på över 90% minne så blir jag bara glad, tyder på en bra konfat maskin.

Men när jag får en idé om att sätta upp en ny virtuell server på min server och jag ligger kanske endast har 2-10GB ram ledigt... Då blir det en fråga i hur man skall kunna göra det. Hade ju inte tänkt stänga ner någon av mina andra servrar för att få upp den nya direkt

Edit: Kanske är lite arbetsskadad här. Jag jobbar med att drifta både fysiska och virtuella servrar xD
Man får ju beställa hårdvara långt innan man slår i eventuella tak. Utrymme måste alltid finnas för att vara redo för morgondagens behov.

Permalänk

@Phod Problemet med att den ligger på 87% är att jag fått dra ner mängden tillgängligt minne på ett par VM's och även dragit ner mängden tillgängligt minne för bla 2 minecraft java servrar (som gillar att ha mer än -Xmx3G).
Börjar man räkna på det så är det så att själva den fysiska maskinen som kör Hyper-V har alltså ungefär 4GB ledigt åt sig själv till operativsystemet.

@Allexz Jo, jag vet att jag egentligen hade någon maskin mer planerad från början som jag fick låta bli pga. att jag redan nu fått begränsa dom tidigare på grund av minnesbegränsningar.

@RVX ECC är uteslutet med moderkortet jag numera.

För att förtydliga frågeställningen en aning så var frågan mera riktad åt om man törs köpa ett till likadant kitt som nuvarande, men som då inte är verifierade tillsammans med de två tidigare stickorna. Jag vet ju att systemet i sig är stabilt med 2 stickor, men eftersom 4-stickor generellt sett belastar processorns minneskontroller mera och moderkortets VRM som jag nämnde tidigare redan ev. kan räknas som en svag länk.

Jag tror dock att jag hittat ett svar på den ursprungliga frågan. Såg en sida som listade specifikationer för ett Asus Prime Z370-P II (dvs. en nyare/uppdaterad version av samma moderkort) där det stod att den hade stöd för upp till 64GB med moduler om 16GB. Låter alltså som att 32GB moduler kanske inte ens är ett alternativ (vilket man kunde misstänka med QVL listan som @medbor listade)