Permalänk
Medlem

Koppla router i mediaskåp

Hej.
Lite funderingar över bästa lösningen.
Flyttar in i hus på fredag och tänkte koppla en https://www.amazon.se/dp/B07B77B31F/ref=pe_24982401_506182521... i mediaskåpet innan jag kopplar på varje rum. Min fundering vad ska man köra för AP finns det konkurrens till unifi? Eller kan man koppla på t.ex. ASUS ZenWiFi XT8 - AX6600 / Mesh efter en router ?
Mvh
Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonnin01:

Hej.
Lite funderingar över bästa lösningen.
Flyttar in i hus på fredag och tänkte koppla en https://www.amazon.se/dp/B07B77B31F/ref=pe_24982401_506182521... i mediaskåpet innan jag kopplar på varje rum. Min fundering vad ska man köra för AP finns det konkurrens till unifi? Eller kan man koppla på t.ex. ASUS ZenWiFi XT8 - AX6600 / Mesh efter en router ?
Mvh
Johan

Skall inte vara några problem. Viktigast är dock att stänga av all form av router funktion i accesspunkterna som du tänker koppla in (ifall de har någon). Och skulle den nya routern ha trådlöst nätverk så kan du ju stänga av det ifall du inte vill ha två trådlösa nätverk hemma.

Har liknande setup hemma men en router med avstängt trådlöst och sedan en accesspunkt som sköter trådlösa.

Permalänk
Medlem

Men har jag någon nytta av att använda lite dyrare mesh router som AP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonnin01:

Det hela hänger väl mer på täckning och kapacitet vad man har för trådlös lösning. Sedan om den har inbyggd router eller inte spelar mindre roll.
Som jag skrev innan så är det viktigaste att man stänger av routerfunktionen på den efterkommande, då två routrar som försöker bestämma IP-nummer på kopplade enheter blir bara en massa problem.

Permalänk
Medlem

Tackar för hjälpen blir nog 2 unifi puckar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonnin01:

Finns ju ingen mening med att köra en wifi router som wifi AP om du ska köpa nytt. Det är bara om du har nån liggande som du kan använda den för det.
Ska du köpa nytt ska du köpa rena APs.
TÄnk på att du måste ha nån sorts controller till Unifi AP. Alltså program på din dator eller på en server eller en separat sticka från unifi (hårdvara) för att kunna konfigurera unifi APs. Dom har inget inbyggt webui som andra APs har.
Men unifi controller kan du köra på din dator. Konfigurera. O sen stänga av sprogrammet o inte öppna det igen förens du måste göra nån ändring.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen. Har kört Unifi LR samt en Pro enhet tidigare. Tror att jag har programmet kvar på gamla Bettan om hon startar upp behöver bara fixa 2 nya APs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonnin01:

Tack för tipsen. Har kört Unifi LR samt en Pro enhet tidigare. Tror att jag har programmet kvar på gamla Bettan om hon startar upp behöver bara fixa 2 nya APs.

Gött då vet du hur det funkar iaf.=)

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros