@Vilsnamarsvinet skönt att det ändå löste sig för dig. Känner igen mig, har själv fått våndas med orimliga köpare och Tradera som inte är säljarens kompis.
Vilket man kan tycka är besynnerligt, då det faktiskt är säljaren som är "traderas kund".
Säljaren står för varor att sälja.
Säljaren betalar traderas provision.
Köpare verkar kunna svina lite som de vill.
Tradera är en enda lång mardröm som inte vill ta slut!
För en dryg månad sedan sålde jag 24 objekt på tradera.
-
Sålde ett grafikkort "Begagnad - Levereras i original kartong med alla tillbehör".
Fick minus i omdömet för att jag inte packat original kartongen i en kartong??? Hur petig är inte den köparen?
-
Sålde en Nätdel. "Begagnad - Fullt fungerande med extra många kablar".
Hade två veckors fight med en köpare som hävde köpet, med krav på betalning till hans konto, innan han skickar retur. Jag gör inga bank överföringar och jag vill se/inspektera returen före återbetalning. Han vägrade. Så där var vi i dödläge.
Jag är säker på att det var bluff... Auktionen betalades med VISA via Tradera.
Han hävde köpet samma sekund han löst ut PSUn. Ingen info eller förklaring. Krävde att jag skulle sätta in pengar på hans bankkonto. Sedan skulle han skicka PSU. När jag efter två veckor tröttnat på riktigt, ringde jag en kompis som bor fyra mil ifrån köparen, om han kunde hämta PSUn? (efter verifiering av serienummer och räknat tillbehören.)
Kollade med köparen om han accepterade att någon kommer och hämtar nätdelen, mot att han förbereder ett kvitto? Han accepterade. (Synade om jag bluffar) Men när telefonen ringer, min kompis som skall komma överens om tid o plats, då fungerar helt plötsligt nätdelen(?) och han behåller den.
Återbetalning skall alltid ske baklänges! (Dvs. om du fick pengarna av tradera, då betalar du tillbaka till tradera. Fick du swish, betala swish, till samma namn.)
Då kan ingen använda dig för att tvätta/flytta pengar. (Du kan tvätta pengar, utan att vara medveten om det, det är kriminellt.)
Han kan ha betalat med ett företags kort, och sedan kräva återbetalning till sitt privata konto. = Penning tvätt![/i]
-
Idag, en månade efter jag sålt ett gammalt 2070. Köparen frågar hur det går med kortet? Jag fattar först ingenting. Det är en månad sedan! Men hör och häpna, han har inte saknat den på en månad. DHL har slarvat bort den, den dök aldrig upp på radarn efter jag lämnade in den. Men eftersom kund inget sa, tänkte jag den kommit fram. Så var det givetvis inte! (Jag borde veta bättre med tradera och speditörer?)
Förutom detta, så händer det att Tradera "slumpmässigt" väljer att kolla. (Random, my arse! om jag säljer 24 saker en månad och två identiska saker "slumpmässigt" blir uttagna så är det inte slumpen!)
Då får man vänta på sina pengar lääääänge! 1-2 veckor. Dyra prylar, där tradera kan ligga o tjäna ränta på pengarna.
Jag har inte använt tradera på över tio år, men mot bättre vetande (Och jag hade en stor hög med saker som skulle bort.) satte jag upp dem på tradera. Så sakerna ovan är bara från dessa 24 senaste auktioner, från en dryg månad tillbaka.
Jag tröttnade fort.
Billigt skit, under 400kr, åker ut i soprummet, vem orkar sälja o tjafsa?
1000kr och upp, försöker jag bara ha liggande på diverse siter, tills någon nappar.
Måste bara försöka få upp dem direkt när de blir övertaliga och inte samla på hög, som jag hade gjort denna gången.
Nu skall jag bara få löst detta sista med DHL (Paketet var spårbart o försäkrat) så är jag klar med tradera för kanske tio år till!
P.S.
Jag skulle också uppskatta att få veta vem man skall passa sig för?