Rykte: AMD avtäcker 16- och 12-kärniga 3D V-Cache-processorer i januari

Permalänk
Melding Plague

Rykte: AMD avtäcker 16- och 12-kärniga 3D V-Cache-processorer i januari

Uppgifter om att AMD stannar vid 8 kärnor för cache-berikade Ryzen 7000 får mothugg: Upp till 16 kärnor och avtäckande i januari kan stå på menyn.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tar nog 12 kärninga då eller 8 beroende på pris.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Oj oj,

Upp till 16 cores 🤩
Där sprack 8an som massan trodde det skulle bli.

Vrom vrom!!

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

170W på 8 cores också? Det låter mycket. 7700X ligger på 105W.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Snacka om potentiell Spel prestanda kung. 5800X3D är ju fortfarande en riktigt rejäl pjäs att räkna med.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Nu blir det åka av!

Permalänk

Det blir nog en sådan. Om det inte vore för att jag har köpt så mycket annat nu och vill lugna ner konsumtionen.
Problemet är sedan att om man köper en t.ex. ny 16 core cpu med bra utrustning så vill man uppgradera även annat och totalt sett blir det väldigt dyrt. För min del en 5Gbit nas etc.

Angående 16 core för spel. Så alla har vi inte obegränsad budget, även om vi har råd med 2st dekstops, så kanske man inte har plats för 2st maskiner. (bostäder är dyra i stan)
Det innebär att troligen nästan alla konsumenter som köper en 16 core cpu, inte också kommer köpa en 8 core cpu även för spel.

Det är just därför som Xeon och Hept var så dåliga för 12år sedan. Man fick välja, en dator för krävande produktivitet eller en dator för spel, någon bra mellanval för kräsna personer fanns ej.
Förutom det så säg man har igång 5st vm med lite laster och de ska jobba. Sedan vill man koppla av med lite spel, då är det skönt att alla 8 core, 16 threads inte går i nästan 100% innan man har startat spelet.

Permalänk
Medlem

Undra hur denna 16 core kommer prestera i VM förhållanden där man delar upp den för två användare och spela samtidigt.

Alltså En (7800X3D) 16 Core, 64 eller kanske 128GB ram, och två GPU's fördelat på två VM's för att köra en maskin fördelat till två användare.

Bör ju ha potential att kunna ge bra spel prestanda i ett möjligt ?M-Atx? format?

Eller pushar önsketänket på gränserna nu?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Lär krossa allt när det kommer till spel

Permalänk
Medlem

Finns det indikationer på att dom som gör spel tar dessa 3D processorer i beräkning när dom optimerar?
Tänker att det skulle göra stor skillnad på hur många titlar det verkligen gör skillnad i.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Finns det indikationer på att dom som gör spel tar dessa 3D processorer i beräkning när dom optimerar?
Tänker att det skulle göra stor skillnad på hur många titlar det verkligen gör skillnad i.

Det går säkert att optimera, men om man gör ett spel aktivt beroende av att dra nytta av en stor cache, och spelet sen körs på en processor med väldigt lite cache, kanske det blir tokigt.

Jag vet inte hur mycket själva koden styr över hur processorer cachar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av Ant3:

Undra hur denna 16 core kommer prestera i VM förhållanden där man delar upp den för två användare och spela samtidigt.

Alltså En (7800X3D) 16 Core, 64 eller kanske 128GB ram, och två GPU's fördelat på två VM's för att köra en maskin fördelat till två användare.

Bör ju ha potential att kunna ge bra spel prestanda i ett möjligt ?M-Atx? format?

Eller pushar önsketänket på gränserna nu?

Allt beror på laster. Vanligtvis använder man ej gpu så mycket, men det är just en fördelningen jag är rädd för. Detta med att stänga av precis allt för att starta ett spel som vissa gör får mina tankar tillbaka till 90talet. För att starta vissa spel fick man avaktivera cdrom, ljudkort och mus i config.sys så räckte high mem för spelet. Undra om fps jägarna idag på fps spel också avaktiverar ljud och mus för att få 0,00000001fps högre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Allt beror på laster. Vanligtvis använder man ej gpu så mycket, men det är just en fördelningen jag är rädd för. Detta med att stänga av precis allt för att starta ett spel som vissa gör får mina tankar tillbaka till 90talet. För att starta vissa spel fick man avaktivera cdrom, ljudkort och mus i config.sys så räckte high mem för spelet. Undra om fps jägarna idag på fps spel också avaktiverar ljud och mus för att få 0,00000001fps högre?

Anledningen till att köra två gpu är ju för att Nvidia har så elegant låst funktionen att dela en gpu mellan flera VM's så man är illa tvungen att ha ett dedikerat grafikkort per VM.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Oj oj,

Upp till 16 cores 🤩
Där sprack 8an som massan trodde det skulle bli.

Vrom vrom!!

Det var faktisk det enda som höll mig tillbaka från att "uppgradera" från min numera åldrande 1950x 16 kärniga processor. Kanske det blir äntligen dags att uppgradera - om nu inte energipriserna nästa är fyker ännu högre i värdret.

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att dessa kan locka många där 8 kärnor kanske anses vara för få.
Scenariot där spel inte är enda, utan det även kan finnas andra användningsområden.

Sen även vad Intel kan kontra med.

Första vågen har ju kommit, men intressant vad nästa kan bli.
Blir spännande i början av nästa år..

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av kotz:

Oj oj,

Upp till 16 cores 🤩
Där sprack 8an som massan trodde det skulle bli.

Vrom vrom!!

Måste medge att jag känt mig tvärsäker på att det skulle bli endast en 8a även denna gång. Frågan är om det inte är där det hör hemma då det visat sig att spel är där vi har största glädjen av megacache?

Kul att de verkar erbjuda fler varianter dock!

Gissar på pris om 6500kr för 7800x3d, 8500kr för 7900x3d och 9500-10500 för 7950x3d

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag som beställde 7950x igår och helt ny plattform 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundstrom.emil:

Jag som beställde 7950x igår och helt ny plattform 😂

Retur 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Undra hur denna 16 core kommer prestera i VM förhållanden där man delar upp den för två användare och spela samtidigt.

Alltså En (7800X3D) 16 Core, 64 eller kanske 128GB ram, och två GPU's fördelat på två VM's för att köra en maskin fördelat till två användare.

Bör ju ha potential att kunna ge bra spel prestanda i ett möjligt ?M-Atx? format?

Eller pushar önsketänket på gränserna nu?

Du vill nog ha ett full-atx med två stycken 16x-slottar till varsina grafikkort. Men ja. Utmärkt CPU för det.

Btw, glöm inte att detta eventuellt bara är en preview. Ingen vet när de faktiskt når marknaden, kan ta flera månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Måste medge att jag känt mig tvärsäker på att det skulle bli endast en 8a även denna gång. Frågan är om det inte är där det hör hemma då det visat sig att spel är där vi har största glädjen av megacache?

Kul att de verkar erbjuda fler varianter dock!

Gissar på pris om 6500kr för 7800x3d, 8500kr för 7900x3d och 9500-10500 för 7950x3d

Kommer bli ett gött platformpris på en 7950x3d, moderkort och minne. Skall bli kul att se om det klarar sig under 20k.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av lundstrom.emil:

Jag som beställde 7950x igår och helt ny plattform 😂

7950x är ändå en fet cpu! Annu trevligare efter prissänkningen.

Jag valde efter viss vånda att returnera min 7950x och behålla 7600x för 3200kr som med lite tweaks presterar väldigt nära 7950x i de scenarion jag använder datorn till just nu. Det gick helt inte att försvara prisskillnaden. Till saken hör väl också att jag slantade nära 10k för den men ligger väl på ca 7500kr eller strax under så kanske hade jag beslutat annorlunda utifrån det.

Lite tråkigt för en gammal farbror som mig är att 7950x ligger sjukt nära vad den klarar av i prestanda. Den är redan pushad till den gränsen som är rimlig även för en överklockare. Det gick knappt göra någonting alls för att pusha prestandan uppåt. Det enda som gav fin utdelning var att begränsa effektuttag med bibehållen prestanda. För den som är nervös över de där 170w som den den är specad till kan ta det lugnt. Lite enkla tweaks så kan man få den att ligga på 65w med nästan samma prestanda. (I spel exakt samma som i standardläge).

7600x har mer headroom för överklockning. Ligger ju lägre som standard också…

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Kan tänka mig att dessa kan locka många där 8 kärnor kanske anses vara för få.
Scenariot där spel inte är enda, utan det även kan finnas andra användningsområden.

Sen även vad Intel kan kontra med.

Första vågen har ju kommit, men intressant vad nästa kan bli.
Blir spännande i början av nästa år..

Fast senaste konsolerna kör 8C16T vilket alltså betyder att en stor spelarbas snart kör 16 trådar.
Riktiga kärnor är såklart bättre än trådar, så jag menar alltså att spel som bygger på att köras på 16T bör fungera riktigt bra med riktiga kärnor istället.

Men priser när det kommer till hårdvara är ju lite av en färskprodukt och jag vet inte hur mycket det hjälper med riktiga kärnor redan nu, kanske är bättre att vänta något år ifall de inte hunnit komma optimerad mjukvara än.

Lite nyfiken på hur Direct storage 1.1 kommer påverka systemen framöver också.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Lussarn:

Kommer bli ett gött platformpris på en 7950x3d, moderkort och minne. Skall bli kul att se om det klarar sig under 20k.

Är väl inget problem egentligen, folk dammsuger ju lagerhyllorna på 4090 för 25000kr och min killgissning säger mig att det inte kostar mer att producera ett 4090 än 7950x3d + mobo + ddr5.

Den prismedvetne gör ju rätt i inte sikta på topprodukterna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nice. Blir en bra uppgradering för min i7 3770k.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

Fan vad fett! Kommer nog bli köp, om man får önska:
7800x3d med 105 tdp för 6000kr eller mindre!

Permalänk
DingDongerMcDongface

Väldigt taggad på CES mtp detta Blir intressant att se när de lägger lanseringen däremot. Även sist avtäcktes det på CES, men anlände inte förrän i slutet av april om jag inte minns fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Nice. Blir en bra uppgradering för min i7 3770k.

Samma, men jag kommer nog vänta lite till, startar knappt datorn längre ens. men en 12c 16GB ram matx

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det blir nog en sådan. Om det inte vore för att jag har köpt så mycket annat nu och vill lugna ner konsumtionen.
Problemet är sedan att om man köper en t.ex. ny 16 core cpu med bra utrustning så vill man uppgradera även annat och totalt sett blir det väldigt dyrt. För min del en 5Gbit nas etc.

Förstår vad du menar. Passade på att köpa ihop en AM5 plattform för dessa CPUer under BF. Fick allt nedsatt men det kändes ändå dyrt oavsett. Å andra sidan så ska det väl vara en 3-4 år.

Permalänk
Medlem

Synd bara att moderkortet fortfarande kostar minst 1000kr för mycket =/

Skrivet av Ant3:

Undra hur denna 16 core kommer prestera i VM förhållanden där man delar upp den för två användare och spela samtidigt.

Alltså En (7800X3D) 16 Core, 64 eller kanske 128GB ram, och två GPU's fördelat på två VM's för att köra en maskin fördelat till två användare.

Bör ju ha potential att kunna ge bra spel prestanda i ett möjligt ?M-Atx? format?

Eller pushar önsketänket på gränserna nu?

Problemet med detta är att många spel inte kommer fungera på en sådan maskin. Va själv i tankarna att byta ut alla datorer här hemma mot en större maskin och köra vm's likt det dom gjorde på ltt.

Problemet är att antifusk mjukvaror kommer detektera att det är vm's och helt antingen rent av fungerar inte spelen eller så är det en tidsfråga innan man blir bannad.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ant3:

Undra hur denna 16 core kommer prestera i VM förhållanden där man delar upp den för två användare och spela samtidigt.

Alltså En (7800X3D) 16 Core, 64 eller kanske 128GB ram, och två GPU's fördelat på två VM's för att köra en maskin fördelat till två användare.

Bör ju ha potential att kunna ge bra spel prestanda i ett möjligt ?M-Atx? format?

Eller pushar önsketänket på gränserna nu?

Man känner att man är på rätt plats när en sådan här tankeställning dyker upp så naturligt.

Skrivet av norrby89:

Synd bara att moderkortet fortfarande kostar minst 1000kr för mycket =/

Problemet med detta är att många spel inte kommer fungera på en sådan maskin. Va själv i tankarna att byta ut alla datorer här hemma mot en större maskin och köra vm's likt det dom gjorde på ltt.

Problemet är att antifusk mjukvaror kommer detektera att det är vm's och helt antingen rent av fungerar inte spelen eller så är det en tidsfråga innan man blir bannad.

Du har helt rätt i det, men det är ju ändå teoretiskt gångbart om man låter bli de kompetitiva online-spelen.