Följ Black Week på SweClockers
Permalänk

Billig konsol/box för stream på tv?

Hej!
Eventuellt fel forumdel men hittade ingen bättre.
Jag har en ps3 kopplad med hdmi till min tv men det är väldigt laggigt på viaplay. Vad är den billigaste konsolen, boxen eller dylikt jag kan använda till att streama t.ex. Netflix, viaplay, HBO, youtube, amazon, spotify osv. Kanske inte behöver alla dem. Gärna via hdmi.

Någon som vet?

Permalänk

Får gärna ha wifi också.

Permalänk
Medlem

Random Kina android box eller Xiaomi mi box s 4k.
Annars Nvidia shield men då är det mera pengar.

Permalänk
Avstängd

Chromecast med Android TV är rätt billig och bra. HD-varianten kostar typ 400 och 4K 600-700. Det finns aningen billigare alternativ men de är ofta väl klena. Den kör Android så alla tänkbara streamingtjänster stöds och en massa annat.

Permalänk

Billigast brukar bli FireTV, och dem funkar bra (AndroidTV).

Finns nyare Chromecast ersättare som kör fullt AndroidTV och ligger ganska nära FireTV i pris.

Nvidia Shield (AndroidTV) har varit sjukt bra och pålitliga, men det är i princip samma hårdvara till samma pris som du betalde för 5 år sen.

Xbox Series S (Typ Windows). Dyrare än du tänkt dig antagligen, men sjukt mkt hårdvara / krona, Microsoft säljer dem med förlust med tanken att tjäna pengarna på att sälja spel och tjänster istället. (bytte min Shield till en Series S när den gick isönder efter 4år)

Man skulle kunna köra RaspberryPi (Windows/Linux/AndroidTV) för en billig peng. Men när allt som behövs lagts ihopa kommer du inte under FireTV/Chromecast. Så det blir bara ett bra alternativ om du vill utnyttja något av möjligheterna med RPi, eller om du vill vara lite mer incogniton mot Google/Amazon.

Permalänk
Bildexpert 📺

Chromecast torde vara enklast som skrivet om priset också ska vara lågt. Chromecasten är också en väl spridd och beprövad produkt. Random Androidbox och det kan bli svårare att få information om och lösningar till eventuell krångel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av filosofis:

Finns nyare Chromecast ersättare som kör fullt AndroidTV och ligger ganska nära FireTV i pris.

Nvidia Shield har varit sjukt bra och pålitliga, men det är i princip samma hårdvara till samma pris som du betalde för 5 år sen.

Xbox Series S. Dyrare än du tänkt dig antagligen, men sjukt mkt hårdvara / krona, Microsoft säljer dem med förlust med tanken att tjäna pengarna på att sälja spel och tjänster istället.

Man skulle kunna köra RaspberryPi för en billig peng. Men när allt som behövs lagts ihopa kommer du inte under FireTV/Chromecast. Så det blir bara ett bra alternativ om du vill utnyttja något av möjligheterna med RPi, eller om du vill vara lite mer incogniton mot Google/Amazon.

Jag kollade snabbt och det är några tior man sparar på billigaste FireTV, jämfört med CC HD, så jag hade definitivt tagit CC istället. RPi är kul om man vill meka men det blir inte så billigt med allt man behöver och stödet för tjänster är inte så mycket att ha heller även om man förstås kan köra saker i webbläsaren. Mi Box är dyrare än CC och inte direkt bättre om man inte verkligen vill koppla in nätverkskabel.

Permalänk
Medlem

Chromecast with Google TV är prisvärd och fungerar väldigt bra. Den finns som tidigare sagt i två olika varianter beroende på TV(HD eller 4K). Rekommenderas starkt!

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurker2000:

Hej!
Eventuellt fel forumdel men hittade ingen bättre.
Jag har en ps3 kopplad med hdmi till min tv men det är väldigt laggigt på viaplay. Vad är den billigaste konsolen, boxen eller dylikt jag kan använda till att streama t.ex. Netflix, viaplay, HBO, youtube, amazon, spotify osv. Kanske inte behöver alla dem. Gärna via hdmi.

Någon som vet?

Jag har (Android) Chromecast 4K Google TV å följande appar är förinstallerade: Netflix, You Tube/Music, Apple TV, Prime, Disney+. Har avstallerat You Tube Music appen å har HBO Max, SVT Play å Viaplay apparna installerade. Har för mig att det är HDMI 2.0 a eller b (?) å fjärr å strömförsörjning medföljer, bara att koppla in via HDMI (finns en liten HDMI stump på "pucken" å har 4GB minne att installera appar på å Wi - Fi. Lite dyrare är Apple 4K TV (32, 64 å 128 GB) å har HDMI 2.1, ingen HDMI Premium/Ultra High Speed kabel medföljer. Fjärr å strömförsörjing medföljer, man får själv installera Netflix, Disney+ å andra appar. Har själv en 32GB.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Skrivet av slusk:

Random Kina android box eller Xiaomi mi box s 4k.
Annars Nvidia shield men då är det mera pengar.

Skrivet av snajk:

Chromecast med Android TV är rätt billig och bra. HD-varianten kostar typ 400 och 4K 600-700. Det finns aningen billigare alternativ men de är ofta väl klena. Den kör Android så alla tänkbara streamingtjänster stöds och en massa annat.

Skrivet av filosofis:

Nvidia Shield (AndroidTV) har varit sjukt bra och pålitliga, men det är i princip samma hårdvara till samma pris som du betalde för 5 år sen.

Xbox Series S (Typ Windows). Dyrare än du tänkt dig antagligen, men sjukt mkt hårdvara / krona, Microsoft säljer dem med förlust med tanken att tjäna pengarna på att sälja spel och tjänster istället. (bytte min Shield till en Series S när den gick isönder efter 4år)

Man skulle kunna köra RaspberryPi (Windows/Linux/AndroidTV) för en billig peng. Men när allt som behövs lagts ihopa kommer du inte under FireTV/Chromecast. Så det blir bara ett bra alternativ om du vill utnyttja något av möjligheterna med RPi, eller om du vill vara lite mer incogniton mot Google/Amazon.

Skrivet av Laxpudding:

Chromecast torde vara enklast som skrivet om priset också ska vara lågt. Chromecasten är också en väl spridd och beprövad produkt. Random Androidbox och det kan bli svårare att få information om och lösningar till eventuell krångel.

Skrivet av snajk:

Jag kollade snabbt och det är några tior man sparar på billigaste FireTV, jämfört med CC HD, så jag hade definitivt tagit CC istället. RPi är kul om man vill meka men det blir inte så billigt med allt man behöver och stödet för tjänster är inte så mycket att ha heller även om man förstås kan köra saker i webbläsaren. Mi Box är dyrare än CC och inte direkt bättre om man inte verkligen vill koppla in nätverkskabel.

Skrivet av Pl4yGround:

Chromecast with Google TV är prisvärd och fungerar väldigt bra. Den finns som tidigare sagt i två olika varianter beroende på TV(HD eller 4K). Rekommenderas starkt!

Skrivet av seville57:

Jag har (Android) Chromecast 4K Google TV å följande appar är förinstallerade: Netflix, You Tube/Music, Apple TV, Prime, Disney+. Har avstallerat You Tube Music appen å har HBO Max, SVT Play å Viaplay apparna installerade. Har för mig att det är HDMI 2.0 a eller b (?) å fjärr å strömförsörjning medföljer, bara att koppla in via HDMI (finns en liten HDMI stump på "pucken" å har 4GB minne att installera appar på å Wi - Fi. Lite dyrare är Apple 4K TV (32, 64 å 128 GB) å har HDMI 2.1, ingen HDMI Premium/Ultra High Speed kabel medföljer. Fjärr å strömförsörjing medföljer, man får själv installera Netflix, Disney+ å andra appar. Har själv en 32GB.

Tack för alla tips! Är de här förslagen kompatibla med en tv som har ett par år på nacken? Har hdmi-uttag. Och tillkommer det någon kostnad? Typ något abonnemang eller någon tjänst för att köra dem?

Permalänk
Medlem

Det går att få ett begagnat Xbox One X för ca 1.500:-.

Då får man en 4k uhd spelare och kan lira spel om andan faller på som bonus

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurker2000:

Tack för alla tips! Är de här förslagen kompatibla med en tv som har ett par år på nacken? Har hdmi-uttag. Och tillkommer det någon kostnad? Typ något abonnemang eller någon tjänst för att köra dem?

Hdmi räcker på tvn och ingen extra kostnad förutom att betala för alla abonnemang då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurker2000:

Det som kostar på Chromecasten är ju Netflix (4K 179kr/mån för mig, körs även på min Apple 4K TV), Disney +, Apple TV, Prime (vet inte priserna) apperna. Viaplay, har jag gratis via combort (Tele 2) nternät abb, HBO Max kostar (kommer att försvinna). Om du inte redan har abb hos dessa

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Skrivet av slusk:

Hdmi räcker på tvn och ingen extra kostnad förutom att betala för alla abonnemang då.

Skrivet av seville57:

Det som kostar på Chromecasten är ju Netflix (4K 179kr/mån för mig, körs även på min Apple 4K TV), Disney +, Apple TV, Prime (vet inte priserna) apperna. Viaplay, har jag gratis via combort (Tele 2) nternät abb, HBO Max kostar (kommer att försvinna). Om du inte redan har abb hos dessa

De flesta verkar vara överens om att chromecast är bäst låter det som. Läste någonstans att man måste casta från en telefon eller platta? Eller hur funkar det? Sjysste att så många ger bra tips!
( har iPhone)

Miss
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurker2000:

De flesta verkar vara överens om att chromecast är bäst låter det som. Läste någonstans att man måste casta från en telefon eller platta? Eller hur funkar det? Sjysste att så många ger bra tips!
( har iPhone)

Chromecast TV HD är nog det vettigaste. Iom att du frågar efter en box tar jag för givet att din TV inte är smart och därför är av äldre slag och inte har 4k display.

Den har egen fjärrkontroll, så du behöver inte casta från en telefon eller dylikt. Den är helt stand-alone så att säga. Du kan till och med starta TVn och styra volym med medföljande fjärr. För jävlig smidig är den faktisk!

Den kostar 390kr och går att köpa typ överallt.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5962660

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurker2000:

( har iPhone)

De äldre måste styras genom att ”casta” från en annan enhet (kan även vara Chrome på dator om webbsidan stöder det), men de med GoogleTV kan även köra appar direkt och styras med fjärren.

Tillägg: Ev. måste man dock även med de nya använda Home-appen för att installera/ansluta dem på/till nätverket, trots att de hsr fjärr.

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

De äldre måste styras genom att ”casta” från en annan enhet (kan även vara Chrome på dator om webbsidan stöder det), men de med GoogleTV kan även köra appar direkt och styras med fjärren.

Tillägg: Ev. måste man dock även med de nya använda Home-appen för att installera/ansluta dem på/till nätverket, trots att de hsr fjärr.

Svar på ditt tillägg. Kan jag göra det med iPhone?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurker2000:

Jag har inte testat, men Home-appen finns i Appstore så det borde inte vara något problem. Så länge appen har stöd kan du casta från iOS också. Däremot går det inte att casta från Chrome på iOS eftersom Äpplet förbjudet annat än deras egen motor i botten, så alla webbläsare är mer en sorts skal. Prövade för ett tag sedan med en iPad, medan det går med Chrome på Android-telefonen. Castade däremot från SVTPlay och Prime Video-apparna från iPad till en äldre Chromecast. Skärmen är större på iPad:en så det är smidigare på det sättet. Android-telefonen är däremot mer ”på” med att visa uppspelningskontrollerna på låsskärmen o dyl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurker2000:

( har iPhone)

Castar inte från mobil/platta (stenålders) på min 4K Google TV, inkopplad via HDMIstumpen (på Chromecasten) till TV:ns HDMI port 1, Wi - Fi nätverk å ljudet via en Marantz NR 1711 7.2 hemmabio recvier. Som sagt Netflix, Disney +, Prime, You Tube/Music, Apple TV apparna är förinstallerade (behövdes uppdateras på min). Har även SVT Play installerad.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lurker2000:

( har iPhone)

Skrivet av Lurker2000:

Du har fått lite svar redan men för att klargöra så är Chromecast med Android TV en helt annan produkt än "gamla" Chromecast. Gamla Chromecast hade i princip inget gränssnitt utan var beroende av att du castade något från en annan enhet, vilket tekniskt innebar att du skickade en länk till en stream till den som den kunde spela upp. När streamen väl var igång så behövdes inte den andra enheten för att fortsätta titta, och med tiden fick de väl stöd för att kunna pausa med tevens kontroll och så, men ändå är man väldigt beroende av att ha en annan enhet. CC med Android TV är en helt fristående enhet med egen fjärrkontroll och egna appar, även om den förstås stöder casting precis som förut. Fördelen är ju att det är rätt skönt att bara styra med en fjärr och inte behöva låsa upp telefonen hela tiden och så, och förstås att andra som är hemma hos en inte behöver koppla upp sig på WiFi och fatta hur man styr/castar och så, mycket enklare att bara använda en fjärr.

Angående Google Home appen så är jag inte säker på att den krävs, men den finns till Iphone om det skulle vara så.

Permalänk

Tack för tipsen. Det blev en chromecast hd.