Msi pro z690-a wifi Ddr5, M2 slot hjälp

Permalänk
Medlem

Msi pro z690-a wifi Ddr5, M2 slot hjälp

Hej allihop, tänkte sätta in två stycken nvme ssd i datorn men har aldrig använt nvme innan utan bara sata SSD.
Min fråga är om det spelar någon roll vilken m2 slot jag använder i detta moderkort?

Fick ingen manual och efter mycket googlande blir jag inte klokare, vissa m2 slots ska tydligen sno prestanda ifrån gpu osv och det vill jag såklart undvika.

Hade valt m2_1 som går direkt till cpu men min nh d15 blockerar och har ingen lust att ta loss och köra ny pasta ifall det ej behövs. Tack!

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem

Om ditt grafikkort sitter i PCI_E1 (PCIE 5.0 x16) så använder det CPUns PCIE-lanes. I övrigt så är det bara M2_1 som också använder CPUns PCIE-lanes (PCIE 4.0 x4). Då din CPU har 20 lanes så kommer ingen av enheterna anslutna till PCI_E1 eller M2_1 behöva köra med färre lanes (=reducerad bandbredd). Du behöver alltså inte oroa dig för försämrad grafikprestanda ens om du skulle sätta en SSD i M2_1.

Då M2_1 är blockerad så kan du välja fritt mellan de övriga, men notera att M2_3 endast stöder PCIE 3.0 medan M2_2 och M2_4 stöder PCIE 4.0. Det är alltså lämpligt att välja M2_2 eller M2_4 för väldigt snabba SSDer.

(Manualen till ditt moderkort finns här. Måste dock säga att den är riktigt usel.)

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Om ditt grafikkort sitter i PCI_E1 (PCIE 5.0 x16) så använder det CPUns PCIE-lanes. I övrigt så är det bara M2_1 som också använder CPUns PCIE-lanes (PCIE 4.0 x4). Då din CPU har 20 lanes så kommer ingen av enheterna anslutna till PCI_E1 eller M2_1 behöva köra med färre lanes (=reducerad bandbredd). Du behöver alltså inte oroa dig för försämrad grafikprestanda ens om du skulle sätta en SSD i M2_1.

Då M2_1 är blockerad så kan du välja fritt mellan de övriga, men notera att M2_3 endast stöder PCIE 3.0 medan M2_2 och M2_4 stöder PCIE 4.0. Det är alltså lämpligt att välja M2_2 eller M2_4 för väldigt snabba SSDer.

(Manualen till ditt moderkort finns här. Måste dock säga att den är riktigt usel.)

Tack så hemskt mycket, ja? Visst är manualen riktigt illa. Får fråga hur du fick reda på infon om vilka M2 slots som är PCIE 4 / 3?

Kommer det vara någon skillnad i spel eller dylikt om jag använder M2_2 istället för M2_1 då den inte använder cpuns lanes?

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem
Skrivet av redberg32:

Tack så hemskt mycket, ja? Visst är manualen riktigt illa. Får fråga hur du fick reda på infon om vilka M2 slots som är PCIE 4 / 3?

Kommer det vara någon skillnad i spel eller dylikt om jag använder M2_2 istället för M2_1 då den inte använder cpuns lanes?

Det står faktiskt i manualen (sidorna 4-9 listar specifikationerna) vid "storage" (sid 5).

Teoretiskt skulle det kunna finnas en skillnad, då kommunikation mellan CPU och SSD slipper ta "omvägen" via chipset. I praktiken är det dock en ytterst marginell skillnad och inget du kommer kunna märka öht.

Personligen hade jag inte bemödat mig med att montera om CPU-kylaren. Enda anledningen jag ser till att sätta en SSD i M2_1 är om du planerar att snart lägga till ytterligare SSDer och därmed behöver samtliga slots.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD