Permalänk
Medlem

Köpa begagnad dator

Hej,

Jag är på jakt efter en ny dator som ska prestera bra i de flesta spel. Inga större krav mer än att jag vill ha en jämn prestanda men ändå kunna ha relativt höga settings.

Hittat denna datorn. Vad tror ni? Prisvärd?
Säljaren kan släppa den för 9000.

https://www.blocket.se/annons/goteborg/intel_11500___rtx_3060...

Permalänk
Medlem

Hej,
Priset är väll så där ok, men inget super pris. Svårt att gissa när man inte har all spesefikation på delarna.
Jag tycker att bygget har snålat lite på moderkortet och nätaggregat.
Moderkortet är för litet för chassit med enligt mig.
Sen står de inte vilka märken/spec på ssd och ram.
Kolla olika trådar där man vill ha råd med nya byggen för runt 10k och jämför om de inte är bättre med nytt och garanti.
Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av klaralg:

Hej,

Jag är på jakt efter en ny dator som ska prestera bra i de flesta spel. Inga större krav mer än att jag vill ha en jämn prestanda men ändå kunna ha relativt höga settings.

Hittat denna datorn. Vad tror ni? Prisvärd?
Säljaren kan släppa den för 9000.

https://www.blocket.se/annons/goteborg/intel_11500___rtx_3060...

Bättre och med garanti, för 2k extra tycker jag att det är värt, dessutom är den snabbare och bättre för gaming

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni om denna dator? Bygga är tyvärr inget alternativ för mig, för ointresserad och för oinsatt. Finns det någon annan dator som fungerar för lättare gaming. Maxpris 12k, begagnad maxpris 9k.

https://www.billigteknik.se/speldator/34147-hp-pavilion-gamin...

Permalänk
Medlem

Gå till https://www.inet.se/datorbyggare och försök kopiera datorn som Swedishchef_90 rekommenderar och lägg till Montering så kommer Inet bygga den åt dig.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ykalon:

Gå till https://www.inet.se/datorbyggare och försök kopiera datorn som Swedishchef_90 rekommenderar och lägg till Montering så kommer Inet bygga den åt dig.

Testat och datorn hamnar på ca 14.000 med allt.

Därför jag ville kolla om datorn jag länkade som är färdigbyggd är något att ha, annars får jag överväga att köra vi Inet trots att de överskrider budget.

Permalänk
Medlem

Hej igen, jag måste ha kollat helt konstigt. Denna datorn kan inet bygga ihop åt mig. Men leveranstiden blir närmare två månader

https://www.inet.se/kundvagn/visa/gRENAe6CqGTq9utMspDKQnMh884

Eller så kan jag köpa denna för samma pengar, klar och innehåller operativsystem.

https://www.billigteknik.se/speldator/34147-hp-pavilion-gamin...

Vad hade ni gjort? Är det värt att vänta i två månader och skiljer prestandan såpass mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klaralg:

Hej igen, jag måste ha kollat helt konstigt. Denna datorn kan inet bygga ihop åt mig. Men leveranstiden blir närmare två månader

https://www.inet.se/kundvagn/visa/gRENAe6CqGTq9utMspDKQnMh884

Eller så kan jag köpa denna för samma pengar, klar och innehåller operativsystem.

https://www.billigteknik.se/speldator/34147-hp-pavilion-gamin...

Vad hade ni gjort? Är det värt att vänta i två månader och skiljer prestandan såpass mycket?

Hej din kundvagn syns inte, antar du valt ett chassi eller dylikt som inte är inne.

Jag hade hellre inte spelat på dator än valt en HP

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av klaralg:

Hej igen, jag måste ha kollat helt konstigt. Denna datorn kan inet bygga ihop åt mig. Men leveranstiden blir närmare två månader

https://www.inet.se/kundvagn/visa/gRENAe6CqGTq9utMspDKQnMh884

Eller så kan jag köpa denna för samma pengar, klar och innehåller operativsystem.

https://www.billigteknik.se/speldator/34147-hp-pavilion-gamin...

Vad hade ni gjort? Är det värt att vänta i två månader och skiljer prestandan såpass mycket?

Jag hade hellre gått på denna tror jag än HPn iallafall. TROR att MSI är mer att lita på och eventuellt något lättare att uppgradera sen. Men det finns andra som har bättre koll.
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/stationar-gamingdator/msi-mag-codex-5-11tg-813mys/1027920.12917/

Bra pris just nu! Ligger på runt 17k på andra ställen vad jag kan se med typ snarlika komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _gabbEE:

Jag hade hellre gått på denna tror jag än HPn iallafall. TROR att MSI är mer att lita på och eventuellt något lättare att uppgradera sen. Men det finns andra som har bättre koll.
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/stationar-gamingdator/msi-mag-codex-5-11tg-813mys/1027920.12917/

Bra pris just nu! Ligger på runt 17k på andra ställen vad jag kan se med typ snarlika komponenter.

MSI använder förmodligen mestadels egna komponenter, tro dem gör allt förutom ram och cpu ?
PSU
Mb
Gpu
Chassi

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Hej din kundvagn syns inte, antar du valt ett chassi eller dylikt som inte är inne.

Jag hade hellre inte spelat på dator än valt en HP

Varför inte HP?
Datorn har fått ok recensioner.

Ska försöka länka om men med annat chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Hej din kundvagn syns inte, antar du valt ett chassi eller dylikt som inte är inne.

Jag hade hellre inte spelat på dator än valt en HP

Får det inte att fungera. Men datorn är egentligen exakt samma förutom moderkort och kylning.

Hamnar på 12,5 och 2 månaders lev tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klaralg:

Varför inte HP?
Datorn har fått ok recensioner.

Ska försöka länka om men med annat chassi.

Hp gör generellt varma datorer som låter som jet motorer och har oftast propriärt så gör det omöjligt att uppgradera/bygga ut

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av klaralg:

Får det inte att fungera. Men datorn är egentligen exakt samma förutom moderkort och kylning.

Hamnar på 12,5 och 2 månaders lev tid.

MB. Och psu verkar vara långa leveranstider på samt chassi

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Hp gör generellt varma datorer som låter som jet motorer och har oftast propriärt så gör det omöjligt att uppgradera/bygga ut

Har du någon erfarenhet av just denna modellen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klaralg:

Har du någon erfarenhet av just denna modellen?

Nej, men då du kan bygga likvärdigt med Inet etc så tycker jag du bör överväga det

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Hej.
Ok pris om man inte vill bygga själv. Lite över budget men.
https://www.komplett.se/product/1212722/gaming/gamingdator/ga...

Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

MSI använder förmodligen mestadels egna komponenter, tro dem gör allt förutom ram och cpu ?
PSU
Mb
Gpu
Chassi

Ok, tack för input! Jag hade nog valt MSIn före HPn iallafall om valet stod där. Däremot är väl det bästa valet att bygga en egen. Främst för att ha möjligheten att uppgradera senare och inte behöva köpa en helt ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _gabbEE:

Ok, tack för input! Jag hade nog valt MSIn före HPn iallafall om valet stod där. Däremot är väl det bästa valet att bygga en egen. Främst för att ha möjligheten att uppgradera senare och inte behöva köpa en helt ny.

Jag valde igår att beställa HP:n. Vet inte om det var dumt alls, men kommer använda den som jobb/speldator och då spela mindre krävande spel. Hoppas den kommer fungera för det.

Jag har inga tankar på att uppgradera datorn, utan vill ha en dator som fungerar och jag bara kan koppla in. Planerar att ha datorn i ca 2 år.

Är rädd för att den riskerar att bli varm och låta. Men det får avgöras när datorn väl testas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klaralg:

Jag valde igår att beställa HP:n. Vet inte om det var dumt alls, men kommer använda den som jobb/speldator och då spela mindre krävande spel. Hoppas den kommer fungera för det.

Jag har inga tankar på att uppgradera datorn, utan vill ha en dator som fungerar och jag bara kan koppla in. Planerar att ha datorn i ca 2 år.

Är rädd för att den riskerar att bli varm och låta. Men det får avgöras när datorn väl testas.

Det var dumt, blir extremt varma och bökiga att uppgradera i framtiden! Hade vart bättre att köpa en från inet

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Det var dumt, blir extremt varma och bökiga att uppgradera i framtiden! Hade vart bättre att köpa en från inet

Jag behöver ha en dator inom kort och inets leveranstid var ca 2 månader.

Har du erfarenhet av just denna modellen? Fungerar den inte inom de aspekterna jag önskar skicka jag ju givetvis tillbaka den.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av klaralg:

Jag valde igår att beställa HP:n. Vet inte om det var dumt alls, men kommer använda den som jobb/speldator och då spela mindre krävande spel. Hoppas den kommer fungera för det.

Jag har inga tankar på att uppgradera datorn, utan vill ha en dator som fungerar och jag bara kan koppla in. Planerar att ha datorn i ca 2 år.

Är rädd för att den riskerar att bli varm och låta. Men det får avgöras när datorn väl testas.

Nackdelen i min ögon är att du behöver spendera mer pengar långsiktigt. Datorer som är uppgraderingsbara tenderar att vara dyrare kortsiktigt men långsiktigt kan du spara pengar genom att återanvända delar i flera år och bara uppgradera det som behövs istället för att byta ut allt.

Skrivet av klaralg:

Jag behöver ha en dator inom kort och inets leveranstid var ca 2 månader.

Har du erfarenhet av just denna modellen? Fungerar den inte inom de aspekterna jag önskar skicka jag ju givetvis tillbaka den.

Kollade runt om jag kunde hitta mer info om den modellen från användare men har inte lyckats. HP verkar ha olika modeller med liknande eller samma komponenter för olika regioner. Gamers Nexus visade vad man får när man köper en HP TG01, det är inte samma specifikationer som den du beställde men borde en fingervisning vad du kan förvänta dig för dator bortsett från prestandasiffror som beror på processorn och grafikkortet.

I vilket fall som helst, dela med dig av din upplevelse när du fått datorn.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Grattis till ny dator!!

Lite intressant dock att du ber om råd och sedan gör rakt emot alla råd du får

Men vi får ju hoppas att det passar dina behov!

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av klaralg:

Jag behöver ha en dator inom kort och inets leveranstid var ca 2 månader.

Har du erfarenhet av just denna modellen? Fungerar den inte inom de aspekterna jag önskar skicka jag ju givetvis tillbaka den.

Alltså. Allting beror ju på vilken kravbild man har också. Du kommer sannolikt bli nöjd, det tvivlar jag egentligen inte på. Men i det långa loppet är det både dyrare och såklart också sämre för miljön att köpa "märkesdatorer". Dels för att dom inte tenderar att hålla lika länge och det är svårt/svårare att byta ut delar om så skulle hända. Samma gäller såklart om du om 3-4 år vill uppgradera dig igen.

Men, även om du kunde gjort ett bättre val så tror jag nog ändå att du kommer att bli nöjd med din spelupplevelse om du inte har allt för höga krav. Bara för att lugna dig lite!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klaralg:

Jag behöver ha en dator inom kort och inets leveranstid var ca 2 månader.

Har du erfarenhet av just denna modellen? Fungerar den inte inom de aspekterna jag önskar skicka jag ju givetvis tillbaka den.

Du hade garanterat kunna få den under nästa vecka om du plockade om lite delar och kanske la någon hundring till eller sänkte kravet liiite. Det hsdr garanterat lönay sig i längden.

Och ja, jag har två syskonbarn som har en varsin sådan, visst de funkar men de blir väldigt varma. Plus HP’s alla egna programvaror som finns inlagda.

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av _gabbEE:

Alltså. Allting beror ju på vilken kravbild man har också. Du kommer sannolikt bli nöjd, det tvivlar jag egentligen inte på. Men i det långa loppet är det både dyrare och såklart också sämre för miljön att köpa "märkesdatorer". Dels för att dom inte tenderar att hålla lika länge och det är svårt/svårare att byta ut delar om så skulle hända. Samma gäller såklart om du om 3-4 år vill uppgradera dig igen.

Men, även om du kunde gjort ett bättre val så tror jag nog ändå att du kommer att bli nöjd med din spelupplevelse om du inte har allt för höga krav. Bara för att lugna dig lite!

Tack för svaret! Börjar ångra mig efter allt jag läser. Första datorn jag köper och vill bara ha en smärtfri upplevelse. Därav att jag ville höra andras synpunkter som varit med i spelet lite längre.

Jag har som plan att ha datorn under en två års period och sedan får jag se hur jag känner. Eftersom det är min första dator är jag osäker på hur kul det faktiskt blir och därav en anledning till att det kändes säkert att köpa en dator som har ångerrätt, om det nu skulle känns helt galet. Vet inte hur Inet har det med ångerrätt men känns bara bökigt eftersom datorn är special byggd utefter mina behov.

Vill inte heller ha en super varm dator som låter av minsta lilla, så blir denna alldeles för varm får jag helt enkelt kolla efter en annan. Men jag behöver en dator nu och chansade.

Plocka en dator på Inrt överstiger budget (12k) ganska mycket om jag vill ha en dator som levereras inom två veckor, samt att delarna som gjorde att datorn kom lagom i budget ligger i fyndhörnan, vilket inet inte bygger datorer av.

Tack för svaret återigen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Du hade garanterat kunna få den under nästa vecka om du plockade om lite delar och kanske la någon hundring till eller sänkte kravet liiite. Det hsdr garanterat lönay sig i längden.

Och ja, jag har två syskonbarn som har en varsin sådan, visst de funkar men de blir väldigt varma. Plus HP’s alla egna programvaror som finns inlagda.

Datorn kommer idag! Ska testa och se!

Annars beställer jag via Inet då många verkar vara mycket nöjda där. Mailat till dom och pga jul och många beställningar beräknar dom leverans till ca 2 månader. Men får bita i det sura äpplet isåfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klaralg:

Datorn kommer idag! Ska testa och se!

Annars beställer jag via Inet då många verkar vara mycket nöjda där. Mailat till dom och pga jul och många beställningar beräknar dom leverans till ca 2 månader. Men får bita i det sura äpplet isåfall.

Tror du kommer bli nöjd.
Jag gjorde faktiskt likadant 2017 när jag ville testa på PC gaming.
Köpte en för då billig instegsmodell som jag fortfarande kör med, eller nu är det mer äldste grabben som spelar mest på den.
Fortnite börjar dock bli lite för segt på den.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Tror du kommer bli nöjd.
Jag gjorde faktiskt likadant 2017 när jag ville testa på PC gaming.
Köpte en för då billig instegsmodell som jag fortfarande kör med, eller nu är det mer äldste grabben som spelar mest på den.
Fortnite börjar dock bli lite för segt på den.

Håller tummarna! Precis så jag tänkte med.

Hör av mig efter lite testande av datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klaralg:

Håller tummarna! Precis så jag tänkte med.

Hör av mig efter lite testande av datorn.

Hur går det? Nu har du ju hunnit testa datorn lite. Är du nöjd med ditt köp?