Jag reagerade också på inslaget, tyckte det lät märkligt. Mailade reporten och fick detta svar:
(TLDR, inslaget är från ett längre reportage där man tydligare beskrivit vad det handlar om, sen har en ”webbare” kortat ner det till vad som hörs i länken)
”Jag slutade tidigt i onsdags efter morgonpasset och var ledig igår, kom tillbaka idag med flera mejl i korgen om detta olyckliga elbilsinslag på webben.
Det blev lite tvärtom, eftersom det elbilsägaren faktiskt sa i den långa direktintervjun i P4 Jönköping på morgonen är att det INTE är inte mer problem i kylan med en elbil än med andra bilar...
Men för att ta det från början, eftersom jag antar att du inte lyssnar på P4 Jönköpings morgonprogram, utan bara hört klippet på webben:
Jag liftade alltså med en bilbärgarkille en dryg timme i onsdags morse mellan 7 och 8 och träffade då på Johan från Stockholm, vars tesla var stendöd vid hotellets elstolpe i Jönköping.
Han hade på fått indikationen "elfel" när han körde till Jönköping, men chansade och laddade bilen över natten ändå. Men på morgonen hade inte laddat alls. Dessutom funkade inte 12-volten till dörrkortet mm, så han kunde inte ens öppna bilen. Nej, han hade ingen vanlig nyckel till bilen, bara kortet.
Bärgaren drog ut två sladdar, kopplade till ett batteri, och lyckades öppna bilen. Men inte starta den. Däremot kunde Johan sätta sig i den döda bilen och styra upp den på bärgaren.
Det slutade med bärgning till Tesla i Norrköping med okänt elfel. Död bil. Oklart varför alltså.
Men han sa samtidigt att han själv jobbar på ett leasingföretag och enligt hans (stora) erfarenhet så drabbas elbilar inte av fler haverier än andra bilar.
Men att han vet att räckvidden är kortare när det är riktigt kallt.
(det var det webbaren hörde).
Allt detta sa vi under morgonen. Men i klippet blev det att elbilar drabbas mer av stopp än andra- typ.
Ibland blir det lite fel helt enkelt.
Jag har under morgonen tagit upp detta på redaktionen, rättelser gjordes på webben när jag var borta, och jag tror att det är ok nu.”