Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Sverige fick fler publika 150kw laddstolpar 2022 än åren 2015-2021 tillsammans

Har aldrig upplevt kö eller typ aldrig sett laddstau mellan Skåne och Stockholm på de sträckor jag åker

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Nej jag menar fastnar för det inte finns laddmöjligheter, något vägguttag kan man väl alltid hitta men att behöva spendera natten när man inte vill räknar jag som fastna. Utan superchargers är som sagt enda backupen enstaka 50 kW laddare på många ställen och de funkar långt ifrån alltid.

Samtidigt finns det ju mängder av lite långsammare laddare vad jag kan se på exempelvis chargefinder. 22 eller 11 kW finns rätt tätt över typ hela södra halvan av landet (sällan mer en ett par mil emellan dem) och längs lite större vägar länger norrut. Och 11 kW ger ju fem mil på en timme liksom. Och man har ju alltid Schuko i nödfall liksom, som ger åtminstone en halvmil i timmen, så man kommer fram. När jag var liten passerade vi delar av exempelvis Östeuropa där vi fick ha bensindunkar med oss för att mackarna låg glest och inte alltid hade någon bensin att erbjuda, då var man nervös för att fastna.

Citat:

För 5 år sedan var jag i Vemdalen och fick hoppas att 50kW laddaren på vägen dit skulle funka eller att jag skulle få ladda på ett av de få uttagen som fanns under veckan, annars hade jag inte tagit mig hem speciellt lätt. Hade inte velat gå tillbaka dit men det är bara Tesla dom byggt större laddstationer i trakterna däromkring så man kan lita på att det finns iaf någon laddare som fungerar.

Varför inte boka ett hotell som har laddmöjligheter om man nu ska åka långresa med elbil? För fem år sedan var det kanske inte så vanligt men idag finns det ju på de flesta hotell.

Skrivet av martinot:

Hade du varit kringresande säljare så hade nog inte en elbil varit så bra alternativ alls. Där är nog en snålare diesel fortsatt den ultimata bilen.

Det beror väl på, bilen med bränsle och så är ju en rätt stor utgift för en sådan så den kan spara rejält på att ha en elbil.

När jag körde budbil, vilket förstås inte är riktigt samma sak men det innebär ändå att man kör bil större delen av dagen, om än kanske med en lägre snitthastighet, så körde jag ungefär 30 mil per dag, om jag inte lyckades få en panikleverans GBG-Stockholm eller något men det hände ju typ en gång per år (och då bröt jag ju egentligen mot reglerna om vilotid och så). Jag var också tvungen att ta rast i 45 minuter mitt på dagen. Så en elbil hade ju passat väldigt bra, den hade räckt med bara laddning på natten åtminstone 95% av dagarna och jag hade sluppit åka och tanka tre gånger i veckan, de kvarvarande fem procenten av dagarna hade jag ju för det mesta klarat utmärkt med lite laddning på lunchen.

Citat:

Skall man dock ha en bil som man använder i tjänsten för kanske 1-2 tjänsteresor i månaden, så är ju Tesla ett riktigt vettigt alternativ om man inte behöver resa till obygden. Där är ju fortsatt en fördel för Tesla jämfört med andra elbilar då en del SuC längs tex. E6 fortsatt är exklusiva för Tesla.

Tja jag vet inte varför en elbil inte hade passat i många fler fall än så. Vad spelar det för roll om du åker på en resa i månaden eller tio om du ändå kommer hela vägen fram och tillbaka på en laddning liksom?

Jag åkte på en hel del tjänsteresor innan pandemin men någonstans från runt 30-50 mil så blev det ju ofta flyg istället för då börjar restiden kosta rätt mycket. Där det var ett alternativ förstås, det finns inte lämpliga flyg i alla riktningar, men "söderut" brukar det inte vara ett problem. Den längsta sträckan jag körde var GBG-Odense (knappt 50 mil), vilket hände några gånger. Jag hade föredragit tåget men det hade blivit rätt mycket dyrare med tanke på att vi åkte flera i bilen, och vi hade ändå behövt hyra bil när vi kom fram, men resan hade ju blivit mer behaglig. Flyg dit passade inte så bra och går emot vår policy om att inte flyga på kortare sträckor, som ingen verkar bry sig om dock. Men 50 mil tog ju ändå en hel dag ungefär, med att mötas på kontoret på morgonen, lunch, hitta hotellet och så, och vi hade inte fått åka hem samma dag ändå med tanke på dygnsvila och så. Och längs E20 i Danmark är det inte direkt ont om laddställen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Samtidigt finns det ju mängder av lite långsammare laddare vad jag kan se på exempelvis chargefinder. 22 eller 11 kW finns rätt tätt över typ hela södra halvan av landet (sällan mer en ett par mil emellan dem) och längs lite större vägar länger norrut. Och 11 kW ger ju fem mil på en timme liksom. Och man har ju alltid Schuko i nödfall liksom, som ger åtminstone en halvmil i timmen, så man kommer fram. När jag var liten passerade vi delar av exempelvis Östeuropa där vi fick ha bensindunkar med oss för att mackarna låg glest och inte alltid hade någon bensin att erbjuda, då var man nervös för att fastna.

Jag tycker inte Östeuropa för flera decennier sedan är någon bra jämförelsenivå för hur man vill ha det. Det är som jag sa, när det finns bättre alternativ idag så kommer jag välja de alternativen om möjligt, så hade Tesla inte öppnat upp hade det blivit en till Tesla. På samma sätt som jag köper elbil före bensinbil för att det är ett bättre alternativ. Om några år lär det inte vara någon större skillnad vad gäller risken att bli ståendes då laddstationer med 4+ laddare blir allt vanligare.

Skrivet av snajk:

Varför inte boka ett hotell som har laddmöjligheter om man nu ska åka långresa med elbil? För fem år sedan var det kanske inte så vanligt men idag finns det ju på de flesta hotell.

Tyvärr rätt dåligt med stugor att hyra med laddning faktiskt, i år har jag dock hittat en stuga som skall ha det, återstår att se ifall det finns och fungerar när jag kommer dit. Litar inte helt på att specifikationerna stämmer från uthyrare.Kan leva med att ladda mer än som krävs så jag kommer fram med 30% istället för 5% så har jag tillräckligt för att både värma upp bilen och batteriet samt ta mig till Teslas laddare någon mil därifrån ifall det behövs. Hotellen på skidorterna är oftast så nedgångna och trista så där hade jag inte satt min fot.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Och 11 kW ger ju fem mil på en timme liksom. Och man har ju alltid Schuko i nödfall liksom, som ger åtminstone en halvmil i timmen, så man kommer fram.

Det blir nog bättre om du anger hur många kWh man teoretiskt kan få, för du kan inte garantera att alla elbilar får "åtminstone en halv mil i timmen"..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Jag tycker inte Östeuropa för flera decennier sedan är någon bra jämförelsenivå för hur man vill ha det.

Jag säger inte att jag vill ha det så, bara att det inte är hela världen att behöva stanna en halvtimme eller ens ett par timmar längre än tänkt på ens semesterresa till fjällen, att det inte borde vara en katastrof.

Citat:

Det är som jag sa, när det finns bättre alternativ idag så kommer jag välja de alternativen om möjligt, så hade Tesla inte öppnat upp hade det blivit en till Tesla. På samma sätt som jag köper elbil före bensinbil för att det är ett bättre alternativ. Om några år lär det inte vara någon större skillnad vad gäller risken att bli ståendes då laddstationer med 4+ laddare blir allt vanligare.

Ja Tesla är väl ett bra alternativ, om man har behovet av deras laddnätverk. Jag tror bara att det behovet för de flesta inte är så värst stort.

Citat:

Tyvärr rätt dåligt med stugor att hyra med laddning faktiskt, i år har jag dock hittat en stuga som skall ha det, återstår att se ifall det finns och fungerar när jag kommer dit. Litar inte helt på att specifikationerna stämmer från uthyrare.Kan leva med att ladda mer än som krävs så jag kommer fram med 30% istället för 5% så har jag tillräckligt för att både värma upp bilen och batteriet samt ta mig till Teslas laddare någon mil därifrån ifall det behövs. Hotellen på skidorterna är oftast så nedgångna och trista så där hade jag inte satt min fot.

Men stugan har väl el? Alltså kan du ladda.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stgr:

Det blir nog bättre om du anger hur många kWh man teoretiskt kan få, för du kan inte garantera att alla elbilar får "åtminstone en halv mil i timmen"..

Förlåt, trodde inte någon skulle ha problem med den "uträkningen". En laddare som ger 11 kW innebär att man får 11 kWh per timme. H:et står ju just för hour, timme.

Edit: Angående Schuko så beror det ju på hur mycket man vågar plocka ut. 1,3 kW borde vara rätt säkert i någon timme om inte elinstallationen är väldigt gammal, då får man förstås 1,3 kWh per timme. Så en elbil som drar 2,6 kWh per mil får då en halvmil per timme. Det är hög förbrukning, men för vintern (då vi pratade om en fjällresa) så är det kanske inte så högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag säger inte att jag vill ha det så, bara att det inte är hela världen att behöva stanna en halvtimme eller ens ett par timmar längre än tänkt på ens semesterresa till fjällen, att det inte borde vara en katastrof.
Ja Tesla är väl ett bra alternativ, om man har behovet av deras laddnätverk. Jag tror bara att det behovet för de flesta inte är så värst stort.

Problemet är som sagt inte att man får ladda lite extra när man åker dit, problemet kan vara att ta sig hem ifall allt som finns däromkring är några AC laddare och någon enstaka 50 kW. Man tar sig inte från Hudiksvall/Gävle till Vemdalen och tillbaka i -20 så lätt utan att ladda någonstans där.

Nu vet jag inte hur länge du kört elbil men enligt hur det varit de senaste 5 åren så kan jag inte lita på att en ensam 50 kW laddare kommer fungera eller att man får plats på en publik AC-stolpe vid skidorten. För några år sedan var det precis så men jag lyckades få en plats på AC laddaren en av dagarna iaf så jag hade nog för att åka omkring på orten och ta mig till första laddstoppet på hemvägen.

Skrivet av snajk:

Men stugan har väl el? Alltså kan du ladda.

Skistar är stenhårda på att man inte får ladda om det inte finns en riktig typ2 laddare där. Hade jag haft egen stuga hade det inte varit några problem men nu brukar jag hyra. De verkar hålla koll så ingen laddar i vanliga uttag nu för tiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Problemet är som sagt inte att man får ladda lite extra när man åker dit, problemet kan vara att ta sig hem ifall allt som finns däromkring är några AC laddare och någon enstaka 50 kW. Man tar sig inte från Hudiksvall/Gävle till Vemdalen och tillbaka i -20 så lätt utan att ladda någonstans där.

Nu vet jag inte hur länge du kört elbil men enligt hur det varit de senaste 5 åren så kan jag inte lita på att en ensam 50 kW laddare kommer fungera eller att man får plats på en publik AC-stolpe vid skidorten. För några år sedan var det precis så men jag lyckades få en plats på AC laddaren en av dagarna iaf så jag hade nog för att åka omkring på orten och ta mig till första laddstoppet på hemvägen.

Skistar är stenhårda på att man inte får ladda om det inte finns en riktig typ2 laddare där. Hade jag haft egen stuga hade det inte varit några problem men nu brukar jag hyra. De verkar hålla koll så ingen laddar i vanliga uttag nu för tiden.

Jag åker inte på fjällresor, det tror jag är den stora skillnaden. Däremot har jag hyrt stuga varje sommar under ett antal år nu, men inte i fjällen då. Normalt har "normal" elförbrukning ingått men man har fått betala för "överförbrukning". I somras var vi i Danmark och där är elen förstås dyrare än här, och det var ju i år som elpriserna verkligen steg också, så där fick vi betala för den faktiska förbrukningen och ett ganska dyrt kWh-pris, än mer så med tanke på hur dåligt den svenska kronan höll sig mot den danska.

Men som sagt tror jag det handlar mycket om skidresorna. Hemifrån mig är det inte 30 mil till Oslo eller Malmö och knappt 32 mil till Köpenhamn. Längs mestadels stora vägar med stort utbud av laddare. De vägarna kör jag rätt ofta, men längre än så kör jag i princip aldrig privat och väldigt sällan i jobbet (och då har jag ju inte min bil ändå).

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag åker inte på fjällresor, det tror jag är den stora skillnaden. Däremot har jag hyrt stuga varje sommar under ett antal år nu, men inte i fjällen då. Normalt har "normal" elförbrukning ingått men man har fått betala för "överförbrukning". I somras var vi i Danmark och där är elen förstås dyrare än här, och det var ju i år som elpriserna verkligen steg också, så där fick vi betala för den faktiska förbrukningen och ett ganska dyrt kWh-pris, än mer så med tanke på hur dåligt den svenska kronan höll sig mot den danska.

Men som sagt tror jag det handlar mycket om skidresorna. Hemifrån mig är det inte 30 mil till Oslo eller Malmö och knappt 32 mil till Köpenhamn. Längs mestadels stora vägar med stort utbud av laddare. De vägarna kör jag rätt ofta, men längre än så kör jag i princip aldrig privat och väldigt sällan i jobbet (och då har jag ju inte min bil ändå).

Ja, håller man sig till större vägar eller nära större städer är det såklart inga problem alls, för då är det inte ensamma 50 kW laddare och många andra stolpar man förlitar sig på ifall något oväntat dyker upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Varför inte boka ett hotell som har laddmöjligheter om man nu ska åka långresa med elbil?

Det är just så jag brukar göra själv (oavsett om jag behöver något snabbladdningsstopp på vägen, eller inte). Väldigt bekvämt.

Skrivet av snajk:

Det beror väl på, bilen med bränsle och så är ju en rätt stor utgift för en sådan så den kan spara rejält på att ha en elbil.

Har aldrig jobbat som säljare, så kan inte uttala mig om det i detalj.

Men tänker mig iaf. att det är arbetsgivaren som betalar alla drivmedelskostnader, så då är ju saker som lönekostnader och andra alternativkostnader en stor del av bilden. Dessutom är det inte så stor besparing med just snabbladdning i dag. Det kostar inte långt ifrån så varandra att snabbladda en elbil eller tanka en fossilbil.

Skrivet av snajk:

När jag körde budbil, vilket förstås inte är riktigt samma sak men det innebär ändå att man kör bil större delen av dagen, om än kanske med en lägre snitthastighet, så körde jag ungefär 30 mil per dag, om jag inte lyckades få en panikleverans GBG-Stockholm eller något men det hände ju typ en gång per år (och då bröt jag ju egentligen mot reglerna om vilotid och så).

Skrivet av snajk:

Tja jag vet inte varför en elbil inte hade passat i många fler fall än så. Vad spelar det för roll om du åker på en resa i månaden eller tio om du ändå kommer hela vägen fram och tillbaka på en laddning liksom?

Var främst att jag kör längs de stora städerna i Sverige, samt till Oslo. Där finns gott om snabbladdare längs vägarna och är inget större bekymmer att ladda på vardagarna (är på storhelgerna och i semestertider som det är problem med köer). Dessutom, även om fördelen är klart mindre nu än tidigare, så kan jag ladda på alla Tesla SuC då jag fortsatt har en Tesla. Bekvämt, snabbt och smidigt.

Sedan, eftersom jag har elbilen mest i vardagen (säkert 90% av min körning), så är det ju oerhört bekvämt att ladda hemma över natten vid vårat eget hus. Då är ju en elbil, så som vi bor, överlägset trevligare för de flesta situationer.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Förlåt, trodde inte någon skulle ha problem med den "uträkningen". En laddare som ger 11 kW innebär att man får 11 kWh per timme. H:et står ju just för hour, timme.

Edit: Angående Schuko så beror det ju på hur mycket man vågar plocka ut. 1,3 kW borde vara rätt säkert i någon timme om inte elinstallationen är väldigt gammal, då får man förstås 1,3 kWh per timme. Så en elbil som drar 2,6 kWh per mil får då en halvmil per timme. Det är hög förbrukning, men för vintern (då vi pratade om en fjällresa) så är det kanske inte så högt.

Och så här kallt som det har varit hittills i December så lär det knappt gå att Schukoladda alls för bilar som står utomhus i kyla då mycket av 1-2 kW man vågar ta ut på stickproppen så går mycket/allt av det till att värma/hålla värmen på batterierna för att det skall kunna ladda något alls.

Lithiumion-batterier kan inte laddas alls om cellerna är under 0 grader C, mycket lite vid 0 grader C och först vid 15 grader C kan laddas med full ström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Och så här kallt som det har varit hittills i December så lär det knappt gå att Schukoladda alls för bilar som står utomhus i kyla då mycket av 1-2 kW man vågar ta ut på stickproppen så går mycket/allt av det till att värma/hålla värmen på batterierna för att det skall kunna ladda något alls.

Lithiumion-batterier kan inte laddas alls om cellerna är under 0 grader C, mycket lite vid 0 grader C och först vid 15 grader C kan laddas med full ström.

Det är inget jätteproblem egentligen även om det såklart har effekt, den kommer värma upp batteriet ett tag sen ladda, i vissa bilar kan man använda energin i bilen för att värma först också. Kopplar man in direkt när man kommer fram är det inget problem alls för då är det redan varmt.

De batterierna som sitter i bilarna behöver oftast högre temperaturer än 15 grader för att laddas med full ström, Tesla tar sina till över 50 grader innan de tillåter maximal laddkurva men de flesta andra ligger kring 30. Nu är ju detta inget som behövs för laddning vid 1-2 kW såklart.

Permalänk
Medlem

Kan uppdatera att nu på hemvägen med lite normalare temperatur i bilen men samma temperatur utomhus landade jag på 24 kWh/100km vilket är en klart rimligare förbrukning.

Permalänk
Medlem

https://sverigesradio.se/artikel/elbilar-far-problem-i-vinter...

Kommer inte elbilar med någon form av nöd nyckel så man åtminstone kommer in i bilen? Kanske inte andra bilar gör heller nuförtiden? Att kunna byta sitt 12 volts batteri eller begära starthjälp(bör fungera även för elbilar) så måste man kunna komma in i bilen, eller i alla fall kunna öppna huven.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

https://sverigesradio.se/artikel/elbilar-far-problem-i-vinter...

Kommer inte elbilar med någon form av nöd nyckel så man åtminstone kommer in i bilen? Kanske inte andra bilar gör heller nuförtiden? Att kunna byta sitt 12 volts batteri eller begära starthjälp(bör fungera även för elbilar) så måste man kunna komma in i bilen, eller i alla fall kunna öppna huven.

Lite olika, Teslorna jag haft hade ingen nödnyckel men det har i4an. Däremot skall man komma in så länge 12v batteriet har kraft, min Tesla gick att öppna och låsa helt utan problem trots att huvudbatteriet kortslutit och säkringen kopplat bort det. Så personens problem har inget att göra med att batteriet laddat ur, däremot kan 12v batteriet såklart dö i kylan men det gäller alla bilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

https://sverigesradio.se/artikel/elbilar-far-problem-i-vinter...

Kommer inte elbilar med någon form av nöd nyckel så man åtminstone kommer in i bilen? Kanske inte andra bilar gör heller nuförtiden? Att kunna byta sitt 12 volts batteri eller begära starthjälp(bör fungera även för elbilar) så måste man kunna komma in i bilen, eller i alla fall kunna öppna huven.

Det beror förstås på hur den är byggd, men Teslor som det är svårt att ta sig in i om 12V-batteriet är dött är inte nytt. Model 3 som det är i bilden ska man dock kunna få upp framhuven genom att lägga på 12V på därför avsedda kablar bakom ett lock, i teorin iaf, givet att 12V-systemet är dött. Sedan får man leta sig vidare för att lösa problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

https://sverigesradio.se/artikel/elbilar-far-problem-i-vinter...

Kommer inte elbilar med någon form av nöd nyckel så man åtminstone kommer in i bilen? Kanske inte andra bilar gör heller nuförtiden? Att kunna byta sitt 12 volts batteri eller begära starthjälp(bör fungera även för elbilar) så måste man kunna komma in i bilen, eller i alla fall kunna öppna huven.

Borde inte titeln vara ungefär: "Fordon som står länge utomhus och fortfarande förlitar sig på 12V-system för lås, fönsterhissar och radio, drabbas av tomma batterier när det blir kallt ute". Detta är ju inget unikt problem för elbilen. Hur bilen är designad och konstruerad beror väl på den enskilda tillverkaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Borde inte titeln vara ungefär: "Fordon som står länge utomhus och fortfarande förlitar sig på 12V-system för lås, fönsterhissar och radio, drabbas av tomma batterier när det blir kallt ute". Detta är ju inget unikt problem för elbilen. Hur bilen är designad och konstruerad beror väl på den enskilda tillverkaren.

Nej, men en normalt byggd bil tar man fram nödnyckeln (eller den vanliga om den fortfarande har det) och låser upp den och lägger på startkablar, laddare eller byter batteri. Även EV6 har en nödnyckel… Tesla är ju bara krångel i onödan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nej, men en normalt byggd bil tar man fram nödnyckeln (eller den vanliga om den fortfarande har det) och låser upp den och lägger på startkablar, laddare eller byter batteri. Även EV6 har en nödnyckel… Tesla är ju bara krångel i onödan.

Tror att du fattar vad jag menar. "Typiskt elbilar" kanske skulle kunna vara "typiskt Tesla" - mer rätt men kanske inte ens då helt korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Kommer inte elbilar med någon form av nöd nyckel så man åtminstone kommer in i bilen? Kanske inte andra bilar gör heller nuförtiden? Att kunna byta sitt 12 volts batteri eller begära starthjälp(bör fungera även för elbilar) så måste man kunna komma in i bilen, eller i alla fall kunna öppna huven.

Varierar från modell, precis som för fossilbilar. Finns inget entydigt svar.

Gällande min M3 så har den en möjlighet att öppna huven med tex. ett externt 9V-fickbatteri. Lucka finns i fronten längst ner till höger. Bakom den finns två stycken kablar som man ansluta till ett externt litet batteri mellan 9-15 V. När du fått låst upp huven så har du full access till 12V-batteriet i bilen, och även för räddningstjänsten att stänga av HV-batteriet. Klart en fördel och en säkrare lösning då tredje part, som brandkår och räddningstjänst, kan få upp huven utan någon nyckel. Men det skall sägas att det inte är enbart Tesla som tänkt igenom detta så här fullständigt. Vet att det även finns många andra biltillverkare som har snarlika och lika väl fungerande lösningar.

Dåligt 12V-batteri är för övrigt det absolut vanligaste felet när en personbil inte startar (oavsett om elbil eller ICE-bil). Alltså ett vanligare fel än punktering.

Detta är alltså inte något som är speciellt för elbilar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Borde inte titeln vara ungefär: "Fordon som står länge utomhus och fortfarande förlitar sig på 12V-system för lås, fönsterhissar och radio, drabbas av tomma batterier när det blir kallt ute". Detta är ju inget unikt problem för elbilen. Hur bilen är designad och konstruerad beror väl på den enskilda tillverkaren.

Exakt. Men, precis som folk kommer in i denna tråden med "frågor", så är det även populärt i media att dissa elbilar. Blir mer klick och lästa sidor då.

Samma sak när en bil brinner. Trots att det statistiskt är mycket vanligare och troligare att en fossilbil tar eld än en elbil.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Varierar från modell, precis som för fossilbilar. Finns inget entydigt svar.

Gällande min M3 så har den en möjlighet att öppna huven med ett externt 9V-fickbatteri. Lucka finns i fronten längst ner till höger. Bakom den finns två stycken kablar som man ansluta till ett externt litet batteri.

Dåligt 12V-batteri är för övrigt det absolut vanligaste felet när en personbil inte startar (oavsett om elbil eller ICE-bil). Alltså ett vanligare fel än punktering.

En bil med punktering brukar starta, så det var väl inte så informativt.

Permalänk

Hoppar på elbil till veckan köper en begagnad ID3 Max för 374k vilket känns som ett rätt bra pris. Får dela mina intryck kommande veckor hur man upplever det att vara elbilsägare för första gången. Har en Garo Laddbox installerad sedan i somras.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

En bil med punktering brukar starta, så det var väl inte så informativt.

Nej, men vill ju inte köra sönder fälgarna genom att köra med trasiga däck.

Anledningen till att jag nämner det är för att många tjatar om hur viktigt det är med att ha ett fysiskt reservdäck i bilen. Jag kontrar då att det statistiskt är vettigare att ha ett reservbatteri i bilen.

Att du tycker statistik och fakta inte är något intressant eller informativt... ja, det får du ju lov att tycka.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nej, men en normalt byggd bil tar man fram nödnyckeln (eller den vanliga om den fortfarande har det) och låser upp den och lägger på startkablar, laddare eller byter batteri. Även EV6 har en nödnyckel… Tesla är ju bara krångel i onödan.

Klart du klagar på Tesla. Varit ifrån tråden i ca. ett halvår, men inget nytt under solen som man säger.

Det sagt så är det en säkrare lösning med Tesla för då kan räddningstjänst och brandkår komma in under huven. Extra viktigt på en elbil då där på många bilar finns en slinga som strömkabeln till HV-batteriet har i en loop. Då kan räddningspersonal kapa strömmen från högspänningsbatteriet med en isolerad bultsax.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Hoppar på elbil till veckan köper en begagnad ID3 Max för 374k vilket känns som ett rätt bra pris. Får dela mina intryck kommande veckor hur man upplever det att vara elbilsägare för första gången. Har en Garo Laddbox installerad sedan i somras.

Härligt! Grattis!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

@martinot
Ät några pepparkakor och återkom när du kan skilja på sak och person.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

https://sverigesradio.se/artikel/elbilar-far-problem-i-vinter...

Kommer inte elbilar med någon form av nöd nyckel så man åtminstone kommer in i bilen? Kanske inte andra bilar gör heller nuförtiden? Att kunna byta sitt 12 volts batteri eller begära starthjälp(bör fungera även för elbilar) så måste man kunna komma in i bilen, eller i alla fall kunna öppna huven.

Jag reagerade också på inslaget, tyckte det lät märkligt. Mailade reporten och fick detta svar:

(TLDR, inslaget är från ett längre reportage där man tydligare beskrivit vad det handlar om, sen har en ”webbare” kortat ner det till vad som hörs i länken)

”Jag slutade tidigt i onsdags efter morgonpasset och var ledig igår, kom tillbaka idag med flera mejl i korgen om detta olyckliga elbilsinslag på webben.
Det blev lite tvärtom, eftersom det elbilsägaren faktiskt sa i den långa direktintervjun i P4 Jönköping på morgonen är att det INTE är inte mer problem i kylan med en elbil än med andra bilar...

Men för att ta det från början, eftersom jag antar att du inte lyssnar på P4 Jönköpings morgonprogram, utan bara hört klippet på webben:

Jag liftade alltså med en bilbärgarkille en dryg timme i onsdags morse mellan 7 och 8 och träffade då på Johan från Stockholm, vars tesla var stendöd vid hotellets elstolpe i Jönköping.
Han hade på fått indikationen "elfel" när han körde till Jönköping, men chansade och laddade bilen över natten ändå. Men på morgonen hade inte laddat alls. Dessutom funkade inte 12-volten till dörrkortet mm, så han kunde inte ens öppna bilen. Nej, han hade ingen vanlig nyckel till bilen, bara kortet.
Bärgaren drog ut två sladdar, kopplade till ett batteri, och lyckades öppna bilen. Men inte starta den. Däremot kunde Johan sätta sig i den döda bilen och styra upp den på bärgaren.
Det slutade med bärgning till Tesla i Norrköping med okänt elfel. Död bil. Oklart varför alltså.
Men han sa samtidigt att han själv jobbar på ett leasingföretag och enligt hans (stora) erfarenhet så drabbas elbilar inte av fler haverier än andra bilar.
Men att han vet att räckvidden är kortare när det är riktigt kallt.
(det var det webbaren hörde).
Allt detta sa vi under morgonen. Men i klippet blev det att elbilar drabbas mer av stopp än andra- typ.
Ibland blir det lite fel helt enkelt.
Jag har under morgonen tagit upp detta på redaktionen, rättelser gjordes på webben när jag var borta, och jag tror att det är ok nu.”

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Jag reagerade också på inslaget, tyckte det lät märkligt. Mailade reporten och fick detta svar:

(TLDR, inslaget är från ett längre reportage där man tydligare beskrivit vad det handlar om, sen har en ”webbare” kortat ner det till vad som hörs i länken)

”Jag slutade tidigt i onsdags efter morgonpasset och var ledig igår, kom tillbaka idag med flera mejl i korgen om detta olyckliga elbilsinslag på webben.
Det blev lite tvärtom, eftersom det elbilsägaren faktiskt sa i den långa direktintervjun i P4 Jönköping på morgonen är att det INTE är inte mer problem i kylan med en elbil än med andra bilar...

Men för att ta det från början, eftersom jag antar att du inte lyssnar på P4 Jönköpings morgonprogram, utan bara hört klippet på webben:

Jag liftade alltså med en bilbärgarkille en dryg timme i onsdags morse mellan 7 och 8 och träffade då på Johan från Stockholm, vars tesla var stendöd vid hotellets elstolpe i Jönköping.
Han hade på fått indikationen "elfel" när han körde till Jönköping, men chansade och laddade bilen över natten ändå. Men på morgonen hade inte laddat alls. Dessutom funkade inte 12-volten till dörrkortet mm, så han kunde inte ens öppna bilen. Nej, han hade ingen vanlig nyckel till bilen, bara kortet.
Bärgaren drog ut två sladdar, kopplade till ett batteri, och lyckades öppna bilen. Men inte starta den. Däremot kunde Johan sätta sig i den döda bilen och styra upp den på bärgaren.
Det slutade med bärgning till Tesla i Norrköping med okänt elfel. Död bil. Oklart varför alltså.
Men han sa samtidigt att han själv jobbar på ett leasingföretag och enligt hans (stora) erfarenhet så drabbas elbilar inte av fler haverier än andra bilar.
Men att han vet att räckvidden är kortare när det är riktigt kallt.
(det var det webbaren hörde).
Allt detta sa vi under morgonen. Men i klippet blev det att elbilar drabbas mer av stopp än andra- typ.
Ibland blir det lite fel helt enkelt.
Jag har under morgonen tagit upp detta på redaktionen, rättelser gjordes på webben när jag var borta, och jag tror att det är ok nu.”

Bilen kan troligen inte dra kontaktorn utan 12 V. Då spelar det ju ingen roll om det finns ström i det stora batteriet. Det är ju att bryta strömmen så att batteriet skiljs ifrån som looparna gör. Att klippa direkt i högspänningskablarna hade nog blivit lite väl festligt…

(Sedan kan det ju vara något annat fel ändå.)

Permalänk
Medlem

För info om någon suktar efter Q8 E-tron.
Hörde mig för med polarn som precis beställde en för någon vecka sen. Eftersom dom är redo för leverans redan i vår enligt reklamen.

...Visar sig att dom är uppe i leveranstider på så många veckor att han får se fram emot sin 55'a i Oktober nästa år (!)
Om man vill korta ner leveranstiden så får man tydligen beställa en 50'a.

Vet inte om man ska skratta eller gråta