Följ Black Week på SweClockers

Måste ange lösenord till min mail innan jag kan logga in på windows 11 ?

Permalänk

Måste ange lösenord till min mail innan jag kan logga in på windows 11 ?

Hej,

har köpt en dator till min son med windows 11 och nu måste jag ange hans lösenord till hans mail innan jag kan logga in på windows 11,
hur får man bort det?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd

Windows har gått allt mer mot att man ska ha ett konto för inloggning, och det går att komma runt, men det kan ju vara bra att ha ändå. Du kan skapa ett MS-konto direkt där i installationen tror jag (du kan använda en annan mail om du vill, typ gmail, vilket innebär att du inte får något Outlook-konto utan att den adressen helt enkelt används som användarnamn för ens MS-konto, lösenordet blir ju till MS-konto-delen då och behöver inte vara samma som till mailen), och det används för lite backup till OneDrive och i butiken bland annat, och förstås allt som har med MS att göra om man väljer att använda det, som XBox-konto, Office-konto, mail och så.

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

hej

nu har jag bara fler konton men måste ändå ange lösenord, till alla?
hur gör jag då?

Permalänk
Skrivet av snajk:

Windows har gått allt mer mot att man ska ha ett konto för inloggning, och det går att komma runt, men det kan ju vara bra att ha ändå. Du kan skapa ett MS-konto direkt där i installationen tror jag (du kan använda en annan mail om du vill, typ gmail, vilket innebär att du inte får något Outlook-konto utan att den adressen helt enkelt används som användarnamn för ens MS-konto, lösenordet blir ju till MS-konto-delen då och behöver inte vara samma som till mailen), och det används för lite backup till OneDrive och i butiken bland annat, och förstås allt som har med MS att göra om man väljer att använda det, som XBox-konto, Office-konto, mail och så.

okej så vad behöver jag göra för att slippa skriva lösenord?

Permalänk
Medlem

Nja, backa bandet lite nu.

Du bör fortfarande kunna sätta ett lokalt lösenord, men att du har det kopplat mot ett MS-konto (t.ex pinkod /MS hello).
Har du skapat ett nytt MS-konto eller använder du som @snajk beskriver, ett annat mailkonto från en annan leverantör när du installerade datorn?

Här är en bra början. Lägg lite tid på att få det rätt och skapa dig kontroll över dina konton, det är väl investerad tid.

https://support.microsoft.com/sv-se/windows/hj%C3%A4lp-f%C3%B...

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnnyfors:

hej

nu har jag bara fler konton men måste ändå ange lösenord, till alla?
hur gör jag då?

Om du vill den ska logga in utan att behöva skriva lösenord på det lokala kontot så går du in och ändrar lösenord på det kontot. Skriv in det som redan finns, sedan lämnar du rutorna för det nya helt tomma. Då ska du inte behöva skriva in något lösenord.

Det är inte något att rekommendera dock.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Det är nog snarare så att du loggar in på datorn via ett online-konto hos Microsoft där mailadressen är användarnamnet. Det är nog i sig mestadels bra.

Du kan skapa en enklare PIN förmodligen alternativt logga in med Windows Hello (fingeravtryck, kamera etc).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johnnyfors:

okej så vad behöver jag göra för att slippa skriva lösenord?

Jag håller med improwise att det enklaste nog är att sätta en enkel pinkod på datorn, typ 3333 går rätt fort att skriva in eller så. Men det går att logga in automatiskt på ett Windows-konto också. Kolla: https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/how-to-...

Permalänk
Medlem

Under setup så kan du sätta upp lokal konto som på videon nedan:D

https://www.youtube.com/watch?v=wxepCMdrU5Y