Elbilar vs Bränslebilar - Diskussionstråden

Permalänk
Medlem

Svenskan skriver om Toyotas strategi samt att det inom 12 år fattas 384 gruvor för att få fram materialet till batterier. Det framgår att det tar upp till 15år att få igång ordentlig produktion på en gruva...

Kan antas ligga bakom SvD:s betalvägg ”Värdefulla battericeller ska inte slösas på elbilar

Permalänk
Medlem
Skrivet av AddeC:

Va kör ni för hybrid?

Kör något så banalt som en Kia Ceed Plug-in hybrid. 56km på batteri (i realiteten typ 50), vilket räcker för vår vardagskörning utan problem. Tankar knappt en gång i månaden sen vi flyttade och kör något längre. Innan tankade vi mer sällan. Laddar såklart varje dag.

Till skillnad från många andra här så gillar jag automatiken med automatisk avbländning med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

En viktig aspekt får mig att fortsätta köra fossilt. Min fossilbil kan jag reparera själv. Då pratar jag om allt, även om motorn havererar kan jag göra jobbet själv med att antingen byta, reparera eller renovera. Minsta lilla elfel på en elbil och den måste in på verkstad för jag har inte kunskapen eller utrustningen för att göra några ingrepp i elsystemet. För min del kommer en elbil i längden kosta mycket mer än bensinbilen, även om driftkostnaden skulle vara lägre på elbilen.

Det är ju såklart individuellt. Jag vet inte hur många som kan reparera moderna bilar själv idag, känns som det mer har med tillverkningsår än bränsletyp. Finns ju sjukt mycket elektronik i bensinbilar som tillverkas idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Det är ju såklart individuellt. Jag vet inte hur många som kan reparera moderna bilar själv idag, känns som det mer har med tillverkningsår än bränsletyp. Finns ju sjukt mycket elektronik i bensinbilar som tillverkas idag.

Håller med, vissa av dom mest moderna bilarna får man ju nästan lämna in på verkstan för att byta tändstift. (överdrift.. kanske?)

Men på det hela taget så tror jag det fortfarande är "lättare" att byta grejer på en fossilbil, även nyare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Skillnaden är att med elbilar är det starkström som faktiskt kan ta död på dig. Elektronik i en vanlig fossilbil är en helt annan sak.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Alltså, jag hade faktiskt funderat på en elbil eller en laddhybrid så jag hade möjlighet att ladda på jobbet, men ingen som helst möjlighet hemma, men då min arbetsgivare drog in den möjligheten av miljöskäl och för att spara el så blir det ju lite fel.

Plus som någon har nämnt, jag kan renovera motorn från grunden på min bensinbil utan att forska i saken desto vidare, och även om jag jobbat med fordonsautomation och dylikt så skulle jag aldrig i mina vildaste drömmar få för mig att börja pilla på högspänningssidan i en Tesla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Vi har en hybrid idag som vi privatleasar (blev en snabblösning när jag bytte jobb, leasade bilen innan genom jobbet). Tanken var att leasa en elbil genom nya jobbet, men med förändringarna vad gäller bidrag och hur det påverkar priserna så tycker jag inte alls att det är värt det. Vi har börjat kika på begagnat-marknaden för att hitta en passande bensinbil till våren/sommaren.

Kalkylen för elbilar (köp eller leasing) känns helt enkelt inte värt det idag med priserna (oavsett köp eller leasing) och i kombination med elpriset ser jag inte att det går ihop sig på kort- till medellång sikt.

Håller med dig, jag kör Elbil och kollar priset idag på leasing/köp av elbil så hade jag aldrig skaffat en.
Kör för lite för att det ska vara värt.
Min Kia plugin kostade 2.490kr motsvarande nu 5.466kr.
Befintliga Elbil 4.290kr nu 8.045kr.
Krävs många mil med bensin/diesel för att räkna hem den ROI. Skulle jag byta jobb så vet jag inte vad jag skulle göra. Men troligtvis samma som dig, begagnad bensin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepherds pie:

Svenskan skriver om Toyotas strategi samt att det inom 12 år fattas 384 gruvor för att få fram materialet till batterier. Det framgår att det tar upp till 15år att få igång ordentlig produktion på en gruva...

Kan antas ligga bakom SvD:s betalvägg ”Värdefulla battericeller ska inte slösas på elbilar

Detta är ju mer ett fluff-piece eller marknadsföring som inte stämmer med analyser från forskare i hela världen. Japan har ju hamnat rejält på efterkant på bilsidan medans man kanske är världsledande på batterier (i nuläget, kan ändras snabbt). Liknande utsagor finns från alla petrokemföretag och dess underleverantörer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepherds pie:

Vad är det för gruvor som fattas? Vilket material skulle det vara?

Tesla har sina egna gruvor som de öppnat och kör för fullt, men de är ju snabba i allt de gör. Vad andra företag måste ha år på sig, gör de över dagen.
Men när det gäller material i batterier, så är det en ständig utveckling, med nya material hela tiden. Så om det tar 15 år att öppna en gruva, så är det ju inte troligt att den kommer att behövas när den väl är igång.

Som jag sagt innan, så den enda saken Toyota vill och kan ljuga sig blåögda till, är att stoppa eller i alla fall bromsa övergången till elbilar. För de har satsat på fel framdrivning, då de inte trodde eller tror på ren eldrift.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Skillnaden är att med elbilar är det starkström som faktiskt kan ta död på dig. Elektronik i en vanlig fossilbil är en helt annan sak.

Nej bilmekaniker dör av andra anledningar i diverse olyckor.
https://garagewire.co.uk/news/mechanic-crushed-to-death-after...

Vanligast är annars att de kläms/krossas till döds.

Batterierna är farliga men 50 liter bensin är inte heller ofarligt.¨Har aldrig hört om någon som dött av ett bilbatteri men det betyder ju inte att det inte hänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Håller med, vissa av dom mest moderna bilarna får man ju nästan lämna in på verkstan för att byta tändstift. (överdrift.. kanske?)

Men på det hela taget så tror jag det fortfarande är "lättare" att byta grejer på en fossilbil, även nyare.

Den stora skillnaden är ju att det inte finns så många delar att byta i en elbil. Att byta 12v batteriet i en Tesla skall dock vara en mardröm värre än något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Den stora skillnaden är ju att det inte finns så många delar att byta i en elbil. Att byta 12v batteriet i en Tesla skall dock vara en mardröm värre än något annat.

Ska inte uttala mig då jag inte har en aning om vad delarna kostar när man lagar sin egna elbil, om någon ens gör det förutom "vanliga" bilsaker så som stötdämpare och bromsar osv.

Sedan är det väl också så att det krävs vettig utbildning för att ens röra vissa grejer där inne?
Man kan inte åka ner till närmaste överviktiga volvo-skruvare och ge han en femhundring och en reservdel från biltema precis xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag kommer åt mitt 12v i en Model S på under 5 min. Troligtvis 2 min om jag stressar. Har varit på det flera gånger, då jag kopplat in extraljus och försökt få till ett 12v-uttag i frunken (Lastutrymme i fronten).

Visa signatur

Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Jag kommer åt mitt 12v i en Model S på under 5 min. Troligtvis 2 min om jag stressar. Har varit på det flera gånger, då jag kopplat in extraljus och försökt få till ett 12v-uttag i frunken (Lastutrymme i fronten).

Kanske fixat i senare modeller, min mor var tvungen att få sin bil bärgad till verkstad men det är ett tag sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Kanske fixat i senare modeller, min mor var tvungen att få sin bil bärgad till verkstad men det är ett tag sedan.

Problemet är att det behövs verktyg, vilket kanske inte alla har med sig. Men några få bultar som tas bort och några plastkåpor, frunk och en tätningsring av gummi som lyfts av, så sitter det där lättåtkomligt. På Model S kommer du åt det delvis, genom att bara lyfta av en plastkåpa, vilket tar några sekunder.
Samma på alla sedan start skulle jag säga...

Däremot kan det vara svårt att få tag på rätt batteri, då det tydligen är en udda storlek...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Nej bilmekaniker dör av andra anledningar i diverse olyckor.
https://garagewire.co.uk/news/mechanic-crushed-to-death-after...

Vanligast är annars att de kläms/krossas till döds.

Batterierna är farliga men 50 liter bensin är inte heller ofarligt.¨Har aldrig hört om någon som dött av ett bilbatteri men det betyder ju inte att det inte hänt.

Vi pratar om olika saker. Olyckorna som kan hända med fossilbilar kan hända med elbilar också. Skillnaden är att en fossilbil kan du inte få el som dödar från, det kan du med en elbil. Jag har sett föreskrifter hur man måste göra innan man kan skruva i en elbil och det gäller inte bara om det är elen man ska rota i.

Nej, bensinen är inte ofarlig men elen kan ta död på dig om du bara råkar sätta handen på fel ställe. För att bensinen ska skada dig så måste du göra väldigt mycket fel.

Så jag vidhåller att ur en mekanikersynpunkt är elbilen bra mycket farligare.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Vi pratar om olika saker. Olyckorna som kan hända med fossilbilar kan hända med elbilar också. Skillnaden är att en fossilbil kan du inte få el som dödar från, det kan du med en elbil. Jag har sett föreskrifter hur man måste göra innan man kan skruva i en elbil och det gäller inte bara om det är elen man ska rota i.

Nej, bensinen är inte ofarlig men elen kan ta död på dig om du bara råkar sätta handen på fel ställe. För att bensinen ska skada dig så måste du göra väldigt mycket fel.

Om man inte vet vad man gör, så är alla bilmekaniker farligt ute, oavsett om det är bensin eller elbil man mekar på.
Att börja svetsa vid bränsleröret är ingen större hit, men det är likväl sådant som folk har gjort...

Man kan koppla bort det stora batteriet, så det inte går starkström. I det läget får du meka med själva batteriet om du ska få dig någon kyss.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Om man inte vet vad man gör, så är alla bilmekaniker farligt ute, oavsett om det är bensin eller elbil man mekar på.
Att börja svetsa vid bränsleröret är ingen större hit, men det är likväl sådant som folk har gjort...

Man kan koppla bort det stora batteriet, så det inte går starkström. I det läget får du meka med själva batteriet om du ska få dig någon kyss.

Förutsatt att bilarna inte efter några år när rost och annat skapar kortslutningar, krypström och annat. Fast när det händer skulle jag inte ens vilja sitta i en elbil under drift.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Förutsatt att bilarna inte efter några år när rost och annat skapar kortslutningar, krypström och annat. Fast när det händer skulle jag inte ens vilja sitta i en elbil under drift.

Har du hört om något exempel på att det har hänt? Eller är det bara dina vilda fantasier på värsta tänkbara..?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Har du hört om något exempel på att det har hänt? Eller är det bara dina vilda fantasier på värsta tänkbara..?

Nej, det har jag inte såvida inte det är orsaken till att vissa börjat brinna. Är nog bara en tidsfråga innan något sådant händer annars. Paraniod, kanske. Jag litar inte på dem i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Nej, det har jag inte såvida inte det är orsaken till att vissa börjat brinna. Är nog bara en tidsfråga innan något sådant händer annars. Paraniod, kanske. Jag litar inte på dem i alla fall.

Japp... Men elbilar har inte funnits i så många år ännu. Tesla började 2009.
Dock är säkerhet ett ledord i deras tillverkning och troligtvis i andra tillverkares också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Japp... Men elbilar har inte funnits i så många år ännu. Tesla började 2009.
Dock är säkerhet ett ledord i deras tillverkning och troligtvis i andra tillverkares också.

Det är det jag menar, de har inte funnits så länge. Vi har ännu inte sett allt som kan hända med dem när de börjar bli gamla.

Men som jag tidigare skrivit, för min del är ändå en elbil inte ekonomiskt försvarbar. Har dessutom ingenstans jag kan ladda så det är inte praktiskt möjligt heller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Nu hade ju iofs olyckan jag länkade till inte kunnat hända med en elbil men det finns mig veterligen ingen data som bekräftar din killgissning även om den låter rimlig.

Mekaniker hatar elbilar, elektriker hatar smarta hem, målare hatar miljövänliga färger, VVS-montörer hatar moderna smarta ventiler.

Inget skrå är särskilt benäget att lära sig nyheter, så är det och kommer nog alltid vara. De gamla rävarna orkar inte lära nytt så det är bättre att hitta felen och blunda för fördelarna med ny teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det är det jag menar, de har inte funnits så länge. Vi har ännu inte sett allt som kan hända med dem när de börjar bli gamla.

Men som jag tidigare skrivit, för min del är ändå en elbil inte ekonomiskt försvarbar. Har dessutom ingenstans jag kan ladda så det är inte praktiskt möjligt heller.

Så är det, men tror ändå att tillverkarna har tänkt på materialval och att bilarna ska vara säkra över tid.

I dagsläget är inte elbilar för alla, då det inte blir ekonomiskt försvarbart i alla lägen. Men för många är det det, bara man räknar på det lite. Själv sparar jag mellan 5-10000kr per månad på att ha min Tesla, mot min Volvo jag hade innan. Lägger mer på bilen och mindre på annat som skatt, bränsle, service och reperationer.

Det jag vänder mig mot är att många som "inte har råd med" eller "inte vet något om" elbilar, lägger fram påhittade påståenden hela tiden, som ofta kommer från oljeindustrin eller företag runt omkring dessa. Påståenden som motbevisats gång på gång, men ändå får fotfäste på grund av att ovetande svenssons för dem vidare som om de vore sanna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har själv beställt en vw id4, där står jag.

Fördelar för mig som kommer ladda hemma är drivmedlet. 77kwh batteri med norrlandsel ger billigt åkande. Just nu har vi 1,1kr kwh så det är lite sugigt, men full laddning dvs 35mil vinterräckvidd kostar 84 spänn. Sen kan man dryga ut med gratisladdning på mataffären och ikea mm. Sambo har en skoda octavia diesel som jag nyss tankat för 1500kr :/ då kommer vi 80mil. Elbilen kostar 192kr för att åka 80mil så visst blir det skillnad på ett år.

Nackdelen är ju inköpspriset, +500k för en bil går sällan att spara igen. Kanske om du pendlar långt varje dag och kanske kan ladda på jobbet/hemma, där börjar man spara pengar.

Fast sammantaget om du är i min situation och ändå tänker köpa en ny bil i samma prisklass, då var en elbil inget att fundera på ens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Nu hade ju iofs olyckan jag länkade till inte kunnat hända med en elbil men det finns mig veterligen ingen data som bekräftar din killgissning även om den låter rimlig.

Mekaniker hatar elbilar, elektriker hatar smarta hem, målare hatar miljövänliga färger, VVS-montörer hatar moderna smarta ventiler.

Inget skrå är särskilt benäget att lära sig nyheter, så är det och kommer nog alltid vara. De gamla rävarna orkar inte lära nytt så det är bättre att hitta felen och blunda för fördelarna med ny teknik.

Vad får dig säga så säkert att det inte kunnat hända med en elbil? Förvisso hade det inte funnits någon anledning ligga under för att reparera en startmotor eftersom ingen sådan finns men det kan finnas andra anledningar att krypa under bilen. Finns inget som säger att en elbil inte kan dra iväg själv om något udda fel uppstår. Sannolikheten är säkert väldigt liten men den är knappast noll.

Personligen, då jag har också jobbat som bilmekaniker, skulle jag aldrig krypa under en bil som inte är ordentligt uppallad eller på en säker lyft. Sådana genvägar har aldrig och kommer aldrig falla mig in att ta.

Vi tog aldrig in elbilar. Inte för att vi vägrade dem eller hatade dem utan vi hade helt enkelt inte utrustning eller utbildning för att jobba med dem. Att köpa in dyr utrustning för att det kommer in någon enstaka sådan bil under ett år var helt enkelt inte försvarbart ekonomiskt. Visst, styrleder och sådant kunde vi så klart byta men med tanke på hur framförallt Tesla hanterat sådana saker så fanns det helt enkelt inte delar att köpa för en oberoende verkstad. Vet inte om det är så fortfarande men då var det i alla fall så.

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DaBone:

Skulle säga att det beror på bil/märke. Det den ska vara utrustad med är en värmepump, som kan förvärma batteriet innan avfärd eller under färd. Förvärmer jag batteriet innan jag ska iväg, så har jag i stort sett samma förbrukning som på sommaren.
Annars kanske det krymper med 15-20% i räckvidd.
Många kortare resor tar ju mer på batteriet, då kupé och batteri ska värmas upp varje gång, än om man kör långresa.

En, av flera, fördelar med elbilar är ju att de är långt mer effektiva jämfört med bilar med förbränningsmotorer. Ett mindre "problem" det medför är att man inte få "gratis" värme i en elbil och att värma något tar tyvärr rätt mycket energi i anspråk.

Låter märkligt att du bara ser 15-20 % minskning i räckvidd utan förvärming givet att Motormännen gjort tester, som en del i att peka på varför man anser att elbilar behöver en väldigt annorlunda sätt att specificera förbrukning då det är sådan stor skillnad mellan räckvidd beroende på omgivande temperatur (Motormännen har även åsikter kring hur man specificerar förbrukning på ICE-bilar, men där är skillnaden i omgivande temperatur ett avrundningsfel jämfört med skillnader andra faktorer som t.ex. körstill, det förutsatt att man pratar om längre sträckor).

"– Räckvidden i våra tester är 14–26 procent kortare vintertid än sommartid. Då har vi startat med en uppvärmd bil, med en kall bil blir skillnaden ännu större, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige."

Skrivet av DaBone:

Så är det, men tror ändå att tillverkarna har tänkt på materialval och att bilarna ska vara säkra över tid.

I dagsläget är inte elbilar för alla, då det inte blir ekonomiskt försvarbart i alla lägen. Men för många är det det, bara man räknar på det lite. Själv sparar jag mellan 5-10000kr per månad på att ha min Tesla, mot min Volvo jag hade innan. Lägger mer på bilen och mindre på annat som skatt, bränsle, service och reperationer.

Det jag vänder mig mot är att många som "inte har råd med" eller "inte vet något om" elbilar, lägger fram påhittade påståenden hela tiden, som ofta kommer från oljeindustrin eller företag runt omkring dessa. Påståenden som motbevisats gång på gång, men ändå får fotfäste på grund av att ovetande svenssons för dem vidare som om de vore sanna.

Måste bara fråga: hur många mil kör du per år om du sparar 5-10 tkr per månad med att köra elbil? Även om man räknar med att el är helt gratis räcker 5000 kr per månad till köra ca 5000 mil per år om man räknar med ett bensinpris på 20 kr/l och använder sig av naturvårdsverkets genomsnittsförbrukning för bensinbil.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

I dagsläget är inte elbilar för alla, då det inte blir ekonomiskt försvarbart i alla lägen. Men för många är det det, bara man räknar på det lite. Själv sparar jag mellan 5-10000kr per månad på att ha min Tesla, mot min Volvo jag hade innan.

Jag vet inte hur man kan 'spara' 5-10000 kr/mån. i att bara byta från Volvo till elbil - Volvo måste då vara fruktansvärt dyr att hålla rullande i det läget... - jag kommer inte ens upp till 5000:- totalt i kostnader och då pendlar jag med knappt 9 mil var arbetsdag och tankar typ 2-3 ggr i månaden med fortfarande 3-siffiga belopp (runt 700:-). - så 2100:- i drivmedel + 1000:- i rep och service och slitdelar ger ungefär 3100:- i månaden i genomsnitt totalt exklusive försäkring och skatt.

Nu har jag ingen kapitalkostnad som måste betas av räknat som kostnad per mil då bilen är betald sedan typ 10 år (jepp bilen har fyllt körkortsålder) och extra milen sänker inte beg-priset heller då den har farit långt förbi 20000 mil och ca 25000:- -nivån som de ligger på ungefär begagnat ändras inte mycket av ytterligare tusentals mil så länge den är maskinellt och chassie-mässigt OK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Jag vet inte hur man kan 'spara' 5-10000 kr/mån. i att bara byta från Volvo till elbil - Volvo måste då vara fruktansvärt dyr att hålla rullande i det läget... - jag kommer inte ens upp till 5000:- totalt i kostnader och då pendlar jag med knappt 9 mil var arbetsdag och tankar typ 2-3 ggr i månaden med fortfarande 3-siffiga belopp (runt 700:-). - så 2100:- i drivmedel + 1000:- i rep och service och slitdelar ger ungefär 3100:- i månaden i genomsnitt totalt exklusive försäkring och skatt.

Nu har jag ingen kapitalkostnad som måste betas av räknat som kostnad per mil då bilen är betald sedan typ 10 år (jepp bilen har fyllt körkortsålder) och extra milen sänker inte beg-priset heller då den har farit långt förbi 20000 mil och ca 25000:- -nivån som de ligger på ungefär begagnat ändras inte mycket av ytterligare tusentals mil så länge den är maskinellt och chassie-mässigt OK.

DaBone har tidigare angett en körsträcka som vida överstiger en snittaxi, och om jag minns rätt gratis Tesla-laddning (även om det inte går överallt), så då blir det en del pengar. Att utvärdera kalkylen blir dock lite svårt, men det är en körsträcka som är extremt långt från vad som är normalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

En, av flera, fördelar med elbilar är ju att de är långt mer effektiva jämfört med bilar med förbränningsmotorer. Ett mindre "problem" det medför är att man inte få "gratis" värme i en elbil och att värma något tar tyvärr rätt mycket energi i anspråk.

Ungefär vad jag skrev tidigare i tråden. Så fort bilen är uppvärmd, så blir det inte så stor skillnad i förbrukning på långfärd. Kör man många korta sträckor på en dag, är det en annan sak, då bilen behöver värmas upp flera gånger.

Skrivet av Yoshman:

Låter märkligt att du bara ser 15-20 % minskning i räckvidd utan förvärming givet att Motormännen gjort tester, som en del i att peka på varför man anser att elbilar behöver en väldigt annorlunda sätt att specificera förbrukning då det är sådan stor skillnad mellan räckvidd beroende på omgivande temperatur (Motormännen har även åsikter kring hur man specificerar förbrukning på ICE-bilar, men där är skillnaden i omgivande temperatur ett avrundningsfel jämfört med skillnader andra faktorer som t.ex. körstill, det förutsatt att man pratar om längre sträckor).

"– Räckvidden i våra tester är 14–26 procent kortare vintertid än sommartid. Då har vi startat med en uppvärmd bil, med en kall bil blir skillnaden ännu större, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige."

Varierar stort mellan olika bilar och märken, då de har olika uppvärmingssystem. Säger bara vad min bil drar...
Jag åker sällan korta sträckor, utan du kan ta långresor på min körning. Därav behövs bara "en" uppvärmning i början och sedan drar den inte överdrivet mycket mer än normalt. Sommar: 170-180Wh/km mot vinter: 200-210Wh/km vid normal körning.
Allt ändras beroende på hastighet, väder och väglag. Tar jag småvägarna hem som är 70-väg, kan jag ha en förbrukning ner mot 140Wh/km mätt över 50km. Var ner mot 160-170Wh/km för ett par veckor sedan på en sådan väg och det var nollgradigt ute.

Skrivet av Yoshman:

Måste bara fråga: hur många mil kör du per år om du sparar 5-10 tkr per månad med att köra elbil? Även om man räknar med att el är helt gratis räcker 5000 kr per månad till köra ca 5000 mil per år om man räknar med ett bensinpris på 20 kr/l och använder sig av naturvårdsverkets genomsnittsförbrukning för bensinbil.

Nu sparar jag ju inte bara på bränsle, utan det är ju mer kostnader på en bil. Räknar man ihop allt vad bilarna kostat/kostar per månad och ställer dem mot varandra, så får jag de summorna. Men ja, jag kör ganska mycket...

Visa signatur