Följ Black Week på SweClockers

Elbilar vs Bränslebilar - Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

DaBone har tidigare angett en körsträcka som vida överstiger en snittaxi, och om jag minns rätt gratis Tesla-laddning (även om det inte går överallt), så då blir det en del pengar. Att utvärdera kalkylen blir dock lite svårt, men det är en körsträcka som är extremt långt från vad som är normalt.

Nu vet jag inte hur lång körsträcka en snittaxi har, men ja, jag kör långt varje år. Det gör ju dock inte faktan fel, att många personer faktiskt kan tjäna (mer eller mindre) på att byta till elbil, speciellt om man pendlar och att det finns andra som det inte är ekonomiskt försvarbart för.

FYI... Jag laddar till 90-95% hemma även om jag har gratis laddning på Teslas SuperChargers.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DaBone:

Varierar stort mellan olika bilar och märken, då de har olika uppvärmingssystem. Säger bara vad min bil drar...
Jag åker sällan korta sträckor, utan du kan ta långresor på min körning. Därav behövs bara "en" uppvärmning i början och sedan drar den inte överdrivet mycket mer än normalt. Sommar: 170-180Wh/km mot vinter: 200-210Wh/km vid normal körning.
Allt ändras beroende på hastighet, väder och väglag. Tar jag småvägarna hem som är 70-väg, kan jag ha en förbrukning ner mot 140Wh/km mätt över 50km. Var ner mot 160-170Wh/km för ett par veckor sedan på en sådan väg och det var nollgradigt ute.

Det är i slutändan ren fysik och bilar är inte speciellt bra isolerade.

korta sträckor är jag helt med på att föruppvärming kommer resultera i ungefär samma förbrukning oavsett omgivande temperatur. I det läget är det bara skillnaden i saker som rullmotstånd och liknande, som även om det är större på vintern inte är en jättestor faktor (om man nu inte åker i djupsnö).

På längre sträckor kommer batteriet behöva kompensera för den värme som går ut från kupén, det är tyvärr långt ifrån en försumbar mängd värme som behöver ersättas i kallt väder. Visst skiljer det mellan bilmodeller, men i detta fall handlar det primärt om hur bra bilen håller värme (vilket inte har hög prio då värmeisolering adderar vikt) samt hur stor den är (ju mindre bil, ju mindre mängd värme behövs).

Tesla model S hamnar i samma spann som Motormännen uppmätte, i 60 mhp (~100 km/h) tappar den ca 25 % av räckvidden.

Rimligen är likheterna betydligt större än skillnaderna på just denna punkt. Är ju ingen egentligen fördel för ICE-bilar, de är ju alltid ineffektiva. Men en sak just det medför är att man får "gratis" värme, så ur ett systemperspektiv blir en ICE-bil som ett värmekraftverk på vintern: högre effektivitet då man bättre kan utnyttja spillvärme.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Ungefär vad jag skrev tidigare i tråden. Så fort bilen är uppvärmd, så blir det inte så stor skillnad i förbrukning på långfärd. Kör man många korta sträckor på en dag, är det en annan sak, då bilen behöver värmas upp flera gånger.

Varierar stort mellan olika bilar och märken, då de har olika uppvärmingssystem. Säger bara vad min bil drar...
Jag åker sällan korta sträckor, utan du kan ta långresor på min körning. Därav behövs bara "en" uppvärmning i början och sedan drar den inte överdrivet mycket mer än normalt. Sommar: 170-180Wh/km mot vinter: 200-210Wh/km vid normal körning.
Allt ändras beroende på hastighet, väder och väglag. Tar jag småvägarna hem som är 70-väg, kan jag ha en förbrukning ner mot 140Wh/km mätt över 50km. Var ner mot 160-170Wh/km för ett par veckor sedan på en sådan väg och det var nollgradigt ute.

Nu sparar jag ju inte bara på bränsle, utan det är ju mer kostnader på en bil. Räknar man ihop allt vad bilarna kostat/kostar per månad och ställer dem mot varandra, så får jag de summorna. Men ja, jag kör ganska mycket...

Det låter riktigt bra att värmen håller sig så länge, dom nyare bilarna måste vara galet bra på att isolera värmen?
Min gamla bil blir kall efter bara någon minut med värmen av... Kanske lite bättre om jag stänger av cirkulationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det är i slutändan ren fysik och bilar är inte speciellt bra isolerade.

korta sträckor är jag helt med på att föruppvärming kommer resultera i ungefär samma förbrukning oavsett omgivande temperatur. I det läget är det bara skillnaden i saker som rullmotstånd och liknande, som även om det är större på vintern inte är en jättestor faktor (om man nu inte åker i djupsnö).

På längre sträckor kommer batteriet behöva kompensera för den värme som går ut från kupén, det är tyvärr långt ifrån en försumbar mängd värme som behöver ersättas i kallt väder. Visst skiljer det mellan bilmodeller, men i detta fall handlar det primärt om hur bra bilen håller värme (vilket inte har hög prio då värmeisolering adderar vikt) samt hur stor den är (ju mindre bil, ju mindre mängd värme behövs).

Tesla model S hamnar i samma spann som Motormännen uppmätte, i 60 mhp (~100 km/h) tappar den ca 25 % av räckvidden.
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0196/5170/files/model_s100_range_temp_imperial_grande.png?v=1530552309

Rimligen är likheterna betydligt större än skillnaderna på just denna punkt. Är ju ingen egentligen fördel för ICE-bilar, de är ju alltid ineffektiva. Men en sak just det medför är att man får "gratis" värme, så ur ett systemperspektiv blir en ICE-bil som ett värmekraftverk på vintern: högre effektivitet då man bättre kan utnyttja spillvärme.

Den var väl inte allt för utanför vad jag sa. Det beror mycket på hastighet inte bara isolering vad jag kan se och jag ligger i stort sett aldrig på motorväg, så kommer inte upp i de hastigheterna.
Även en ICE-bil drar också mer på vintern, så gratis vet jag inte om det blir...
Gillar dock att min elbil blir varm på ett par kvarter, istället för två mil senare.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Det låter riktigt bra att värmen håller sig så länge, dom nyare bilarna måste vara galet bra på att isolera värmen?
Min gamla bil blir kall efter bara någon minut med värmen av... Kanske lite bättre om jag stänger av cirkulationen.

Att värma upp en kall bil tar ganska mycket energi, men att underhålla en redan uppvärmd bil tar bara bråkdelen av energin.
Därav går det åt mer energi om man gör många små resor under en dag, än om man långkör...

Inget konstigt med det, utan är ju samma sak med ICE-bilar. Förbrukning vid stadskörning vs blandad körning vs långfärd.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DaBone:

Den var väl inte allt för utanför vad jag sa. Det beror mycket på hastighet inte bara isolering vad jag kan se och jag ligger i stort sett aldrig på motorväg, så kommer inte upp i de hastigheterna.
Även en ICE-bil drar också mer på vintern, så gratis vet jag inte om det blir...
Gillar dock att min elbil blir varm på ett par kvarter, istället för två mil senare.

Precis som för elbilar är det värsta man kan göra på vinter att starta med en ouppvärmd bil. Är det -10°C eller kallare lär de flesta ICE-bilar ha ungefär dubbla förbrukningen första milen kilometern.

Men efter det handlar det om en rätt försumbar skillnad för ICE mellan sommar/vinter, det handlar om enstaka procent. Detta då man ändå kyler bort massor med värme oavsett årstid, på vinter kan en del av detta användas för att värma kupén.

Sen finns finns ju high-tech även för ICE: motorvärmare. Använder slipper man den höga initiala förbrukningen + det kommer värme direkt.

Slutligen är det det enorm skillnad mellan olika bilmodeller i hur snabbt man får värme. Ska inte extrapolera allt för långt, men (åter igen) ren fysik säger att små turboladdade motorer kommer värmas upp rätt snabbt medan stora motorer med mycket metal/olja/etc kommer ta längre tid.

Har i nuläget 3 bilar. Mini Coopern med sin 1,5 liter motor med dubbelturbo ger värme väldigt snabbt, går att diskutera storleken på "ett kvarter" men nog ger den värme efter 2 kvarter (+ att den har lysande stolsvärme).

I andra änden finns Mustang:en med 5,0 liters V8 som innehåller 8,5 liter motorolja och massiv kylare. Där kan vi säga att ACn är bättre än värmen initialt, om man nu inte använder sig av line-locker... Subarun med sin 2,0 liters boxer är också rätt seg på att ge värme.

Skrivet av DaBone:

Att värma upp en kall bil tar ganska mycket energi, men att underhålla en redan uppvärmd bil tar bara bråkdelen av energin.
Därav går det åt mer energi om man gör många små resor under en dag, än om man långkör...

Skulle inte kalla det "bråkdelen av energi" för att hålla värmen. Hittade lite siffror som pekar på att man får räkna att mellan 500-1000 W går åt för att hålla värmen vid 0°C, medan ungefär det dubbla krävs vid -10°C.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har i nuläget 3 bilar. Mini Coopern med sin 1,5 liter motor med dubbelturbo ger värme väldigt snabbt, går att diskutera storleken på "ett kvarter" men nog ger den värme efter 2 kvarter (+ att den har lysande stolsvärme).

I andra änden finns Mustang:en med 5,0 liters V8 som innehåller 8,5 liter motorolja och massiv kylare. Där kan vi säga att ACn är bättre än värmen initialt, om man nu inte använder sig av line-locker... Subarun med sin 2,0 liters boxer är också rätt seg på att ge värme.

Hehe...

Jag hade en snål VW-diesel för många år sen. På vintern kunde det ta 15-20 minuter innan det började komma nån vidare värme ur utblåsen.
Nu har jag en liten bensin-Ford och där börjar värmen komma redan innan jag kört ut från den korta gatan jag bor på, och det är brännande hett efter 10 minuter.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Skulle inte kalla det "bråkdelen av energi" för att hålla värmen. Hittade lite siffror som pekar på att man får räkna att mellan 500-1000 W går åt för att hålla värmen vid 0°C, medan ungefär det dubbla krävs vid -10°C.

1000-2000W per..?? Per timme? Har dock aldrig sett någon nämnvärt högre förbrukning än +20%, annat än vid dåligt väder, hårdkörning eller på motorväg.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Precis som för elbilar är det värsta man kan göra på vinter att starta med en ouppvärmd bil. Är det -10°C eller kallare lär de flesta ICE-bilar ha ungefär dubbla förbrukningen första milen.

Men efter det handlar det om en rätt försumbar skillnad för ICE mellan sommar/vinter, det handlar om enstaka procent. Detta då man ändå kyler bort massor med värme oavsett årstid, på vinter kan en del av detta användas för att värma kupén.

Sen finns finns ju high-tech även för ICE: motorvärmare. Använder slipper man den höga initiala förbrukningen + det kommer värme direkt.

Den energi som en motorvärmare förbrukar får ju också räknas in i totala förbrukningen. På den tiden jag hade en Volvo med dieselvärmare så brände den defintivt upp räckvidd. Sedan luktade det diesel när man satte sig i bilen också. Nu har jag kört elbil i snart 5 år och förvärmning utan diesel känns minst sagt bättre.

Elbilarna som jag har haft drar väl omkring 5-10 km räckvidd för att tina upp så att all is på vindrutan försvinner. Lätt värt det även om man bara ska åka 3 km.

I övrigt instämmer jag i det faktum att ICE-bilar kan nyttja restvärmen för uppvärmning, något som inte är möjligt på samma sätt i elbilar.

Min erfarenhet av vinterkörning med elbil är att det främst är snömodd och vatten på vägbanan som drar ner räckvidden. Hade de elbilar jag haft tappat så mycket som 25% bara för att temperaturen skulle falla precis under nollan så hade jag aldrig kommit fram på de sträckor som jag uppenbarligen kört och kommit fram till. Skyfall däremot - då kan förbrukningen gå upp 20% direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Min erfarenhet av vinterkörning med elbil är att det främst är snömodd och vatten på vägbanan som drar ner räckvidden. Hade de elbilar jag haft tappat så mycket som 25% bara för att temperaturen skulle falla precis under nollan så hade jag aldrig kommit fram på de sträckor som jag uppenbarligen kört och kommit fram till. Skyfall däremot - då kan förbrukningen gå upp 20% direkt.

Rullmotståndskoefficienten i däck ökar dramatiskt från sommartemp till vintertemp. Dock är vinterdäck mjukare än sommardäck, vilket delvis kompenserar för det och minskar skillnaden en hel del. Men kör man samma däck året runt blir det en betydande skillnad.

Luftens densitet ökar också linjärt med temperatursänkning, vilket ökar luftmotståndet.

Dessa två faktorer kan ingen teknik neutralisera, utan det drabbar alla bilar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Datavetare
Skrivet av alpha:

Den energi som en motorvärmare förbrukar får ju också räknas in i totala förbrukningen. På den tiden jag hade en Volvo med dieselvärmare så brände den defintivt upp räckvidd. Sedan luktade det diesel när man satte sig i bilen också. Nu har jag kört elbil i snart 5 år och förvärmning utan diesel känns minst sagt bättre.

Elbilarna som jag har haft drar väl omkring 5-10 km räckvidd för att tina upp så att all is på vindrutan försvinner. Lätt värt det även om man bara ska åka 3 km.

I övrigt instämmer jag i det faktum att ICE-bilar kan nyttja restvärmen för uppvärmning, något som inte är möjligt på samma sätt i elbilar.

Min erfarenhet av vinterkörning med elbil är att det främst är snömodd och vatten på vägbanan som drar ner räckvidden. Hade de elbilar jag haft tappat så mycket som 25% bara för att temperaturen skulle falla precis under nollan så hade jag aldrig kommit fram på de sträckor som jag uppenbarligen kört och kommit fram till. Skyfall däremot - då kan förbrukningen gå upp 20% direkt.

"25% kortare" är en väldigt specifik siffra!

Om man kör snabbare kommer minskningen bli mindre av två anledningar:

dels går en större andel av energin åt till att driva bilen framåt
dels är andelen som går åt till värme en integral, ju kortare tid resan tar ju mindre andel av energin kommer gå till att värma kupén.

Tittar man på Model S kurvan ovan ser man att påverkan av omgivande temperature minskar ju fortare man kör!

Skrivet av DaBone:

1000-2000W per..?? Per timme? Har dock aldrig sett någon nämnvärt högre förbrukning än +20%, annat än vid dåligt väder, hårdkörning eller på motorväg.

Well, det är effekt!

Faktiskt förbrukad energi är integralen effekt över tid. Så kör du väldigt fort kommer mindre andel av energin gå åt till att värma bilen

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Rullmotståndskoefficienten i däck ökar dramatiskt från sommartemp till vintertemp. Dock är vinterdäck mjukare än sommardäck, vilket delvis kompenserar för det och minskar skillnaden en hel del. Men kör man samma däck året runt blir det en betydande skillnad.

Luftens densitet ökar också linjärt med temperatursänkning, vilket ökar luftmotståndet.

Dessa två faktorer kan ingen teknik neutralisera, utan det drabbar alla bilar.

Så för att föra in detta på min bil...

Har hela tiden köpt däck med minsta möjliga rullmotstånd, även om de inte varit "godkända" av Tesla.

Har en låg Tesla Model S med ett bra luftmotstånd, inte en ladugårdsvägg till SUV.
Det gör att det inte blir så stor skillnad sommar/vinter...

Det jag vill framhålla är att det går att göra något åt saken, men att det alltid kommer att påverka.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Well, det är effekt!

Faktiskt förbrukad energi är integralen effekt över tid. Så kör du väldigt fort kommer mindre andel av energin gå åt till att värma bilen

Jo, det är ju rimligt. Men samtidigt får du troligtvis en ännu högre förbrukning av framdriften.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Har en låg Tesla Model S med ett bra luftmotstånd, inte en ladugårdsvägg till SUV.
Det gör att det inte blir så stor skillnad sommar/vinter...

Skillnaden är exakt lika stor, procentuellt sett. Det är det som är min poäng. Man kan inte komma undan det. Däremot är förstås skillnaden i det absoluta luftmotståndet mindre för en bil med lågt luftmotstånd.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Här får man en bra överblick vad man kan förvänta sig för räckvidd på vintern för olika elbilar:
https://alltomelbil.se/naf-motor-31-elbilar-i-nytt-rackviddst...

Det hade varit intressant om de även hade slängt in någon bensin- och dieselbil som jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Den energi som en motorvärmare förbrukar får ju också räknas in i totala förbrukningen. På den tiden jag hade en Volvo med dieselvärmare så brände den defintivt upp räckvidd. Sedan luktade det diesel när man satte sig i bilen också. Nu har jag kört elbil i snart 5 år och förvärmning utan diesel känns minst sagt bättre.

Elbilarna som jag har haft drar väl omkring 5-10 km räckvidd för att tina upp så att all is på vindrutan försvinner. Lätt värt det även om man bara ska åka 3 km.

I övrigt instämmer jag i det faktum att ICE-bilar kan nyttja restvärmen för uppvärmning, något som inte är möjligt på samma sätt i elbilar.

Min erfarenhet av vinterkörning med elbil är att det främst är snömodd och vatten på vägbanan som drar ner räckvidden. Hade de elbilar jag haft tappat så mycket som 25% bara för att temperaturen skulle falla precis under nollan så hade jag aldrig kommit fram på de sträckor som jag uppenbarligen kört och kommit fram till. Skyfall däremot - då kan förbrukningen gå upp 20% direkt.

Gissar att det är eldriven motorvärmare som @Yoshman menar som ofta används i kombination med kupevärmare.

Jag hade en bensindriven motorvärmare i min V70 som var väldigt trevlig, förutom dom lägen den drog slut på batteriet och jag hade en varm och skön bil som tyvärr inte gick att starta

Hur blir förbrukningen om batteriet förvärmer sig själv i en elbil? Är det bättre att förbruka energi till att förvärma än att köra det varmt om man inte har tillgång till att plugga in den i väggen?

Permalänk
Medlem

Tesla verka ha 2kW kompressor som har 4-vägs ventil som gör att den kan köra både kyla och värme och använder plattvärmeväxlare mot olika glykol-slingor som kyler/värmer batterier och kupé och kyler motorer och drivsystem/elektronik samt frånluft från kupé

- den hämta värme från alla tänkbara håll som är mer höggradig (högre temperatur) än utomhusluften när sådan finns - dvs. värme från motorer och drivsystem och dess styrelektronik, värme från kupé-luften som trycks ut igen, allt för att inte behöva ta in den kalla utomhusluften då verkningsgraden går ned fort och är ner på COP=1 redan vid -10 grader C[1] - till detta har den en elvärmare att ta till för mer värmeeffekt vid behov in i kupén

Sedan har man den miljösmutsiga lilla hemligheten - Tesla kör med R134a som köldmedle - hur man fått detta genom EU-byråkratin utan säljstopp inom EU är mig en gåta om det är sant då andra biltillverkare har gått på den pumpen när dom har försökt (bl.a MB) och tvingats tillbaka till fållan... Jag personligen har inget problem med R134a så länge de används i kylmaskiner som inte är designade att läcka över tid som bil-AC dessvärre är med material (aluminium) som korroderar hål i och utförande (med slangar och många kopplingar tätade med viton-O-ringar som tappar spänsten och formar om sig med tiden som modellera och börja läcka).

Teslas argumentation (vilket är helt rätt) är att om man använder HFO1234yf som köldmedelbolagens lobby-verksamhe lyckat övertyga EU att det är det enda som gäller - att det kommer att dra mer än 10% mer ström för samma värme/kyla - och där håller jag med, skulle tom. säga värre än så och lägre kapacitet dessutom vid samma pumpvolym per tid om man använder HFO1234yf som drop-in i en R134a-designad AC-slinga då om man skall få något kvar av COP så måste man ha suggasvärmeväxlare med kondensatet då HFO1234yf har hög termisk kapacitet i både gas och vätska och dålig förångningsvärme och också kräver högre pumpad massamängd per tid för samma kylkapacitet i relation till de flesta andra köldmedel.

Jag har inte sett att man har suggasvärmeväxlare med kondensatet i dagens bilar med HFO1234yf fast det var det som Dupont själva skrev när man började med lobbying och marknadsföring av HFO1234yf - utan det används som drop-in i R134a-designade kylsystem och skiter att man tappat 20% av systemets potentiella kapacitet samt är dålig på och seg att skapa kyla efter start när bilen är het i varm väder.

Om det är dålig drag i AC på sommaren i era nya bilar med HFO1234yf-köldmedie jämförelse med era äldre bilar med R134a-fyllda AC så vet ni nu varför...

HFO1234yf är en mer energislösande köldmedel som drar mer motorkraft i pumparbete och ger mindre med kyla i kupén - det är bara att gratulera om Tesla lyckats horna igenom EU-byråkratin med R134a i behåll i sina fordon - även om jag hellre hade sett i innovationens tecken körde med DME (dimetyleter) eller propan (R290) som köldmedel då båda är minst lika bra och med DME tom lite bättre köldmedel och så pass bra förångningsvärme att man skulle kunna minska köldmediemängden i systemet med 40-50% och kylkapaciteten behållas med kompressorer för R134a trots 10% lägre arbetstryck och det skulle handla om 50-150 gram fyllning istället för halvkilo med köldmedie som idag i golfklasstorleken av bilar och upp till 1 kilo i större bilar.

Om jag tolkar rätt så är Teslas värme och kyla baserad på glykol-radiatorer inne i kupé vilket gör att man inte har någon extra evaporator med gas inne i kupé-sidan som kan läcka och då skulle man kunna ha mindre mängder med brandfarlig gas i kylmaskinen som Propan/DME etc. då allt är på utsidan och välventilerat då det handlar om gaser motsvarande en väldigt stor cigarettändare eller gasmängden i tanken på en brulé -brännare.

[1] L-L-värmepump har i regel 3-3.2 i värme-COP vid -10 grader C utomhus - så värmepumpsdesignen i elbilar med värmepump har många kompromisser och använda köldmedel som R134a är inte helt passande när man skall ha kyla under -10 grader C just för att suggas-densiteten blir låg vid låga temperaturer och kräver stora sugvolymer per tid av kompressorn om man skall ha hög effekt - kompressorer primärt för AC-bruk har oftast för liten slagvolym för att ha någon större kapacitet vid temperaturer bit under 0 grader C, även om Teslas DC-drivna kompressor förmodligen kan varva duktigt och till en del kompensera för sin begränsade slagvolym.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Purgatory:

Gissar att det är eldriven motorvärmare som @Yoshman menar som ofta används i kombination med kupevärmare.

Jag hade en bensindriven motorvärmare i min V70 som var väldigt trevlig, förutom dom lägen den drog slut på batteriet och jag hade en varm och skön bil som tyvärr inte gick att starta

Hur blir förbrukningen om batteriet förvärmer sig själv i en elbil? Är det bättre att förbruka energi till att förvärma än att köra det varmt om man inte har tillgång till att plugga in den i väggen?

Exakt, menade "gamla hederliga el-doppvärmaren". Diesel/besinvärmare är ett relativt nytt påfund som i alla fall jag undrar hur politikerna så fundamentalt missat (finns rätt mycket annat, långt mindre relevant, man lägger stora resurser på...).

Diesel/besinvärmare eldar gamla dinos och släpper ut avgaserna helt utan rening. Hittade något om att dessa idag står för ~0,5 % av utsläppen från biltrafiken i Sverige, det trots att en väldigt liten andel av bilflottan har denna "finess" och det är en "finess" som bara används under en liten del av året.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Diesel/besinvärmare är ett relativt nytt påfund som i alla fall jag undrar hur politikerna så fundamentalt missat (finns rätt mycket annat, långt mindre relevant, man lägger stora resurser på...).

Diesel/besinvärmare eldar gamla dinos och släpper ut avgaserna helt utan rening. Hittade något om att dessa idag står för ~0,5 % av utsläppen från biltrafiken i Sverige, det trots att en väldigt liten andel av bilflottan har denna "finess" och det är en "finess" som bara används under en liten del av året.

Fast den förbränningen sker vid atmosfärstryck och är nära fullständig, så det blir nästan bara koldioxid och vatten. En gnutta sot.

Ur växthusgasperspektiv är det förstås sak samma.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Datavetare
Skrivet av cyklonen:

Fast den förbränningen sker vid atmosfärstryck och är nära fullständig, så det blir nästan bara koldioxid och vatten. En gnutta sot.

Ur växthusgasperspektiv är det förstås sak samma.

Inte enligt Naturvårdsverket, finns en rad problem. Första (och som indirekt berörts i tråden) är detta

"Efter att ha kört teststräckan på 2,3 mil visade det sig att den totala bränsleåtgången ökat och att även utsläppen av koldioxid och kväveoxider var betydligt högre med värmare än utan. Däremot sänktes utsläppen av kolmonoxid och kolväten i båda fallen."

Så det är enbart en komfortgrej, det är mer effektiv att kallstarta motorn.

”Under förvärmningsfasen släpper värmaren ut cirka 2 200 miljarder partiklar. Det är mer än 24 gånger så mycket som den kallstartade körningen om 23 kilometer ger ifrån sig. Och det är alltså innan bilen ens har rullat en enda meter”

Sen är kanske inte utsläppen av CO2 huvudproblemet i detta fall, utan var/hur dessa används i praktiken

"Men nackdelen är att bränslevärmarna inte har någon avgasrening, så när de värmer upp bilen på parkeringsplatsen tillåts de släppa ut orenade avgaser. Det görs ofta i boendemiljöer där bilen står parkerad."

Tabeller på förbrukning/utsläpp med/utan värmare
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chromatic:

Håller med, vissa av dom mest moderna bilarna får man ju nästan lämna in på verkstan för att byta tändstift. (överdrift.. kanske?)

Men på det hela taget så tror jag det fortfarande är "lättare" att byta grejer på en fossilbil, även nyare.

Tja, kanske, men behovet av att skruva på bilen är förstås mycket mindre på en elbil. Sen handlar det ju om hur högt man värderar sin fritid.

Jag har lagat mycket bilar själv, och jobbat inom fordonsindustrin en del, men på senare tid har jag alltid värderat min fritid högre än att spara några hundralappar och således har jag lämnat bilen på verkstad. Exempelvis fick jag byta bromsarna på min förr-förra bil, skivor, ok och klossar runtom. Delarna gick väl på 6K ungefär, och arbetet 2500 inklusive lånebil. Det hade jag absolut kunnat göra själv, har gjort liknande förr, men hur lång tid hade det tagit? En dag i en GDS-hall? Så en femhundring för hallen, plus säkert något specialverktyg som jag inte hade eller som var utslitet, och åtta-tio timmars arbete. Eller betala 2500. Då slapp jag också bli skitig, slapp ligga på ett kallt verkstadsgolv, slapp gräva fram arbetskläder och så vidare.

Men som sagt, med en elbil så slipper du den stora merparten av de reparationer man gör på en fossilbil. Inga avgasrör som rostar, inga grenrör som spricker, ingen olja eller oljefilter som behöver bytas, ingen växellåda som skorrar, nästan inga remmar som slits ut med tiden och så vidare. Bromsar och hjulupphängning kommer man inte undan förstås, snarare kanske de slits lite mer än för en fossilbil, men motor och drivlina är ju oftast boven liksom.

Skrivet av Alphahanne:

Vi pratar om olika saker. Olyckorna som kan hända med fossilbilar kan hända med elbilar också. Skillnaden är att en fossilbil kan du inte få el som dödar från, det kan du med en elbil. Jag har sett föreskrifter hur man måste göra innan man kan skruva i en elbil och det gäller inte bara om det är elen man ska rota i.

Nej, bensinen är inte ofarlig men elen kan ta död på dig om du bara råkar sätta handen på fel ställe. För att bensinen ska skada dig så måste du göra väldigt mycket fel.

Så jag vidhåller att ur en mekanikersynpunkt är elbilen bra mycket farligare.

Tja, bensinen är farlig på flera sätt. Brandfarlig förstås men ångorna är inte direkt hälsosamma att andas in heller. Och det är ju inte så att det är ofarligt att jobba i motorutrymmet på en fossilbil heller. Jag har bränt mig ganska rejält bara genom att köra en iskall (~-10 grader) bil ett par hundra meter till en lift och sen lyft upp den för att komma åt något, varpå delar av bilen har hunnit bli så varma att det fräser när man kommer emot dem. Man kan också exempelvis få sig en rätt rejäl kyss av strömförsörjningen till Xenon-lampor eller liknande, 20-30K volt är inte så trevligt. Det kan lätt döda en om man "sätter handen på fel ställe" oavsett drivmedel. Sen är förstås högspänningssystemet väl utmärkt och isolerat i en elbil, det finns inga strömförande delar fritt åtkomliga eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Exakt, menade "gamla hederliga el-doppvärmaren". Diesel/besinvärmare är ett relativt nytt påfund som i alla fall jag undrar hur politikerna så fundamentalt missat (finns rätt mycket annat, långt mindre relevant, man lägger stora resurser på...).

Diesel/besinvärmare eldar gamla dinos och släpper ut avgaserna helt utan rening. Hittade något om att dessa idag står för ~0,5 % av utsläppen från biltrafiken i Sverige, det trots att en väldigt liten andel av bilflottan har denna "finess" och det är en "finess" som bara används under en liten del av året.

Så nytt är det inte med bensin- och dieselvärmare ändå. De har funnits väldigt länge.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Datavetare
Skrivet av snajk:

Tja, kanske, men behovet av att skruva på bilen är förstås mycket mindre på en elbil. Sen handlar det ju om hur högt man värderar sin fritid.

Jag har lagat mycket bilar själv, och jobbat inom fordonsindustrin en del, men på senare tid har jag alltid värderat min fritid högre än att spara några hundralappar och således har jag lämnat bilen på verkstad. Exempelvis fick jag byta bromsarna på min förr-förra bil, skivor, ok och klossar runtom. Delarna gick väl på 6K ungefär, och arbetet 2500 inklusive lånebil. Det hade jag absolut kunnat göra själv, har gjort liknande förr, men hur lång tid hade det tagit? En dag i en GDS-hall? Så en femhundring för hallen, plus säkert något specialverktyg som jag inte hade eller som var utslitet, och åtta-tio timmars arbete. Eller betala 2500. Då slapp jag också bli skitig, slapp ligga på ett kallt verkstadsgolv, slapp gräva fram arbetskläder och så vidare.

Men som sagt, med en elbil så slipper du den stora merparten av de reparationer man gör på en fossilbil. Inga avgasrör som rostar, inga grenrör som spricker, ingen olja eller oljefilter som behöver bytas, ingen växellåda som skorrar, nästan inga remmar som slits ut med tiden och så vidare. Bromsar och hjulupphängning kommer man inte undan förstås, snarare kanske de slits lite mer än för en fossilbil, men motor och drivlina är ju oftast boven liksom.
Tja, bensinen är farlig på flera sätt. Brandfarlig förstås men ångorna är inte direkt hälsosamma att andas in heller. Och det är ju inte så att det är ofarligt att jobba i motorutrymmet på en fossilbil heller. Jag har bränt mig ganska rejält bara genom att köra en iskall (~-10 grader) bil ett par hundra meter till en lift och sen lyft upp den för att komma åt något, varpå delar av bilen har hunnit bli så varma att det fräser när man kommer emot dem. Man kan också exempelvis få sig en rätt rejäl kyss av strömförsörjningen till Xenon-lampor eller liknande, 20-30K volt är inte så trevligt. Det kan lätt döda en om man "sätter handen på fel ställe" oavsett drivmedel. Sen är förstås högspänningssystemet väl utmärkt och isolerat i en elbil, det finns inga strömförande delar fritt åtkomliga eller liknande.

Även om jag har en farsa som är lika intresserade av bilar som jag är av datorer, han har rivit ned motorer, växellådor, hela bilar och renoverat dem, har det intresset aldrig trillat över till mig. Tänkt rätt mycket som du beskriver ovan: inte värt besväret.

Men har börjat omvärdera detta nu när jag har en bil som passerat 25 000 mil (Subarun). Fick problem med bromsarna och priset verkstaden ville ha för att byta skivor/belägg var hårresande, >10 000 för en bil som knappast är värd mer än så. Tog <3 timmar att byta, med vanlig garagedomkraft + pallbockar. Tiden inkluderar att googla upp en vettig YouTube-video som visade hur man skulle gå tillväga

Slutnotan hamnade på strax över 1000 kr. Tyvärr är det ungefär vad man verkar få räkna med, ett oljebyte på verkstad är väl också ett gäng heltalsfaktorer dyrare jämfört med att göra det själv trots att det tar <30 min att utföra.

"Inga avgasrör som rostar, inga grenrör som spricker, ingen olja eller oljefilter som behöver bytas, ingen växellåda som skorrar, nästan inga remmar som slits ut med tiden och så vidare."

Men är detta ett problem med moderna bilar? Har inte allt utöver extremt budget rostfria rör idag, eller alla fall något som realistiskt håller hela bilens livslängd?

Har haft totalt 3 bilar som passerat 20 000 mil med marginal, ingen hade behövt byta avgasrör, växellåda. Kamrem/multirem behöver man byta en gång per ~10000 mil (om man har kamkedja räcker det att byta multirem). Däremot gjort byte av stötdämpare en gång (men det lär ju även behövas på elbil), samt bytt d.v.s gummibussningar för hjulupphängning (som rimligen slits snabbare på en tyngre elbil).

Återkommande service är ju motorolja (varje år), luftfilter (räcker var annat år, men kostar ju typ 100-200 kr så varför snåla?), kupéfilter (vartannat år), bromsvätska (vartannat år), bromsar (oftast bara kontroll), lampor etc.

Av dessa måste de fyra sista även kontrolleras på elbil.

Tydligen är genomsnittsbilen i Sverige ~11 år gammal. Givet att genomsnittsbilen bara körs ~1300 mil per år får man lite fundera på vad som realistisk kan tänkas behövas bytas på <30000 mil (antar att livslängden är ~dubbla genomsnittsåldern).

Rimligen är elbilar är framtiden (även om det finns fundamentala utmaningar med batteritillverkning om/när dagens 1-2 miljarder bilar ska förses med batteri, redan nu har vi ju sett rusning på priset för vissa komponenter i batteri och då finns totalt ~20 miljoner elbilar idag), men tvivlar på att lägre servicekostnader är något relevant del i den ekvationen när vi väl börjar få lite mer "steady-state" i ålder på fordonsflottan för elbilar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Även om jag har en farsa som är lika intresserade av bilar som jag är av datorer, han har rivit ned motorer, växellådor, hela bilar och renoverat dem, har det intresset aldrig trillat över till mig. Tänkt rätt mycket som du beskriver ovan: inte värt besväret.

Men har börjat omvärdera detta nu när jag har en bil som passerat 25 000 mil (Subarun). Fick problem med bromsarna och priset verkstaden ville ha för att byta skivor/belägg var hårresande, >10 000 för en bil som knappast är värd mer än så. Tog <3 timmar att byta, med vanlig garagedomkraft + pallbockar. Tiden inkluderar att googla upp en vettig YouTube-video som visade hur man skulle gå tillväga

Tja, det är ju det som gör att en bil skrotas, reparationerna kostar mer än vad bilen är värd. Men man vet ju inte vad man får, hade du skrotat din bil och köpt typ samma för de tiotusen reparationen kostade istället så kanske något annat hade gått sönder på den inom kort, vilket förstås gäller din bil också men där kanske du har lite bättre koll på skicket eller i alla fall att den faktiskt är servad och så. Men det är lätt att bli fäst vid en bil och lägga onödigt mycket pengar på att hålla den vid liv också, bilar är förbrukningsvaror, när de börjar kosta mycket är det dags att byta.

Citat:

Slutnotan hamnade på strax över 1000 kr. Tyvärr är det ungefär vad man verkar få räkna med, ett oljebyte på verkstad är väl också ett gäng heltalsfaktorer dyrare jämfört med att göra det själv trots att det tar <30 min att utföra.

Jo oljebyte är väl rätt tacksamt att göra själv. Samtidigt, om man har en bil som har lite värde kvar, så innebär ju "fullt ifylld servicebok" att man får mer pengar för den, och oljebyte ingår ju i service.

Citat:

"Inga avgasrör som rostar, inga grenrör som spricker, ingen olja eller oljefilter som behöver bytas, ingen växellåda som skorrar, nästan inga remmar som slits ut med tiden och så vidare."

Men är detta ett problem med moderna bilar? Har inte allt utöver extremt budget rostfria rör idag, eller alla fall något som realistiskt håller hela bilens livslängd?

Jag vet inte hur stort problem rost på dessa delar är, nej. Men att det finns många fler kritiska saker som är mer utsatta på en fossilbil än på en elbil är väl inget att diskutera.

Citat:

Har haft totalt 3 bilar som passerat 20 000 mil med marginal, ingen hade behövt byta avgasrör, växellåda. Kamrem/multirem behöver man byta en gång per ~10000 mil (om man har kamkedja räcker det att byta multirem). Däremot gjort byte av stötdämpare en gång (men det lär ju även behövas på elbil), samt bytt d.v.s gummibussningar för hjulupphängning (som rimligen slits snabbare på en tyngre elbil).

Man får väl hoppas att stötdämpare, bussningar och liknande är dimensionerade efter vikt och så, och därför inte behöver bytas oftare än vad som är normalt.

Men du måste ha haft hyfsad tur om du inte fått några problem med exempelvis "höga avgasvärden" på besiktningen, misständningar, behövt byta lambda-sond, utsliten startmotor eller något annat av de hundratals problem som kan uppstå i en fossil drivlina över dessa år.

Citat:

Återkommande service är ju motorolja (varje år), luftfilter (räcker var annat år, men kostar ju typ 100-200 kr så varför snåla?), kupéfilter (vartannat år), bromsvätska (vartannat år), bromsar (oftast bara kontroll), lampor etc.

Av dessa måste de fyra sista även kontrolleras på elbil.

Fast service innefattar ju mer än bara detta, framför allt innefattar det en massa kontroller av saker som inte sällan går sönder och som man i de flesta fall slipper på en elbil. Mycket kanske man skippar på en äldre bil, och mycket kan man ju göra själv inklusive att hitta och nolla felkoder och så idag, men då är det ju en bil man inte räknar med att få så mycket för.

Citat:

Tydligen är genomsnittsbilen i Sverige ~11 år gammal. Givet att genomsnittsbilen bara körs ~1300 mil per år får man lite fundera på vad som realistisk kan tänkas behövas bytas på <30000 mil (antar att livslängden är ~dubbla genomsnittsåldern).

Fast det är ju att kolla på det från fel håll. Att genomsnittsbilen är X år gammal beror ju på att den inte håller längre än så, den är inte värd att laga helt enkelt, och en elbil som inte har en stor del av komponenterna som orsakar dessa fel lär ju hålla längre. Mycket beror dock på batteriernas hållbarhet över tid förstås.

Vad som knuffar en bil över gränsen för skrotning har ju varierat över tid. Förr så var det ofta rosten, men det har blivit bättre de senaste decennierna. Istället tog elektroniken över då felsökning var dyrt och komplicerat och komponenterna också dyra och komplicerade. Men kunskaperna sprider ju sig så man kan ju tänka sig att det kommer att finnas "pirat"-produkter att köpa istället för att försöka hitta begagnade databoxar från skrotade bilar och så, vilket redan har börjat på vissa områden. Elektroniken har också blivit mer robust över tid, men samtidigt mer komplicerad så jag vet inte om det har blivit bättre totalt sett.

Men motorer och drivlina (och avgasrening) är inte felfritt heller utan är hyfsat ofta anledningen att en bil skrotas också. Jag har exempelvis flera inom familjen och bland bekantskapskretsen som har fått en bil inlöst på grund av motorras eller liknande, en del har fått motorn utbytt för typ 50K för en bil värd kanske 55K, vilket väl är rätt ur försäkringsbolagets perspektiv, och en hel del som skrotat bilar där försäkringen inte täckt "maskinskada" på grund av något med motorn.

Citat:

Rimligen är elbilar är framtiden (även om det finns fundamentala utmaningar med batteritillverkning om/när dagens 1-2 miljarder bilar ska förses med batteri, redan nu har vi ju sett rusning på priset för vissa komponenter i batteri och då finns totalt ~20 miljoner elbilar idag), men tvivlar på att lägre servicekostnader är något relevant del i den ekvationen när vi väl börjar få lite mer "steady-state" i ålder på fordonsflottan för elbilar.

Nej jag tror inte lägre servicekostnad är en stor faktor framöver, däremot tror jag att bilar kan komma att leva längre ju mer de blir eldrivna och därmed simplare i konstruktionen.

Utvecklingen av batterier går ju sjukt fort och förhoppningen är väl att både få dem mindre beroende av begränsade resurser men också få dem mer återvinningsbara. Man kan ju hoppas att det innebär att ersättningsbatterier inte kommer att vara så sjukt dyra i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Exakt, menade "gamla hederliga el-doppvärmaren". Diesel/besinvärmare är ett relativt nytt påfund som i alla fall jag undrar hur politikerna så fundamentalt missat (finns rätt mycket annat, långt mindre relevant, man lägger stora resurser på...).

Diesel/besinvärmare eldar gamla dinos och släpper ut avgaserna helt utan rening. Hittade något om att dessa idag står för ~0,5 % av utsläppen från biltrafiken i Sverige, det trots att en väldigt liten andel av bilflottan har denna "finess" och det är en "finess" som bara används under en liten del av året.

Du tog upp det innan mig, diesel/besinvärmare släpper ut massor av tråkigheter.
Visst personbilarna släpper ut lite men det stora är alla värme/kylagg som sitter på lastbilar. Det finns två typer den värmaren som är för hytten så chauffören som bor i lastbilen har det varmt när lastbilen är avstängd men även de aggen som skall säkerställa rätt temp på godset. Dessa står och kräker ut enorma mängder orenade diseselavgaser, ofta över helger. Helt oreglerat. Vi skulle förmodligen kunna fortsätta köra hybridbilar och uppnå miljömålen om dieselaggregaten förbjöds.

Det roliga är när lastbilen är el/gas men det sitter tre dieselvärmare på ekipaget som spyr ut mängder orenade avgaser och detta är klassat som progressivt och miljövänligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Håller med, vissa av dom mest moderna bilarna får man ju nästan lämna in på verkstan för att byta tändstift. (överdrift.. kanske?)

Men på det hela taget så tror jag det fortfarande är "lättare" att byta grejer på en fossilbil, även nyare.

På moderna bilar behövs det koder idag för att göra det mesta, för att kolvarna ska åka tillbaka på vissa bilar krävs kod så du kan alltså inte ens byta klossar själv. Därför små firmor har svårt med service på vissa bilar då dessa dosor och koder inte är gratis. Vissa delar kan du byta men inte nollställa felkoderna utan rätt saker från biltillverkaren.

Skrivet av DaBone:

Så är det, men tror ändå att tillverkarna har tänkt på materialval och att bilarna ska vara säkra över tid.

I dagsläget är inte elbilar för alla, då det inte blir ekonomiskt försvarbart i alla lägen. Men för många är det det, bara man räknar på det lite. Själv sparar jag mellan 5-10000kr per månad på att ha min Tesla, mot min Volvo jag hade innan. Lägger mer på bilen och mindre på annat som skatt, bränsle, service och reperationer.

Det jag vänder mig mot är att många som "inte har råd med" eller "inte vet något om" elbilar, lägger fram påhittade påståenden hela tiden, som ofta kommer från oljeindustrin eller företag runt omkring dessa. Påståenden som motbevisats gång på gång, men ändå får fotfäste på grund av att ovetande svenssons för dem vidare som om de vore sanna.

Många har inte råd att leasa en bil för flera tusen i månaden. Där jag jobbade förut fick de flesta ut ungefär 20k efter skatt, sen 10-15k i hyra på det beroende på var i stockholm man bor i hyresrätt så blir det inte mycket kvar.

Min bensin bil kostar mig mindre än ett sl kort i månaden med allt inkluderat, med det sagt så är det en liten och tråkig bil men ändå rätt billig.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

På moderna bilar behövs det koder idag för att göra det mesta, för att kolvarna ska åka tillbaka på vissa bilar krävs kod så du kan alltså inte ens byta klossar själv. Därför små firmor har svårt med service på vissa bilar då dessa dosor och koder inte är gratis. Vissa delar kan du byta men inte nollställa felkoderna utan rätt saker från biltillverkaren.

Jisses är det så komplicerat? Borde det inte vara mer vänligt mot både miljön och människor om bilarna var lite lättare och billigare att skruva på, annars kommer ju folk köpa nya bilar oftare bara för att slippa problem... Enormt slöseri!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jisses är det så komplicerat? Borde det inte vara mer vänligt mot både miljön och människor om bilarna var lite lättare och billigare att skruva på, annars kommer ju folk köpa nya bilar oftare bara för att slippa problem... Enormt slöseri!!

Ja men miljön kommer ofta sist på listan om man istället kan tjäna pengar. Kolla bara på mcdonalds som stoltserade med att dom sorterar och hej och hå sen kom det fram att allt kastas i samma container ändå.
Miljön är bara intressant om det gör att man kan tjäna mer pengar.
Ett annat bra exempel är oljebolagen som som pumpar ned mängder av vattenånga för att pressa upp olja ur så kallad "sandolja". Var stora problem i kanada för att lokalbefolkningen fock sina floder förgiftade vilket ledd till missbildningar och annat det olje bolagen försökte med då var såklart att kasta pengar på problemet men de boende ville inte ha pengar de ville ha rent vatten. Finns ett antal dokumentärer om det där.

Därför jag anser att "right to repair" rörelsen är viktig.

Bilar har kommit långt med att begränsa vad man kan göra själv och vissa modeller har utmärkt sig. Tror det var BMW som hade en modell utan något sätt att fylla på eller kolla oljan så där fick man åka till verkstad för att fylla på olja när lampan började lysa, du hör ju hur det låter.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem

Var aldelens nyss iväg å klämde å kände lite på en e60 M5 inför våren här, tror inte i min vildaste fantasi att jag någonsin kommer köpa en elbil 😂 💩

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja men miljön kommer ofta sist på listan om man istället kan tjäna pengar. Kolla bara på mcdonalds som stoltserade med att dom sorterar och hej och hå sen kom det fram att allt kastas i samma container ändå.
Miljön är bara intressant om det gör att man kan tjäna mer pengar.
Ett annat bra exempel är oljebolagen som som pumpar ned mängder av vattenånga för att pressa upp olja ur så kallad "sandolja". Var stora problem i kanada för att lokalbefolkningen fock sina floder förgiftade vilket ledd till missbildningar och annat det olje bolagen försökte med då var såklart att kasta pengar på problemet men de boende ville inte ha pengar de ville ha rent vatten. Finns ett antal dokumentärer om det där.

Därför jag anser att "right to repair" rörelsen är viktig.

Bilar har kommit långt med att begränsa vad man kan göra själv och vissa modeller har utmärkt sig. Tror det var BMW som hade en modell utan något sätt att fylla på eller kolla oljan så där fick man åka till verkstad för att fylla på olja när lampan började lysa, du hör ju hur det låter.

Tack för så utförligt svar. Jag ska läsa på om det här.
Såg om det där med att BMW inte har något oljesticka, helt sinnes.
Bilar, oavsett el eller fossil-drivna är ju mer som enheter idag...