Bil med många sensorer? (För att inte krocka, osv)
Lite bakgrund. Varsågod att hoppa över, tillför inte mer än kuriosa.
Jag har på senare år kommit till insikt om att jag är en ganska dålig bilförare, med två kvaddade bilar till följd. Den ena gången, för ca tio år sedan, bytte jag körfält på motorvägen och blev påkörd bakifrån av en bil som måste ha legat i min döda vinkel. Den andra gången, för två år sedan, körde jag rakt ut framför korsande trafik i en T-korsning. Igår höll jag på att upprepa T-korsningsincidenten, men klarade mig med viss marginal. (Tack och lov har ingen kommit till skada, även om två av mina bilar har blivit till skrot.)
De båda gångerna med T-korsningarna har jag stannat bilen helt och sett mig omkring. Åtminstone känns det som jag har sett mig omkring (även om slutresultatet indikerar det motsatta). Antingen ser jag bara vad jag vill se (en tom gata), eller så riktar jag blicken så långt bort att jag inte ser de bilar som är förhållandevis nära. Båda gångerna har jag missat bilar som kommit från höger. Gången på motorvägen vill jag också minnas att jag efteråt hävdade att jag tittat i såväl backspegel som dödavinkeln, men det är för länge sedan för att jag ska minnas säkert.
(Och, ja, jag har varit pigg och nykter samtliga gånger.)
Kort sagt är jag en fara för mig själv och andra. Sedan krocken för två år sedan arbetar jag aktivt på att vara mer närvarande i trafiken. Kör långsammare. Stannar helt där det kan finnas korsande trafik. Kollar alltid minst två gånger innan jag byter körfält eller kör ut i en korsning. Trodde att det haft effekt, men nästan-incidenten igår får mig att undra om jag fortfarande är lika oblivious som jag alltid varit.
Nu till saken ...
Jag söker hur som helst efter en bil som kan hjälpa mig att hålla reda på vad som sker omkring mig. Döda vinkeln-varnare har jag sett att de finns i nästan alla nya bilar numera. Det känns som ett måste i min nästa bil.
Vad finns mer för sensorer som kan göra mig till mindre av en trafikfara? Finns exempelvis bilar med sensorer som håller koll på vad som händer åt sidorna, så att jag inte åker ut i korsande trafik igen? Tips på sådana bilar? Och om sådan teknik finns, vad heter den, så att jag vet vad jag ska googla på?
Andra kriterier
Utöver säkerhet har jag inte så värst många krav på en bil. Pris före prestige, alla dagar i veckan. Problemfritt bilägande framför design eller roliga funktioner. Kan tänka mig att köpa både nytt och begagnat, men inte äldre än 6-7 år eller något som har rullat alltför långt.
Absolut maxbudget ligger på 200k, men redan då måste jag ta av sparpengar som egentligen är till för annat. D.v.s. helst något billigare, typ 140-150k.
(Det ska sägas att bilköp sannolikt är minst ett halvår/år bort, men det skadar inte att börja scouta marknaden redan nu. T.ex. kan jag ju kanske samla ihop pengar till en bil i den övre halvan av budgeten.)
Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.