Greenely elbolag, varning varning.
Tja,
Oseriöst företag med bedrägliga metoder det här. Nu efter att jag skaffat avtal ser jag att det drivs av ett par unga killar som antagligen saknar erfarenhet.
Haft avtal några månader som jag skaffat via elskling (jämförelse-site typ). Får följande notis i appen som ser bra ut:
Räknar med en faktura på under 1500 då mitt avtal från elskling ser ut så här (typ spotpris med ett par öres påslag i exemplet), avtalet ser ju asbra ut:
Får sedan faktura på 1853 kr och inser att något inte stämmer. Ifrågasätter, ber om specifikation och får detta:
Så ca 2% påslag på spotpris i avgifter på elavtalet från elskling men i verkligheten ca 30% eller 425kr på aktuell faktura! Extrem skillnad, närmast bedrägeri kan man tycka. Vad är ens 256 kr (320 ink moms) för "balansansvar"? Aldrig sett på någon annan faktura, ingen liten avgift direkt.
Roligaste är att det finns en separat rad för "bra miljöval 127 kr (159 kr ink moms)" när det på avtalet står tydligt "miljöpåslag - inget påslag för miljöavtal 0,00". Frågar så klart om det här med att de, mot avtalet, tar betalt för miljöavtal. Får följande inte helt tillfredsställande svar:
Svårt att ta företaget på allvar. Ringde elskling som förmedlat avtalet och de verkade medvetna om att det fanns ett problem. Tror inte jag var den första som påpekade detta och de skyllde mer eller mindre på Greenely.
Sammantaget, stor varning för bedrägliga metoder och massiva avgifter. Undrar var de här ganska stora avgifterna för "balansansvar" går? Eget företag i något skatteparadis? Avgiften verkar inte vara på någon normal nivå om man googlar lite. Lite Allra-vibbar nästan.
Blir anmälan till ARN. Öppet mål med den där miljöavgiften. Kolla din faktura om du har Greenely.