Wi-Fi dimmer i hall (trappkoppling)

Permalänk
Medlem

Wi-Fi dimmer i hall (trappkoppling)

En av mina bästa vänner och absolut närmaste granne är elektriker så inget tjafs nu om att vi inte får göra jobbet. Men vi har haft rätt svårt att hitta om det faktiskt finns produkter för det här på nätet trots att vi letat.

Har idag en vanlig dum dimmer i hallen med en trappkoppling med en vanlig strömbrytare i andra änden av hallen. Jag skulle vilja byta ut dessa mot helst två dimmers och helst några som kommunicerar via Wi-Fi (Google Home krav) då jag tycker dessa fungerar bäst och snabbast.

Är det någon som känner till produkter som stödjer detta? Ett alternativ är annars dimmer att #2 bara skickar en signal till dimmer #1 om vad den önskar att dimmer #1 ska göra.

Permalänk
Medlem

Shelly-DIM-2 eller motsvarande skulle funka, ta bort din nuvarande dimmer och fixa två stycken återfjädrande strömbrytare. Det är stor chans att du kan köpa till fjäder till den strömbrytaren du har idag om du har en hyfsat modern brytare i någon av de lite mer kända serierna. Ska du prompt ha vriddimmer finns både Wiser och Plejd, men då kommer du också behöva en gateway då dessa inte pratar wifi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrinitoN:

Shelly-DIM-2 eller motsvarande skulle funka, ta bort din nuvarande dimmer och fixa två stycken återfjädrande strömbrytare. Det är stor chans att du kan köpa till fjäder till den strömbrytaren du har idag om du har en hyfsat modern brytare i någon av de lite mer kända serierna. Ska du prompt ha vriddimmer finns både Wiser och Plejd, men då kommer du också behöva en gateway då dessa inte pratar wifi.

Tackar. Nej vriddimmer är inte alls viktigt. Så om det funkar med återfjädrande strömbrytare så känns ju det som en bra lösning. Vet du om Shelly använder egen app eller konfigureras den genom ex. Tuya/Smart Life?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Tackar. Nej vriddimmer är inte alls viktigt. Så om det funkar med återfjädrande strömbrytare så känns ju det som en bra lösning. Vet du om Shelly använder egen app eller konfigureras den genom ex. Tuya/Smart Life?

Wiser annars (schneider)
"Skapa en ny automation och tryck på Lägg till villkor (var noga med att det står när ett villkor är uppfyllt) och när enhetsstatus ändras så välj de enheter som ska ingå i trappkopplingen och välj på/av beroende på om det är till- eller frånslag."

https://www.se.com/se/sv/faqs/FAQ000222009/#:~:text=Skapa%20e....

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Wiser annars (schneider)
"Skapa en ny automation och tryck på Lägg till villkor (var noga med att det står när ett villkor är uppfyllt) och när enhetsstatus ändras så välj de enheter som ska ingå i trappkopplingen och välj på/av beroende på om det är till- eller frånslag."

https://www.se.com/se/sv/faqs/FAQ000222009/#:~:text=Skapa%20e....

Verkar vara en bra lösning om man ska har tre ställen, eller fler, man vill kunna tända eller släcka ifrån. Känns lite överdrivet krångligt för mitt fall. Finns inte en chans att jag kommer vilja ha fler fysiska knappar eller vred än på de två ställen jag redan har. Plus att det, förmodligen, ökar risken för att något ska krångla över tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Tackar. Nej vriddimmer är inte alls viktigt. Så om det funkar med återfjädrande strömbrytare så känns ju det som en bra lösning. Vet du om Shelly använder egen app eller konfigureras den genom ex. Tuya/Smart Life?

Shelly konfigureras via deras egna app men kan sedan styras på i princip vilket sätt du vill, bl.a. via Google Home-appen eller röstassistenten. Fungerar utmärkt med återfjädrande knappar! 👍

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Shelly konfigureras via deras egna app men kan sedan styras på i princip vilket sätt du vill, bl.a. via Google Home-appen eller röstassistenten. Fungerar utmärkt med återfjädrande knappar! 👍

Känns helt klart som det kommer bli den här lösningen då. Tack internet.