Microsoft: "Game Pass försämrar spelförsäljningen"

Permalänk
Melding Plague

Microsoft: "Game Pass försämrar spelförsäljningen"

Efter flera års förnekelse medger Microsoft att bolagets spelprenumeration har en negativ inverkan på spelförsäljningen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns som en självklarhet. Frågan är om det man får in på game pass täcker upp för minskad traditionell försäljning.

Permalänk
Medlem

Och vatten är vått? Jesus.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk

Jag köpte 8 år av Playstation plus när det var en rea. Sedan lyckades jag uppgradera den till en högre tear nu när det var rea på det. Så nu har jag tillgång till asmycket spel i många år framöver för 2000-3000 SEK. Tji där fick de.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ja det verkar ju onödigt att både köpa och hyra samma titlar. Om det inte nu är någon spelskapare man tycker väldigt mycket om och vill stödja de lite extra.

En idé kan ju vara att inte lansera de nyaste titlarna på gamepass.

Typ som att Epic games store har haft vissa titlar som, åtminstone för PC marknaden, har varit exklusiva för Epic games store när de har lanserats.
Senare har de lanserats på Steam.
Så inte permanent exklusivitet, men tidsbegränsad exklusivitet.
I de fallen tror jag det gällt 1 år.

Kanske inte behöver vara så länge som ett år.
Om det hade varit säg 3-6 månader som man måste köpa titeln och sen efter det kommer de på Gamepass så kanske det ändå är tillräckligt för att många early adopters ska köpa titeln först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Ja det verkar ju onödigt att både köpa och hyra samma titlar. Om det inte nu är någon spelskapare man tycker väldigt mycket om och vill stödja de lite extra.

En idé kan ju vara att inte lansera de nyaste titlarna på gamepass.

Typ som att Epic games store har haft vissa titlar som, åtminstone för PC marknaden, har varit exklusiva för Epic games store när de har lanserats.
Senare har de lanserats på Steam.
Så inte permanent exklusivitet, men tidsbegränsad exklusivitet.
I de fallen tror jag det gällt 1 år.

Kanske inte behöver vara så länge som ett år.
Om det hade varit säg 3-6 månader som man måste köpa titeln och sen efter det kommer de på Gamepass så kanske det ändå är tillräckligt för att många early adopters ska köpa titeln först.

Samtidigt kan de inte försämra det särskilt mycket utan att förlora prenumeranter. Nu har väl de flesta fått tag i det billigare genom att uppgradera Xbox Live, men om jag ska betala 99 kr i månaden så får det allt komma lite nya toppspel ibland, inte bara äldre som redan har hamnat i reabacken.

Känns som att MS inte riktigt vet vilket ben de ska stå på, vill de att många ska använda Gamepass eller inte? Blir ju lite som att beklaga sig över att Spotify påverkar skivförsäljningen.

Permalänk
Medlem

Eftersom vi generellt inte äger spelen själva längre så skulle jag vilja påstå att det bara är dumt att köpa spel idag, det är smartare att prenumerera på någon tjänst likt game pass.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Jag köpte 8 år av Playstation plus när det var en rea. Sedan lyckades jag uppgradera den till en högre tear nu när det var rea på det. Så nu har jag tillgång till asmycket spel i många år framöver för 2000-3000 SEK. Tji där fick de.

Och efter åtta år har du spelat fem-sex spel. 😁 PS plus har jag också köpt när det varit billigt men inte ens då har det varit värt pengarna då man oftast spelat alla bra spel när de väl kommer till PS plus. Allt annat är oftast skräp.

GamePass är något helt annat däremot då i princip alla spel utvecklade av Microsofts egna studios släpps där på dag 1 så det är oerhört mycket bättre än PS plus.

Permalänk
Medlem

Är detta inte ett cirkelresonemang alternativt helt irrelevant?

Förhoppningsvis ges spelutvecklarna en peng utav avgiften för tjänsten. På så vis kan de säkerligen tjäna bättre på prenumerationen på sikt än på försäljningen av enskilda spel. Det intressanta vore därför snarare att höra prognoser på intäkter för den enskilde utvecklaren istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Eftersom vi generellt inte äger spelen själva längre så skulle jag vilja påstå att det bara är dumt att köpa spel idag, det är smartare att prenumerera på någon tjänst likt game pass.

Går det ens att köpa spel idag?
-Mig veterligen kan man bara arrendera.
Tyvärr är inte företag som Mikromjuk eller Ånga m.fl lika trovärdiga som staten är om man arrenderar mark för t.ex jordbruk.
Problemet med spel-arrendering är att man har ingen aning om hur länge tjänsten kommer erbjudas, vilket borde finnas tvång på.
Tänk om en bonde tvingades ta sina kossor på ryggen och bege sig iväg, när helst staten skulle vilja bygga landsväg på marken.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

Fast... Jag har aldrig köpt spel för 1600:-/år vilket jag "gör" nu med GamePass

Säkerligen många andra också, kör gampass men kanske inte utnyttjar till 100%
Dom tjänar således mer på mig iallafall

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Går det ens att köpa spel idag?
-Mig veterligen kan man bara arrendera.
Tyvärr är inte företag som Mikromjuk eller Ånga m.fl lika trovärdiga som staten är om man arrenderar mark för t.ex jordbruk.
Problemet med spel-arrendering är att man har ingen aning om hur länge tjänsten kommer erbjudas, vilket borde finnas tvång på.
Tänk om en bonde tvingades ta sina kossor på ryggen och bege sig iväg, när helst staten skulle vilja bygga landsväg på marken.

Klart det går, men då måste du vända dig till en butik som säljer spel - inte hyr ut dom.
Dock gillar storföretag att man hyr, så det brukar ta lite tid innan deras hamnar till försäljning. Om de gör det.

Permalänk
Medlem

Inte förvånande. Personligen gillar jag dock inte game pass. Hade det någon månad men kändes inte värt det. Har man mycket tid och gillar att spela många olika spel tjänar man klart på det men jag spelade mest ett spel vilket var Halo MC Collection. Köpte det istället sen. Känns inte så kul att lägga ut flera hundra på ett spel och sedan inte äga det när det är över.

Men som sagt spelar man mycket olika spel och fortsätter ha game pass så förstår jag det. Men samtidigt tar de bort spel ibland vilket ju blir extremt irriterande om man inte hunnit spela klart.

Fördelen med att köpa är att man inte känner att pengarna brinner till ingen nytta om man inte spelar på nån månad. Spelet finns alltid kvar där. Förutom om det är spel som kräver internet och de stänger ner det men spelar i regel inte de spelen.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Jag spelar typ 1-2 spel per år så för mig är köpta spel bästa alternativet, gärna begagnade eller på rea

Men kan förstå för den som spelar många spel per år så är det såklart en god affär för användaren

Permalänk
Medlem

Jo, kan stämma. Eller så släpps det inte spel som är värda fullpris längre.

Fö. så köper jag SP spel på skiva till konsol, spelar ut på cirka 20 dagar sedan säljer och får tillbaka 80% av min första investering. Således brukar jag kunna spela nya spel för cirka 100-150kr.

Ser ej poängen att göra något annat faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Fast... Jag har aldrig köpt spel för 1600:-/år vilket jag "gör" nu med GamePass

Säkerligen många andra också, kör gampass men kanske inte utnyttjar till 100%
Dom tjänar således mer på mig iallafall

Så är det är det absolut. Men sen finns det serverkostnader också.

Det är lite som med folk som köper årskort på gymmet i januari och slutar gå dit i februari. De betalar egentligen för de som faktiskt går dit varje vecka.

För min del är gamepass helt bortslösat då jag max spelar 2-3h i månaden.

Permalänk
Medlem

Trodde de att de som har Game Pass och de som köper spel är olika målgrupper som inte överlappar varandra?

Visa signatur

Windows 11 Pro - Asus ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GeForce GTX 970 - Corsair 16 GB DDR4 3600Mhz - WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Nyheten slog ned som en blixt från klarblå himmel!

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Samtidigt kan de inte försämra det särskilt mycket utan att förlora prenumeranter. Nu har väl de flesta fått tag i det billigare genom att uppgradera Xbox Live, men om jag ska betala 99 kr i månaden så får det allt komma lite nya toppspel ibland, inte bara äldre som redan har hamnat i reabacken.

Känns som att MS inte riktigt vet vilket ben de ska stå på, vill de att många ska använda Gamepass eller inte? Blir ju lite som att beklaga sig över att Spotify påverkar skivförsäljningen.

Jo det är ju någon form av balans och det är inte alltid helt lätt att veta vad som är bäst totalt sett.
Vilket du symboliserar när du nämner att det känns som att de inte vet vilket ben de ska stå på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Går det ens att köpa spel idag?
-Mig veterligen kan man bara arrendera.
Tyvärr är inte företag som Mikromjuk eller Ånga m.fl lika trovärdiga som staten är om man arrenderar mark för t.ex jordbruk.
Problemet med spel-arrendering är att man har ingen aning om hur länge tjänsten kommer erbjudas, vilket borde finnas tvång på.
Tänk om en bonde tvingades ta sina kossor på ryggen och bege sig iväg, när helst staten skulle vilja bygga landsväg på marken.

Köper du spel på GOG så köper du spelen så vitt jag vet.
DRM fritt
Om du har laddat ner installationsfilerna så kan du installera spelen även om Gog skulle lägga ner.
Du har möjlighet att installera samma spel på flera datorer, exempelvis om du har både stationär och bärbar, eller om du har en gäst dator så ni kan spela multiplayer när du har besök. Utan att behöva köpa fler exemplar av samma spel.

Åtminstone förr så brukade konsol spel vara att har du köpt en fysisk kopia så kan du installera och spela den även om konsolen inte har tillgång till Internet.
Men jag är lite osäker på hur det är med senaste generationen.
Behöver man fortfarande Internetuppkoppling för någon aktivering eller dyl. även om man köper spel på skiva eller Switch kort?

Annars PC spel känns som att det mest är olika digitala stores idag som sagt GOG går ju köra spelen ändå om man laddat hem det.
Men övriga är jag osäker om de skulle funka helt offline för alltid, så länge du bara har en fungerande dator.

Finns det nya PC spel på skiva eller USB minne eller annan fysisk media som inte kräver online aktivering för att installera och/eller spela ?

Permalänk
Medlem

Körde Gamepass när det var billigt för 49Kr/mån, mycket för pengarna, men nu när det kostar mer har jag sagt upp det sen länge. Jag spelar inte så många spel så jag kan lika gärna köpa dom, och jag har en massa spel jag inte spelat än så känns inte som det ligger på. Nästa garanterade köp blir Starfield, "Fallout" i rymden har svårt att bli fel i min värld

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

köper knappt spel längre... förra året var det väl i princip bara Elden Ring som var värt och spela.

Och...

Jag tackar 1 månads prenumeration av game pass för att ha sparat mig massor av pengar då jag har kunnat och testa en hel hög med spel utan att köpa dem och upptäckt vilka som var värda att lägga ner tid på och de var väääldigt få titlar "spoiler" 0.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Klart att det påverkar hur vi konsumerar spel.
Men om man ska vara ärlig. Är inte spelköp något av det första som man kapar på när tiderna är knapra och det är lågkonjuktur.
Folk köper färre spel, kollar igenom vilka streamingtjänster man har skvalpande, telefonabbonemang, bredbandsabbonemang, försäkring.

Jag är ju dock en av dom som är lite skadad och köper fler spel efter gamepass. Både för att ha när dom försvinner från gamepass men också för att utvecklarna ska få en liten slant (företaget, utvecklarna har väl fast inkomst mest troligt). Men spelar sällan AAA-spel så blir inte så dyrt.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Går det ens att köpa spel idag?
-Mig veterligen kan man bara arrendera.
Tyvärr är inte företag som Mikromjuk eller Ånga m.fl lika trovärdiga som staten är om man arrenderar mark för t.ex jordbruk.
Problemet med spel-arrendering är att man har ingen aning om hur länge tjänsten kommer erbjudas, vilket borde finnas tvång på.
Tänk om en bonde tvingades ta sina kossor på ryggen och bege sig iväg, när helst staten skulle vilja bygga landsväg på marken.

Som någon tidigare nämnt så är GoG som gäller om man vill äga sina spel. Jag tror det finns ett par undantag på den tjänsten men man får läsa vad det är man egentligen köper.

Alternativt kan man göra som jag, jag köper nästan aldrig nya spel utan efter några år på rea till billigt pris. Då gör det inte så mycket om jag inte äger dem en dag då jag ändå aldrig betalade så mycket för spelet. Funkar mest för single player så klart.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Fint så länge det varar!

Hear hear...
Kan tänka mig att de har lockpriser tills det har blivit standardkällan för spel för tillräckligt många användare. Då blir det dags att levla upp inkomsterna. Högre priser eller reklam i spelen.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Fast... Jag har aldrig köpt spel för 1600:-/år vilket jag "gör" nu med GamePass

Säkerligen många andra också, kör gampass men kanske inte utnyttjar till 100%
Dom tjänar således mer på mig iallafall

Det räcker inte! Du måste både betala för din prenumeration, samt spelen individuellt! Helst ska du köpa samma spel 2-3 gånger för att det ska bli lönsamt.

När ska folk förstå att de stackars spelbolags-jättarna nästan svälter ihjäl i dessa moderna tider med prenumerationer, microtransaktioner och DLC's?!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

För mig är gamepass något jag aktiverar för ett spel å sen avslutar. Skaffade EA play för Dead Space å sen sa jag upp direkt. Ser ingen vinning i att prenumera mer än de stunder jag faktiskt spelar spel på tjänsterna. Är nog bara Playstations exklusiva titlar jag köper nu för tiden och är oftast där som kvaliteten på spelen rättfärdigar kostnaden av ett fullpris.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2