PTS granskar teleoperatörer – röjde hemliga telefonnummer

Permalänk
Melding Plague

PTS granskar teleoperatörer – röjde hemliga telefonnummer

Post- och telestyrelsen granskar Telia, Tele2 och Telenor för att ha delat uppgifter till abonnentupplysning utan kunders medgivande.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför skiten inte är opt-in. Har aldrig fått frågan om jag vill att numret ska delas. Antingen dolt nummer eller inte. Dolt är inte detsamma som "lägg inte ut på nätet" för mig.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag förstår inte varför skiten inte är opt-in. Har aldrig fått frågan om jag vill att numret ska delas. Antingen dolt nummer eller inte. Dolt är inte detsamma som "lägg inte ut på nätet" för mig.

Utdaterade lagar högst troligen, operatörerna är ju även skyldiga enligt lag att göra just detta vid förfrågan. Att hanteringen brister i information som inte ska lämnas ut är en annan fråga.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag förstår inte varför skiten inte är opt-in. Har aldrig fått frågan om jag vill att numret ska delas. Antingen dolt nummer eller inte. Dolt är inte detsamma som "lägg inte ut på nätet" för mig.

Har aldrig förstått det heller, är ju ett jävla bök att ta bort sig själv från alla nummerupplysningar.

Hur var det förut när vi hade telefonkataloger?

Permalänk
Medlem

Det som var tryckt var tryckt, sedan fick man vänta till nästa års utgåva. Ville du vara helt okänd så fick du byta nummer. Det senare var problematiskt innan datoriseringen, då telefonstationen bestämde större delen av nummerserien.

Edit: Du blev förmodligen tvingad att flytta om du skulle byta hela numret.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wille90:

Har aldrig förstått det heller, är ju ett jävla bök att ta bort sig själv från alla nummerupplysningar.

Hur var det förut när vi hade telefonkataloger?

Du fick åka runt till alla som fått katalogen och rita över ditt nummer med en tipex-penna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag förstår inte varför skiten inte är opt-in. Har aldrig fått frågan om jag vill att numret ska delas. Antingen dolt nummer eller inte. Dolt är inte detsamma som "lägg inte ut på nätet" för mig.

Frågan finns hos Tele2 iallafall, se det inringade på bilden. Och den bocken är ibockad som standard

Tele2 har haft det i många, många år, även innan GDPR kom.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Frågan finns hos Tele2 iallafall, se det inringade på bilden. Och den bocken är ibockad som standard
<Uppladdad bildlänk>
Tele2 har haft det i många, många år, även innan GDPR kom.

5gb för 250kr, jesus, inte tänkt att gå över till något billigare som typ fello?
Mitt kostar bara 150kr för 16gb...

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

5gb för 250kr, jesus, inte tänkt att gå över till något billigare som typ fello?
Mitt kostar bara 150kr för 16gb...

Nu har jag inte det abonnemanget, utan det vara som svar på att det inte är som standard att inte skicka till nummerupplysning. Annars kan jag meddela att jag har 50GB för 299:- just nu men jag har också 5 extra datakort utan någon månadsavgift på datakorten, kommer nog gå över till obegränsat men med hastighetsgräns istället när detta kampanjpris slutar gälla 1:a maj. Min dator har stöd för SIM-kort och det är väldigt skönt att ha ett SIM-kort i datorn, ett i en surfplatta mm och att dras från en pott. Det går inte hos Fello.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Frågan finns hos Tele2 iallafall, se det inringade på bilden. Och den bocken är ibockad som standard
<Uppladdad bildlänk>
Tele2 har haft det i många, många år, även innan GDPR kom.

Jo men det är dolt / hemligt nummer. Då syns inte numret när man ringer ut. Jag vill 1. att mitt nummer ska synas OCH 2. att numret inte ska läggas ut nånstans.. iaf inte automatiskt / av min operatör.. Det är lite dumt sådär.
Tur att mitt nummer numera står på jobbet och då syns inte det i några listor. Mycket mindre försäljare på så vis när man även är med i Nix.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Självklart. De säljer glatt all info de kan. Riktiga skojare, givetvis, vilket visas av att de samarbetar med allehanda lurendrejare som kränger deras abb. Jojo, de har bättrat sig, men under galgen.

Det här är gammal info, men de ändrar sig bara när de hängs ut som de skurkar de är. Att det inte sitter i ryggmärgen att man ska skydda kundernas uppgifter är ju barockt.
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.175582/operatorerna-saljer-...
https://www.mobil.se/nyheter/svenska-teleoperat-rer-s-ljer-ku...

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jo men det är dolt / hemligt nummer. Då syns inte numret när man ringer ut. Jag vill 1. att mitt nummer ska synas OCH 2. att numret inte ska läggas ut nånstans.. iaf inte automatiskt / av min operatör.. Det är lite dumt sådär.
Tur att mitt nummer numera står på jobbet och då syns inte det i några listor. Mycket mindre försäljare på så vis när man även är med i Nix.

Hemligt nummer =! Dolt nummer, iallafall hos Tele2. "Hemligt nummer innebär att ditt telefonnummer inte syns hos nummerupplysningen när någon söker på ditt namn. Du väljer själv om numret även ska döljas varje gång du ringer till någon, eller bara vara dolt hos nummerupplysningen." "Dolt nummer innebär att ditt telefonnummer inte visas när du ringer till någon, men det syns fortfarande hos nummerupplysningen." Källa: https://www.tele2.se/kundservice/mobiltelefoni/mobilinstallni.... Jag har hemligt nummer hos Tele2, dvs inte hos nummerupplysningen men visar numret när jag ringer

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag förstår inte varför skiten inte är opt-in. Har aldrig fått frågan om jag vill att numret ska delas. Antingen dolt nummer eller inte. Dolt är inte detsamma som "lägg inte ut på nätet" för mig.

Beror på operatören. Vimla frågar när du tecknar abonnemang.

Skrivet av Wille90:

Har aldrig förstått det heller, är ju ett jävla bök att ta bort sig själv från alla nummerupplysningar.

Hur var det förut när vi hade telefonkataloger?

Bök? Mina nummer försvann från Hitta och Eniro när kundtjänst blockerade mitt nummer från att delas. Har ditt nummer funnits kvar hos någon annan?

Permalänk
Medlem

Skaffade ett abbomenang nyligen från halebop.
Att inte skicka numret till nummerupplysning var förkryssat.
Får brev med simkortet, och ett meddelande att de "nu kommer skicka in numret till nummerupplysning".
Loggar in och kollar, tjänsten hemligt nummer är aktiverat.

Får se hur det slutar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Skaffade ett abbomenang nyligen från halebop.
Att inte skicka numret till nummerupplysning var förkryssat.
Får brev med simkortet, och ett meddelande att de "nu kommer skicka in numret till nummerupplysning".
Loggar in och kollar, tjänsten hemligt nummer är aktiverat.

Får se hur det slutar.

Det var förkryssat för mig med från Halebop, dock klåpade det sig med min order så den fick läggas manuellt via kundtjänst. Trots att jag specifik bad om att inte få numret skickat till nummerupplysningen så hamnade numret där. Till råga på allt så försköts porteringen två gånger pga att telefonen var slut i lager. Vad gör moderbolaget Telia? Jo de skickar brev till mig med information om detta där mitt personnummer skyltas i kuvertfönstret båda gångerna.
Att framförallt Telia röjer skyddade nummer förvånar mig inte alls.

Permalänk
Medlem

Detta samtidigt som man tvingar folk att registrera sina kontantkort, korruption hela vägen. Jag antar att man borde byta telefonnummer lika ofta som lösenord.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag förstår inte varför skiten inte är opt-in. Har aldrig fått frågan om jag vill att numret ska delas. Antingen dolt nummer eller inte. Dolt är inte detsamma som "lägg inte ut på nätet" för mig.

Alla säljbolag skulle då försvinna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag förstår inte varför skiten inte är opt-in. Har aldrig fått frågan om jag vill att numret ska delas. Antingen dolt nummer eller inte. Dolt är inte detsamma som "lägg inte ut på nätet" för mig.

Det är opt-in åtminstone hos Fello, vilket är mycket skönt då jag inte finns med i någon katalogtjänst och har heller ej blivit uppringd av en endaste liten säljarjävel eller annan oönskad dumstrut en enda gång under snart ett års tid sen jag skaffade ett nytt nummer.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det är opt-in åtminstone hos Fello, vilket är mycket skönt då jag inte finns med i någon katalogtjänst och har heller ej blivit uppringd av en endaste liten säljarjävel eller annan oönskad dumstrut en enda gång under snart ett års tid sen jag skaffade ett nytt nummer.

Flera år för mig. Så skönt!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

5gb för 250kr, jesus, inte tänkt att gå över till något billigare som typ fello?
Mitt kostar bara 150kr för 16gb...

Fello, Vimla osv är najs sålänge det fungerar, inte så jävla kul att prata med en chattbot när det eventuellt strular..

Permalänk
Medlem

kör truecaller appen så slipper alla försäljare ändå 👍👌

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Beror på operatören. Vimla frågar när du tecknar abonnemang.

Bök? Mina nummer försvann från Hitta och Eniro när kundtjänst blockerade mitt nummer från att delas. Har ditt nummer funnits kvar hos någon annan?

Skrivet av jan-banan:

Alla säljbolag skulle då försvinna.

Skrivet av backfeed:

Det är opt-in åtminstone hos Fello, vilket är mycket skönt då jag inte finns med i någon katalogtjänst och har heller ej blivit uppringd av en endaste liten säljarjävel eller annan oönskad dumstrut en enda gång under snart ett års tid sen jag skaffade ett nytt nummer.

Verkar ha ändrats lite så vad skönt! Får ha utkik nästa gång jag fixar nytt abb eller hjälper nån annan.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Fello, Vimla osv är najs sålänge det fungerar, inte så jävla kul att prata med en chattbot när det eventuellt strular..

Exakt! Jag har precis försökt på kontakt med Hallons kundtjänst och haft "nöjet" att prata med den Artificiella Idioten Berry Bängbula som, när jag begärde att få prata med kundtjänst, enbart kunde upprepa att hans kollegor arbetar vardagar kl 9-16. Att det nu var vardag och klockan var ungefär mitt i mellan 9 och 16 var tydligen en detalj som undgick honom...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Bök? Mina nummer försvann från Hitta och Eniro när kundtjänst blockerade mitt nummer från att delas. Har ditt nummer funnits kvar hos någon annan?

Prova om du ser ditt nummer på mrkoll.se? Eller bara att googla på det? Har informationen en gång delats på nätet så försvinner den inte så lätt.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Exakt! Jag har precis försökt på kontakt med Hallons kundtjänst och haft "nöjet" att prata med den Artificiella Idioten Berry Bängbula som, när jag begärde att få prata med kundtjänst, enbart kunde upprepa att hans kollegor arbetar vardagar kl 9-16. Att det nu var vardag och klockan var ungefär mitt i mellan 9 och 16 var tydligen en detalj som undgick honom...

Ja Hallon har jag också testat! Dessutom har ju ingen av dessa HD samtal.. Som säljare där ringa och vara tillgänglig kan vara rätt viktigt fick jag bita i det sura och ta Tele(s)nor igen 😅 Fick 858kr i rörliga avgifter för 4 utlandssamtal på 2 timmar totalt, UK och Finland..

Permalänk
Medlem

Inled en granskning mot Tre med.

Inte pga detta men pga de är kassa.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av doctor_N:

Det var förkryssat för mig med från Halebop, dock klåpade det sig med min order så den fick läggas manuellt via kundtjänst. Trots att jag specifik bad om att inte få numret skickat till nummerupplysningen så hamnade numret där. Till råga på allt så försköts porteringen två gånger pga att telefonen var slut i lager. Vad gör moderbolaget Telia? Jo de skickar brev till mig med information om detta där mitt personnummer skyltas i kuvertfönstret båda gångerna.
Att framförallt Telia röjer skyddade nummer förvånar mig inte alls.

Du är medveten om att ditt personnummer inte är ett skyddat nummer över huvud taget?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Detta hade jag ingen koll på.
Ser nu att mitt nummer helt plötslgit inte syns på någon nummerupplysning. Förmodar att det försvunnit när jag bytt operatör.

Har Hallon och ser ingen inställning för detta.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Du är medveten om att ditt personnummer inte är ett skyddat nummer över huvud taget?

Det är jag. Men för det ska det inte i onödan skrivas synligt på brev.
https://www.imy.se/privatperson/dataskydd/introduktion-till-g...

Permalänk
Medlem

Trots att jag tog bort mitt nummer från sökmotorer för 10 år sedan har jag märkt att Tele2, som var min operatör på den tiden, sålde mitt nummer utomlands då jag fått en massa okända samtal från bl.a. Storbritannien där en maskinröst säger något i stil med "This call will be redirected to....". Vet att det är sålt eftersom jag sen bytte operatör till Fello och samtalen följde efter, och nu är jag hos Tele(s)nor och det fortsätter än.

Hur vet jag att det är Tele2 som ligger bakom? Enkelt; 076550**** som är samma serie som mitt nummer börjar med kommer från Tele2 och det är dessa nummer som ringer upp mig hela tiden, dygnet runt, samt +44-nummer. Aldrig tillåtit att mitt nummer ska spridas, ändå gör operatörer det för att tjäna pengar på oss kunder annanstans ifrån än direkt från oss.

NIX hjälper inte heller utan de vill att man ska ringa upp alla nummer som ringer en och be dom att sluta ringa.
Jävla idioter, säger jag bara. Inte fan ringer jag upp ett betalnummer som kan komma kosta mig tusentals kronor, glöm det!

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain