Ska testa Proxmox för VM, är det värt det?

Permalänk
Medlem

Ska testa Proxmox för VM, är det värt det?

Eftersom jag bytt ut innanmätet i min PC och har i princip en hyfsat kraftfull dator som bara ligger och skräpar så tänkte jag göra en Proxmox-server. Till att börja med för virtualisering av operativsystem. Drömmen är att ha Windows 11 i en VM istället för att dualboota till Windows från Linux (Garuda, arch-baserad) som jag använder till vardags.
Är det någon som provat och kan berätta om det är bättre, dvs snabbare, än virtualbox? Såpass att man glömmer att det är en VM och att man kan spela spel utan att man blir ledsen.
Jag har förstått det som att man kan configurera så att man kan få proxmox att få tillgång till GPU rakt av så att säga.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Det går att köra pci passthrough.
https://pve.proxmox.com/wiki/Pci_passthrough

Du tänker att du sitter och spelar på proxmox datorn och kör passthrough för tgt bord och mus också? Aldrig läst nån göra det men går kanske...

Permalänk
Medlem

Hittills har jag bara testat med iGPU men det är i varje fall knappt användbart till att endast köra skrivbordet. Det är rejäl latens och max 60Hz.

Proxmox kan dock vara värt det av andra anledningar. Finns mycket man kan göra med en egen server.

Permalänk
Medlem

Jag har kämpat med en liknande lösning, och det finns en sak som slår allt det andra med hästlängder.

Kör en vanlig Windows-installation, och koppla till datorn med hjälp av Parsec .
Du kommer att ha en fantastiskt mycket bättre upplevelse än du någonsom kommer uppnå med en VM.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag har kämpat med en liknande lösning, och det finns en sak som slår allt det andra med hästlängder.

Kör en vanlig Windows-installation, och koppla till datorn med hjälp av Parsec .
Du kommer att ha en fantastiskt mycket bättre upplevelse än du någonsom kommer uppnå med en VM.

Borde ju inte vara någon skillnad mellan att köra bare metal och PCIE-passthrough. Det är ju latensen på videoströmmen som är det kritiska.

Testade parsec lite snabbt och det är lägre latens än RDP och NoMachine, fast gratisversionen har inte den bästa bildkvalitén (framförallt förvrängs färgerna rätt ordentligt). För bättre kvalité får man betala 100Kr/mån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag har kämpat med en liknande lösning, och det finns en sak som slår allt det andra med hästlängder.

Kör en vanlig Windows-installation, och koppla till datorn med hjälp av Parsec .
Du kommer att ha en fantastiskt mycket bättre upplevelse än du någonsom kommer uppnå med en VM.

Jag säger inte att det är ett dåligt förslag, men det känns som ett lösningsförslag som fokuserar på ett helt annat problem än det frågan egentligen gäller?

Det finns ju absolut en poäng där dock, att trassla med PCIe-passthrough osv skapar komplexitet, så om det är ett alternativ att inte göra spelandet i en VM så gör man det enklare för sig (men då låter det som att TS behöver en ytterligare dator jämfört nuvarande plan).
Och om man tycker det hela låter som trevligt pyssel så behöver det förstås inte vara ett problem att man inte gör det enkelt för sig...

Hursomhelst, Parsec som förslag står ju inte i konflikt till VM-spåret, eftersom det är en lösning för problemet "jag vill strömma spel över nätverket". Det går ju bra att använda Parsec (och liknande lösningar) tillsammans med en VM också, om det är att strömma spel till en annan dator som man behöver lösa.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag säger inte att det är ett dåligt förslag, men det känns som ett lösningsförslag som fokuserar på ett helt annat problem än det frågan egentligen gäller?

Det finns ju absolut en poäng där dock, att trassla med PCIe-passthrough osv skapar komplexitet, så om det är ett alternativ att inte göra spelandet i en VM så gör man det enklare för sig (men då låter det som att TS behöver en ytterligare dator jämfört nuvarande plan).
Och om man tycker det hela låter som trevligt pyssel så behöver det förstås inte vara ett problem att man inte gör det enkelt för sig...

Hursomhelst, Parsec som förslag står ju inte i konflikt till VM-spåret, eftersom det är en lösning för problemet "jag vill strömma spel över nätverket". Det går ju bra att använda Parsec (och liknande lösningar) tillsammans med en VM också, om det är att strömma spel till en annan dator som man behöver lösa.

Det var väl det jag fokuserade på? TS har en extra burk som bara står och skräpar.
Man kör ju inte proxmoxx, Truenas eller unRAID för att köra fullfjädrade VM med samma prestanda som om du satt på metall enl TS önskemål:

Skrivet av Hakinger:

Är det någon som provat och kan berätta om det är bättre, dvs snabbare, än virtualbox? Såpass att man glömmer att det är en VM och att man kan spela spel utan att man blir ledsen.

Men ja, jag kan hålla med om att Parsec på en W10 maskin enbart fokuserar på hur man på bästa möjliga sätt kan använda en windows-miljö i Linux utan att krångla med prestandaproblem och VMs.

Men vad jag kunde läsa mig till spelar servergrejerna i proxmox mindre roll då första fokus var att kunna använda en W10 maskin på bästa möjliga sätt, men TS får gärna förtydliga i så fall

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Det var väl det jag fokuserade på? TS har en extra burk som bara står och skräpar.
Man kör ju inte proxmoxx, Truenas eller unRAID för att köra fullfjädrade VM med samma prestanda som om du satt på metall enl TS önskemål:

Vi har uppenbart läst in olika saker i frågan. Inlägget börjar ju iaf:

Skrivet av Hakinger:

Eftersom jag bytt ut innanmätet i min PC och har i princip en hyfsat kraftfull dator som bara ligger och skräpar så tänkte jag göra en Proxmox-server. Till att börja med för virtualisering av operativsystem.

Dvs, det låter som att det redan finns en plan där den överblivna datorn skall användas som virtualiseringshost.

Och fortsätter sedan:

Skrivet av Hakinger:

Drömmen är att ha Windows 11 i en VM istället för att dualboota till Windows från Linux (Garuda, arch-baserad) som jag använder till vardags.

Som åtminstone jag tolkat som ett ytterligare önskemål att försöka få till.

Och isf behövs det en till dator om Windows för spelande inte ska köras som en VM (eller då möjligen om det passar att köra övriga VMs i typ Hyper-V eller motsvande i Windows istället).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Vi har uppenbart läst in olika saker i frågan. Inlägget börjar ju iaf:

Dvs, det låter som att det redan finns en plan där den överblivna datorn skall användas som virtualiseringshost.

Och fortsätter sedan:
Som åtminstone jag tolkat som ett ytterligare önskemål att försöka få till.

Och isf behövs det en till dator om Windows för spelande inte ska köras som en VM (eller då möjligen om det passar att köra övriga VMs i typ Hyper-V eller motsvande i Windows istället).

Tror det kan vara bra med förtydligande från TS men jag kan ha varit helt off

Tolkade det som "Jag har en extra dator som jag vill kunna köra VMs på för att slippa dualboota Windows" snarare än

"Jag kommer att viritualisera massor med maskiner och har därför användning för funktioner i Proxmox / Motsvarande men det hade varit bra om jag även kunde köra Windows med ok prestanda"

Allt kokar ju egentligen ner till om datorn faktiskt kommer användas till något annat eller om det främsta (och enda) problemet är att köra Windows med så hög prestanda som möjligt utan dualboot

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Jag använder virt-manager från mitt Linux-skrivbord (Arch Linux). Det kör libvirt med KVM i bakgrunden.
Nu är det Windows 10 jag kör virtuellt men det ska gå att emulera TPM med swtpm så man kan installera Windows 11 med secure boot virtuellt. Vet inte vad proxmox tillför till det hela. Är det ett webb-gränssnitt så man kan hantera VM med en webbläsare ifrån annan dator?

Det går att göra PCI passthrough av GPU med KVM.
https://wiki.archlinux.org/title/PCI_passthrough_via_OVMF
Har testat det en gång och visst det fungerade. Men kräver ett extra grafikkort med separat bildskärmsanslutning. Det blir som att ha en till dator inuti datorn. Kör du det också på en separat dator blir det också fysiskt som att ha två datorer. Roligt för att labba rent tekniskt men funderar på vad det tillför jämfört med att bara ha windows på andra datorn och Linux på första datorn.

Jag bytte till dual boot för dessa ändamål plus en enklare virtuell maskin som jag kunde se i ett fönster på linuxskrivbordet. Kändes inte värt att ha två GPU i datorn (körde på en AMD Ryzen utan iGPU). Det låter bra i teorin att virtualisera med GPU passthrough men gör saker bara krångligare i praktiken enligt min mening. Känns enklare att bara boota om. Går snabbt med dagens SSD-diskar.

Edit: Finns ett mellanting om man har en äldre intel iGPU.
https://wiki.archlinux.org/title/Intel_GVT-g
Där delas iGPU mellan host och VM.

Permalänk
Medlem

Om nu planen är att du ska spela på en virtuell dator tänk på att beroende på spel så finns det risk att du blir bannad då vissa anti-fusk mjukvaror triggas direkt på om spelet körs på en virtuell dator.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Om nu planen är att du ska spela på en virtuell dator tänk på att beroende på spel så finns det risk att du blir bannad då vissa anti-fusk mjukvaror triggas direkt på om spelet körs på en virtuell dator.

Ah, tack för info. Spelar i och för sig inte så mycket online längre men nån vända på New World eller Elder Scrolls online då och då kan det ju bli, men bra att veta.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag använder virt-manager från mitt Linux-skrivbord (Arch Linux). Det kör libvirt med KVM i bakgrunden.
Nu är det Windows 10 jag kör virtuellt men det ska gå att emulera TPM med swtpm så man kan installera Windows 11 med secure boot virtuellt. Vet inte vad proxmox tillför till det hela. Är det ett webb-gränssnitt så man kan hantera VM med en webbläsare ifrån annan dator?

Det går att göra PCI passthrough av GPU med KVM.
https://wiki.archlinux.org/title/PCI_passthrough_via_OVMF
Har testat det en gång och visst det fungerade. Men kräver ett extra grafikkort med separat bildskärmsanslutning. Det blir som att ha en till dator inuti datorn. Kör du det också på en separat dator blir det också fysiskt som att ha två datorer. Roligt för att labba rent tekniskt men funderar på vad det tillför jämfört med att bara ha windows på andra datorn och Linux på första datorn.

Jag bytte till dual boot för dessa ändamål plus en enklare virtuell maskin som jag kunde se i ett fönster på linuxskrivbordet. Kändes inte värt att ha två GPU i datorn (körde på en AMD Ryzen utan iGPU). Det låter bra i teorin att virtualisera med GPU passthrough men gör saker bara krångligare i praktiken enligt min mening. Känns enklare att bara boota om. Går snabbt med dagens SSD-diskar.

Edit: Finns ett mellanting om man har en äldre intel iGPU.
https://wiki.archlinux.org/title/Intel_GVT-g
Där delas iGPU mellan host och VM.

Tack för info. Ja, Proxmox finns på en annan dator som man kör via webgränssnitt. Jag tänkte på spel i första hand, men även de tillfällen jag känner att jag vill använda windows till något annat och slippa boota om datorn. Men huvudsaken är egentligen att lära mig mer saker. Inte minst om containers o.dylikt. Jag vet nu att det kan man göra i själva Linux också, men då jag nu råkar ha två kraftfulla datorer och jag råkade höra talas om Proxmox så tänkte jag "varför inte?"

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Tack för info. Ja, Proxmox finns på en annan dator som man kör via webgränssnitt. Jag tänkte på spel i första hand, men även de tillfällen jag känner att jag vill använda windows till något annat och slippa boota om datorn. Men huvudsaken är egentligen att lära mig mer saker. Inte minst om containers o.dylikt. Jag vet nu att det kan man göra i själva Linux också, men då jag nu råkar ha två kraftfulla datorer och jag råkade höra talas om Proxmox så tänkte jag "varför inte?"

Vilka typer av spel? Normalt fjärransluter man med VNC, spice eller liknande till VM. Kan bli klen grafikprestanda. Men köra spelservrar kan fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Vilka typer av spel? Normalt fjärransluter man med VNC, spice eller liknande till VM. Kan bli klen grafikprestanda. Men köra spelservrar kan fungera.

Det är inga problem att välja något lämpligare program för fjärranslutning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är inga problem att välja något lämpligare program för fjärranslutning.

Oftast kör jag ssh och terminalen men vad kör man till fjärrskrivbord numera? Till min virtuella Windows 10 kör jag SPICE men får inte upp skärmupplösningen till 4K. RDP kanske är bättre?

Kanske går att köra streaming av spel med nvidia grafikkort? Visst hade väl de något sätt man kunde streama spel för att spela på exempelvis en nvidia shield? Lär väl ändå kräva GPU passthrough till VM, men kan man streama det till ett linuxskrivbord på annan dator?

Kan detta vara något?
https://github.com/LizardByte/Sunshine

Även här:
https://www.reddit.com/r/pcgaming/comments/zoytbv/sunshine_is...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Oftast kör jag ssh och terminalen men vad kör man till fjärrskrivbord numera? Till min virtuella Windows 10 kör jag SPICE men får inte upp skärmupplösningen till 4K. RDP kanske är bättre?

Kanske går att köra streaming av spel med nvidia grafikkort? Visst hade väl de något sätt man kunde streama spel för att spela på exempelvis en nvidia shield? Lär väl ändå kräva GPU passthrough till VM, men kan man streama det till ett linuxskrivbord på annan dator?

Kan detta vara något?
https://github.com/LizardByte/Sunshine

Även här:
https://www.reddit.com/r/pcgaming/comments/zoytbv/sunshine_is...

Jag har inte testat det, men det ser lovande ut. Det jag testar är RDP, NoMachine och Parsec. Av dessa skulle jag använda NoMachine ifall jag vill ha något gratis, och Parsec ifall jag är beredd att betala för det. Gratisversionen av Parsec har lägst latens men kan se rätt illa ut utan riktig chroma subsampling.

Nu har jag dock aldrig försökt sätta upp en virtuell maskin endast för spelande. Det är inte vad jag använder min server till. Dessutom har jag bara testat prestandan med iGPU. Har en gammal dGPU som ska testas när jag fixat en trasig fläkt. I vilket fall är jag främst intresserad av att köra en enkel skrivbordsmiljö i annat OS, som virtuell maskin.

Där kan jag ju säga att RDP, NoMachine och Parsec är ungefär tusen gånger bättre än Spice. Alltså, VNC och Spice handlar ju i princip bara om att kontrollera minimala virtuella maskiner. De är inge gjorda för att streama video med låg latens. De andra programmen är däremot gjorda för det. Däremot tror jag inte de är optimala för just spel.

Bästa är väl annars att bara testa och se hur det går.

I OP's fall så... kör bara. Funkar det dåligt så, hitta på något annat. Proxmox är annars riktigt bra. Du kan förmodligen mecka ihop något liknande på egen hand, men det lär vara ett jäkla jobb. Proxmox gör det enkelt att köra virtualisering på Linux. Därifrån är det bara att skapa en virtuell maskin med Windows, och testa olika program för fjärrskrivbord. PCIe-passthrough är inte jättekomplicerat om hårdvaran har stöd för det.

Funkar det dåligt är det bara att tänka om. Annars så, toppen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag har inte testat det, men det ser lovande ut. Det jag testar är RDP, NoMachine och Parsec. Av dessa skulle jag använda NoMachine ifall jag vill ha något gratis, och Parsec ifall jag är beredd att betala för det. Gratisversionen av Parsec har lägst latens men kan se rätt illa ut utan riktig chroma subsampling.

Nu har jag dock aldrig försökt sätta upp en virtuell maskin endast för spelande. Det är inte vad jag använder min server till. Dessutom har jag bara testat prestandan med iGPU. Har en gammal dGPU som ska testas när jag fixat en trasig fläkt. I vilket fall är jag främst intresserad av att köra en enkel skrivbordsmiljö i annat OS, som virtuell maskin.

Där kan jag ju säga att RDP, NoMachine och Parsec är ungefär tusen gånger bättre än Spice. Alltså, VNC och Spice handlar ju i princip bara om att kontrollera minimala virtuella maskiner. De är inge gjorda för att streama video med låg latens. De andra programmen är däremot gjorda för det. Däremot tror jag inte de är optimala för just spel.

Bästa är väl annars att bara testa och se hur det går.

I OP's fall så... kör bara. Funkar det dåligt så, hitta på något annat. Proxmox är annars riktigt bra. Du kan förmodligen mecka ihop något liknande på egen hand, men det lär vara ett jäkla jobb. Proxmox gör det enkelt att köra virtualisering på Linux. Därifrån är det bara att skapa en virtuell maskin med Windows, och testa olika program för fjärrskrivbord. PCIe-passthrough är inte jättekomplicerat om hårdvaran har stöd för det.

Funkar det dåligt är det bara att tänka om. Annars så, toppen!

Detta är intressant info. Även om jag inte spelar så är det intressant med bättre presterande lösningar för fjärrskrivbord. Och för den som spelar hittade jag en youtubevideo där de jämför parsec och sunchine/moonlight. Något lägre latency med parsec och något bättre bild med moonligt/sunshine verkar det. Helt klart något jag ska testa.

Permalänk
Hedersmedlem

Ifall man är ute efter att maximera grafikprestandan med en VM och GPU passthrough så finns även Looking Glass. Har inte testat själv dock.
https://looking-glass.io/

Finns en hel del andra intressanta videor om GPU passthrough på denna kanal också.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."