Swedbank vill inte att jag har konto hos andra banker

Permalänk
Medlem

Jag tar hellre elbidraget på avi än öppnar konto hos skojarbanken.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av chksix:

Jag tar hellre elbidraget på avi än öppnar konto hos skojarbanken.

Du behöver inte ha något konto hos Swedbank för att få utbetalning av pengarna på din egna bank.
Bara logga in och anmäl konto (som kan vara i annan bank), du behöver inte vara kund hos Swedbank för att kunna logga in och anmäla konto för utbetalningar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Jag tycker också det låter som BS. Tror de säger det för att man ska ha alla pengar hos de. Hon skulle kolla upp det med sin chef. Vad ska man säga för något som håller och är seriöst så man får behålla sitt nuvarande konto och öppna ett nytt hos Swedbank?

Säg att du vill öppna ett konto för vad som helst. Typ att du vill ha ett kontokort/bankkort hos dem, och medföljande nytt konto för till det. Samtidigt som du har kvar lönekonto osv precis som vanligt. Bara tog något ur luften, finns 1000 olika saker som åstadkommer liknande saker.

Men om de beter sig på det här viset kanske man ska hålla sig ifrån Swedbank. Jag har hört många som är missnöjda med dem. Jag har bla Nordea just nu själv och är nöjd.

Skrivet av DavidtheDoom:

Du behöver inte ha något konto hos Swedbank för att få utbetalning av pengarna på din egna bank.
Bara logga in och anmäl konto (som kan vara i annan bank), du behöver inte vara kund hos Swedbank för att kunna logga in och anmäla konto för utbetalningar.

Yep, stämmer bra det. Har det kopplat till mitt Nordea personkonto, och det betalas ut lika snabbt som om det vore ett Swedbank-konto.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Du behöver inte ha något konto hos Swedbank för att få utbetalning av pengarna på din egna bank.
Bara logga in och anmäl konto (som kan vara i annan bank), du behöver inte vara kund hos Swedbank för att kunna logga in och anmäla konto för utbetalningar.

Fick intrycket att kontot skulle vara Swebank men glad om det inte stämmer.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av chksix:

Fick intrycket att kontot skulle vara Swebank men glad om det inte stämmer.

Nej, finns inget som säger att det ska vara hos Swedbank, framgår tydligt om man läser instruktionen hos försäkringskassan. Det är väl dock försent att beta in det där nu med tanke på att körningarna redan börjat.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Japp. Har "råd" att vänta på pengarna så avi är ok för mig.
Informationen om elstödet på internet var att pengarna enbart skulle gå genom swedbank från Fkassan. Jag orkade självklart inte gräva mer i det utan killgissade.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Jag vill ju ha lönekontot hos Swedbank och sparkontot hos min nuvarande bank men de kontrar med att du kan ha sparkontot hos oss också. Varför ska det vara svårt och få in det i deras huvud? Jag vill ha 2 banker.

Dom försöker väl bara fulspela, vissa kunder kanske inte funderar lite mycket som du och flyttar alla sina prylar.
Banken vi har vårat bolån hos försökte först säga att vi var "tvugna" att flytta vårat pensionskapital. Jag kontrade med frågan om dom ville ha oss som bolånekunder eller ej, vilket dom givetvis ville sen ändå.

Jag är sjukt leds på bankerna men man sitter ju i skiten med monopolet dom byggt upp. Inte direkt enkelt att be arbetsgivaren att pröjsa lönen till ett konto på Malta och få polarna att sluta använda Swish.

BankID är väl mer eller mindre ett "krav" idag också.

Permalänk
Medlem

Har aldrig hört talat om att man måste avsluta konton på den andra banken för att få öppna ett nytt. Å andra sidan kommer jag inte välja att bli kund hos en sån bank. Du kan fixa gratis lönekonto på Skandia och Länsförsäkringar. Gratis kort på Revolut/PFC/Lunar. Sparkonto kan du ju ha på Nordax, Landshypotek, SBAB. Varför behöver du @socsoc göda de stora drakarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Fick intrycket att kontot skulle vara Swebank men glad om det inte stämmer.

Man loggar in på Swedbanks hemsida och pekar mot det konto man vill få saker och ting utbetalt. I mitt fall går det till Länsförsäkringar.

Permalänk
Medlem

Konstigt: när vi köpte hus för sisådär 10 år sedan så gick frugan över till swedbank eftersom jag varit kund där så länge så vi fick bra ränta. Dom sa ingenting om att hon skulle göra något med sina gamla konton. hon hade dom parallellt med swedbanks i ett par år till för att fixa till vissa saker och hon var lite slö.
Dom sa aldrig något om det.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Försökte öppna ett konto hos Swedbank. De ville att jag skulle avsluta min nuvarande bank konto för att kunna få bli kund hos de (Swedbank). Vad är det för sätt? Jag måste få väl ha konton hos andra banker också? Kan de göra så här?

Första frågan du bör ställa dig: Vill jag verkligen öppna ett konto hos Sveriges sämsta bank?
Swedbank är rankad sist och näst sist gällande räntor in/utlåning, kostnader för tjänster och service i en undersökning som Compricer gjort.

Av egen erfarenhet av dem kan jag lugnt skriva under på att de är värdelösa ur kund hänseende, smyghöjer räntor och avgifter titt som tätt och har undermålig kundtjänst.

Intrycket blir inte bättre om man tittar in på ett av deras fåtal kontor och blir betjänad av en ungdom som knappt lärt sig systemet på datorn, utan man får själv var dem behjälpliga..
Nej, snålare gnidnare bank än Swedbank, finns det?
Som nu t ex, inflationen är på väg att avta/minska. Då bestämmer sig Swedbank för att höja bolåneräntan med drygt 1%, till 5,14%.. 3:e höjningen sen December.
Högst utlåningsräntor och i regel ingen ränta på sparade pengar. Alla deras lån har ökat onormalt i ränta..

De bästa som kunde hända svenska folket var att storbankerna som har monopol på marknaden alla gick i konkurs och vi fick in lite fler Internationella banker som vet hur marknaden fungerar.
Samma problem över hela linjen i Sverige: För lite aktörer, som kan styra marknaden efter eget bästa. Kunderna får tugga och svälja..

Permalänk
Rekordmedlem

Kräv att få öppna ett betalkonto om du tidigare frågat om att öppna ett sperkonto.

4 a kap. Betalkonto
Skyldighet att tillhandahålla betalkonto med grundläggande funktioner
1 § /Träder i kraft I:2023-01-01/ Ett kreditinstitut eller en filial till ett utländskt kreditinstitut får inte vägra en konsument som är lagligen bosatt inom EES att öppna ett betalkonto med sådana grundläggande funktioner enligt 2 § som institutet eller filialen tillhandahåller andra konsumenter.
3 § /Träder i kraft I:2023-01-01/ Ett kreditinstitut eller en filial till ett utländskt kreditinstitut ska behandla en ansökan från en konsument om betalkonto med grundläggande funktioner skyndsamt. Institutet eller filialen ska avgöra ärendet så snart som möjligt och senast inom tio bankdagar efter det att institutet eller filialen tagit emot en fullständig ansökan.

Om institutet eller filialen avslår en ansökan, ska institutet eller filialen omedelbart underrätta konsumenten om beslutet och lämna information om vart han eller hon kan vända sig för att framföra klagomål eller få beslutet rättsligt prövat. Underrättelsen ska vara skriftlig och utan kostnad för konsumenten. Om det är möjligt, ska skälen för beslutet framgå av underrättelsen. Lag (2022:1704).
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Intressant att se folk gå i spinn och bli upprörda av sina egna killgissningar baserade på felaktiga slutsatser av en person som inte klarar av att kommunicera med en kundtjänst.

Herrejösses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Intressant att se folk gå i spinn och bli upprörda av sina egna killgissningar baserade på felaktiga slutsatser av en person som inte klarar av att kommunicera med en kundtjänst.

Herrejösses.

Jag har varit tydlig med hon på banken att jag ville ha deras bank för lönen och mitt nuvarande till sparande. Hur är detta otydligt? Hon var ung och kunde inte ta beslut själv och behövde prata med sin chef. Tror hon var osäker då hon inte kunde ta beslut själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Jag har varit tydlig med hon på banken att jag ville ha deras bank för lönen och mitt nuvarande till sparande. H

Varför ens ta upp ditt nuvarande sparande? Det hade väl räckt att säga att du vill öppna ett konto för din lön?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Varför ens ta upp ditt nuvarande sparande? Det hade väl räckt att säga att du vill öppna ett konto för din lön?

Om jag hade vetat att det skulle vara så här krångligt så hade inte sagt att jag hade en annan bank men eftersom hon frågade så svarade jag JA naturligtvis.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt tråden, är det inte bara att ansöka med bankid? Allt går ju automatiskt.

Om man gör det på kontor så kan de försöka sälja hur mycket de vill, vänd dig till ARN om de vägrar att du öppnar "betalkonto med grundläggande funktioner".

Det är möjligt att alla i kassan inte har möjlighet att öppna konton, men det är inte svårare än att hon kallar på en kollega så får du sätta dig ner med kollegan, får en bankdosa och startar upp tjänsterna. Totalt onödigt om du har bankid idag.

i
Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Förstår inte riktigt tråden, är det inte bara att ansöka med bankid? Allt går ju automatiskt.
<Uppladdad bildlänk>

Om man gör det på kontor så kan de försöka sälja hur mycket de vill, vänd dig till ARN om de vägrar att du öppnar "betalkonto med grundläggande funktioner".

Det är möjligt att alla kassan inte har möjlighet att öppna konton, men det är inte svårare än att hon kallar på en kollega så får du sätta dig ner med kollegan, får en bankdosa och startar upp tjänsterna. Totalt onödigt om du har bankid idag.

Jag har varit kund tidigare så därför funkar det inte öppna själv ett konto med Mobilt BankID. Då måste man göra det via kontoret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Jag har varit kund tidigare så därför funkar det inte öppna själv ett konto med Mobilt BankID. Då måste man göra det via kontoret.

Läste du resten av inlägget?

Ska inte finnas någon ansökningsprocess som du får vänta på, du ska kunna sätta dig ner med någon och öppna kontot.

Om du inte förstår vad som hänt vid besöket kan du inte utelämna stora detaljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Läste du resten av inlägget?

Ska inte finnas någon ansökningsprocess som du får vänta på, du ska kunna sätta dig ner med någon och öppna kontot.

Om du inte förstår vad som hänt vid besöket kan du inte utelämna stora detaljer.

Om hon inte kunde ge mig ett rakt svar på om jag kunde öppna ett konto utan att behöva prata med sin chef så har hon ju ingen bra koll alls. Det här är ju inte första gången jag har öppnat ett bankkonto. Hur svårt ska det vara och öppna ett konto. Räcker inte "Hej jag vill öppna ett bankkonto hos er" Detta är ju löjligt.

Permalänk
Medlem

I det ideala Sverige ska det inte vara problem att öppna ett betalkonto men så verkar det tyvärr inte se ut.
https://www.fi.se/sv/publicerat/nyheter/2022/samtal-med-banke...
https://www.fi.se/sv/publicerat/nyheter/2022/fi-vill-se-stati...

Det finns en ansökningsprocess och ja den kan ta månader innan beslut fattas.
Som tur är har jag möjligheten att minimera mitt engagemang i svenska banker och är väl i praktiken BankID samt ett betalkort (som reserv) jag använder idag i Sverige. Men jag lider verkligen med TS då det är en otrevlig karusell /cirkus att hamna i.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Om hon inte kunde ge mig ett rakt svar på om jag kunde öppna ett konto utan att behöva prata med sin chef så har hon ju ingen bra koll alls. Det här är ju inte första gången jag har öppnat ett bankkonto. Hur svårt ska det vara och öppna ett konto. Räcker inte "Hej jag vill öppna ett bankkonto hos er" Detta är ju löjligt.

Läste du inlägget?

Detaljer, har du skrivit under någon ansökan? Gick du bara därifrån?

Fanns det ingen tjänsteman på kontoret är det väl bara att gå tillbaka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Läste du inlägget?

Detaljer, har du skrivit under någon ansökan? Gick du bara därifrån?

Fanns det ingen tjänsteman på kontoret är det väl bara att gå tillbaka?

Först försökte jag öppna ett konto med Mobilt BankID. Det gick inte så jag ringde kundtjänst för och ta reda på varför det inte gick. De svarade att jag har varit kund tidigare och behövde gå på ett bank kontor för och kunna öppna ett konto. Jag gick dit och sa att jag ville öppna ett konto. Då sa de att jag måste boka en tid. Det gjorde jag. När jag kommer dit så säger jag att jag vill öppna ett konto för och få min lön dit. Sen frågade hon vilken bank jag använder idag. Då sa jag vilken bank jag använde. Då säger hon att vi kan öppna ett bank konto MEN att jag måste avsluta mitt nuvarande bank konto och de sköter allt. Jag sa att jag ville behålla mitt nuvarande bank för sparande och deras bank för lönen. Då säger hon att de brukar inte tillåta att man har ett annat konto mer än deras egen. Jag insensterade att jag ville behålla mitt nuvarande också för sparande. Hon säger att hon måste prata med sin chef om det och att hon ringer om vad de kommer fram till. Hon skulle ha ringt igår men fortfarande inget samtal från henne. Tycker du jag har varit otydlig i mitt sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Swedbank är en jävla skämtbank, ska de trilskas sådär borde du gå någon annanstans.

Skrivet av socsoc:

Vilken bank tycker du är bra då? Är Nordea något att ha? Kommer alla andra banker köra samma visa om man har annan bank? Handelsbanken har jag redan.

Har själv haft Swedbank och de är helt j*vla korkade. De vägrar låta en hantera sitt bank-engagemang själv. De vill att man lägger alla sina ägg i en och samma korg.
Nordea, HB, SEB och Swedbank är banker som är av äldre typ. Skit i dem. De är dåliga rent av.

Jag, i brist på tid och ork, valde att gå till Länsförsäkringar. Har lönekonto + sparkonto, pensionssparande i ISK, hemförsäkring, bilförsäkring där också vilket ger mig reducerad kostnad på alla tjänster jag använder.
Jag gick från Swedbank till LF och Swedbank vägrade låta mig avsluta mitt engagemang hos dem. _Vägrade_.
Enda sättet de gick med på det var om LF kontaktade dem, iom att jag gett dem fullmakt, och avslutade mitt bankengagemang hos Swedbank.
Heeeeelt absurt!

Eller använd Avanza som bank. Eller ICA. Eller något annat som är lite modernare och inte är helt *****!¤"#"¤#%&¤&/%&/%

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Först försökte jag öppna ett konto med Mobilt BankID. Det gick inte så jag ringde kundtjänst för och ta reda på varför det inte gick. De svarade att jag har varit kund tidigare och behövde gå på ett bank kontor för och kunna öppna ett konto. Jag gick dit och sa att jag ville öppna ett konto. Då sa de att jag måste boka en tid. Det gjorde jag. När jag kommer dit så säger jag att jag vill öppna ett konto för och få min lön dit. Sen frågade hon vilken bank jag använder idag. Då sa jag vilken bank jag använde. Då säger hon att vi kan öppna ett bank konto MEN att jag måste avsluta mitt nuvarande bank konto och de sköter allt. Jag sa att jag ville behålla mitt nuvarande bank för sparande och deras bank för lönen. Då säger hon att de brukar inte tillåta att man har ett annat konto mer än deras egen. Jag insensterade att jag ville behålla mitt nuvarande också för sparande. Hon säger att hon måste prata med sin chef om det och att hon ringer om vad de kommer fram till. Hon skulle ha ringt igår men fortfarande inget samtal från henne. Tycker du jag har varit otydlig i mitt sätt?

Så du har inte skrivit under någon ansökan?

Ja jag tycker du är otydlig om du inte kan svara på grundläggande frågor.

Det är helt frivilligt att få hjälp med att avsluta nuvarande bank, flytta e-fakturor, autogiro och allt sånt. Självklart kommer det erbjudas då allt sånt är utformat för att hjälpa kunderna och vissa tycker det är bra service.

Ser ingen anledning för de att krångla för vanligt betalkonto, låneansökan och allt ja då kommer de inte alltid ta beslut omgående. Du hade lika gärna kunnat ha ditt sparkonto hos någon som inte erbjuder vanliga banktjänster. Hos många banker kan du också avsluta ditt "vardagskonto" och ändå ha sparkonto.

Edit: Kanske skulle vara tydligare, rubriken på tråden är vilseledande och varför jag inte tycker du är tydlig. Banken har inte gjort något beslut och det finns inget i tråden som skulle peka på vilken grund banken skulle ha för att neka dig – och de har ju inte nekat dig, du säger ju att du inte fått någon återkoppling och det är oklart om du ens ansökt om något i praktiken.

Permalänk
Medlem

Här i Finland så blev det ju i alla fall till en myndighetsrekommendation att ha konto hos flera banker, eftersom påverkansförsök mot banker kan anses vara en reell risk, och man bör säkra sin betlaningsförmåga så mycket som möjligt, det kan du väl alltid använda som orsak?

Sen så kan det ju också vara trevligt att spara i flera banker och sprida ut sina risker lite ifall man investerar.

Permalänk
Hedersmedlem

Herregud vad krångligt allt det här låter.

Det finns gott om relativt vettiga banker du kan ha för ditt lönekonto. Just nu har jag SEB, som jag bytte till och med att jag fixade bolån där och de gav mig rabatt att byta. Innan det körde jag med Icabanken (halvdåliga kände jag, men detta var typ 10 år sen) och Skandiabanken (okej, inte mer).

Aldrig har en bank bett mig avsluta engagemang i andra banker som ett villkor att bli kund. Jag har idag lönekonto och något kort hos SEB, mina fonder, bolån, och aktier hos Avanza, två andra kreditkort hos Komplett och Norwegian (som jag använder bara som reservkort, kostar ändå ingen årsavgift) och ett sparkonto med bra ränta hos Nordiska.

Däremot kan det vara så att en bank vill att man avslutar ett konto för att få ta del av något erbjudande som "helkund" eller liknande. Min erfarenhet är att det sällan lönar sig, möjligen om man har väldigt mycket pengar, vilket inte jag skulle säga att jag har. SEB försökte sig på att göra mig till helkund när jag skulle byta bolån. De kunde inte matcha räntan även om jag blev helkund, så bolånet gick till Stabelo via Avanza... så var det inte mer med det.

Mitt råd är att kolla på att bli kund hos SEB istället. De är inte perfekta på något sätt, men de har aldrig utmärkt sig som särskilt usla i mina ögon, har en vettig internetbank som inte är onödigt krånglig, kundtjänst som är hyfsat kompetenta (ibland får man vänta lite på att de ringer tillbaka bara) och inte heller särskilt dyra jämfört med andra storbanker.

Tänk så här, om det är så krångligt att ens öppna ett konto, hur svårt tror du det kommer vara att få hjälp när något annat krånglar?

Permalänk
Medlem

@pv2b:

Krävs inte något sparande för att vara nyckelkund hos Swedbank, Swedbanks vanliga sparkonto har 1,1 % ränta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

@pv2b:

Krävs inte något sparande för att vara nyckelkund hos Swedbank, Swedbanks vanliga sparkonto har 1,1 % ränta.

Jag har 2,5% hos Nordiska och 1,5% hos SEB, så det verkar inte superbra med 1,1%.

Jag har lite pengar på mitt SEB-sparkonto också bara för att jag kan få tag på pengarna direkt, hos Nordiska tar det ett par dagar att få över dem (ungefär som alla andra överföringar mellan banker)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag har 2,5% hos Nordiska och 1,5% hos SEB, så det verkar inte superbra med 1,1%.

Jag har lite pengar på mitt SEB-sparkonto också bara för att jag kan få tag på pengarna direkt, hos Nordiska tar det ett par dagar att få över dem (ungefär som alla andra överföringar mellan banker)

Ja alltså ingen förväntas väl använda den, det var i princip noll när vi hade låg styrränta.