Swedbank vill inte att jag har konto hos andra banker

Permalänk
Medlem

Swedbank vill inte att jag har konto hos andra banker

Försökte öppna ett konto hos Swedbank. De ville att jag skulle avsluta min nuvarande bank konto för att kunna få bli kund hos de (Swedbank). Vad är det för sätt? Jag måste få väl ha konton hos andra banker också? Kan de göra så här?

Permalänk
Medlem

Låter väldigt märkligt, om man ska byta bank säger man ju knappast upp sina konton på den gamla innan man går till den nya banken.

Permalänk
Medlem

Oavsett om det vill det eller inte så behöver du det inte. De kan heller inte se om du avslutat ett konto i en annan bank, det ligger bakom banksekretess.

Du har inte misstolkat processen bara? Jag vet att vid ett bankbyte är det i regel nya banken som ansvarar för att tjänster, konton mm stängs/flyttas till ny bank. Inget krav att du gör det men mottagande bank ska erbjuda det.

Har arbetat i bank i 3 år (ej för tillfället).

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Låter väldigt märkligt, om man ska byta bank säger man ju knappast upp sina konton på den gamla innan man går till den nya banken.

Ja det är verkligen märkligt. Hon sa att de sköter allt och avslutar den andra banken åt en. Jag vill ju behålla min nuvarande också.

Skrivet av kizmoz:

Oavsett om det vill det eller inte så behöver du det inte. De kan heller inte se om du avslutat ett konto i en annan bank, det ligger bakom banksekretess.

Du har inte misstolkat processen bara? Jag vet att vid ett bankbyte är det i regel nya banken som ansvarar för att tjänster, konton mm stängs/flyttas till ny bank. Inget krav att du gör det men mottagande bank ska erbjuda det.

Har arbetat i bank i 3 år (ej för tillfället).

Man måste väl få göra som man vill, eller? Hon erbjud att de kan avsluta den andra banken åt en. Hon visste inte säkert heller och skulle prata med sin chef om jag kunde skapa ett konto hos de och kunna behålla min nuvarande bank. Ska man verkligen behöva kolla upp sånt? Alla måste få göra som de vill?

Kan man inte bara säga att man själv avslutar sitt eget konto efter man blivit kund hos de?

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Ja det är verkligen märkligt. Hon sa att de sköter allt och avslutar den andra banken åt en. Jag vill ju behålla min nuvarande också.

Man måste väl få göra som man vill, eller? Hon erbjud att de kan avsluta den andra banken åt en. Hon visste inte säkert heller och skulle prata med sin chef om jag kunde skapa ett konto hos de och kunna behålla min nuvarande bank. Ska man verkligen behöva kolla upp sånt? Alla måste få göra som de vill?

Kan man inte bara säga att man själv avslutar sitt eget konto efter man blivit kund hos de?

Du behöver inte avsluta konton i din andra bank, men banken du väljer att öppna hos kan neka dig som kund om de inte förstår syftet med din bankrelation. Detta till följd av striktare "compliance" krav, dvs penningtvätt mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kizmoz:

Du behöver inte avsluta konton i din andra bank, men banken du väljer att öppna hos kan neka dig som kund om de inte förstår syftet med din bankrelation. Detta till följd av striktare "compliance" krav, dvs penningtvätt mm.

Ok. Så vad föreslår du man säger till de för att kunna behålla sitt konto och kunna öppna ett konto hos Swedbank?

Permalänk
Medlem

Detta måste vara något nytt, har konton hos Nordera, Swedbank, SEB, Handelsbanken, Danske Bank och SBAB.
Nån gång per år brukar man få uppmaningen att göra någon slags "vart kommer pengarna ifrån" från varje bank.

Har dock bara betalkort från en av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Ok. Så vad föreslår du man säger till de för att kunna behålla sitt konto och kunna öppna ett konto hos Swedbank?

Säg att du vill öppna ett nytt konto på Swedbank bara.... Sen anledning vet du, men att du kommer behålla din nuvarande bank också...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Säg att du vill öppna ett nytt konto på Swedbank bara.... Sen anledning vet du, men att du kommer behålla din nuvarande bank också...

Det går ju inte bara säga jag vill öppna konto bara för att. Vilken anledning tänker du på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Försökte öppna ett konto hos Swedbank. De ville att jag skulle avsluta min nuvarande bank konto för att kunna få bli kund hos de (Swedbank). Vad är det för sätt? Jag måste få väl ha konton hos andra banker också? Kan de göra så här?

Skitsnack.
Jag har flera olika banker. Måste blivit något missförstånd.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Skitsnack.
Jag har flera olika banker. Måste blivit något missförstånd.

Jag tycker också det låter som BS. Tror de säger det för att man ska ha alla pengar hos de. Hon skulle kolla upp det med sin chef. Vad ska man säga för något som håller och är seriöst så man får behålla sitt nuvarande konto och öppna ett nytt hos Swedbank?

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Det går ju inte bara säga jag vill öppna konto bara för att. Vilken anledning tänker du på?

Den anledningen DU har för att vilja öppna ett konto hos dem.

T ex: Jag vill ha ett sparkonto/Isk/Aktier/whatever hos er.

Är det ett lönekonto du vill ha måste de avsluta det hos din gamla bank. Så vitt jag vet kan du inte kan ha två olika lönekonton t ex.

Men du kan absolut dela upp det mellan lönekonto, sparkonton, investering och bolån t ex hur du än vill ha det.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Jag tycker också det låter som BS. Tror de säger det för att man ska ha alla pengar hos de. Hon skulle kolla upp det med sin chef. Vad ska man säga för något som håller och är seriöst så man får behålla sitt nuvarande konto och öppna ett nytt hos Swedbank?

Varför inte berätta för banken varför du vill ha konto hos dem?
Om du inte vet, ja då kanske du inte behöver skapa ett...

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Vad ska kontot användas till?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Jag blir lite nyfiken bara. Om du nu inte är kund sedan gammalt, kan du inte bara gå genom flödet här: https://www.swedbank.se/privat/bli-kund.html eller behöver man prata med en (sälj)människa om vilka andra konton man har även då?

Skrivet av socsoc:

Rimligen är det du som vet varför du vill öppna ett konto?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Är det ett lönekonto du vill ha måste de avsluta det hos din gamla bank. Så vitt jag vet kan du inte kan ha två olika lönekonton t ex.

Men du kan absolut dela upp det mellan lönekonto, sparkonton, investering och bolån t ex hur du än vill ha det.

Jag vill ha mitt lönekonto hos Swedbank och mitt nuvarande som sparkonto men då säger dom du kan ha sparkontot hos deras också.

Skrivet av Wiinis:

Varför inte berätta för banken varför du vill ha konto hos dem?
Om du inte vet, ja då kanske du inte behöver skapa ett...

Jag vill ha mitt lönekonto hos Swedbank och mitt nuvarande som sparkonto men då säger dom du kan ha sparkontot hos deras också.

Skrivet av griid:

Vad ska kontot användas till?

Skrivet av evil penguin:

Jag blir lite nyfiken bara. Om du nu inte är kund sedan gammalt, kan du inte bara gå genom flödet här: https://www.swedbank.se/privat/bli-kund.html eller behöver man prata med en (sälj)människa om vilka andra konton man har även då?

Rimligen är det du som vet varför du vill öppna ett konto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

De vill bara ha merförsäljning och inget som du behöver bry dig om.
Sätt upp en sparkonto om det inte kostar något ifall de trilskas och så låter du det gamla vara kvar.

Permalänk
Medlem

Swedbank ska fullständigt skita i hur många konton du har hos andra.
Det finns dock ingen som helst fördel hos dem längre så ta bara och strunta i dem.

Permalänk
Medlem

De är inte så du sökt bolån eller annan typ av lån? Isf kan de ibland kräva man flyttar alla sina affärer till dem och blir "helkund" , det blir så att säga en del av dealen för att få en bättre ränterabatt, Handelsbanken ville jag skulle avsluta allt annat så skulle jag få några punkter till i rabatt, bara ducka med "det är ju bra veta, hinner inte just nu " och när jag använt dem klart så flytta jag lånet till nishbank istället efter något halvår (det är smidigt vid fastighetsaffärer ha en lokal bank på orten ) .

På skoj kan du ju bara säga att du flyttar sparkontot om de matchar inlåningsräntan från den andra banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Det magiska ordet är KAN ha, inte MÅSTE ha.

Vill de att du skall ha ett sparkonto hos dem så fine, öppna ett och skit sedan fullständigt i det kontot och använd det sparkonto du vill ha i den bank du vill ha. Men de måste stänga ditt lönekonto hos din nuvarande bank då du inte kan ha två sådana samtidigt.

Swedbank/Sparbankerna har väl även att man måste vara nyckelkund (dvs X kostnad/månad) för att få använda kort och internetbanken. Själv har jag Sparbanken Enköping och allt samlat där, mest av bekvämlighet och skulle inte ha något emot att öppna ett konto i en annan bank om jag fann andra fördelar med det, t ex sparkonton/investering etc.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Anledningen kan vara att du vill ha ett lönekonto men om de frågar om den andra så säg bara att du har fonder eller whatever där

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Jag vill ju ha lönekontot hos Swedbank och sparkontot hos min nuvarande bank men de kontrar med att du kan ha sparkontot hos oss också. Varför ska det vara svårt och få in det i deras huvud? Jag vill ha 2 banker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Jag vill ju ha lönekontot hos Swedbank och sparkontot hos min nuvarande bank men de kontrar med att du kan ha sparkontot hos oss också. Varför ska det vara svårt och få in det i deras huvud? Jag vill ha 2 banker.

Öppna sparkonto, använd det inte

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Swedbank är en jävla skämtbank, ska de trilskas sådär borde du gå någon annanstans.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Vad jag vet är det svårt att tvinga en bank att få öppna konto hos dem om man redan har tillgång till grundläggande banktjänster. Men som sagt i tråden så brukar det inte vara ett problem. Vill man ha en anledning så kan man ju hänvisa till den statliga insättningsgarantin. ”Jag förväntar mig att komma upp till 100K Euro hos er och då behöver jag ha kvar ett andra konto hos en annan bank för att vara säker om ni kursar”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Swedbank är en jävla skämtbank, ska de trilskas sådär borde du gå någon annanstans.

Vilken bank tycker du är bra då? Är Nordea något att ha? Kommer alla andra banker köra samma visa om man har annan bank? Handelsbanken har jag redan.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Necrophor:

Varför måste man avsluta ett "lönekonto"? Ett lönekonto är inget annat än ett transaktionskonto med betaltjänst, oftast ett kort, men inte ett måste.

Det finns inget som gör ett konto specifikt till ett "lönekonto" mer än att lönen trillar in där. Du kan ha flera arbetsgivare som betalar lön och de behöver inte betala till samma konto eller ens ett konto som banken kallar för "lönekonto".

Jag har t ex ett konto med kortkoppling men lönen kommer in på ett annat konto. Detta konto råkar ha transaktionstjänster kopplade till sig men det hade lika gärna kunnat vara ett "sparkonto".

Skrivet av socsoc:

Vilken bank tycker du är bra då? Är Nordea något att ha? Kommer alla andra banker köra samma visa om man har annan bank? Handelsbanken har jag redan.

Kostar ju pengar på princip alla banker så ha bara så många banker du behöver för att göra det du behöver göra.
Konto för att bara betala räkningar är gratis hos Skandiabanken.
LF är billiga
Nordea och SEB är de två dyraste bankerna att ha om man ska ha deras vanliga "bankpaket".

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Kan man säga att man avslutar den nuvarande själv eller kommer de insenstera att de själva måste göra det? Kan de kolla upp om man gjort det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Eftersom det är kunder det handlar om kommer de säkert försöka pusha för att ha allt samlat hos sig, men det är inget krav. Stå på dig och säg att; Nej, jag vill bara ha mitt lönekonto hos Er, sedan kanske jag i framtiden flyttar hit andra saker.

Eller helt sonika att de inte erbjuder lika bra ränta på sina sparkonton som ditt nuvarande sparande. Om de inte kan/vill matcha det så frågar du dem vad du skulle tjäna på att flytta över dina sparpengar till något med sämre villkor.

Proppsar de på sparkonto... som nämnts tidigare, öppna ett och skit sedan fullständigt i det och ha kvar ditt sparande där du nu vill ha det.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Varför inte bara ha kvar transaktionskontot/lönekontot hos nuvarande bank?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz