Permalänk
Medlem

Kan inte förstå varför det ska hatas mot RB, hata ett team som är starkare och bättre än andra? Okey men varför ska vi ens tävla då?

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Kan inte förstå varför det ska hatas mot RB, hata ett team som är starkare och bättre än andra? Okey men varför ska vi ens tävla då?

Tror folk bara vill ha racing. Helt ointressant med ensamseglare

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Adrian Newey slår till igen med sitt ritbord.. den mannen har varit ruskigt produktiv i alla år. Presterar som vanligt.

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Ännu en säsong? Visst, säsongerna är långdragna men det där är en tydning som är överdriven.

RB har helt enkelt lyckats bättre, till och med nu. RB har påvisat att de är bättre att utveckla bilar enligt Formula 1 stadgar, till och med nu. Och det beror troligtvis inte på förra årets trassering av budgeten. RB är helt enkelt klokare på formeln och Honda driver stycket med en tillförlitlig och bra motor.

Samt att de har världens snabbaste F1 förare, vi kan se det som pricken över i:et.

Otroligt kul att Marcus vann i Indycar i går också, en grym racehelg på alla sätt och vis.

Jättekul med Alonso också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flipper:

Du menar att det inte var RB dominans 2022?

Nej, det var Verstappen som dominerade i en bra bil. Perez däremot slog nästan Leclerc, med viss hjälp från Ferrari.

Permalänk
Medlem

Såg nu att Mercedes fimpar zero pod-konceptet. En YouTubevideo som källa så är inte 100% säker men någon annan orkar säkert hitta en riktig artikel.
Mercedes fimpar alltså utvecklingsspåret de har fokuserat på i över ett år så deras säsong lär bli miserabel och Aston Martin har en bra chans att komma tvåa i mästerskapet och en stor chans att komma trea. 🤯

Sen var det som jag tänkte mig, en "control unit", alltså en ECU som failade på Ferrari verkade det som. Tydligen bytte de ut den första innan loppet för de såg några knepigheter, och den nya failade. Man får ha två per säsong så Leclerc lär behöva ta straff redan.

Italienare och elektronik ni vet... 🤌🤪😂

Vilken start på detta F1-år.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Såg nu att Mercedes fimpar zero pod-konceptet. En YouTubevideo som källa så är inte 100% säker men någon annan orkar säkert hitta en riktig artikel.
Mercedes fimpar alltså utvecklingsspåret de har fokuserat på i över ett år så deras säsong lär bli miserabel och Aston Martin har en bra chans att komma tvåa i mästerskapet och en stor chans att komma trea. 🤯

Sen var det som jag tänkte mig, en "control unit", alltså en ECU som failade på Ferrari verkade det som. Tydligen bytte de ut den första innan loppet för de såg några knepigheter, och den nya failade. Man får ha två per säsong så Leclerc lär behöva ta straff redan.

Italienare och elektronik ni vet... 🤌🤪😂

Vilken start på detta F1-år.

Finner det väldigt märkligt hur Merc kommunicerar detta.
Under tiden försäsongstesterna pågick säger de att allt är bra och att de är på rätt spår och kommer nya uppdateringar på pågående riktning. Sedan plötsligt bara så är allt åt helvete och de måste bara bygga om.

Jag ser följande två tänkbara scenarion:
Antingen är det bara kommunikation externt för att slippa lite press och frågor och sedan hoppas man på uppdateringarna kommer fungera. För vad kan de har lärt sig under racehelgen som de inte lärde sig under testerna eller förövrigt under hela vintern?

Eller så är det kommunikation riktat internt där det är kanske är en intern kamp om vilket koncept som ska gälla och att någon nu satt ned foten och nu är det dags att släppa det konceptet de valt och satsa på det alternativ som uppenbart inte fick gå till produktion.

Permalänk
Avstängd

Mercas kommunikation är väl att de kan byta sidepodkoncept till Imola? Om de då fortfarande vill, dvs de kommer att fortsätta kämpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Finner det väldigt märkligt hur Merc kommunicerar detta.
Under tiden försäsongstesterna pågick säger de att allt är bra och att de är på rätt spår och kommer nya uppdateringar på pågående riktning. Sedan plötsligt bara så är allt åt helvete och de måste bara bygga om.

Jag ser följande två tänkbara scenarion:
Antingen är det bara kommunikation externt för att slippa lite press och frågor och sedan hoppas man på uppdateringarna kommer fungera. För vad kan de har lärt sig under racehelgen som de inte lärde sig under testerna eller förövrigt under hela vintern?

Eller så är det kommunikation riktat internt där det är kanske är en intern kamp om vilket koncept som ska gälla och att någon nu satt ned foten och nu är det dags att släppa det konceptet de valt och satsa på det alternativ som uppenbart inte fick gå till produktion.

Kan vara det faktum att Aston Martin kopierade RB på känn och blev flera tiondelar snabbare utan att ens försöka, plus att RB ser ut att vara minst en halv sekund snabbare i race pace. Det belv helt enkelt för mycket att ta igen och eventuellt har årets höjning drabbat dem mer än RBs koncept.

Men ja, visst är det lite knepigt. Jag tycker det är jäkligt synd att det inte gick hem. Var roligt med bilar som var fundamentalt annorlunda.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Mercas kommunikation är väl att de kan byta sidepodkoncept till Imola? Om de då fortfarande vill, dvs de kommer att fortsätta kämpa.

Fast det vara det som de kommunicerade redan på försäsongstesterna från dag 1 och är det "planerade" uppdateringarna på dagens koncept inklusive sidepod-uppdateringarna. Alltså det som skulle komma till Imola.

Sedan denna race-helg är det nya bud där Wolff nu gått ut med att de måste tänka om helt.
Känns som man skulle uttrycka nedan stycke väldigt annorlunda om man planerat uppdateringarna.

Citat:

"On Friday, a gloomy Hamilton said his team are on the "wrong track", had fallen further behind his rivals and questioned whether Mercedes' concept will allow him to compete for a record eighth world championship.

Despite only qualifying seventh, Lewis Hamilton was positive with the progress Mercedes have made so far in Bahrain and he's optimistic they can close the gap on the frontrunners.

And 24 hours later, team principal Wolff remarkably conceded that the Silver Arrows, the constructor which once dominated the sport, will have to abandon their controversial zero-sidepod concept in order to challenge again.

"We are absolutely in the same choir," Wolff told Sky Sports F1.

He added to the written media: "I don't think that this package is going to be competitive eventually.

"We gave it our best go over the winter and now we all just need to regroup, sit down with the engineers, be totally non-dogmatic and ask what is the development direction we want to pursue in order to be able to win races.

"We hit our targets. That's why I say we gave it our best shot. But the moment comes when the stopwatch comes out and that showed us that we are not good enough.

"At this team we blame the problem not the person. I have responsibilities. I need to fire myself if I want to do something."

https://www.skysports.com/f1/news/12472/12825186/mercedes-to-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Samt att de har världens snabbaste F1 förare, vi kan se det som pricken över i:et.

Spekulationer som man aldrig kommer att få svar på eftersom man i Formel 1 tävlar med olika förutsättningar.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Spekulationer som man aldrig kommer att få svar på eftersom man i Formel 1 tävlar med olika förutsättningar.

Du får ju svar i simracing där alla har möjlighet till exakt samma förutsättningar. Är du snabbast där så säger det massor om talang

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flipper:

Ugh, är otroligt besviken på att vi sannolikt kommer få ännu en säsong där RB totalt dominerar. Liknar Mercedes 2014-2016 och 2020. Skillnaden är dock att 2014-2016 hade vi åtminstone Rosberg som kunde utmana men Perez kommer aldrig komma i närheten av Max.

Varför just valde du 2014 till 2016, Hamilton vinner i princip hälften av racen 2017, 18 och 19 också på dominerande vis.

Däremot kan ju en dominerande säsong fortfarande upplevas rätt intensiv av olika anledningar
T.ex om någon annan tar pole likt förra året så finns det iaf en kamp en bit in på racen.

Som referens:
Året 2014 -Hamilton vinner 11 race och Nico 4
Året 2015 - Hamilton vinner 10 race och Nico 6
Året 2016 - Hamilton vinner 10 race vs Nico 9
Året 2017- Hamilton vinner 9 race och Vettel bara 5 men ändå tycker en del att detta var en jämn fight.
Året 2018 - Hamilton vinner 11 race och Vetel bara 5.
Året 2019 - Hamilton vinner 11 race och och sedan är det Bottas på andra platsen med några få vinster.
Året 2020 och Hamilton vinner återigen 11 race.

Tittar man på vinsterna så är ju i princip alla år 2014 till och med 2020.
Men några av åren kändes det iaf som att Ferrari hade en chans att utmana även om detta kanske är mer "hopp" än riktig utmaning.

Som referens på en säsong som var väldigt underhållande trots dominans är:
Året 2013 - Vettel vinner 13 race och dominerar andra delen av säsongen men fanns 5? olika race-vinnare och var första halvan väldigt varierande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Kan inte förstå varför det ska hatas mot RB, hata ett team som är starkare och bättre än andra? Okey men varför ska vi ens tävla då?

Tror inte det är så mycket hat. Själv tycker jag det är så trist när det är ett stall som dominerar kraftigt. Tyckte det var precis lika trist när Mercedes gjorde det och Ferrari innan dess. De flesta av oss vill ha roliga race där det fightas om pallplatserna, när ett stall dominerar kraftigt blir det aldrig särskilt intressant, oavsett vad stallet heter.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Du får ju svar i simracing där alla har möjlighet till exakt samma förutsättningar. Är du snabbast där så säger det massor om talang

Där är det en enorm fördel att heta Max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Varför just valde du 2014 till 2016, Hamilton vinner i princip hälften av racen 2017, 18 och 19 också på dominerande vis.

Däremot kan ju en dominerande säsong fortfarande upplevas rätt intensiv av olika anledningar
T.ex om någon annan tar pole likt förra året så finns det iaf en kamp en bit in på racen.

Som referens:

Håller med om 2019. Däremot inte 2017 och särskilt inte 2018.

Permalänk
Medlem

Några av de mest spännande säsongerna va ju 88-89 när McLaren dominerade. Det förutsätter ju dock att man har två bra förare som slåss mot varandra 😀
Om Max bara får några DNF och Perez kör in några vinster så kanske kanske…men inte så troligt nej.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Spekulationer som man aldrig kommer att få svar på eftersom man i Formel 1 tävlar med olika förutsättningar.

Sant och det kanske är detta som vi både älskar och hatar med denna sport.

Det är egentligen underligt att F1 är så populärt som det är när det är så exceptionellt beroende av vilken bil man sitter i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Sant och det kanske är detta som vi både älskar och hatar med denna sport.

Det är egentligen underligt att F1 är så populärt som det är när det är så exceptionellt beroende av vilken bil man sitter i.

Nu är det ju inte sant då esport finns

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Sant och det kanske är detta som vi både älskar och hatar med denna sport.

Det är egentligen underligt att F1 är så populärt som det är när det är så exceptionellt beroende av vilken bil man sitter i.

Ingenjörskonsten. Spa, Monza med flera banor. r/formuladank.

Klicka för mer information
Visa mer
Permalänk
Medlem

Stort grattis till Max och RB!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Fast det vara det som de kommunicerade redan på försäsongstesterna från dag 1 och är det "planerade" uppdateringarna på dagens koncept inklusive sidepod-uppdateringarna. Alltså det som skulle komma till Imola.

Sedan denna race-helg är det nya bud där Wolff nu gått ut med att de måste tänka om helt.
Känns som man skulle uttrycka nedan stycke väldigt annorlunda om man planerat uppdateringarna.

https://www.skysports.com/f1/news/12472/12825186/mercedes-to-...

Wut, läste nyheter på IG igår om att dom börjat ge anställda i ansvarsställning olika ultimatum kring utvecklingen av prestanda ifall dom inte vill bli av med jobbet, rimmar rätt dåligt med den sk "no blame" kultur dom påstår sig anamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Wut, läste nyheter på IG igår om att dom börjat ge anställda i ansvarsställning olika ultimatum kring utvecklingen av prestanda ifall dom inte vill bli av med jobbet, rimmar rätt dåligt med den sk "no blame" kultur dom påstår sig anamma.

Jag har hört att rymdstationen ISS hänger fast på himlen som en stilla luftballong, för jorden sägs vara platt.

F1 är å andra sidan en lagsport, så givetvis ställs det rimliga krav på hela ledet att prestera. Och det är enklare att vara på humör inom ett team som etta, än att försöka behålla humöret som absolut fyra(?). Jag tror dock att Toto har koll på läget så den här stunden verkar sund, men jag tycker det är bedrövligt att höra hans utsagor om bilen.

Totos kritik är lite väl rak och syftar lite väl mot att behaga Hamilton med ord - som menar till att ge Ham det åttonde mästerskapet. Jojo, bilen är inget monsterbygge som åren innan, men ingen annan än brittisk press pinkar över faktumet.

Klicka för mer information

F1 news.

Visa mer
Permalänk
Medlem

Kvalet tycks gå mot:

P1 Verstappen
--- 1 sekund ---
--- 2 sekunder ---
P2-P4 Alonso/Perez/Stroll
P5-P6 Memeferrari

EDIT: Jinxed.

Permalänk
Medlem

Skillnaden i hastighet för Aston Martin mot ifjol är radikal:

Permalänk
Medlem

Blev intressant ändå.

Plus: PU haveriet för Verstappen och Alonso på P3.
Minus: Dålig pace i Ferrari bilarna, framförallt Sainz. Och Seargants miss i Q1.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Blev intressant ändå.

Plus: PU haveriet för Verstappen och Alonso på P3.
Minus: Dålig pace i Ferrari bilarna, framförallt Sainz. Och Seargants miss i Q1.

PU som power Unit?
Det var en drivaxel som gick av,har inget med power Unit att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

PU som power Unit?
Det var en drivaxel som gick av,har inget med power Unit att göra.

Ja, PU som power unit. Men då vat det inte motorn. Kommentatorerna var lite osäkra i när det hände.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Positivt med hållbarhetsstrul för RB. Det är det enda som kan stoppa dem. Men de kan väl måhända sätta i system att ta bestraffningar för byten och köra upp sig från sista plats i vart och varannat race istället för att bryta racen.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Ja, PU som power unit. Men då vat det inte motorn. Kommentatorerna var lite osäkra i när det hände.

Det var höger bakaxel som pajade så