Microsoft breddar Windows-testande

Permalänk
Melding Plague

Microsoft breddar Windows-testande

Microsoft öppnar upp nya testkanalen Canary som ger användare tillgång till mjukvara och funktioner mer frekvent.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kanske redaktionen borde ha en dator och leta efter kul saker att visa oss andra?

Permalänk
Medlem

Vad heter djuret som sticker ner huvudet i sanden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Vad heter djuret som sticker ner huvudet i sanden?

Struts?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Hien Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Vad heter djuret som sticker ner huvudet i sanden?

Skorpion?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Avstängd

Byfånen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kanske redaktionen borde ha en dator och leta efter kul saker att visa oss andra?

Kör på Jonas dator så han får lite kul när han återkommer. 😋

Permalänk
Medlem

Går med för att se om W12 finns där

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Vore mer intressant med en stabil kanal för oss som inte vill vara betatestare åt Microsoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Vore mer intressant med en stabil kanal för oss som inte vill vara betatestare åt Microsoft.

Det skämtet har aldrig blivit gammalt

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Vore mer intressant med en stabil kanal för oss som inte vill vara betatestare åt Microsoft.

Den heter väl Windows 7 nu för tiden, snart hamnar kanske 10 där med…

Tror det officiella namnet är EOL-kanalen, står för end of lunacy eller något sådant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Vore mer intressant med en stabil kanal för oss som inte vill vara betatestare åt Microsoft.

Windows 10 LTSC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Vore mer intressant med en stabil kanal för oss som inte vill vara betatestare åt Microsoft.

Den finns, det heter att inte vara med i Windows Insider Programme...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Vem i helvete hade velat ha canary release på Windows. Sjukaste på länge.

Permalänk
Medlem

Japp sedan många år.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem
Skrivet av s1lvertunga:

Vem i helvete hade velat ha canary release på Windows. Sjukaste på länge.

Kanske nyfikna o datorintresserade personer? Typ folk som en gång i tiden var överrepresenterade på det här forumet?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Kanske nyfikna o datorintresserade personer? Typ folk som en gång i tiden var överrepresenterade på det här forumet?

Nyfiken på Windows?

Enda tanken när man ser en Windows-uppdatering är att man hoppas att ingenting slutar fungera. Kan inte ens minnas när en Windows-uppdatering senast innebar någon märkbar förbättring för mig som användare. Det skulle väl varit slopandet av Metro-gränssnittet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Kanske nyfikna o datorintresserade personer? Typ folk som en gång i tiden var överrepresenterade på det här forumet?

Skrivet av Iskra:

Nyfiken på Windows?

Enda tanken när man ser en Windows-uppdatering är att man hoppas att ingenting slutar fungera. Kan inte ens minnas när en Windows-uppdatering senast innebar någon märkbar förbättring för mig som användare. Det skulle väl varit slopandet av Metro-gränssnittet.

Indeed. Förtroendet är ganska lågt för windows och jag väntar mig knappast innovation därifrån heller. Fattar att man vill testa nya funktioner på en plattform (t.ex deras Azure) eller en major uppdatering på Linux kärnan - men inte windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s1lvertunga:

Indeed. Förtroendet är ganska lågt för windows och jag väntar mig knappast innovation därifrån heller. Fattar att man vill testa nya funktioner på en plattform (t.ex deras Azure) eller en major uppdatering på Linux kärnan - men inte windows.

Därför man har många datorer

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av s1lvertunga:

Indeed. Förtroendet är ganska lågt för windows och jag väntar mig knappast innovation därifrån heller.

Saknar tiden då man faktiskt fick välja vad som skulle installeras med Windows. Windows 98 (Windows-mappen) gick utan vidare att få ned till 100MB med nära nog full funktionalitet. Bortsett från säkerhetsaspekten, så kommer man långt med RetroZilla och Windows 98 än idag!

Numera får man flera gigabyte av bloatware nedkört i halsen i nära nog alla Windows-versioner bortsett från LTSC (och Core). Har man väl lyckats avinstallera exempelvis Edge i Windows 11, så hittar det tillbaka i datorn efter en omstart.

Allt jag önskar av Windows är att kunna köra "Windows To Go" från USB utan att systemet ska trasa sönder minnet på ett par timmar. Borde inte behöva paketera min egna ISO-fil för att få ett slimmat Windows.

Det jag vill se från Microsoft är ett mellanting av Windows Core och Windows LTSC med mer fokus på "vanliga" entusiaster.

Anser att Windows Home och Professional idag enbart fungerar som reklampelare för Xbox Game Pass, Bing och Microsoft/Office 365. Produkter som jag har absolut noll intresse av själv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkir:

Saknar tiden då man faktiskt fick välja vad som skulle installeras med Windows. Windows 98 (Windows-mappen) gick utan vidare att få ned till 100MB med nära nog full funktionalitet. Bortsett från säkerhetsaspekten, så kommer man långt med RetroZilla och Windows 98 än idag!

Numera får man flera gigabyte av bloatware nedkört i halsen i nära nog alla Windows-versioner bortsett från LTSC (och Core). Har man väl lyckats avinstallera exempelvis Edge i Windows 11, så hittar det tillbaka i datorn efter en omstart.

Allt jag önskar av Windows är att kunna köra "Windows To Go" från USB utan att systemet ska trasa sönder minnet på ett par timmar. Borde inte behöva paketera min egna ISO-fil för att få ett slimmat Windows.

Det jag vill se från Microsoft är ett mellanting av Windows Core och Windows LTSC med mer fokus på "vanliga" entusiaster.

Anser att Windows Home och Professional idag enbart fungerar som reklampelare för Xbox Game Pass, Bing och Microsoft/Office 365. Produkter som jag har absolut noll intresse av själv.

Instämmer till fullo och när man kör debloater så är det allltid något som strular

https://raw.githubusercontent.com/Sycnex/Windows10Debloater/m...

Alltså, fattar någon vad följande för "edge" egentligen är/betyder/koppling är te.x som i ovan från github där dom visar just EDGE i det exemplet:

"HKCR:\AppXd4nrz8ff68srnhf9t5a8sbjyar1cr723_" - Jaha? Vad fan betyder det, haha.

Dom vill verkligen INTE göra det logiskt eller enkelt att fatta för oss "vanliga entusiaster", det är fasen så man börjar undra om dom ens har koll själva på vad alla siffror i alla dess olika uppsättningar betyder. Inte ens ett vettigt meddelande vid bluescreen får man. Det är något Microsoft är ensamna om att vara överlägset sämst på. Logghantering och skriva ut saker i "human-readable" så man fattar ens lite vad som hänt med datorn om den te.x strular.

Samlar in data för att diagnostisera. Error Kod: 0x013413103913491

aha? dom kunde lika gärna ha skippat koden nästan för det finns knappt info när man söker på det heller för det är ju hemligt många gånger