Universal Media Server - när blev den så krånglig?

Permalänk
Medlem

Universal Media Server - när blev den så krånglig?

Förut hade jag Server 2012 R2 på min Microserver, och körde helt enkelt bara den versionen av UMS som ingick där. Delade ut mappar, fick upp dom på TVn (Philips The One Android TV) och kunde spela upp allt utan krusiduller.

Nu, efter krångel och ransomware, har den Windows 10 istället. Känns tryggare med ett modernt OS. Tror UMS som ingick vid installation fungerade perfa. Men nu - när jag efter ganska lång tid av att inte använt det, skulle kolla på en grej, så funkade det inte. Sa bara att det inte fanns några spelbara filer på enheten. Efter typ fem ominstallationer så hoppade det dock magiskt igång.

MEN!

Förr var allt enkelt. La till mapparna och det funkade. Nu funkar inte textningen (kan välja text, men ingen syns), den sträcker ut widescreenmaterial på TVns 16:9-skärm - så måste välja Widescreen manuellt i TVn. Och den visar en massa Transcodemappar. Kan inte spela upp filen direkt - men inne i transcodemappen kan jag endast spela upp den första - som inte är transcodad. Går ju inte att se flera klipp på rad då de ligger i virutella undermappar.

Testat att dölja transcode-mapparna - men då kan den inte spela upp filerna.

Någon som vet när UMS blev så satans tjurigt och överkomplicerat? Inte sett röken av några transcodingmappar eller något sånt förut. Verkade funka som en vanlig share fast den gjorde det tillgängligt över DLNA typ. Finns det något smidigt sätt att få det att fungera lika "transparent" som det gjorde innan?

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Går det inte att bara dela ut mapparna via SMB och spela upp materialet med valfri mediaspelare på din TV?

Jag är inte insatt i UMS så det kanske finns något användningsområde som är unikt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Går det inte att bara dela ut mapparna via SMB och spela upp materialet med valfri mediaspelare på din TV?

Jag är inte insatt i UMS så det kanske finns något användningsområde som är unikt.

Jag blir mer och mer osäker på det de facto inte är Windows Mediaplayer-grejset jag använt i tron att det var UMS Körde igång det och det verkar mer bekant - men den säger bara "Inga spelbara filer i denna mapp" om två mappar - där vardera mapp har undermappar med videofiler.

Förvirringen är total.. xD

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

Jag blir mer och mer osäker på det de facto inte är Windows Mediaplayer-grejset jag använt i tron att det var UMS Körde igång det och det verkar mer bekant - men den säger bara "Inga spelbara filer i denna mapp" om två mappar - där vardera mapp har undermappar med videofiler.

Förvirringen är total.. xD

Exempelvis Plex om du vill ha ett bibliotek på en separat dator/server som hanterar metadata, sorterar serier osv.

Eller Kodi om du vill ha möjlighet att lägga till plugins, ändra utseende och mycket mer, men att TVn hanterar biblioteket (filerna kan ligga på servern).

Eller om du bara vill spela upp material från mappar utan ett snyggt gränssnitt så kan du använda VLC.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Jäkla kul ändå att jag hela tiden trott det var UMS som delade när de var Windows självt. Efter att ha meckat lite - och även kryssat i att Windows Media Player ska få fjärrSTYRAS så listar den helt plötsigt filerna som den ska igen. Det skummaste just nu är att Windows Media Player endast går att hitta genom att starta en mediafil på datorn. Kommer inte upp när man söker på den... Men Windows 10's sök är ju som den är.

SÅ. Nu ska jag inte röra skiten förrens nästa mystiska uppdatering eller vad det kan ha varit som fick det att stanna. Försökte installera Plex men det gick inte ens att gå igång GUI't. Kör som sagt på en Microserver. Tror den bara har ett DX9-grafikkort. Plex testade jag häromdagen - det gav felkod när jag föröskte lägga till en mapp i biblioteket. "Hände ibland" sa Googlesökningen. "Ibland får man vänta nån dag - sen funkar det" sa en i samma tråd. Stabilt! Kul att gamla Media Player från 1845 fortfarande fixar biffen. Tyvärr inte mer än generiska "Mediabilder" - inga fina covers eller stillbilde. Men kan leva med det.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk

Kodi är också ett alternativ om din Microserver klarar av det.
Mediaspelare och bibliotek i ett.

Permalänk
Medlem

Jag hänger inte med om du verkligen kör transcoding eller ej.
Men som nämnts tidigare. Kodi är riktigt trevligt.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.