Permalänk

planering utav datorköp

har planerat ett tag nu och när jag väl trodde jag hade hittat dugliga komponenter, så stöp man på mållinan.

huvudkomponenterna är spikade och klara, RTX 4090 och i9 13900K, det är resten jag har problem med.
jag fick tipset om en AMD CPU i en annan tråd jag skapade, men jag har alltid kört med intel och jag gillar det, men visst, finns det någon motsvarighet till i9 13900K som presterar lika bra och som kanske tom är billigare, så tar jag den istället.

ett utav problemen i min planering är att jag inte riktigt vet vad min budget är, delarna ska tas genom ett företag vilket gör att det blir flera tusenlappar billigare, men vet inte hur mycket billigare, jag vet inte riktigt om jag kan blåsa på med allt det värsta eller vara lite försiktig, jag måste ha namnen på komponenterna först och sen kan slutsumman räknas och tusenlapparna dras bort.

jag tänkte då så här, med er hjälp ni som kan och vet, att de saknade komponenterna ska vara så bra som möjligt men så billigt som möjligt.
jag vill ha en någorlunda stor SSD, en HDD som har extremt mycket utrymme, minst 20TB om det är möjligt, kylning till CPU vet nog ni bäst vad som krävs till i9 13900K, likaså moderkort som passar för RTX 4090, chassit behöver absolut inte vara något speciellt, damfilter om det är möjligt samt att allt får plats samt lite luftutrymme, minnen har jag ingen koll på så jag överlåter även det i era händer, men bra minnen. PSU som ni tycker passar, 1000 har jag hört några nämna, så jag antar en sån, fläktar kan ni även slänga med. en tyst dator är ju alltid trevligt, så om det är möjligt, visst.

ja, sen är det väl inget mer tror jag

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Någon anledning till 13900K istället för 13700K? Hade satsat på något i denna stil.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

Någon anledning till 13900K istället för 13700K? Hade satsat på något i denna stil.

https://komponentkoll.se/bild/BEvgT.png

ska jag vara ärlig, så har jag faktiskt ingen aning, jag såg nått på youtube att i9 13900K var det nyaste och de hyllade CPUn så mycket så jag tänkte "tja, varför inte", sen var det ju nästa generations CPU, så jag vill ju hellre köpa nästa genrations än den nuvarande. men vadå, är prestationen i i7 typ samma som i9 i spel?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

ska jag vara ärlig, så har jag faktiskt ingen aning, jag såg nått på youtube att i9 13900K var det nyaste och de hyllade CPUn så mycket så jag tänkte "tja, varför inte", sen var det ju nästa generations CPU, så jag vill ju hellre köpa nästa genrations än den nuvarande. men vadå, är prestationen i i7 typ samma som i9 i spel?

Processorn är inte ett problem för spel idag, ska du spela på denna nivå är nog 4K det rimliga och där orkar nästan alla processorer i mellanklassen och uppåt med att hålla liknande bildfrekvenser

Permalänk
Skrivet av medbor:

Processorn är inte ett problem för spel idag, ska du spela på denna nivå är nog 4K det rimliga och där orkar nästan alla processorer i mellanklassen och uppåt med att hålla liknande bildfrekvenser

då vet jag och tack för att du tog dig tid att plocka ihop.
tror jag faktiskt kör på ditt bygge där

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

då vet jag och tack för att du tog dig tid att plocka ihop.
tror jag faktiskt kör på ditt bygge där

Jag är inte samma person, lätt att ta fel

Permalänk
Skrivet av medbor:

Jag är inte samma person, lätt att ta fel

det har du rätt i, ursäkta, jag bara tittade på avataren, inte namnet

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

Någon anledning till 13900K istället för 13700K? Hade satsat på något i denna stil.

https://komponentkoll.se/bild/BEvgT.png

efter mycket tänkande så är det nu spikat, det blir det som du länkade.
jag har alltid haft folk som gjort det här åt mig, alltså plockat ihop och beställt, har aldrig gjort det själv, men är på tiden att jag lär mig.

nu när du har plockat ihop sakerna, hur går jag tillväga för att beställa dem?, det är ju ingen vanlig order precis där man beställer från 1 sida. ser att många delar kommer från många olika ställen, måste jag beställa från alla dessa sidor separat eller finns det något enklare sätt?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

efter mycket tänkande så är det nu spikat, det blir det som du länkade.
jag har alltid haft folk som gjort det här åt mig, alltså plockat ihop och beställt, har aldrig gjort det själv, men är på tiden att jag lär mig.

nu när du har plockat ihop sakerna, hur går jag tillväga för att beställa dem?, det är ju ingen vanlig order precis där man beställer från 1 sida. ser att många delar kommer från många olika ställen, måste jag beställa från alla dessa sidor separat eller finns det något enklare sätt?

Allt finns inte i lager hos en butik. Du kan köpa allt från Webhallen och ComputerSalg men då blir det rätt mycket dyrare. Däremot kan du handla från Webhallen, ComputerSalg och Proshop, då blir det bara ca 500 kr dyrare jämfört med att handla från fem olika butiker.

Vill du handla allt från en butik så kan jag hjälpa dig med ett nytt bygge.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Någon anledning till 13900K istället för 13700K? Hade satsat på något i denna stil.

https://komponentkoll.se/bild/BEvgT.png

ett bygge för närmare 40k och du kör med ett chassi för 750kr? skojar du?

för ett tystare och luftigare bygge
https://www.inet.se/kundvagn/visa/prkRAUdIHBE1NtFDmtNnR4z_Vj8/namnlos

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

Luftigare? Air X har bättre temperaturer även om det inte är någon enorm skillnad. Visst är Define 7 tystare men vi snackar 40 dB istället för 44 dB (beror ju så klart på komponenter i övrigt för att få exakta värden).

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Totalt: 42 361 kr

https://www.inet.se/kundvagn/visa/4LkRARuUa5WrJg9Dp1g_pwwbNK0/namnlos

var denna cpu kylare jag tänkte mig men komponentkoll hade inte den listad

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Luftigare? Air X har bättre temperaturer även om det inte är någon enorm skillnad. Visst är Define 7 tystare men vi snackar 40 dB istället för 44 dB (beror ju så klart på komponenter i övrigt för att få exakta värden).

nu får väl TS bestämma men jag kan tycka att köper man en dator för runt 40k så ska man köra med bättre grejer och då tycker jag fractal chassit både ser bättre ut och mer "vuxet" än ett fönster chassi, känns inte direkt som att rgb är prio här.

gjorde ett eget paket med komponentkoll hade inte versionen av cpu kylaren utan rgb tyvärr men den finns hos t.ex inet 360mm är den jag var ute efter.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk

jag har ingen aning om vilket chassi som är bättre eller sämre än något annat, det enda jag vet är att jag vill att det ska vara luftigt, då jag vet att 4090 inte är det ordinära när det gäller graffekort, inte lika litet som mina tidigare graffekort och jag har hört att man bör ha utrymme för luft i chassit, alltså att luftflödet kan strömma fritt då graffekortet kan bli för hett annars, ni som vet mer får ju självklart rätta mig om jag har fel. och sen ska det vara damfilter som sagt

som jag skrev i trådstarts inlägget så kvittar utseendet, kunde lika gärna ha en ihop snickrad trälåda om det hade uppfyllt mina önskemål och funkat, jag har dock aldrig tidigare betalat över 2000kr för ett chassi, så i mina ögon är det väldigt dyrt. är det nödvändigt med ett sådant chassi? jag struntar i allt hokus pokus, ljus, lampor osv, damfilter, datorkomponenterna passar och kan arbeta fritt, luftflöde, det är mina prioriteringar, detta till ett pris som helst ligger under 1000kr, om det är nödvändigt, så kan några hundralappar läggas till, så länge allt funkar.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

jag har ingen aning om vilket chassi som är bättre eller sämre än något annat, det enda jag vet är att jag vill att det ska vara luftigt, då jag vet att 4090 inte är det ordinära när det gäller graffekort, inte lika litet som mina tidigare graffekort och jag har hört att man bör ha utrymme för luft i chassit, alltså att luftflödet kan strömma fritt då graffekortet kan bli för hett annars, ni som vet mer får ju självklart rätta mig om jag har fel. och sen ska det vara damfilter som sagt

som jag skrev i trådstarts inlägget så kvittar utseendet, kunde lika gärna ha en ihop snickrad trälåda om det hade uppfyllt mina önskemål och funkat, jag har dock aldrig tidigare betalat över 2000kr för ett chassi, så i mina ögon är det väldigt dyrt. är det nödvändigt med ett sådant chassi? jag struntar i allt hokus pokus, ljus, lampor osv, damfilter, datorkomponenterna passar och kan arbeta fritt, luftflöde, det är mina prioriteringar, detta till ett pris som helst ligger under 1000kr, om det är nödvändigt, så kan några hundralappar läggas till, så länge allt funkar.

Kort summering av Air X. Du kommer inte bli begränsat prestandamässigt alls med detta chassi.

https://www.techpowerup.com/review/montech-air-x-high-airflow...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

jag har ingen aning om vilket chassi som är bättre eller sämre än något annat, det enda jag vet är att jag vill att det ska vara luftigt, då jag vet att 4090 inte är det ordinära när det gäller graffekort, inte lika litet som mina tidigare graffekort och jag har hört att man bör ha utrymme för luft i chassit, alltså att luftflödet kan strömma fritt då graffekortet kan bli för hett annars, ni som vet mer får ju självklart rätta mig om jag har fel. och sen ska det vara damfilter som sagt

som jag skrev i trådstarts inlägget så kvittar utseendet, kunde lika gärna ha en ihop snickrad trälåda om det hade uppfyllt mina önskemål och funkat, jag har dock aldrig tidigare betalat över 2000kr för ett chassi, så i mina ögon är det väldigt dyrt. är det nödvändigt med ett sådant chassi? jag struntar i allt hokus pokus, ljus, lampor osv, damfilter, datorkomponenterna passar och kan arbeta fritt, luftflöde, det är mina prioriteringar, detta till ett pris som helst ligger under 1000kr, om det är nödvändigt, så kan några hundralappar läggas till, så länge allt funkar.

Det minste du trenger av et kabinett er et dammfilter. Damm vil brenne fast på alle komponenter inklusive GPU:ens kjølere der består av en mengde tynne små fener der hver må være i kontakt med luft for å kunne avgi varmen og bør ikke samle på seg av material (damm, hår og andre ting der flyver i luften) der brenner seg fast over tid og reduserer effektiviteten i kjøleren.

Dersom du tror du ikke har damm i ditt bolig, så prøv å se når den første vårsolens stråler lyser inn. Da vil du sikkert se en hel del små ting der flyver rundt i luften gjennom solstårlen hvilket du normalt ikke kan se.

Damm vil også påvirke alle fläktar, både som et lag på hver blad og i verste fall trenge inn i selve motoren på fläktene med risk at de vil gå i stykker.

Det er fortsatt ikke helt klart hva det er for skjerm du skal spille på. Hva er det for oppløsning på skjermen?

Permalänk
Medlem

Jag hade lagt till några hundralappar för detta chassit.
Det kommer in i lager på onsdag denna veckan hos Inet, väldigt mycket och bra chassi för pengarna samt lätt att arbeta i.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/dL0RAZw-UoegBjRMnqIo0lsQ5R0/lian-li-lancool-216

Är spel största huvudfokuset ser jag ingen anledning för verken i7 eller i9, funkar lika bra med en i5 för att när man går upp i 4K, då hamnar belastning på grafikkortet. Här är allt ifrån en och samma affär, Inet.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/eb0RAWEgPb4YofVPs16T76sJXqg/mangemani

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

har planerat ett tag nu och när jag väl trodde jag hade hittat dugliga komponenter, så stöp man på mållinan.

Vad skall du använda datorn till? Bara spel eller något annat?

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Vad skall du använda datorn till? Bara spel eller något annat?

spel. att den ska stå i sig i flera flera år framöver, dvs att den ska klara av kommande spel galant. utöver det så blir det bara att surfa, ladda ned saker, se på film osv, inget streaming, ingen programmering, inget redigerande eller liknande.
på datorn jag har nu så har jag 6 st HDD, sammanlagt runt 3 TB, allt på dessa diskar ska jag sen föra över på den nya HDD på den nya datorn då dessa 6 HDD har varit med mig i över 15 år nu och har börjat att krångla lite, så därför vill jag även ha en så stor HDD som möjligt, på minst 20TB då jag kommer att ladda ned en herrans massa som jag vill spara. jag har en duglig skärm just nu, men inte en som klarar 4K, men en ny gaming skärm kommer att köpas senare så jag kommer att köra i 4K senare.

så för att summera baserat på prioritering:
prestanda
hållbar i flera flera år
stort lagringsutrymme, helst även stor SSD om det är möjligt, typ 2TB borde duga då spel kommer att installeras på den.

38K var helt acceptabelt, men jag kan nog knalla upp till 40K

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

spel. att den ska stå i sig i flera flera år framöver, dvs att den ska klara av kommande spel galant. utöver det så blir det bara att surfa, ladda ned saker, se på film osv, inget streaming, ingen programmering, inget redigerande eller liknande.
på datorn jag har nu så har jag 6 st HDD, sammanlagt runt 3 TB, allt på dessa diskar ska jag sen föra över på den nya HDD på den nya datorn då dessa 6 HDD har varit med mig i över 15 år nu och har börjat att krångla lite, så därför vill jag även ha en så stor HDD som möjligt, på minst 20TB då jag kommer att ladda ned en herrans massa som jag vill spara. jag har en duglig skärm just nu, men inte en som klarar 4K, men en ny gaming skärm kommer att köpas senare så jag kommer att köra i 4K senare.

så för att summera baserat på prioritering:
prestanda
hållbar i flera flera år
stort lagringsutrymme, helst även stor SSD om det är möjligt, typ 2TB borde duga då spel kommer att installeras på den.

38K var helt acceptabelt, men jag kan nog knalla upp till 40K

Om du vill bygga med Lancool 216 kan det se ut så här. Jag tycker nog 1 000 kr extra för i7 är värt det då man får två extra kärnor. Prisskillnaden blir mindre än 3 % totalt.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

spel. att den ska stå i sig i flera flera år framöver, dvs att den ska klara av kommande spel galant. utöver det så blir det bara att surfa, ladda ned saker, se på film osv, inget streaming, ingen programmering, inget redigerande eller liknande.
på datorn jag har nu så har jag 6 st HDD, sammanlagt runt 3 TB, allt på dessa diskar ska jag sen föra över på den nya HDD på den nya datorn då dessa 6 HDD har varit med mig i över 15 år nu och har börjat att krångla lite, så därför vill jag även ha en så stor HDD som möjligt, på minst 20TB då jag kommer att ladda ned en herrans massa som jag vill spara. jag har en duglig skärm just nu, men inte en som klarar 4K, men en ny gaming skärm kommer att köpas senare så jag kommer att köra i 4K senare.

så för att summera baserat på prioritering:
prestanda
hållbar i flera flera år
stort lagringsutrymme, helst även stor SSD om det är möjligt, typ 2TB borde duga då spel kommer att installeras på den.

38K var helt acceptabelt, men jag kan nog knalla upp till 40K

Har själv en i7 13700k och hade en ak620 till den. Ak620 klarar knappt att kyla cpu då den gick upp till 95 grader på full belastning, har nu en deepcool ls520 se, den fungerar perfekt, cpu maxar ut på 81 grader full belastning. Så skulle rekommendera en aio, antingen corsair h serie elr deepcools ls elr lt serie, dem är lika bra som aio för dubbla priset!

Permalänk
Skrivet av andreasa64:

Jag hade lagt till några hundralappar för detta chassit.
Det kommer in i lager på onsdag denna veckan hos Inet, väldigt mycket och bra chassi för pengarna samt lätt att arbeta i.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/dL0RAZw-UoegBjRMnqIo0lsQ5R0/lian-li-lancool-216https://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/dL0RAZw-UoegBjRMnqIo0lsQ5R0/lian-li-lancool-216

https://youtu.be/6_w0NbB84P0

Är spel största huvudfokuset ser jag ingen anledning för verken i7 eller i9, funkar lika bra med en i5 för att när man går upp i 4K, då hamnar belastning på grafikkortet. Här är allt ifrån en och samma affär, Inet.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/eb0RAWEgPb4YofVPs16T76sJXqg/mangemanihttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/eb0RAWEgPb4YofVPs16T76sJXqg/mangemani

jag är verkligen sugen på detta bygget som du plockade ihop och du har helt rätt om CPUn(har fått det förklarat för mig ett antal gånger nu att CPUn inte spelar så stor roll nu och inte heller i 4K). det enda jag saknar är en HDD på typ 20TB, sen är bygget helt perfekt, skulle du kunna vara så snäll att lägga till en 20TB HDD så får jag se vart priset hamnar, om det är möjligt, helst någon HDD som är billig. och byt ut chassit mot en värdig ersättare då chassit var slut i lager och kommer inte i lager igen förns ett bra tag, damfilter med tack :). allt det andra behöver du inte röra, det är jag nöjd med

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

jag är verkligen sugen på detta bygget som du plockade ihop och du har helt rätt om CPUn(har fått det förklarat för mig ett antal gånger nu att CPUn inte spelar så stor roll nu och inte heller i 4K). det enda jag saknar är en HDD på typ 20TB, sen är bygget helt perfekt, skulle du kunna vara så snäll att lägga till en 20TB HDD så får jag se vart priset hamnar, om det är möjligt, helst någon HDD som är billig. och byt ut chassit mot en värdig ersättare då chassit var slut i lager och kommer inte i lager igen förns ett bra tag, damfilter med tack :). allt det andra behöver du inte röra, det är jag nöjd med

Kethsi bygge är bra tycker jag. Kvalité rätt igenom. Kör på den.

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Skrivet av Perdonotknow:

Kethsi bygge är bra tycker jag. Kvalité rätt igenom. Kör på den.

det må hända, men det blir lite för dyrt då en bättre och större SSD ska läggas till, en 20TB HDD ska läggas till, samt att efter att ha sett filmen där de jämför alla de olika 4090 med varandra, så har paltid för vekt vram, så jag måste nog upp 1 snäpp, och då är ju gigabite ett bättre val om man ska gå efter videon, sen det faktum att frakten från alla de olika ställena ska läggas på. javisst, du har säkert helt rätt i det du säger, men summerar man ihop allt som läggs till, så slutar det nog på uppåt 46K typ, men jag kan ju ha fel också iofs.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

det må hända, men det blir lite för dyrt då en bättre och större SSD ska läggas till, en 20TB HDD ska läggas till, samt att efter att ha sett filmen där de jämför alla de olika 4090 med varandra, så har paltid för vekt vram, så jag måste nog upp 1 snäpp, och då är ju gigabite ett bättre val om man ska gå efter videon, sen det faktum att frakten från alla de olika ställena ska läggas på. javisst, du har säkert helt rätt i det du säger, men summerar man ihop allt som läggs till, så slutar det nog på uppåt 46K typ, men jag kan ju ha fel också iofs.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/H_cRAcT2eYN5UJVMgZNZ_HkqxH8/dddd

Jag bara slängde ihop denna snabbt. Men bara ett exempel.

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk

hmm, vi är nästan i mål nu, om man bara kunde få en 2TB NVMe SSD(blir det för dyrt så får jag nöja mig med 1TB, men helst 2) och byta ut den där andra SSD mot en 20TB HDD, då har vi nått målet. ram minnet var väl inte de snabbaste precis, men har det egentligen någon betydelse i spel?
och tack förresten att du tar dig tid

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

hmm, vi är nästan i mål nu, om man bara kunde få en 2TB NVMe SSD(blir det för dyrt så får jag nöja mig med 1TB, men helst 2) och byta ut den där andra SSD mot en 20TB HDD, då har vi nått målet. ram minnet var väl inte de snabbaste precis, men har det egentligen någon betydelse i spel?
och tack förresten att du tar dig tid

Jag gjorde det snabbt. Skulle jag kolla mer noggrannare så skulle det bli andra kanske. Men detta var mer för att du kommer inte märka något i spel och då billigare. Samma med M2. Där skulle jag ta en 2 G och ha den till att lägga alla spel på. Men ärlig talat. 1 G räcker långt. Det kör jag nu. Aldrig full disk.

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

hmm, vi är nästan i mål nu, om man bara kunde få en 2TB NVMe SSD(blir det för dyrt så får jag nöja mig med 1TB, men helst 2) och byta ut den där andra SSD mot en 20TB HDD, då har vi nått målet. ram minnet var väl inte de snabbaste precis, men har det egentligen någon betydelse i spel?
och tack förresten att du tar dig tid

Får jag ta upp en sak. Nu om du ska köpa en 20 TB hårddisk. Jag säger bara en sak. Tänk om den går i sönder. Sen då har du den kanske 80% full. Det kommer krossa ditt hjärta. Jag skulle köpt flera mindre i stället.

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Får jag ta upp en sak. Nu om du ska köpa en 20 TB hårddisk. Jag säger bara en sak. Tänk om den går i sönder. Sen då har du den kanske 80% full. Det kommer krossa ditt hjärta. Jag skulle köpt flera mindre i stället.

Sen kan du få dessa av mig gratis.

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Skrivet av Perdonotknow:

Jag gjorde det snabbt. Skulle jag kolla mer noggrannare så skulle det bli andra kanske. Men detta var mer för att du kommer inte märka något i spel och då billigare. Samma med M2. Där skulle jag ta en 2 G och ha den till att lägga alla spel på. Men ärlig talat. 1 G räcker långt. Det kör jag nu. Aldrig full disk.

hmm, ja det har du nog rätt i. det kanske är jag som överdriver i mitt tänkande att jag vill ha flera stora spel installerade santidigt så man slipper installera om hela tiden, men 1 TB lär räcka nu när jag tänker efter, så du har en poäng där och jag kör på 1 TB istället

PS: jag antar att du menar TB och inte G

Skrivet av Perdonotknow:

Får jag ta upp en sak. Nu om du ska köpa en 20 TB hårddisk. Jag säger bara en sak. Tänk om den går i sönder. Sen då har du den kanske 80% full. Det kommer krossa ditt hjärta. Jag skulle köpt flera mindre i stället.

här har du också en bra poäng. jag har aldrig ägt en sådan stor disk förut, de jag har nu ligger max på 1TB och 1TB förlust, visst, ont, men man överlever. men om man kanske tar 2 st 10TB då eller nått? vet inte vad de kostar eller hur många platser det finns i chassit du plockade ut, men om det finns 3 platser så kanske man tom kan ta 3 mindre, vad rekommenderar du isf?

Skrivet av Perdonotknow:

Sen kan du få dessa av mig gratis.

<Uppladdad bildlänk>

gratis? wow, det var väldigt generöst, tusen tack :), men, vad är det? externa HDD?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer