Sanity check - ethernetkabel till garage/växthus
Tjenixen
Min kära far är i görningen att bygga ett orangeri på tomten, och i samband med detta föreslog jag att han skulle dra en Ethernet kabel både ut dit, och till garaget (då han ändå kommer att gräva ner vatten/el från garaget och huset till orangeriet)
Detta då hans nuvarande lösning för att kunna lyssna på spotify och titta på Formel 1 ute i garaget är tre(3) daisy chained trådlösa wi-fi förlängare, som brukar balla ur en gång i kvartalet så jag nollställa hela alltet.
Således är planen som den ligger nu att dra två cat.6 kablar ut från huset i PEM rör.
Den ena leder till garaget, den andra till orangeriet, där de båda termineras i Utanpåliggande väggdosor, som sedan ansluts till lämpliga access points (Får jag som jag vill ubiquiti, annars no-name förlängarna han har idag, då de har RJ45 port)
Inne i huset så är tanken att det blir uttag med, som leder till en switch som i sin tur leder till routern de har.
Alla kablar är räknade att vara max 50 meter långa. Installationen av kablarna kommer att ske av en elektriker-vän, då jag själv aldrig gjort det.
Mina tankar/frågor blir då som följer:
1. Har jag tänkt snett någonstans?
2. Är det något som bör tänka på när det kommer till Telias routrar och ”externa” APs? Eller är det bara att tuta och köra
3. Förutsatt totala kabellängden understiger 50m, kan man fortfarande vänta sig ”full fart” trots att kabeln går över 2 extra ”kontakter” (detta är mer en teori-fråga, så länge han får mer än 10/10 ute i garaget blir han nöjd)