Sanity check - ethernetkabel till garage/växthus

Permalänk

Sanity check - ethernetkabel till garage/växthus

Tjenixen

Min kära far är i görningen att bygga ett orangeri på tomten, och i samband med detta föreslog jag att han skulle dra en Ethernet kabel både ut dit, och till garaget (då han ändå kommer att gräva ner vatten/el från garaget och huset till orangeriet)

Detta då hans nuvarande lösning för att kunna lyssna på spotify och titta på Formel 1 ute i garaget är tre(3) daisy chained trådlösa wi-fi förlängare, som brukar balla ur en gång i kvartalet så jag nollställa hela alltet.

Således är planen som den ligger nu att dra två cat.6 kablar ut från huset i PEM rör.

Den ena leder till garaget, den andra till orangeriet, där de båda termineras i Utanpåliggande väggdosor, som sedan ansluts till lämpliga access points (Får jag som jag vill ubiquiti, annars no-name förlängarna han har idag, då de har RJ45 port)

Inne i huset så är tanken att det blir uttag med, som leder till en switch som i sin tur leder till routern de har.

Alla kablar är räknade att vara max 50 meter långa. Installationen av kablarna kommer att ske av en elektriker-vän, då jag själv aldrig gjort det.

Mina tankar/frågor blir då som följer:
1. Har jag tänkt snett någonstans?
2. Är det något som bör tänka på när det kommer till Telias routrar och ”externa” APs? Eller är det bara att tuta och köra
3. Förutsatt totala kabellängden understiger 50m, kan man fortfarande vänta sig ”full fart” trots att kabeln går över 2 extra ”kontakter” (detta är mer en teori-fråga, så länge han får mer än 10/10 ute i garaget blir han nöjd)

Permalänk
Medlem

Blir det Ubiquiti AP hade jag satsat på en lämplig PoE switch. 50m är inga problem för att få ut 1Gbit

Permalänk
Medlem

Du kan ha upp till 100 meter långa kablar för 1 Gbit/s (Detta gäller även Cat 5e).

Permalänk
Medlem

Inga problem med extra ”kontakter”, normalt lägger man max 90m kabel mellan uttag då man vill ha utrymme för 2st 5m patchkablar.
Jag kör med en telia router och Unifi AP utan problem, har dock stängt av Wifi på telia burken.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Något som ibland tas upp är att man ska undvika att dra nätverkskabel mellan hus och driva apparaten i andra ändan från en annan elcentral. Om ni kommer driva accesspunkt med PoE så bör det inte vara någon fara. Annars rekommenderas fiber för att inte riskera att ha olika nollor (tror jag de brukar säga).

Permalänk
Hedersmedlem

Låter som din far kanske ska inaktivera allt som heter WiFi och satsa på ett enhetligt system av accesspunkter? Det kommer förmodligen göra livet enklare, dock en initial kostnad.

Finns grymt många bra system för accesspunkter, Ubiquiti UniFi, Zyxel Nebula, TP-Link Omada, Grandstream GWN, Alta Labs mfl. Finns otaliga trådar om vilka system som är bäst, själv är jag ruskigt nöjd med Grandstream (4 APs just nu) då kontrollern är inbyggd i AP:n snarare än att den ligger på en egen hårdvara (stödjer redundans också).

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro