Permalänk

kul me konding

nån som om en konde på 150uF, 400WV, 6A. Är den kraftfulf nog att ge ifrån sig en stöt?

Permalänk
Glömsk

Ska du ladda upp den och kasta på folk så kommer den här tråden låsas. Det är taskigt nämligen.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk

jo jag vet, har själv råkat ut för det, jämrans EC-are. Men tänkte ha den till att grilla flugor med, att sätta cykelventilen el. dyl
har nämligen råkat ut för en del dryga människor på sistone

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobaksson
jo jag vet, har själv råkat ut för det, jämrans EC-are. Men tänkte ha den till att grilla flugor med, att sätta cykelventilen el. dyl
har nämligen råkat ut för en del dryga människor på sistone

Det där med cykelventlien var rätt finurligt . *smider planer med termobyxor och bananer - Tok-Saxning från Sportlov*

Permalänk

det finns en hel del saker man kan komma på för att hålla klåfingriga typer borta . måste komma på hur f*en jag ska göra med ventilen, bor i samm trappa som några destruktiva fjortisar, vill ha lite revenge om du förstår vad jag menar

Permalänk
Medlem

blanda pigment i motorolja och kladda på det på hatten på ventilen.
bör vara skapligt svårt att få bort

Visa signatur

One man. One desire.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobaksson
det finns en hel del saker man kan komma på för att hålla klåfingriga typer borta . måste komma på hur f*en jag ska göra med ventilen, bor i samm trappa som några destruktiva fjortisar, vill ha lite revenge om du förstår vad jag menar

Var det inte just det Psionicist skrev att du inte fick använda den till om du skulle ha kvar tråden?

Aja, för att besvara din fråga. Om du laddar upp den till 400v så borde du ju få en stöt ur den, men ska det smälla till ordentligt så måste du upp i mycket högre spänningar.

Visa signatur

Micael Ehn
ICQ: 2450221 Mail: micke(at-tecken)ehn.nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micke
Var det inte just det Psionicist skrev att du inte fick använda den till om du skulle ha kvar tråden?

Aja, för att besvara din fråga. Om du laddar upp den till 400v så borde du ju få en stöt ur den, men ska det smälla till ordentligt så måste du upp i mycket högre spänningar.

400V räcker för att det skall bli rejäla reaktioner, om du har så hög kapacitans. Kortsluter du en sådan kondensator när den är fullt laddad smäller det till och med en del. Men 6A, jag har aldrig sett någon skriva något sådant på en kondensator. Menar du att den skall kunna lämna ur sig 6A vid en kortslutning? I sådana fall skall du ha en med lågt ESR, alltså den inre resistansen.

Dessutom, elektrolytkondensatorer är inte perfekta. En liten läckström kommer hela tiden gå mellan benen inuti kondensatorn. Det innebär att den kommer ladda ur sig själv efter ett tag. Desto nyare och friskare den är, desto lägre är läckströmmen. När du gjort några riktiga kortslutningar kommer inre skador att ha uppstått, och läckströmmen kommer öka. Det innebär att spänningen kommer försvinna ur kondensatorn efter en viss tid, antagligen efter allt mellan några minuter till några timmar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micke
Var det inte just det Psionicist skrev att du inte fick använda den till om du skulle ha kvar tråden?

Jag trodde att han menade att man inte fick göra något offensivt med den. Jag tänker använda den mer passivt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baalzamon
400V räcker för att det skall bli rejäla reaktioner, om du har så hög kapacitans. Kortsluter du en sådan kondensator när den är fullt laddad smäller det till och med en del. Men 6A, jag har aldrig sett någon skriva något sådant på en kondensator. Menar du att den skall kunna lämna ur sig 6A vid en kortslutning? I sådana fall skall du ha en med lågt ESR, alltså den inre resistansen.

Jag har faktiskt inte riktig koll på det, det stod iaf 6A på den. Den kommer från en tv om det kan vara till någon hjälp)

Jag tror nog jag skall bygga en flug-dödare av den

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baalzamon

Dessutom, elektrolytkondensatorer är inte perfekta. En liten läckström kommer hela tiden gå mellan benen inuti kondensatorn. Det innebär att den kommer ladda ur sig själv efter ett tag. Desto nyare och friskare den är, desto lägre är läckströmmen. När du gjort några riktiga kortslutningar kommer inre skador att ha uppstått, och läckströmmen kommer öka. Det innebär att spänningen kommer försvinna ur kondensatorn efter en viss tid, antagligen efter allt mellan några minuter till några timmar.

Tar dom skada av att kortslutas alltså? Det hade jag ingen aning om. Hur bör man ladda ur dom då? Jag håller på att bygga en förstärkare och måste ladda ur nätaggregatet varje gång jag ska koppla om något. Det är nästan 15000uf kapacitans i det så det smäller rätt bra...
Är det lungnt så länge det finns något motstånd? Tänkte typ 1ohm effektmotstånd?

Visa signatur

Micael Ehn
ICQ: 2450221 Mail: micke(at-tecken)ehn.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micke
Tar dom skada av att kortslutas alltså? Det hade jag ingen aning om. Hur bör man ladda ur dom då? Jag håller på att bygga en förstärkare och måste ladda ur nätaggregatet varje gång jag ska koppla om något. Det är nästan 15000uf kapacitans i det så det smäller rätt bra...
Är det lungnt så länge det finns något motstånd? Tänkte typ 1ohm effektmotstånd?

En billampa bör nog funka bra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micke
Tar dom skada av att kortslutas alltså? Det hade jag ingen aning om. Hur bör man ladda ur dom då? Jag håller på att bygga en förstärkare och måste ladda ur nätaggregatet varje gång jag ska koppla om något. Det är nästan 15000uf kapacitans i det så det smäller rätt bra...
Är det lungnt så länge det finns något motstånd? Tänkte typ 1ohm effektmotstånd?

De tar skada, men jag vet inte exakt hur stor skada. Kan tänka mig att livslängden sjunker dramatiskt, även om det kanske inte händer något på direkten. Det enda jag vet är att läckströmmen ökar en hel del när man kortslutit några gånger.
Med ett motstånd går det betydligt bättre, vet dock inte om ett om ett ohm är högt nog, men det är det kanske.

Permalänk
Medlem

Kör med bilstereo kondingar
finns på 0.5 1 ellr 2 fahrad
inga mesiga micro fahrad här inte

Den som får sig en kyss av en sån lär sig nog sin läxa

Permalänk
Medlem

Vad ska han göra med cykelventilen?

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaz_81a
Kör med bilstereo kondingar
finns på 0.5 1 ellr 2 fahrad
inga mesiga micro fahrad här inte

Den som får sig en kyss av en sån lär sig nog sin läxa

Så länge man inte lägger tungan över kommer man inte känna något om det handlar om 12V. Möjligen kan du känna ett svaft pirrande om du har mycket fuktiga fingrar och lägger över polerna.
För att det skall kännas någorlunda tydligt måsta man upp i åtminstone 24V, och om det skall göra ont kanske 50V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Pink
En billampa bör nog funka bra.

För hög spänning, det är över 35v.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baalzamon
Så länge man inte lägger tungan över kommer man inte känna något om det handlar om 12V. Möjligen kan du känna ett svaft pirrande om du har mycket fuktiga fingrar och lägger över polerna.
För att det skall kännas någorlunda tydligt måsta man upp i åtminstone 24V, och om det skall göra ont kanske 50V.

Tveksamt om 24V känns överhuvudtaget om man inte är fuktig. 50V är ju inte så fruktansvärt högt heller. Jag skulle tro att man måste komma upp en bra bit över 100V iaf om man ska få någon reaktion, det kommer ju knappt någon ström från dom.

Jag har fått några stötar ur eluttag när jag har varit och petat i apparater jag inte borde peta i och det som gör det läskigt är ju att stöten inte slutar direkt utan håller i tills man får bort fingrarna. Själva stöten är ju inte sådär fruktansvärt stark.

Visa signatur

Micael Ehn
ICQ: 2450221 Mail: micke(at-tecken)ehn.nu

Permalänk
Medlem

En konding på 150 uF laddad till 400 V kan vara LIVSFARLIG!!

Räkna ut hur många Joule energi det är, och ta reda på hur stor energi det krävs för att stoppa ett hjärta.

Om du använder den som "försvarsmekanism" riskerar du att åka in minst för allmänfarlig vårdslöshet.

Permalänk
Avstängd

Jag byggde för länge sedan ett stickvapen i ett gammalt medicinrör som
upptransformerade 3 volt till 80 volt som sedan kaskadlikriktades
till ca 380 volt. Denna spänning laddar i sin tur upp en kondensator
på 47 uF. Hela processen att bygga upp 380 volt över kondingen
efter en urladdning går på några (5-6) sekunder. Kondingen var
självklart kopplad till två nålar på tubens utsida. En vanlig vinkork hindrade
"fummelurladdning" och gled innåt om man pressade den mot något
eller någon.

De konstruktioner som kan köpas mer eller mindre lagligt erhåller en
mycket högre spänning (oftast över 10kV) och är i allmänhet
relativt ofarliga men ack så effektiva.

Mitt lilla "vapen" dock var inte lika flashigt (blixar kommer inte av sig självt)
men väl farligt. Därför har jag ALDRIG tagit med den ut. Det var mer
som ett hobbyprojekt. Och nej, jag tänker inte presentera några ritningar.
De som har tillräcklig respekt och kunskap om el kan lätt konstruera
liknande saker själv. Andra kommer bara göra sig själva illa...

Edit: Jag har för övrigt ALDRIG använt denna på något levande,
inte ens "patron ur" på lillasyrran, fast tanken lockat.

Edit2: Det är svårt att göra något praktiskt "kul" med
en elektrolytkondensator allena utan någon momentan
uppladdning. Kondensatorer läcker och att använda dem
som enångsurladdare i t.ex. hemmagjorda "tjuvlarm" är
inte praktiskt möjligt men säkerligen teoretiskt straffbart!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost
En konding på 150 uF laddad till 400 V kan vara LIVSFARLIG!!

Räkna ut hur många Joule energi det är, och ta reda på hur stor energi det krävs för att stoppa ett hjärta.

Om du använder den som "försvarsmekanism" riskerar du att åka in minst för allmänfarlig vårdslöshet.

nånstans mellan 6-7 joule?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobaksson
Jag har faktiskt inte riktig koll på det, det stod iaf 6A på den.

Säker på att det inte stog 6mA

Visa signatur

//SlocKx - ICQ uin 82513042

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaz_81a
Kör med bilstereo kondingar
finns på 0.5 1 ellr 2 fahrad
inga mesiga micro fahrad här inte

Den som får sig en kyss av en sån lär sig nog sin läxa

hmm en sån konding är väl ganska otymplig?

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MatzoN
hmm en sån konding är väl ganska otymplig?

Plus att de inte brukar vara gjorda för mer än 12-14 V, vilket inte ger någon stöt.

Permalänk
Medlem

Finns ju feta kondingar på andra ställen också. Titta i en tvättmaskin eller en micro till exempel.

Visa signatur

Micael Ehn
ICQ: 2450221 Mail: micke(at-tecken)ehn.nu

Permalänk
Medlem

Var hade du tänkt placera kondingen på cykeln egentligen?

Är det inte bättre att låta 220V växelström passera navet på cykeln (2 tändkablar)?

Fast du måste ju då dels ha en kontakt där du ställer cykeln och dels något mer att använda de där 220 volten till, annars uppstår ju kortslutning... gärna en osynlig kabel också som löper till kontakten.

Frågan är väl dock om de kommer ge upp bara för att den försvarar sig, undrar om de inte bara blir förbannade och ger sig på den igen med smartare medel...?

Visa signatur

"... ååh ja lättar ja flyger ja svävar fram..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micke
Finns ju feta kondingar på andra ställen också. Titta i en tvättmaskin eller en micro till exempel.

Kondingen i en mikro är totalt, absolut och direkt LIVSFARLIG uppladdad till den spänning som mikron använder (ca 2 kV). Vid demontering ur mikron, ladda ur den på ett säkert sätt och kortslut sedan terminalerna med en liten tåt.

Det finns andra roliga saker i en mikro:

Magnetronen har två mycket kraftiga ringmagneter.
Transformatorn är inte så användbar med högspänningslindningen kvar, men om man tar bort den kan man ersätta med en egen lindning som kan ge väldigt låg spänning men hög ström. Användbart som tex punktsvets.
Det finns en fläkt, och på en del ugnar även en synkronmotor som snurrar tallriken.
Mikroswitcharna som agerar "interlocks" är också bra att ta tillvara på.
Vidare finns en högspänningslikriktare, i en mikro som jag skrotade hittade jag också ett effektmotstånd.

Försök inte driva magnetronen när den monterats ur sin vågledare, och försök inte koppla förbi säkerhetsbrytarna. Mikrovågor vid hög effekt är inte att leka med, RF-brännskador är djupa och mycket svårläkta. Det krävs inte särskilt mycket effekt för att ögonen ska ta stryk, och sådana ögonskador är inte reversibla.

Permalänk
Medlem

Ungefär hur stora är ringmagneterna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Robin
Ungefär hur stora är ringmagneterna?

På den magnetronen som jag opererade ut var de ca 5-6 cm i ytterdiameter och ca 2 cm höga. Jag har inte tagit loss magneterna så vilken innerdiameter det är vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Driot
"nån som om en" ??

Ser uppenbart ut att han missade "vet".

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200