Jag håller med - Jag säger absolut inget om hur vettigt det är att köra Windows, om man ska följa den rutten bör egentligen inget företag köra Windows utan istället Chrome OS , eftersom trenden just nu är att skita i lokal mjukvara för att köra allt via webbläsaren. Det är mycket billigare än OSx och du kan fortfarande använda samma leverantörer och kedjor för din hårdvara.
Problemet med statistiken är att den helt enkelt inte stämmer med verkligheten. Självklart kommer Pararells ange att 55% av små till medelstora företag använder Mac - Dem utvecklar mjukvar exklusivt för Mac, för att inte ens tala om att det är dem själva som genomfört den.
Studien går heller inte att läsa (Jag har inte hittat den någonstans), men det står ju rätt tydligt att majoriteten av Mac-enheter hos företag är ett resultat av C/BYOD. Antingen köper du din egna, eller så tvingar du företaget att köpa in en specifikt till dig.
Tittar man däremot på total försäljning av enheter hos ex. Statista så levererar Apple 10% av sålda datorer under 2022 (Jag vet att det lögn mha statistik, men det är lite där vi hamnar oavsett tyvärr).
Hela grunden för mitt tidigare argument har varit att företag har byggt sina processer kring användningen av Office365, och eftersom dem inte är korkade och lägger dubbla priset på datorer och kringutrustning till sina anställda så är det enda valet en windowsbaserad burk. Självklart finns det undantag och det är absolut ingen regel, men generellt är det ju så klimatet ser ut idag.