Proshop vägrar sälja produkt genom klarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Detta känns en central detalj att utelämna. Många gånger tidigare när jag har handlat så har det varit krav på Lev- och fakturaadress är samma.

Vet att jag har haft olika leverans/faktuerings-adresser både när jag köpt med kort och tagit faktura.
Antar att det skiljer från butik till butik?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Detta känns en central detalj att utelämna. Många gånger tidigare när jag har handlat så har det varit krav på Lev- och fakturaadress är samma.

Om Klarna släpper igenom ett sånt köp så innebär det att dem tar risken och inte merchant. Likadant med banker när dem inte begär verifiering med BankID så går risken över till dem. För merchant så finns det bara att vinna på ett sånt upplägg eftersom deras checkout ses som smidigare och bättre av slutkonsument.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Hymer:

Typiskt Danska ÅF som kör marginalen ner i botten för att vara billigast på prisjakt och sen vill dom inte sälja för att dom går back på det.

Tips handla inte från danskar som förstör den svensk marknaden.

Skrivet av DunderFarre:

Det är nog olika viktigt för olika butiker, detta har inte varit ett problem förut för mig. Av alla gånger jag ringt till proshop speicellt igår när jag pratade med 3 olika personer så nämndes inte detta en enda gång. De hade bara stått fast vid att nya konton flaggas för större köp och att mitt konto som inte gjort köp förut ses som inte pålitligt. Dem har mitt namn samt personummer, att hitta min folkbokföringsadress är inte så svårt. Åtminstone så kan dem dubbelkolla med klarna om det är just av den Anledningen dem nekat mig. Jag har gjort ett enda mindre köp för ett par år sen på 300kr för rsrxhet and clank på ps4 med mitt konto. hade dem kollat på det köpet med leveransadress samt faktura adress så hade dem sett att det matchar min tidigare adress.

Skrivet av RVX:

Vet att jag har haft olika leverans/faktuerings-adresser både när jag köpt med kort och tagit faktura.
Antar att det skiljer från butik till butik?

Skrivet av FireFox:

Om Klarna släpper igenom ett sånt köp så innebär det att dem tar risken och inte merchant. Likadant med banker när dem inte begär verifiering med BankID så går risken över till dem. För merchant så finns det bara att vinna på ett sånt upplägg eftersom deras checkout ses som smidigare och bättre av slutkonsument.

Ja givetvis kan det skilja, jag har dock blivit nekad leverans av produkt just för att lev- och fakturaadress inte stämde. Då löstes det som så att jag fick lägga om beställningen med samma adresser bara. Det hade då att göra med pågående bedrägerier där någon med stulet ID-kort kan gå och plocka ut ett paket som någon annan ovetande får faktura för.

Sedan kan man såklart diskutera hur Proshop kommunicerat detta eller ens om det var en faktor. Jag sitter ju mest och killgissar på ett internetforum. 😁
Mitt fall var mer tydligt vad det var som var orsak och vad som gällde.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderFarre:

Ja dem skickade mail om att de ville att jag skulle ringa de. Jag är ingen främling till att detta kan hända då det skedde under scalping tiderna när 3000 serien släpptes att inet ville att jag skulle ringa dem angående min gpu order för att se till att jag inte är en scalper förmodligen. Det funkade felfritt.

När jag ringde proshop frågade han bara efter namn samt personnummer vilket jag gav honom. Han sa att faktureringsadressen inte va samma som min leveransadress och jag förklarade att jag nyligen flyttat hemifrån för ett par månader sen. Han undrade om han skulle ändra faktureringsadressen till min nya adress vilket jag sa att det skulle va bra om han kunde göra det. Han sa efteråt att allt va i sin ordning och att dem nu skulle skicka ut min beställning och vi tackade för samtalet så var det ingenting mer med det.

Sen dagen efter bara så får jag mail igen om att de inte godtar klarna och säger att jag ska betala med bank överföring om jag vill att köpet ska gå igenom.

Allt är bara så himla märkligt. Det må vara för att det är nytt konto, olika adresser eller dyra produkter men detta känns bara så fel. Varför har man ens det betalningsalternativet om man godtyckligt hindrar vissa från att använda tjänsten? Att köpa och sälja saker innebär alltid en risk på ett eller annat sätt. Om Klarna och dyra produkter inte går ihop så ska de tydligt meddela det i sina köpvillkor anser jag.

Så länge inte annan information presenteras av någon annan så kommer jag, precis som en del här hålla mig borta från Proshop för att visa dig solidaritet. Detta är inte hur man sköter kundrelationer inom e-handel 2023.

Permalänk
Medlem

Ni som skyddar detta beteende från Proshop kan ju få försöka svara på detta: Varför har inte fler stora webshoppar agerat likadant och nekat Klarna köp till enstaka kunder? Jag har köpt många dyra grejer på inet och webhallen genom åren via Klarna (betala vid slutet av månaden, aldrig dela upp.) och har aldrig haft detta problem.

Permalänk
CS-mästare
Skrivet av muSashi:

Då får Proshop helt enkelt sluta erbjuda Klarna, om dom är så oroliga att bli blåsta.
Verkar omständligt att man ska behöva ringa in för att få igenom sin order. Då beställer jag hellre från någon annan.

Det är olyckligt att alternativet finns valbart om man ändå ska bli nekad, absolut. Men nu vet vi inte varför vissa fastnar i deras granskning. Vi får anta att deras "granskningssystem" inte är applicerbart innan en order lagts från den enskilde konsumenten. Problemet ter sig inte vara utbrett då vi hitintills är två på forumet som varit med om "granskningen".

Att det förekommer olika villkor för enskilda konsumenter är ingen nyhet. Det råder inte ramaskri på forumet över att Webhallen har skilda pris beroende på konsumentens medlemsnivå t.ex.

Reaktionerna från vissa förvånar mig å det grövsta. Att folk bojkottar Proshop p.g.a vad endast två medlemmar påstått att de varit med om är häpnadsväckande. Ni vet inte om vi utelämnat något, lagt till eller förändrat något i vår berättelse. Medvetet eller omedvetet.

Skrivet av DunderFarre:

Det stämmer, men vem på proshop var det som tog beslutet att du är pålitligt som ny kund och får göra ett klarna köp. Och vem tog beslutet att jag inte är pålitlig som ny kund och inte får göra ett klarna köp. Det väll ingen skillnad på mig och dig som köpare. Just att anställda på proshop gör den här sorteringarna på köpare som använder klarna är helt fel. Det ingen rättighet för mig att handla för stor summor genom klarna hos proshop men det gör det inte mindre skevt att dem ger vissa den rättigheten och andra inte. Att det ens existerar någon sådan rättighets sortering hos dem gör mig rakt av förbannad. Men det bättre att det här hände, än att det inte gjorde det, för nu vet man exakt vad för slags återförsäljare proshop är.

Det är självklart intressant att lyfta frågan, speciellt eftersom Proshop är den enda ÅF som hitintills fått detta tillvägagångsätt lyft till forumets vetskap.

Men vi vet inte varför du och jag blev utvalda för granskning, det kan ha varit av två skilda orsaker. Vi vet inte heller vad som orsakade att du blev nekad och inte jag. Det kan vara extremt stor skillnad på dig och mig som enskild konsument beroende på vilken data de har tillgång till och vad de väljer att evaluera.

Tyvärr lär vi aldrig få svar från Proshop angående orsaken. Det kan vara så att de gjort ett misstag när de granskade oss båda. Det kan också vara så att det finns skäl som majoriteten av forumets medlemmar tycker är en legitim orsak till granskning av dig och mig, som inte når forumets ljus. Jag förstår att du känner dig påhoppad och att detta startar känslor hos dig. Även jag har rent mjöl i påsen och ställer mig frågande till varför jag som individ är granskad. Men någonting har tänt röda lampor hos Proshop gällande några få konsumenter. Hade Proshop önskat att byta betalningsmetod i mitt fall, så hade jag visat mitt rena mjöl och betalat på annat sätt.

Visa signatur

Asus P7P55D-E Pro | i5 750 2,66ghz (3,80ghz) | Corsair H50 | XFX ATI Radeon 5870 | Corsair Dominator 2x 2gb | Corsair HX 750w | Obsidian 800d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajmo:

Det är olyckligt att alternativet finns valbart om man ändå ska bli nekad, absolut. Men nu vet vi inte varför vissa fastnar i deras granskning. Vi får anta att deras "granskningssystem" inte är applicerbart innan en order lagts från den enskilde konsumenten. Problemet ter sig inte vara utbrett då vi hitintills är två på forumet som varit med om "granskningen".

Att det förekommer olika villkor för enskilda konsumenter är ingen nyhet. Det råder inte ramaskri på forumet över att Webhallen har skilda pris beroende på konsumentens medlemsnivå t.ex.

Reaktionerna från vissa förvånar mig å det grövsta. Att folk bojkottar Proshop p.g.a vad endast två medlemmar påstått att de varit med om är häpnadsväckande. Ni vet inte om vi utelämnat något, lagt till eller förändrat något i vår berättelse. Medvetet eller omedvetet.

Det är självklart intressant att lyfta frågan, speciellt eftersom Proshop är den enda ÅF som hitintills fått detta tillvägagångsätt lyft till forumets vetskap.

Men vi vet inte varför du och jag blev utvalda för granskning, det kan ha varit av två skilda orsaker. Vi vet inte heller vad som orsakade att du blev nekad och inte jag. Det kan vara extremt stor skillnad på dig och mig som enskild konsument beroende på vilken data de har tillgång till och vad de väljer att evaluera.

Tyvärr lär vi aldrig få svar från Proshop angående orsaken. Det kan vara så att de gjort ett misstag när de granskade oss båda. Det kan också vara så att det finns skäl som majoriteten av forumets medlemmar tycker är en legitim orsak till granskning av dig och mig, som inte når forumets ljus. Jag förstår att du känner dig påhoppad och att detta startar känslor hos dig. Även jag har rent mjöl i påsen och ställer mig frågande till varför jag som individ är granskad. Men någonting har tänt röda lampor hos Proshop gällande några få konsumenter. Hade Proshop önskat att byta betalningsmetod i mitt fall, så hade jag visat mitt rena mjöl och betalat på annat sätt.

Hela tanken med klarna är ju (för företagen) att de kan flytta risken med att folk utan ekonomisk möjlighet köper dyra saker på faktura, de lägger över den risken på klarna istället.
Klarna gör en check på personen som legitimerar sig genom klarna, och godkänner eller nekar betalningen som sedan skickas vidare till butiken.
Tycker absolut inte att det är konstigt att det reageras som det gör när de blivit godkända av klarna men att proshop sedan ändå nekar.
Precis som många andra är inne på bryter det säkerligen mot någon del av avtalet som proshop har med klarna, men det är mest spekulation.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
CS-mästare
Skrivet av sweisdapro:

Hela tanken med klarna är ju (för företagen) att de kan flytta risken med att folk utan ekonomisk möjlighet köper dyra saker på faktura, de lägger över den risken på klarna istället.
Klarna gör en check på personen som legitimerar sig genom klarna, och godkänner eller nekar betalningen som sedan skickas vidare till butiken.
Tycker absolut inte att det är konstigt att det reageras som det gör när de blivit godkända av klarna men att proshop sedan ändå nekar.
Precis som många andra är inne på bryter det säkerligen mot någon del av avtalet som proshop har med klarna, men det är mest spekulation.

Kan du utveckla varför du tror att Proshop agerat med dessa åtgärder ifall din tes är korrekt? Vad vinner de på att granska/neka oss?

Visa signatur

Asus P7P55D-E Pro | i5 750 2,66ghz (3,80ghz) | Corsair H50 | XFX ATI Radeon 5870 | Corsair Dominator 2x 2gb | Corsair HX 750w | Obsidian 800d

Permalänk
Hedersmedlem

Om Klarna godkänt krediten så ska butiken acceptera det, allt annat blir väldigt märkligt och bryter troligen mot avtalet med Klarna, som flera redan diskuterat. Hela idén med Klarna och liknande fakturatjänster är ju att butiken säljer skulden mot en kostnad och slipper hantera resten, mer än att få pengar och skicka produkten.

Med tanke på det extrema kaos som varit med Klarna sedan krismötet med huvudägaren Sequoia förra våren, så reserverar jag mig för nya, mer restriktiva avtal, där Klarna försöker utnyttja sin nära monopolställning för att försämra villkoren mot butikerna.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av MultiMan:

Om Klarna godkänt krediten så ska butiken acceptera det, allt annat blir väldigt märkligt och bryter troligen mot avtalet med Klarna, som flera redan diskuterat. Hela idén med Klarna och liknande fakturatjänster är ju att butiken säljer skulden mot en kostnad och slipper hantera resten, mer än att få pengar och skicka produkten.

Med tanke på det extrema kaos som varit med Klarna sedan krismötet med huvudägaren Sequoia förra våren, så reserverar jag mig för nya, mer restriktiva avtal, där Klarna försöker utnyttja sin nära monopolställning för att försämra villkoren mot butikerna.

Klarna har ju knappast någon monopolställning när Qliro, Svea, Resurs mfl finns och har duglig webbintegration.
Däremot håller jag med om att förfarandet är väldigt märkligt och det är oklart vad Klarna tycker om Proshops agerande. Hade varit intressant att höra.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajmo:

Kan du utveckla varför du tror att Proshop agerat med dessa åtgärder ifall din tes är korrekt? Vad vinner de på att granska/neka oss?

Om jag gissar fritt så kan det vara en blanding av faktorer;

Som proshop nämner folk som bestrider att de fått produkten, vilket leder till att klarna öppnar ett ärende mot proshop, men det bör lösas av att proshop bättre kan dokumentera att produkter faktiskt skickats till kunderna.

Prisändring på vissa produkter, inte orimligt då det rör sig om en GPU, vilket gör att klarna-avgiften äter upp den lilla marginal de har kvar om de köpt in dem till ett högre pris än vad de nu måste sälja dem för.

Kombination av annorlunda namn, få köp, samt olika fakturaadress och leveransadress som en anställd tyckt är varningstecken (misstänker att det är en scam)

Allt detta är gissningar, och ingen av orsakerna är i min mening korrekta för att avbryta en beställning i och med att klarna faktiskt kräver legitimering och då kollar kunden.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Det kan inte vara så enkelt att de anser att din kreditvärdighet(?) är för låg?
Kommer inte ihåg vem som gör upplysning. Är det klarna eller butiken?

Då hade väl inte Klarna ens godkänt det för han, vilket det såg ut som de gjorde.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080 (NYA UPPGRADERING PÅ G - CPU, MODERKORT OCH RAM MINNEN SNART) (GPU - Inför nya RTX 5000 serien kommer)

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Klarna har ju knappast någon monopolställning när Qliro, Svea, Resurs mfl finns och har duglig webbintegration.
Däremot håller jag med om att förfarandet är väldigt märkligt och det är oklart vad Klarna tycker om Proshops agerande. Hade varit intressant att höra.

Var skrev jag att Klarna hade monopolställning? Läs mer noggrant. Stor skillnad på "nära monopolställning" och "monopolställning". Konkurrenterna du nämner har bara begränsade samarbeten, medan Klarna finns överallt, även i många utländska butiker.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag ringde klarna igår och förklarade situationen, individen sa att de skulle skicka upp inspelade samtalet samt operatörens beskrivning till sina chefer som ett direkt kund klagomål mot proshop viket kommer leda till att de ser över proshop som Klarna partner. Jag kommer dock aldrig få återkoppling kring detta då det blir privata ärenden mellan klarna och proshop om vilket beslut de kommer fram till. Mest förmodligen lär det inte hända nått alls eftersom det ett väldigt ovanligt problem som inte drabbar många alls. Hade inte förvånat mig om det här är enda gången klarna får klagomål om proshop och en gång är ingen gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Känns mer som om dom är fula fiskar!
https://www.proshop.se/Koepvillkor.htm

Finns under punkt 2 innan avsnitt presentkort.

Fast det är klart du inte får skydd från kreditköpslagen om du gör en banköverföring.. lika lite som om du skulle betala kontant i butik.

Du har däremot fortfarande alla dina rättigheter kvar som konsument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderFarre:

Jag ringde klarna igår och förklarade situationen, individen sa att de skulle skicka upp inspelade samtalet samt operatörens beskrivning till sina chefer som ett direkt kund klagomål mot proshop viket kommer leda till att de ser över proshop som Klarna partner. Jag kommer dock aldrig få återkoppling kring detta då det blir privata ärenden mellan klarna och proshop om vilket beslut de kommer fram till. Mest förmodligen lär det inte hända nått alls eftersom det ett väldigt ovanligt problem som inte drabbar många alls. Hade inte förvånat mig om det här är enda gången klarna får klagomål om proshop och en gång är ingen gång.

Har förstått att Klarna blöder pengar och misstänker att Proshop inte vill riskera att stå utan pengar om eller när Klarna faller.
För övrig finner jag det en smula roande att man kan lägga ner så mycket energi på att ifrågasätta andras villkor.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Det har nog redan skrivits men använd klarna kortet.
Funkar lika bra.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Har förstått att Klarna blöder pengar och misstänker att Proshop inte vill riskera att stå utan pengar om eller när Klarna faller.
För övrig finner jag det en smula roande att man kan lägga ner så mycket energi på att ifrågasätta andras villkor.

Jag är snarast tacksam över att mina medkonsumenter lägger energi på att uppmärksamma när företag beter sig onormalt, och försöker reda ut vad det gäller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Låter som riktigt dåligt företag som inte kan lägga ut en sån order, nä jag hade nog inte beställt hos dom alls. Vad säger klarna då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Man kan inte alltid vara accepterande kring saker som uppstår i livet. Det gynnar helt och hållet ingen, samtidigt som det aldrig blir bättre för någon. Sen är det heller inte deras villkor, för då hade det stått vart som helst på deras hemsida. Det mer av en dold regel som proshop har internt verkar det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Partyprime:

Ni som skyddar detta beteende från Proshop kan ju få försöka svara på detta: Varför har inte fler stora webshoppar agerat likadant och nekat Klarna köp till enstaka kunder? Jag har köpt många dyra grejer på inet och webhallen genom åren via Klarna (betala vid slutet av månaden, aldrig dela upp.) och har aldrig haft detta problem.

För att dom har bättre ekonomi ? är väl där skon klämmer.. känns som man bara läser negativa saker om detta företag här alla år jag vad minns. Kan inte komma på en anledning varför jag nånsin skulle handla där.

Man ska stöta dom svenska företagen, inte danska man blir fan rånad om man åker till danmark idag som svensk medans dom kan shoppa loss som aldrig förr tack vare mycket svag krona.

Permalänk
Medlem

Ta ett snack med Klarna om att inte proshop säljer trots dom erbjuder klarna som betalningsalternativ

Visa signatur

Windows 11 LTSC

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Ta ett snack med Klarna om att inte proshop säljer trots dom erbjuder klarna som betalningsalternativ

Det är väl det som TS har gjort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det är väl det som TS har gjort?

Jag tänker mer att Klarna kanske vore intresserade att ta ett snack direkt med Proshop eftersom dom ändå använder deras betalningslösning och sedan vägrar sälja varan. Vill dom inte att potentiella kunder använder klarna, så ska dom nog inte erbjuda detta

Visa signatur

Windows 11 LTSC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Fast det är klart du inte får skydd från kreditköpslagen om du gör en banköverföring.. lika lite som om du skulle betala kontant i butik.

Du har däremot fortfarande alla dina rättigheter kvar som konsument.

Läste det som om du inte har någon reklamationsrätt vid banköverföring!
Man kan undra varför dom inte vill ha med kreditköplagen att göra?

Kanske för att man vill göra det besvärligt för en enskild person om man ångrar köpet?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
CS-mästare
Skrivet av sweisdapro:

Om jag gissar fritt så kan det vara en blanding av faktorer;

Som proshop nämner folk som bestrider att de fått produkten, vilket leder till att klarna öppnar ett ärende mot proshop, men det bör lösas av att proshop bättre kan dokumentera att produkter faktiskt skickats till kunderna.

Som jag tidigare nämnt är jag inte insatt i Proshops och Klarnas samarbete. Därför bemöter jag ditt svar med mina egna spekulationer.

Mellan två företag av storleksklassen Proshop och Klarna finner jag det osannolikt att inte denna typ av dokumentation av gods du efterfrågar redan är specificerad i avtalet parterna emellan.

Denna "granskning" från Proshop kan/har drabbat ett fåtal konsumenter som handlat av Proshop med Klarna som betalningsalternativ. Jag förstår således att man kritiserar Proshop i första hand. Jag vill i följande kursiverade stycken lyfta lampan lite, detta är inte en seriös spekulation från min sida och jag har inga källor som styrker det som följer. Jag önskar bara att nyansera synsättet nu när majoriteten målat ut Proshop som det svarta fåret.

Det är allmänt känt att Klarna inte haft den bästa lönsamheten på senaste, kan det vara så att Klarna inte uppfyller sin del av avtalet när dessa antagna bedrägerier uppdagas? Kanske på grund av likviditetsproblem hos Klarna?

Varför har inte detta drabbat någon annan ÅF undrar ni då. Det kan vara så att även Proshop tampas med dålig likviditet, vilket utlöst detta tillvägagångssätt. OBS - Jag finner som sagt inte att ovan spekulation är sannolik, men för tillfället är det mitt bästa försök att nyansera tankesättet denna fredagseftermiddag.

Det kan givetvis finnas en förklaring där endast Proshop får stå som ansvariga t.ex. om det är så att de bryter mot diskrimineringslagen, något jag inte heller finner sannolikt. Vi har en mycket begränsad "fakta" och ett oerhört uppretat forum som slår på väldigt stora trummor som inte står i proportion till den "fakta" vi har i min mening.

Att det finns samarbetssvårigheter mellan Proshop och Klarna finner jag sannolikt. Proshop tillsynes arbetar aktivt för att motverka bedrägerier mot dem via betalsättet Klarna, vilket ter sig motsägelsefullt då detta förefaller vara Klarnas uppdrag vilket Proshop erlägger betalning för.

Skrivet av sweisdapro:

Prisändring på vissa produkter, inte orimligt då det rör sig om en GPU, vilket gör att klarna-avgiften äter upp den lilla marginal de har kvar om de köpt in dem till ett högre pris än vad de nu måste sälja dem för.

Skulle orsaken vara prisändring och undvikandet av en förlust gällande täckningsgrad så bör de agerat på annat vis än att maila mig, be mig ringa och sedan släppa igenom ordern med Klarna som betalningsalternativ anser jag. De har endast åstadkommit en större förlust med de mantimmar de lagt ned.

Skrivet av sweisdapro:

Kombination av annorlunda namn, få köp, samt olika fakturaadress och leveransadress som en anställd tyckt är varningstecken (misstänker att det är en scam)

Allt detta är gissningar, och ingen av orsakerna är i min mening korrekta för att avbryta en beställning i och med att klarna faktiskt kräver legitimering och då kollar kunden.

Vet inte om jag missförstått dig, men är inte detta exakt det du menar att Proshop betalar Klarna för att de ska ta hand om?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajmo:

Som jag tidigare nämnt är jag inte insatt i Proshops och Klarnas samarbete. Därför bemöter jag ditt svar med mina egna spekulationer.

Mellan två företag av storleksklassen Proshop och Klarna finner jag det osannolikt att inte denna typ av dokumentation av gods du efterfrågar redan är specificerad i avtalet parterna emellan.

Denna "granskning" från Proshop kan/har drabbat ett fåtal konsumenter som handlat av Proshop med Klarna som betalningsalternativ. Jag förstår således att man kritiserar Proshop i första hand. Jag vill i följande kursiverade stycken lyfta lampan lite, detta är inte en seriös spekulation från min sida och jag har inga källor som styrker det som följer. Jag önskar bara att nyansera synsättet nu när majoriteten målat ut Proshop som det svarta fåret.

Det är allmänt känt att Klarna inte haft den bästa lönsamheten på senaste, kan det vara så att Klarna inte uppfyller sin del av avtalet när dessa antagna bedrägerier uppdagas? Kanske på grund av likviditetsproblem hos Klarna?

Varför har inte detta drabbat någon annan ÅF undrar ni då. Det kan vara så att även Proshop tampas med dålig likviditet, vilket utlöst detta tillvägagångssätt. OBS - Jag finner som sagt inte att ovan spekulation är sannolik, men för tillfället är det mitt bästa försök att nyansera tankesättet denna fredagseftermiddag.

Det kan givetvis finnas en förklaring där endast Proshop får stå som ansvariga t.ex. om det är så att de bryter mot diskrimineringslagen, något jag inte heller finner sannolikt. Vi har en mycket begränsad "fakta" och ett oerhört uppretat forum som slår på väldigt stora trummor som inte står i proportion till den "fakta" vi har i min mening.

Att det finns samarbetssvårigheter mellan Proshop och Klarna finner jag sannolikt. Proshop tillsynes arbetar aktivt för att motverka bedrägerier mot dem via betalsättet Klarna, vilket ter sig motsägelsefullt då detta förefaller vara Klarnas uppdrag vilket Proshop erlägger betalning för.

Skulle orsaken vara prisändring och undvikandet av en förlust gällande täckningsgrad så bör de agerat på annat vis än att maila mig, be mig ringa och sedan släppa igenom ordern med Klarna som betalningsalternativ anser jag. De har endast åstadkommit en större förlust med de mantimmar de lagt ned.

Vet inte om jag missförstått dig, men är inte detta exakt det du menar att Proshop betalar Klarna för att de ska ta hand om?

Det var som sagt mest spekulationer från min sida, de flesta grundar sig i min egen erfarenhet från att ha jobbat med kundservice, vi kollade även där manuellt en del ordrar, samt på vad proshop har svarat (enligt TS) i denna tråden.
Jag tror inte att vi kommer få veta exakt vad som gäller, men oavsett tycker jag att det är ett konstigt förfarande i sin helhet (speciellt att de efterfrågar en banköverföring).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajmo:

Intressant synvinkel - Undra hur du hade känt om du var den som blev nekad och TS blev godkänd. Jag vill inte stötta en ÅF som när som helst utan att jag vet varför nekar mig en order med ett betalsätt de själva skyltar med.

Hur många ordrar får de inte p.g.a de erbjuder Klarna? Nu vill de ha kakan och äta upp den. Då får man tydligt i köpvillkoren förmedla att nya konton utan historik och stora köp samt olika adresser utsätts för en intern gransking som kan innebära att köp nekas.

De finns alltid en barriär när en konsument ska handla online på grund av risk (brist på tillit). En hel del nyare forskning visar att tredjepartsbetalningsalternativ som Klarna gör att konsumenter vågar handla på grund av "Buy now, pay later", risken minskar. Vill man inte som ÅF ställa på riskerna (förståeligt) som denna vinst ger som Proshop, då ska man inte skylta att man tar Klarna som betalning och rida på den tryggheten det namnet ger andra konsumenter.

Hade jag varit Klarna hade jag avbrytit samarbetet direkt om det som TS säger visar sig stämma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caoz:

Intressant synvinkel - Undra hur du hade känt om du var den som blev nekad och TS blev godkänd. Jag vill inte stötta en ÅF som när som helst utan att jag vet varför nekar mig en order med ett betalsätt de själva skyltar med.

Hur många ordrar får de inte p.g.a de erbjuder Klarna? Nu vill de ha kakan och äta upp den. Då får man tydligt i köpvillkoren förmedla att nya konton utan historik och stora köp samt olika adresser utsätts för en intern gransking som kan innebära att köp nekas.

De finns alltid en barriär när en konsument ska handla online på grund av risk (brist på tillit). En hel del nyare forskning visar att tredjepartsbetalningsalternativ som Klarna gör att konsumenter vågar handla på grund av "Buy now, pay later", risken minskar. Vill man inte som ÅF ställa på riskerna (förståeligt) som denna vinst ger som Proshop, då ska man inte skylta att man tar Klarna som betalning och rida på den tryggheten det namnet ger andra konsumenter.

Hade jag varit Klarna hade jag avbrytit samarbetet direkt om det som TS säger visar sig stämma.

Det finns en till aspekt att göra ett köp via Klarna - om produkten aldrig dyker upp, så står du inte med fickorna tomma för pengarna är låsta, i och med en process. Eller kan det hända att TV:n dyker upp med en fraktskada etc.

Hellre hade jag önskat att alla pengar gick rakt till affären, utan några mellanhänder. Men jag vill minimerar mina egna risker, från att stora pengar blir låsta. Paypal är för övrigt ett mellan-mellanbra alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Läste det som om du inte har någon reklamationsrätt vid banköverföring!
Man kan undra varför dom inte vill ha med kreditköplagen att göra?

Kanske för att man vill göra det besvärligt för en enskild person om man ångrar köpet?

Jag säger inte att du är skyddad med banköverföring! Det jag säger är att du inte har något skydd via kreditgivaren om du exempelvis betalar kontant. Men konsumentköplagen är kvar.

Rösta med din plånbok, det har du rätt till. Och det är mäktigt i sig.

Förmodligen finns det en anledning till varför Proshop gör som dom gör. Kanske har dom problem med sin Klarna integration just nu, kanske är det något med TS köpmönster som gör att dom inte vill leverera eller så är det något helt annat. Dom verkar ju inte vilja berätta det för honom så jag skulle bara släppa det.