Fel på Moderkort eller RAM minnen
Hej! Min dator har vart fel fri dem 1-2 första månaderna, tills nu när datorn har börjat crasha, frysa och gpu crashar ibland. Detta förekommer när jag både spelar eller är idle från windows runt 20 min eller mer. När detta händer behöver antingen manuellt stänga av datorn via knappen och starta om hela systmet. Däremot så fungerar datorn fel fritt när jag aktivt använder datorn när jag pluggar, när jag använder zoom och microsoft word m.m.
Trodde först detta berodde på min GPU och har gjort en del felsökingar utan framgång då problemen återstår. Däremot när jag testade mina RAM minnen (32 GB) i OCCT fick jag flera 100 error redan i 1 minut under RAM testet. Har precis uppgraderat mina RAM minnen från 16 gb till 32 gb. Så trodde mina nya ram minnen var fel, så tog ut dem gamla och satta dem nya i slot 1 och 2, körde om OCCT testet med noll fel, satte i dem gamla igen på 1 och 2 fick noll fel. Men när alla 4 RAM minnen sitter i får jag flera hundra errors igen. Har testat att byta plats på ram minnerna på slot 3 och 4 utan framgång.
Undrar om det kan bero på mitt moderkort eller om de är RAM minnerna ändå eller om något annat bidrar till problemet
Testar jag har gjort
GPU
-Kört DDU och installerat nya driv rutiner
-Kört stress test i MARK3D 99,5 procent godkänt (port royal och Wild life)
-Stängt av multi layering, anti lag, superupplösning i Adrenalin
-Kollat kontakter till GPU
-Kollat kontroll panel i underhåll där jag kollat fel i systmet (står gpu crash och windows crash)
-72 max grader under stress test enligt HWinfo
CPU
-kört stress test utan problem i MARK3D
-Installerat nya drivrutiner efter DDU
-Inga signaler på fel i HWinfo
PSU
-Inga undervolts problem eller dålig strömförsörjning
RAM
-System minne test (RAM errors upp till 100 fel under 1 minut in i testet)
SPECS
GPU - AMD 6700 xt
CPU - AMD Ryzen 5600 x
PSU - Kolink Enclaw 600 W 80 plus gold
Moderkort -ASUS ROG STRIX B550-F GAMING
RAM minnen - Kingston FURY Renegade 16 GB (2 x 8 GB) 3600 MHz DDR4 CL16 skrivbordsminne kit med 2