Var kan jag köpa en 1280X1024 bildskärm?

Permalänk

Var kan jag köpa en 1280X1024 bildskärm?

Var kan jag köpa en 1280X1024 bildskärm? Finns det något företag som fortfarande säljer/tillverkar dessa och till vettiga priser?

Anledningen är att jag behöver en sådan till en speldator. En något äldre Windows 7-dator som jag kör ett par äldre ishockeyspel på. Spelarna ser ut som små fetknoppar när man spelar spelet på en modern widescreen-skärm.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Räcker det inte med en skärm som kan skala bilden korrekt med bibehållen aspect-ratio? Det är väl inte alla skärmar som klarar det, men många kan det.
Alternativt en vanlig 1920x1080 skärm och visa bilden utan skalning. Blir ju svarta fält på alla sidor om bilden då, men ganska minimalt i höjdled.

(Nästan alla plattskärmar har inställning för hur bildsignaler i icke-native upplösning skall visas. Default brukar vara att fylla hela skärmen, men det finns nästan alltid andra alternativ också.)

Permalänk
Medlem

Håller med Erik_T...
För han har ett så fint namn

Utöver det...
Vad har du för model på skärmen som gör att spelarna ser ut som små fetknoppar?

Om du ändå vill skaffa en 5:4 skärm så finns det några att välja på...
5:4 skärmar

Permalänk
Skrivet av Vobbe:

Har testat med ett par secondhandskärmar men de var väldigt usla.

Skrivet av Erik_T:

Räcker det inte med en skärm som kan skala bilden korrekt med bibehållen aspect-ratio? Det är väl inte alla skärmar som klarar det, men många kan det.
Alternativt en vanlig 1920x1080 skärm och visa bilden utan skalning. Blir ju svarta fält på alla sidor om bilden då, men ganska minimalt i höjdled.

(Nästan alla plattskärmar har inställning för hur bildsignaler i icke-native upplösning skall visas. Default brukar vara att fylla hela skärmen, men det finns nästan alltid andra alternativ också.)

Vilka 1920X1080-skärmar finns det som klarar detta? Några du kan rekommendera. jag kan stå ut med ett par svarta fält på var sida, bara bilden ser OK ut.

Samma gäller 1280X1024. Finns det några bra som kan rekommenderas. Den BENQ-skärm jag för närvarande har verkar inte gå få tag på nu. Den har hållit länge men börjar visa upp vissa fel, därför måste jag byta ut den.

Skrivet av Erik.:

Håller med Erik_T...
För han har ett så fint namn

Utöver det...
Vad har du för model på skärmen som gör att spelarna ser ut som små fetknoppar?

Om du ändå vill skaffa en 5:4 skärm så finns det några att välja på...
5:4 skärmar

Jag har tyvärr inte den skärmen kvar, jag lånade den av en bekant med möjlighet till köp men fick ingen ordning på inställningarna så det fick vara.

Listan var lång, någon skärm du kan rekommendera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northpower97:

Vilka 1920X1080-skärmar finns det som klarar detta? Några du kan rekommendera. jag kan stå ut med ett par svarta fält på var sida, bara bilden ser OK ut.

Antagligen allihopa. Kan finnas något enstaka undantag, men inget jag känner till.
Gäller bara att gå in i skärmens inställningar och ställa in den i rätt läge.

Permalänk
Medlem

Lite sen på bollen här.
Hur har det gått för dig att skaffa en ny skärm?

Jag är för lite insatt för att rekommendera någon specifik.
Vad jag kan rekommendera, som andra sagt tidigare, är att du köper en 1920x1080 skärm och ställer in önskad skärmupplösning i Windows 7.

Jag vet inte vilken dator du har och vilka uttagstyper för datorskärmar som finns på den men se bara till att motsvarande uttag finns på den skärm du väljer.

Sen när det är kopplat och klart är det bara att högerklicka på skrivbordet, alltså den på datorskärmen och göra som följande bildserie visar och välj den skärmupplösning du önskar.

Återkoppla gärna så vi får höra hur det gick.

Permalänk
Skrivet av Erik_T:

Antagligen allihopa. Kan finnas något enstaka undantag, men inget jag känner till.
Gäller bara att gå in i skärmens inställningar och ställa in den i rätt läge.

Skrivet av Erik.:

Lite sen på bollen här.
Hur har det gått för dig att skaffa en ny skärm?

Jag är för lite insatt för att rekommendera någon specifik.
Vad jag kan rekommendera, som andra sagt tidigare, är att du köper en 1920x1080 skärm och ställer in önskad skärmupplösning i Windows 7.

Jag vet inte vilken dator du har och vilka uttagstyper för datorskärmar som finns på den men se bara till att motsvarande uttag finns på den skärm du väljer.

Sen när det är kopplat och klart är det bara att högerklicka på skrivbordet, alltså den på datorskärmen och göra som följande bildserie visar och välj den skärmupplösning du önskar.

Återkoppla gärna så vi får höra hur det gick.

https://i.imgur.com/3kjnJnL.png

Tack för förslag.
Jag har varit rätt aktiv då det gäller detta de senaste dagarna, detta beroende på att det irriterande streck som framträtt på min skärm nu blivit så pass irriterande att jag måste börja göra något.

Jag lånade en 1920x1080-skärm av modellen Dell P2317H av en bekant, samma som jag lånat tidigare för att testa den ännu noggrannare. Men jag lyckades inte ställa in skärmen som jag vill ha den.

Hur jag än försökte med NVidias kontrollpanel och de inställningar i Windows som du visar på de bifogade bilderna så slutar det i de flesta fall med att bakgrundsbilden i alla fall blaffar ut över hela skärmen, oftast med för stor förstoring på bilden så att mycket av bilden hamnar utanför, ungefär som en bild på ett hus där inte taket och grunden kommer med.

Det var två inställningar som fungerade något så när med två svarta fält till höger och vänster om bilden, tyvärr glömde jag skriva upp vilka där jag fick bilden mer "fyrkantig". Men på den ena kapades också "toppen på bilden något och en stor del av bakgrundsbilden hamnar utanför.

Den andra var bredare men bättre i höjd och tyvärr försvinner en del av originalbilden utanför även här. dessutom förvandlas spelet jag testade i samma veva till en liten ruta i vänstra delen av skärmen, ungefär en fjärdedel av skärmen.

Väldigt lite hände när jag testade Nvidias inställningar, bättre då med Windows men inte som jag vill ha det.

Istället fick jag tag på en LG Flatron 1952S 1280X1024-skärm på en second-hand affär för ett par hundralappar som får duga tills vidare. Men jag är inte nöjd med bildkvaliteten och färgerna på denna. Då jag håller på en hel del med fotoredigering så är inte det så lyckat, saknar redan min gamla Benq-skärm.

Jag måste få tag på en bättre skärm inom en snar framtid. Men vågar jag köpa en 1920X1080-skärm när det verkar vara så svårt att få in vettiga inställningar på den? Inte så kul att köpa en skärm som jag inte kan ställa in som jag vill ha den.

Och med tanke på den inte alltför bra bilden på min "nödlösning" så behöver jag nog köpa en 1280X1024-skärm inom en snar framtid. Därför skulle det vara bra om jag kunde få några tips på bra sådana skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northpower97:

Tack för förslag.
Jag har varit rätt aktiv då det gäller detta de senaste dagarna, detta beroende på att det irriterande streck som framträtt på min skärm nu blivit så pass irriterande att jag måste börja göra något.

Jag lånade en 1920x1080-skärm av modellen Dell P2317H av en bekant, samma som jag lånat tidigare för att testa den ännu noggrannare. Men jag lyckades inte ställa in skärmen som jag vill ha den.

Hur jag än försökte med NVidias kontrollpanel och de inställningar i Windows som du visar på de bifogade bilderna så slutar det i de flesta fall med att bakgrundsbilden i alla fall blaffar ut över hela skärmen, oftast med för stor förstoring på bilden så att mycket av bilden hamnar utanför, ungefär som en bild på ett hus där inte taket och grunden kommer med.

Skit i inställningarna i Windows eller kontrollpanel.
Använd skärmens egna inställningar, inte datorns.

Permalänk
Medlem

borde väl inte vara svårare än att ändra skalningsläge?

Permalänk
Skrivet av Erik_T:

Skit i inställningarna i Windows eller kontrollpanel.
Använd skärmens egna inställningar, inte datorns.

Jag har inte hittat någon inställning på 1920X1080-skärmen som kan ändra till ett 1280X1024-läge.

Skrivet av MarcusHuddinge:

borde väl inte vara svårare än att ändra skalningsläge?
https://i.imgur.com/finBaMF.png

Jag har testat med "no scaling" på 1920X1080 Dell-skärmen enligt ett tips på ett annat forum men får det inte att fungera.
Fortfarande breder bilden ut sig över hela skärmen och de två lägen jag hittat blir inte heller riktigt bra, särskilt inte det som visar ett av spelen på övre vänstra fjärdedelen av skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northpower97:

Jag har inte hittat någon inställning på 1920X1080-skärmen som kan ändra till ett 1280X1024-läge.

Jag har testat med "no scaling" på 1920X1080 Dell-skärmen enligt ett tips på ett annat forum men får det inte att fungera.
Fortfarande breder bilden ut sig över hela skärmen och de två lägen jag hittat blir inte heller riktigt bra, särskilt inte det som visar ett av spelen på övre vänstra fjärdedelen av skärmen.

Säker på att du valde "ingen skalning" och valde "skalning på GPU"? Testa bocka i den där "åsidosätt skalningsläget i spel" också.
Om man verkligen tvingar grafikkortet att inte skala och göra rätt från början, så tycker jag skärmens inställningar inte borde spela någon roll, men har inte behövt böka med sånt här på många år nu
(du kan testa även "bildförhållande" men då är risken att du får lite suddig bild, då den skalar om bilden lite på höjden)

Får vi inte det att funka får vi väl böka med inställningarna på skärmen igen. Brukar finnas ett 1:1 läge även där!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northpower97:

Jag har inte hittat någon inställning på 1920X1080-skärmen som kan ändra till ett 1280X1024-läge.

Nej, men för att sätta skalningen av bilden. "Aspect ratio" brukar det kallas i inställningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Nej, men för att sätta skalningen av bilden. "Aspect ratio" brukar det kallas i inställningarna.

Är nog bättre att välja ”1:1” eller ”no scaling” eller ”native” motsvarande om det finns.
Kör man Aspect Ratio är det risk att den skalar på höjden litegrann i onödan. (Från 1024 till 1080)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Låter som du är stort behov av att använda 2 olika skärmar.

1 med högre upplösning som du "jobbar" med, och som har bättre bild.

Samt 1 som du spelar på.

Att försöka jobba och spela på samma skärm kommer sällan vara lyckat.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northpower97:

Jag lånade en 1920x1080-skärm av modellen Dell P2317H av en bekant, samma som jag lånat tidigare för att testa den ännu noggrannare. Men jag lyckades inte ställa in skärmen som jag vill ha den.

Hur jag än försökte med NVidias kontrollpanel och de inställningar i Windows som du visar på de bifogade bilderna så slutar det i de flesta fall med att bakgrundsbilden i alla fall blaffar ut över hela skärmen, oftast med för stor förstoring på bilden så att mycket av bilden hamnar utanför, ungefär som en bild på ett hus där inte taket och grunden kommer med.

De val som kommer upp för olika skärmupplösningar under skärminställningar i Windows är styrt av datorskärmens understödda skärmupplösningar, men om det inte fungerade så är det något annat underliggande problem.

Och du ska inte behöva lattja runt med inställningarna i det gröna lagets mjukvara för grafikkortet.

Jag hittade manualen för DELL skärmen du lånade, prövade du detta?...
Om du har möjlighet att låna Dell skärmen igen (Dell P2317H) och använda knapparna på skärmen för att ställa in rätt format.
Den skärmen har en inställning för bredd-höjd-förhållande för 5:4.

Manual DELL P2317H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northpower97:

Jag har inte hittat någon inställning på 1920X1080-skärmen som kan ändra till ett 1280X1024-läge.

Jag har testat med "no scaling" på 1920X1080 Dell-skärmen enligt ett tips på ett annat forum men får det inte att fungera.
Fortfarande breder bilden ut sig över hela skärmen och de två lägen jag hittat blir inte heller riktigt bra, särskilt inte det som visar ett av spelen på övre vänstra fjärdedelen av skärmen.

Testa att välja "Bildförhållande". Det innebär att den skalar upp bilden ända tills den når någon kant på skärmen och sedan stannar där istället för att börja sträcka på bilden för att kunna täcka hela skärmen.
"Ingen skalning" betyder att den visar bilden pixel för pixel, och då hamnar bilden bara på en del av skärmen eftersom att spelets upplösning är mindre än skärmens upplösning
Sedan kan du även testa att kryssa i "Åsidosätt skalningsläget inställt av spel och program", och så kan du även testa byta "Utför skalning på" mellan GPU-enhet och Bildskärm utifall skalningsläget "Bildförhållande" inte fungerar direkt på egen hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Testa att välja "Bildförhållande". Det innebär att den skalar upp bilden ända tills den når någon kant på skärmen och sedan stannar där istället för att börja sträcka på bilden för att kunna täcka hela skärmen.
"Ingen skalning" betyder att den visar bilden pixel för pixel, och då hamnar bilden bara på en del av skärmen eftersom att spelets upplösning är mindre än skärmens upplösning

Som jag redan tjatat om: "ingen skalning" borde vara bättre i det här fallet, eftersom vertikala upplösningen är 1024. Det är nära nog till 1080 att det är OK att tappa några få pixlar högst uppe och nere, hellre än att skala om hela bilden och göra den suddig.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Som jag redan tjatat om: "ingen skalning" borde vara bättre i det här fallet, eftersom vertikala upplösningen är 1024. Det är nära nog till 1080 att det är OK att tappa några få pixlar högst uppe och nere, hellre än att skala om hela bilden och göra den suddig.

Har inte tänkt alls på spelets upplösning i relation till skärmens upplösning först nu när du citerade mig. Det har alltid varit väldigt stora skillnader i upplösning mellan spel och skärm när jag själv behövt fiffla med skalningen. Men du har givetvis rätt att det borde vara den bästa lösningen nu när det bara handlar om en typ 5% i skillnad

Permalänk
Skrivet av Erik_T:

Nej, men för att sätta skalningen av bilden. "Aspect ratio" brukar det kallas i inställningarna.

Tack för tipset! Ditt förslag löste problemet!

Efter att ha läst detta så satte jag mig och letade i inställningarna på den Dell P2317H 1920X1080-skärm jag lånat. Efter lite letande lyckades jag hitta funktionen "aspect ratio" och ställde om till 5:4 vilket löste problemet.

Det fungerar bra även med spel och sådant.

Nu vet jag vad jag ska leta efter då jag investerar i en ny skärm. Den omställda skärmen fungerar bra men blir rätt liten när man skalar ner till 5:4. Den får duga så länge men jag kommer att skaffa en större skärm i en snar framtid.

Tusen tack för bra tips och tusen tack till alla som bidragit med konstruktiva inlägg i denna tråd.

Permalänk
Skrivet av Erik.:

Lite sen på bollen här.
Hur har det gått för dig att skaffa en ny skärm?

Jag är för lite insatt för att rekommendera någon specifik.
Vad jag kan rekommendera, som andra sagt tidigare, är att du köper en 1920x1080 skärm och ställer in önskad skärmupplösning i Windows 7.

Jag vet inte vilken dator du har och vilka uttagstyper för datorskärmar som finns på den men se bara till att motsvarande uttag finns på den skärm du väljer.

Sen när det är kopplat och klart är det bara att högerklicka på skrivbordet, alltså den på datorskärmen och göra som följande bildserie visar och välj den skärmupplösning du önskar.

Återkoppla gärna så vi får höra hur det gick.

https://i.imgur.com/3kjnJnL.png

Till dig och alla som bidragit med råd och förslag i denna tråd:

Jag har nu investerat i en ny skärm HP M24fw.
Den fungerar utmärkt, både med normal widescreen och med inställningen 1280X1024.

Jag fixade det med de inställningar i Windows 7 som du rekommenderade.

Tack till dig och alla här som hjälpt mig att lösa detta problem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northpower97:

Till dig och alla som bidragit med råd och förslag i denna tråd:

Jag har nu investerat i en ny skärm HP M24fw.
Den fungerar utmärkt, både med normal widescreen och med inställningen 1280X1024.

Jag fixade det med de inställningar i Windows 7 som du rekommenderade.

Tack till dig och alla här som hjälpt mig att lösa detta problem!

Härligt att det löste sig för dig.
Alltid bra att återkoppla och berätta hur det löste sig eller inte.
Hjälper oss alla på forumet att bli lite klokare med mjuk och hårdvara.

Nu kanske spelarna ser mer biffiga ut än feta, med fladdrande hockyfrillor