Nvidia överväger prissänkning på RTX 4070

Permalänk
Melding Plague

Nvidia överväger prissänkning på RTX 4070

Enligt Igor's Lab har Nvidia börjat ge en aning rabatt på Geforce RTX 4070 till grafikkortspartner, vilket kan leda till lägre pris i butik.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ett litet steg i rätt riktning om det stämmer. Bra

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det hade varit orättvist mot alla som köpt tidigare. Jag tycker de istället borde belöna sina mest trogna kunder och öka värdet på korten genom en kraftig prisökning.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Jobbigt om man just köpt

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk

Gav inte Nvidia partnerna rabatt redan innan de kom ut i handeln? Rabatt för att hålla partnerkorten runt $599? Förutom vissa modeller där partnerna får sätta ett högre pris?

Detta är väl ingen ny företeelse. AMD gav Komplett rabatt på Vega-korten när de modellerna lanserades. När komplett sålt slut på första batcharna så höjdes priset.

Okej nu är det Nvidias partners kontra en ÅF så liknelsen är inte helt hundra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Det hade varit orättvist mot alla som köpt tidigare. Jag tycker de istället borde belöna sina mest trogna kunder och öka värdet på korten genom en kraftig prisökning.

Går snart inte göra fler prisökningar. Gogolplex är ju det högsta talet

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

EVGA hoppa väl av Nvidia för dom billiga korten såldes till förlust? Kanske inte bli billigare hos konsumenter utan tillåter partnertillverkare att överleva på brödsmulor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Går snart inte göra fler prisökningar. Gogolplex är ju det högsta talet

Så två gogolplex finns inte?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Frågan är om sänkningen till partnertillverkarna kommer märkas då det ryktats om att nvidia gett dem väldigt små marginaler tidigare.
Om de uppgifterna stämmer kan det vara så att denna prissänkning endast är för att partnertillverkare ska få normalare marginaler.
Det har även ryktats om låg produktion och då låter en prissänkning långsökt för konsumenter.
Jag tror inte man bör ta ut något i förskott utan avvakta tills prissänkningar syns i handeln, det har blivit vanligare att priserna stiger mot konsumenter när de kort som rabatterats vid lanseringen sålt slut.

Permalänk
Medlem

Alltså kanske var ett sätt för att AIB och kunna sälja för 599 dollar . Hade dom sålt ut hade AIB kunnat ta in bättre modeller med högre priser . Det är många wafers trots att dom inte skalat upp tillverkningen som skall säljas varje vecka och 4090 har en väldigt begränsad kundkrets . 4080-4070 ti -4070 säljer inte direkt bra . Man kan ju inte öka lager saldot i evighet förr eller senare måste man skriva av och rea ut .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Sweclockers får ha en egen omröstning: Med hur mycket måste Nvidia sänka priset på 4070 för att du ska slå till?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Inaktiv

pga AMD 7800XTX 16GB är på ingång för 399usd?!

Permalänk

Typiskt, jag som köpte ett direkt vid release

Visa signatur

[AMD Ryzen 5 3600] [ASUS RTX 4070 Dual] [ASUS ROG Strix B450-F Gaming] [Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB] [Corsair MP510 480GB] [Corsair RM750X V2] [Fractal Design Define C] [BenQ CQ32G1] [Logitech G513 Carbon Tactile] [Corsair Gaming Harpoon RGB] [Logitech Z533] [SteelSeries Arctis 7 2019 Edition] [Google Pixel 7a]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Sweclockers får ha en egen omröstning: Med hur mycket måste Nvidia sänka priset på 4070 för att du ska slå till?

Hellre flytta hela "prisbilden" ett steg neråt, det är ju löjligt om det mest prisvärda kortet är 4090, stagnation någon?
4080 borde ligga i 10k klassen, inte närmre 20k etc..
(och nä, jag väntar mig inte att hitta 4080 för runt 5-6k som jag gav för 1080)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Sweclockers får ha en egen omröstning: Med hur mycket måste Nvidia sänka priset på 4070 för att du ska slå till?

Min röst, 50%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Frågan är om sänkningen till partnertillverkarna kommer märkas då det ryktats om att nvidia gett dem väldigt små marginaler tidigare.
Om de uppgifterna stämmer kan det vara så att denna prissänkning endast är för att partnertillverkare ska få normalare marginaler.
Det har även ryktats om låg produktion och då låter en prissänkning långsökt för konsumenter.
Jag tror inte man bör ta ut något i förskott utan avvakta tills prissänkningar syns i handeln, det har blivit vanligare att priserna stiger mot konsumenter när de kort som rabatterats vid lanseringen sålt slut.

Låg produktion för att Nvidia väljer det, någon brist finns inte annat än på efterfrågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Gav inte Nvidia partnerna rabatt redan innan de kom ut i handeln? Rabatt för att hålla partnerkorten runt $599? Förutom vissa modeller där partnerna får sätta ett högre pris?

Detta är väl ingen ny företeelse. AMD gav Komplett rabatt på Vega-korten när de modellerna lanserades. När komplett sålt slut på första batcharna så höjdes priset.

Okej nu är det Nvidias partners kontra en ÅF så liknelsen är inte helt hundra.

Vad jag har förstått så är det precis så, Nvidia har sponsrat första batchen, iaf de korten som säljs till msrp, med ungefär den summan ($50). Dvs, 4070 kommer förmodligen inte bli speciellt mycket billigare, men partnertillverkarna kommer åtminstone kunna pricka msrp tills vidare på de billigare korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Sweclockers får ha en egen omröstning: Med hur mycket måste Nvidia sänka priset på 4070 för att du ska slå till?

Runt 100% skulle jag säga. Liksom, vad ska jag med ett 4070 till när jag har ett 3080?

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Runt 100% skulle jag säga. Liksom, vad ska jag med ett 4070 till när jag har ett 3080?

Gratis grafikkort? Ja tack! Bra idé!

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Vad jag har förstått så är det precis så, Nvidia har sponsrat första batchen, iaf de korten som säljs till msrp, med ungefär den summan ($50). Dvs, 4070 kommer förmodligen inte bli speciellt mycket billigare, men partnertillverkarna kommer åtminstone kunna pricka msrp tills vidare på de billigare korten.

Det visar hur fel prissättningen är från Nvidia mot sina kunder, de måste ge kunderna rabatt för att klara av att tillverka grafikkort till utlovade priserna och gå med vinst.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Går snart inte göra fler prisökningar. Gogolplex är ju det högsta talet

Gogolplex + 1. Antalet reella tal mellan 0 och 1. Grahams tal.

Visa signatur

| Ryzen 5 5800X3D | MSI B550 Gaming Plus | 64 GB 3600 MHz DDR4 | 7800XT |
Några SSD:er och ett gäng TB spinny bois
Stolt ägare av 19 776 000 fler pixlar på olika skärmar. Alla fungerar så vitt jag vet.

Permalänk
Medlem

Hur kan folk resonera att det är en dålig sak? ”Tänk på de som redan köpt”

Det normala alla år har ju varit att priset på produkter minskar över deras livslängd (tills de möjligen blir retro eller så)

Man hade ju inte köpt för det priset om man inte ville betala eller var nöjd med det. Inget att gnälla på om det ändras i framtiden, så är det alltid, svårt att träffa en optimal deal

Permalänk
Medlem

Dom får allt sänka det till $450 om jag ska överväga köp.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hur kan folk resonera att det är en dålig sak? ”Tänk på de som redan köpt”

Det normala alla år har ju varit att priset på produkter minskar över deras livslängd (tills de möjligen blir retro eller så)

Man hade ju inte köpt för det priset om man inte ville betala eller var nöjd med det. Inget att gnälla på om det ändras i framtiden, så är det alltid, svårt att träffa en optimal deal

Måste vara noobs som inte var med på tiden då alla datorkomponenter hann halvera i värde innan man kom hem från butiken

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hur kan folk resonera att det är en dålig sak? ”Tänk på de som redan köpt”

Det normala alla år har ju varit att priset på produkter minskar över deras livslängd (tills de möjligen blir retro eller så)

Man hade ju inte köpt för det priset om man inte ville betala eller var nöjd med det. Inget att gnälla på om det ändras i framtiden, så är det alltid, svårt att träffa en optimal deal

Folk måste ha något att klaga på, dom är aldrig nöjda.
Är väl jättebra om det stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Min röst, 50%

Billigaste just nu vad jag kan se runt 7700kr. 3850kr hade jag gärna köpt ett 4070 för.
Över 6000 inte ens något jag överväger.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Jag pungade 6590 för mitt 2070 (ej Super) när den lanserades, så om de lyckas sänka priset kring 6500 för ett 4070 så kan jag tänka mig köpa ett, annars väntar jag..

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Billigaste just nu vad jag kan se runt 7700kr. 3850kr hade jag gärna köpt ett 4070 för.
Över 6000 inte ens något jag överväger.

Nä precis över 7000 för VRAM som inte räcker till i framtiden? Svårmotiverat på högre upplösningar

Permalänk
Medlem

Nvidias "prissänkningar" är skrattretande. 🙂

***
Jag köpte nytt RT'X 2080 för 6000 kr
Nytt RTX 4080: 16000 kr

Prishöjning 10000/6000 = 1.67 eller 167%

Det nya priset är nästan x3 det gamla. Fullständigt löjligt. Det måste ner 10000 kr för att jag ens ska överväga att köpa det.

Har inga problem att vänta, bygger en "state of the art" hemmabio istället & satsar på andra intressen. 👍
***

Permalänk
Medlem

Verkar som dom sänker på fler fronter nu.
4070ti går för 8999kr enligt Prisjakt just nu. Och fler just över 9000 kr.
Typ 1200 kr mer än 4070.
Då är 4070ti en klart bättre deal i prestanda/kr.
En sänkning ned till dryga 7000 för 4070 gör den till i bästa fall par med 4070ti i prestanda/kr (Fast får stryk i raytracing i 4k i value)
Och "risken" är väl att 4070ti följer efter i prissänkningen till att kosta typ 8200 kr...
Som det är nu så är 4070ti den i 40-serien som ger mest "value for the buck".
Jag menar 4080 kostar 14500 i nuläget. Den är inte 14500/9000 kr bättre i prestanda! Typ 12000 spänn eller så i bästa fall är den värd om man ska jämföra prestanda/kr med 4070ti i dess nuvarande pris.
4090 går för över 20000 kr. Är inte 120% snabbare än 4070ti...