Alla fyndtips från mellandagsrean

AMD korrigerar för hög spänning till Ryzen 7000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Jag med timing. Har bygge på gång på Webhallen. Verkar som den monteras nu. Självklart kommer inte det finnas någon "fix" innan den skeppas och jag är såpass datoranalfabet att jag inte vet hur eller ens kommer fixa att få in uppdateringen själv sen.

Ring och snacka med dem och be dem se till att den kommer med senaste BIOS:en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thadriem:

Ring och snacka med dem och be dem se till att den kommer med senaste BIOS:en.

Chattade med dem. Blev uppmanad att maila. Gjorde det precis nu. Får jag inte svar under dagen så ska jag ringa tänkte jag.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thadriem:

Nej men precis. Och även om första instinkten för mig - som van användare - när jag köper ett moderkort är att uppdatera BIOS till senaste stabila releasen, så är det för att förbättra prestanda/kvalitén i mitt bygge, inte för att undvika att grejerna smälter.

Jag skulle personligen inte vara rädd för att köpa ett AMD-system och tycker ändå de hanterat detta snabbt änsålänge, men vet inte om jag tycker återförsäljare ska få sälja moderkort med en äldre bios än den som kommer nu dock. Med det sagt - logistiken kring att hantera något sådant är ett sånt enormt åtagande (läs: kostnad) att min gubbgissning är att de kommer hoppas det ordnar sig och lösa ärenden som dyker upp bara.

De kanske kan sälja korten i lager via systembyggen. Då kan de uppdatera BIOS mer kostnadseffektivt.

Hur som, de tjänar istället mer pengar på att folk köper dyrare moderkort med enkla funktioner för att uppdatera BIOS innan man byggt ihop dstorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Har också en ASUS-bräda och jag kör med manuella timings för mina Fury Beast 6000MT/s CL36-38-38-80 => 6000MT/s CL30-36-36-28
Har min SOC låst till 1.25V.
Inte haft någon anledning till att höja. Dessa Hynix-minnen är riktigt glada i att överklockas verkar det som.

Tack för infon testade samma settings som du har, och det fungerar klockrent. Jag passade samtidigt på att ändra fclk till 2033 enligt Buildzoids videon som länkades här i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

ligger faktiskt inget i det, både AMD och Nvidia har problem, statistiskt har AMDs drivare varit stabilare än Nvidias så allt annat är bara bluff och båg

Men nu pratar jag om hemma hos mig. Hos mig small det med VR, fler skärmar, Citrix men har du statistik även på det skulle jag bli imponerad.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Chattade med dem. Blev uppmanad att maila. Gjorde det precis nu. Får jag inte svar under dagen så ska jag ringa tänkte jag.

Ursäkta att jag gör så här.

Pratade med dem. Verkade inte som killen jag pratade med visste om det här. Datorn är färdig och jag tippar att den inte är uppdaterad.

Crap. Om jag ska göra det själv så har jag ingen aning om vad/hur jag ska göra.

En gång i livet har jag uppdaterat bios. Kille skickade en diskett (stenåldern) med bios. Vägledde mig i telefon och sen gick datorn inte igång. Fick köra den till honom 12 mil bort. Han hade skickat fel mjukvara...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Ursäkta att jag gör så här.

Pratade med dem. Verkade inte som killen jag pratade med visste om det här. Datorn är färdig och jag tippar att den inte är uppdaterad.

Crap. Om jag ska göra det själv så har jag ingen aning om vad/hur jag ska göra.

En gång i livet har jag uppdaterat bios. Kille skickade en diskett (stenåldern) med bios. Vägledde mig i telefon och sen gick datorn inte igång. Fick köra den till honom 12 mil bort. Han hade skickat fel mjukvara...

Det är superenkelt. Finns en sida i manualen du kan läsa alternativt kan du säkert hita en miljon guider på internet.

Ladda ner senaste bios, lägg det på en USB sticka, tryck F2 när du startar datorn, bläddra tills du hittar något som heter update eller flash bios, följ anvisningarna på skärmen och vänta tills det är klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Tack för infon testade samma settings som du har, och det fungerar klockrent. Jag passade samtidigt på att ändra fclk till 2033 enligt Buildzoids videon som länkades här i tråden.

Kör du 4 x 16 eller 2 x 32?

Visa signatur

Apple Mac Mini - M4 | 16GB | 256GB
ASUS 27" ROG Strix XG27AQDMG OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

ligger faktiskt inget i det, både AMD och Nvidia har problem, statistiskt har AMDs drivare varit stabilare än Nvidias så allt annat är bara bluff och båg

Ska man komma med dessa oneliners så se iallafall till att länka fakta till dit påstående.
Säger inte att du har fel, men visa gärna denna statistik, då vi är många som vill se.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Det är superenkelt. Finns en sida i manualen du kan läsa alternativt kan du säkert hita en miljon guider på internet.

Ladda ner senaste bios, lägg det på en USB sticka, tryck F2 när du startar datorn, bläddra tills du hittar något som heter update eller flash bios, följ anvisningarna på skärmen och vänta tills det är klart.

Tack. Lär testa med fet ångest och paniksvettningar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Men nu pratar jag om hemma hos mig. Hos mig small det med VR, fler skärmar, Citrix men har du statistik även på det skulle jag bli imponerad.

Skrivet av Ryzer:

Ska man komma med dessa oneliners så se iallafall till att länka fakta till dit påstående.
Säger inte att du har fel, men visa gärna denna statistik, då vi är många som vill se.

Tror det är denna videon till exempel
https://www.youtube.com/watch?v=H0L3OTZ13Os&list=PLNxrmUjuEWP...
Hade för mig att han hade en som rörde just drivers mer specifikt (kan ha varit "The GPU war"), men t.ex 28.8% av vista-crasher var nvidia-drivare som var orsaken

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Tack. Lär testa med fet ångest och paniksvettningar.

Asså, du behöver inte vara rädd för processen i sig. Som någon tidigare sade, ladda hem senaste bios och packa upp från en annan dator - lägg filen på en USB-sticka. Stoppa i den, boota upp, tryck DEL/F2 så du kommer in i bios. Gå in under Tools eller motsv och leta efter Flash / Instant Flash eller motsvarande och följ instruktioneran (läs manualen...).

Processen sedan du valt rätt bios-fil sköter sig själv, låt bli att stänga av datorn själv eller hitta på något tok förrän den är klar bara.

Djupa andetag. Du klarar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Tror det är denna videon till exempel
https://www.youtube.com/watch?v=H0L3OTZ13Os&list=PLNxrmUjuEWP...
Hade för mig att han hade en som rörde just drivers mer specifikt (kan ha varit "The GPU war"), men t.ex 28.8% av vista-crasher var nvidia-drivare som var orsaken

VISTA? det är 15 år sedan.
Tycker bara debatten blir så låg när man slänger ut påståenden likt detta.
Ska man göra det så kan man iallafall komma med riktig fakta och inte vad en Youtuber sitter och säger, blir bara löjligt.

Dagens personliga åsikt är att Nvidia har en bättre upplevelse. Säger inte att det är rätt, då jag inte har någon fakta. Men den är högst personlig. Hoppas givetvis på en mer balanserad marknad.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Ska man göra det så kan man iallafall komma med riktig fakta och inte vad en Youtuber sitter och säger, blir bara löjligt.

Dagens personliga åsikt är att Nvidia har en bättre upplevelse. Säger inte att det är rätt, då jag inte har någon fakta. Men den är högst personlig. Hoppas givetvis på en mer balanserad marknad.

Självklart håller jag med, men påståendet "Nvidia har bättre drivare" formuleras sällan som ett personligt påstående i dessa diskussioner, och har dykt upp läääänge i dessa sammanhang.
Som kontring kan en ju ställa frågan, jag har åtminstone en (om än gamal) källa på att Nvidia inte är bättre än amd, finns där någon statisk över motsatsen?
Det är faktiskt inte bara något han säger, siffrorna kommer direkt from ms

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av lilu:

Kör du 4 x 16 eller 2 x 32?

Kör 4 * 16

Permalänk
Medlem

Lite mer info om AGESA ComboAM5 1.0.7.0:

https://www.igorslab.de/en/agesa-comboam5-1-0-7-0-for-amds-ry...

Verkar som man även fixat lite med kortare boot, mm.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Kör 4 * 16

Ah, härligt. Har ett 2 x 16gb kit och funderar på att skaffa ett till. Har läst om att det skulle vara problematiskt att köra fyra stickor i 6000mhz, men då finns det hopp om det!

Visa signatur

Apple Mac Mini - M4 | 16GB | 256GB
ASUS 27" ROG Strix XG27AQDMG OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av lilu:

Ah, härligt. Har ett 2 x 16gb kit och funderar på att skaffa ett till. Har läst om att det skulle vara problematiskt att köra fyra stickor i 6000mhz, men då finns det hopp om det!

Har kört med 4*16 Fury Beast 6000 med EXPO påslaget från första dagen och inte haft några som helst problem. Igår ändrade jag till mina minnestimings från EXPO default 6000MT/s CL36-38-38-8 till 6000MT/s 30-36-36-28 enligt posten från @jeppe109 och allt verkar hur stabilt som helst.

Permalänk
Medlem

Märkte EXPO ändrar proc odt också, så den gör ju fler saker än bara timings.

Permalänk
Skrivet av Ryzer:

Är rätt svårt hitta tillförlitlig statistik på detta.

https://www.pcgamesn.com/amd-drivers-more-stable-than-nvidia tror dessa pratar om samma test https://www.techradar.com/news/amd-beats-nvidia-in-the-battle... något nyare artikel https://www.digitaltrends.com/computing/nvidia-gpu-driver-eva...

Nivida hade en driver som eldade upp ett kort och också hade senare problem med få till drivers kommer inte ihåg vilket år, men dom hade i flera månader problem få till stabila drivers.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Permalänk

Kontentan av den video, är att asus saknar flera kvalitetskontroller Även om hände med andra moderkort, så var asus kort långt utanför vad volten borde vara max.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Trenden bland moderkortstillverkare tycks ju vara att ersätta ingengörer med slipsar och reklamare. Viktigare med RGB och ROGROGROGROG, för att signalera att man aldrig känt beröringen av en kvinna, än att bygga gedigna moderkort till vettiga priser. Vem vill ha fungerande överspänningsskydd på moderkort för 8000Kr, liksom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Hur menar du att drivrutinen smäller?

Ledsen såg inte frågan.

Jag får upp en crash report och alla RDP/Citrixfönster dör. Samma om jag kör VR (Alyx) så smäller drivaren efter ett par min med samma rapportverkryg.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|