Ja, som sagt det är tur att det finns val så att alla är nöjda. Vad är coast:a och när skulle man vilja göra det? Jag antar att det är frirulla som syftas på och ser då ingen anledning att ha det, förutom i låga hastigheter (typ runt 10-20 km/h).
Jag, personligen, vill ju att bilen motorbromsar när jag släpper gaspedalen. Det vill jag ju på en fossilbil också, skillnaden är att det blir mer effekt på elbil vilket inte gör något.
Jag provade bara ID4 och Enyaq förra året, men kunde då inte få bort creep. Auto-hold vill jag ju också ha, men ser ingen poäng med creep. Det hade varit bra med valet att kunna stänga av.
Båda sakerna, paddlar för regen/udda hantering av regen och creep, känns som de klassiska tillverkarnas svar på att försöka emulera fossilbilar så långt det går, för att folk inte ska bli rädda för den "nya" elbilen. Det är i alla fall min känsla.
Teslas take på det hela hade varit att ta bort gaspedalen helt och lösa det i mjukvaran.
Hoppas det inte blir komponentbrist på gaspedaler framöver...
Ja precis, frirulla. Det är mer energieffektivt att behålla rörelseenergin än att omvandla den till el i batteriet som sedan ska omvandlas till rörelseenergi på nytt, alltså vill man så långt som möjligt behålla hastigheten. Det är nog mest vanesak vad man vill ha, men att den lägger på lite regen i situationer då man antagligen vill sänka hastigheten tycker jag mer är till hjälp än att det stör för att det är inkonsekvent. Effekten är så mild ändå.
Ja alltså, du jag tolkade det som att du menade att du inte kunde få bort att den börja köra iväg när du släpper bromsen. Kanske tolkade dig fel, för det kan man avaktivera. Däremot kan man inte göra så bilen helt stannar när man släpper på gasen, något som dom sagt ska lösas med mjukvara men som deras mjukvarureleaser ser ut nu känns det tveksamt... Just att bilen rör på sig när man släpper bromsen gillar jag som sagt väldigt mycket. Ska man backa nån centimeter extra så känns det som att kontrollen i en bromspedal är bättre än i en gaspedal, dvs när jag har rört mig så långt jag vill nyper jag hellre på bromsen som jag just smugit lite på än att bara släppa gasen och hoppas att bilen bromsar så snabbt som jag vill.