Fynd24 säljer via CDON fake-hårdiskar
Jag hittade en lite för bra deal på cdon där de påstod sig sälja en 8tb ssd för under 1000:-, var rätt säker på att detta var för bra för att vara sant men beslutade mig ändå för att göra ett köp.
Efter ca 3 veckor anlämde disken i brevlådan, vid första anblicken såg den ut som en vanlig disk och ansluten till Windows så rapporterade den också 8tb. Vikten gjorde mig dock rätt misstänksam eftersom hela disken bara vägde typ 100g.
Vid test av skriv/läshastighet så kom jag heller aldrig upp i mer än 16mb/s vilket är rätt så lågt för en ssd med usb3.
Beslöt mig för att öppna disken, ville se vad som fanns innuti!
Lite förvånad blev jag när disken innehöll en usb adapter som i sin tur hade en dold sd-kort läsare med ett inpluggat, omärkt sd kort. (se bilder i nyhetsinlägget)
Eftersom det inte finns sd kort med 8tb, särskilt inte för detta pris beslöt jag mig för att kontakta återförsäljaren, här är vad jag skrev:
"Jag motog nyss en hårdisk från er som enligt specifikation skulle vara en 8tb ssd disk. när jag tog emot produkten visade det sig vara en fake-disk innehållande ett kinesisk sd kort med mycket mindre lagring. Disken var formaterad så att den felaktigt rapporterade 8tb, vilket den inte innehåller. Det här är alltså ett medvetet och renodlat bedrägeri. Jag tänker inte betala fakturan på den förän jag motar den produkt jag faktiskt har blivit utlovad. Hör av er till mig snarast annars gör jag en polisanmälan för bedrägeri. Bifogad bild visar vad jag fick skickat."
Och här är svaret från fynd24:
" Hej, Vilken order gäller detta? Du hade inte vårt tillstånd att öppna detta på detta viset. Nu kanske den inte fungerar den inte som skall. Vänligen och bifoga underlag på att den inte innehåll 8TB data som utlovat så kan vi reklamera detta till leverantören.
/Allt gott
Hälsningar
Fynd24"
Jag funderar nu lite på hur jag kan bevisa att stickan inte innehåller 8tb? De är väll firmware som rapporterar storleken till Windows och gissningsvis kommer stickan börja skriva över befintliga block när den faktiska kapaciteten är fylld. Jag kör nu ett program (H2testw) som skriver data och verifierar den, hela disken kommer dock ta 300 timmar att köra så jag börjar med 200gb. Har någon annan nån idé på hur jag kan bevisa att det är fake?
Tycker det är lite pinsamt att cdon sjunkit så lågt att de säljer denna typ av bedrägeri-produkter, här är produkten som tråden handlar om, köp den inte :
https://cdon.se/hemelektronik/hoghastighets-8tb-ssd-barbar-ex...
Uppdatering:
Detta blir bara bättre och bättre det här, här är en uppdatering på mail konversationen:
Från mig:
“Jag äger väll varan? Då får jag väll rimligen öppna den hur jag vill. Det här är inte ett garanti ärende utan snarare ett ärende gällande falsk marknadsföring och bedrägeri. Ett giltigt underlag för mitt påstående bör väll rimligt vara det faktum att 8tb micro sd (som satt i varan) inte existerar. 8tb ssd existerar, men detta är inte en ssd disk som ni utlovade utan snarare ett skal med ett sd kort. Order xxxxxx"
Skickade sedan detta meddelande:
"Jag har nu verifierat att disken inte innehåller 8tb mha programmet H2testw och inte heller har varken skriv eller läs hastigheter som specats (ssd över usb3) om ni inte löser detta snarast kommer jag att göra en anmälan till ARN.
Allt gott"
Och fick de detta proffsiga svar:
“Hej,
Gubben lillen om du är missnöjd med detta kan du returnera den till oss men bara så du vet om hårddisken inte längre funkar så blir det ingen återbetalning.🧐👍
Varan kan returneras till:
Fynd24
Bangatan 9D
21426 Malmö
0760687596
info@fynd24.se
/Allt gott
Hälsningar
Fynd24
"
Uppdatering 2:
Jag skrev detta som en kommentar men tänker att det kan få ligga som en uppdatering på inlägget också
Jag har nu fått lite nya svar ifrån fynd24, som av någon anledning? plötsligt helt bytt ton och nu uppför sig civiliserat. De har lovat att plocka bort fakturan och att sluta sälja de här diskarna. Jag fick förklaringen att även de blivit lurade av sin återförsäljare och skulle ta det vidare med denna. Jag har svårt att avgöra om detta är ren och skär bullshit eller om de nu talar sanning. Å ena sidan är jag rätt övertygad om att de inte är fynd24 som satt ihop fake-disken men har också svårt att tro att de var helt omedvetna om diskens riktiga kapacitet och funktion, särskilt med tanke på vår tidigare mail-konversation och deras tidigare beteende. Oavsett så är det deras uppgift som säljare att försäkra sig om att deras produkter faktiskt är äkta. Det återstår såklart att se men om de håller sitt ord så ska disken iaf nu sluta säljas.
Jag skapade ursprungligen den här tråden med syftet att dels få tips om hur jag kunde bevisa diskens faktiska storlek och dels för att informera om disken så ingen annan blir lurad. Känns som att det har gått rätt bra. Så Stort tack till swec och dess fantastiska community som hjälp mig belysa/uppmärksamma dessa fake diskar och även hjälpt mig bevisa deras riktiga storlek!