Intel Ethernet Controller I226-V Network link is disconnected

Permalänk

Intel Ethernet Controller I226-V Network link is disconnected

Hej.
Min trådade uppkoppling klipper anslutningen 1-4 gånger per dygn. Har sett att detta är ett känt problem, Sweclockers la ut en nyhet om det för ett tag sen: Bugg med Intels nätverkskort får tillfällig lösning

Har installerat drivrutinen (2.1.3.3) från Asus/Intel som inaktiverar EEE men för mig hjälper det inte. Senaste bios, dator i sign.
Fler som har problemet?
Har någon hittat en lösning som hjälpte er så dela gärna, håller på att bli galen.

Visa signatur

Phanteks P600S | ASUS Z790-F Strix | i7 13700K | Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB |
RTX 4080 ROG Strix Gaming OC White | Samsung 980 PRO 1TB | Corsair 850W |
Windows 11 | Alienware AW2723DF | iPhone 14 Pro |

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Här skriver de om problemet, och en möjlig fix.

https://hothardware.com/news/intel-issues-temp-workaround-stu...

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Har du dubbelkollat att det är avstängt, enligt guiden ovan?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Skrivet av Ragnarok:
Skrivet av Lembritt:

Har du dubbelkollat att det är avstängt, enligt guiden ovan?

Hej. Ja EEE är disabled.
Har ändå råkat ut för problemet när jag spelar eller streamar, riktigt irriterande.

Oftast har uppkopplingen återkommit av sig självt efter några sekunder men nu senast var jag tvungen att disabla och enabla nätverkskortet för att få tillbaka uppkopplingen.

Visa signatur

Phanteks P600S | ASUS Z790-F Strix | i7 13700K | Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB |
RTX 4080 ROG Strix Gaming OC White | Samsung 980 PRO 1TB | Corsair 850W |
Windows 11 | Alienware AW2723DF | iPhone 14 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av all-seeing:

Hej. Ja EEE är disabled.
Har ändå råkat ut för problemet när jag spelar eller streamar, riktigt irriterande.

Oftast har uppkopplingen återkommit av sig självt efter några sekunder men nu senast var jag tvungen att disabla och enabla nätverkskortet för att få tillbaka uppkopplingen.

Sorry för att jag bumpar en gammal tråd men har liknande problem. Har ett Asus TUF z790 d4 wifi med Intel i226-v nic och jag tappar anslutningen var femte minut i ca 10 sekunder sedan kommer det tillbaka. Hittade du en lösning på problemet?

Permalänk
Medlem

Hade samma (kända) problem med mitt 225 kort i:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1600388-mini-review-as...
Uppdaterade UEFI och alla drivrutiner dom släppt, plus att jag såklart stängde av EEE.
Det gjorde saken lite bättre, men fortfarande hade jag nerkopplingar ett par gånger i veckan.

Har sedan bytt switch (Från D-Link DGS-108 till Zyxel XGS 1010-12) och det har fungerat utan problem i ett par månader nu i 2.5GBit.

Permalänk
Medlem

Hade samma issue med mitt 225 och "löste" det genom att inaktivera skiten och köpa ett 10Gb ist.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av KejjRod:

Sorry för att jag bumpar en gammal tråd men har liknande problem. Har ett Asus TUF z790 d4 wifi med Intel i226-v nic och jag tappar anslutningen var femte minut i ca 10 sekunder sedan kommer det tillbaka. Hittade du en lösning på problemet?

Hej. Jag hittade ingen lösning.
Jag har nyligen testat en nyare switch, hade tidigare en gammal TP-link.

Efter att jag bytte så har jag inte haft problemet. Väldigt märkligt, förstår inte riktigt vad som orsakat felet med den gamla switchen och nya datorn då alla andra datorer fungerar normalt

Visa signatur

Phanteks P600S | ASUS Z790-F Strix | i7 13700K | Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB |
RTX 4080 ROG Strix Gaming OC White | Samsung 980 PRO 1TB | Corsair 850W |
Windows 11 | Alienware AW2723DF | iPhone 14 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av all-seeing:

Väldigt märkligt, förstår inte riktigt vad som orsakat felet med den gamla switchen och nya datorn då alla andra datorer fungerar normalt

Som jag har förstått det är problemet att Intels kort inte uppför sig 100% korrekt i alla corner cases, och det kan antingen fungera hur bra som helst eller strula beroende på vad för utrustning som sitter i andra ändan av kabeln.

De är väl inne på den fjärde revisionen av sina 2.5GbE-kort nu (I225v1, I225v2, I225v3, I226), och även om de senaste revisionerna fungerar betydligt bättre än de första så verkar de inte riktigt fått till det ännu.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.