Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Det här borde lyftas till framsidan på swec. Jag såg detta först nu i förbifarten och jag misstänker att rätt många andra sitter på ovpn och inte har den blekaste om att de blivit uppköpta.

Tips: https://www.sweclockers.com/kontakt

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av bbbbbaaaaa:

Detta är alltså från företaget som precis köpt upp OVPN, aldrig att jag behåller tjänsten. Byter till Mullvad direkt.

"Hotspot Shield VPN was directly identified in an academic paper for “actively injecting JavaScript codes using iframes for advertising and tracking purposes” with their Android VPN app. Furthermore, analysis of Hotspot Shield VPN’s source code revealed they “actively use more than 5 different third-party tracking libraries.” They were also found to be redirecting user traffic to e-commerce domains, such as alibaba.com and eBay.com through partner networks – see the details here.

Vill nu inte vara den som förstör stämningen, men det där var för 6 år sedan och Pango Group ägde inte Hotspot shield då. Såvitt jag kan hitta så köpte Pango Group HS 2019. Så det är inte Hotspot shield som köper någonting. Jag har inte sett nånstans att HS skulle fortsatt med myglet sen det omorganiserades. Med det sagt så vet jag naturligtvis inte vad PG har för avsikter, lika lite som någon annan, tycker bara att man inte ska sprida FUD i onödan när man inte har fakta.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Skrivet av Hakinger:

Vill nu inte vara den som förstör stämningen, men det där var för 6 år sedan och Pango Group ägde inte Hotspot shield då. Såvitt jag kan hitta så köpte Pango Group HS 2019. Så det är inte Hotspot shield som köper någonting. Jag har inte sett nånstans att HS skulle fortsatt med myglet sen det omorganiserades. Med det sagt så vet jag naturligtvis inte vad PG har för avsikter, lika lite som någon annan, tycker bara att man inte ska sprida FUD i onödan när man inte har fakta.

Nej, det ägdes av Anchorfree som sedan ingick i koncern med Aura och bytte namn till Pango. Samma skit annat namn tyvärr.

Och ett företag som har en historik att göra sådana saker är inget jag skulle sätta min tillit i.

Permalänk
Medlem

Jag ser inte detta som positivt. Har använt mig av OVPN i några år nu och enligt mig är denna VPN i toppskiktet.
Jag har 8 månader kvar så det får väl vara en prövoperiod med de nya ägarna.

Permalänk
Medlem

amerikansk ägd vpn? där försvann den säkerheten.. dom lär ju va tvungna att spara logar och ha bakdörrar så fbi kan kika in

Permalänk
Medlem

Mullvad lär väl få stor tillökning av kunder nu.. Amerikansk VPN kan man inte lita på.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Sötast

Usch, synd att se!

Använder själv inte vpn externt, bara till min egen miljö. Men synd att se en svenska falla!

Permalänk
Medlem

jahapp, köpte 3 år för någon månad sedan .. då får vi se hur detta går.

Permalänk
Medlem

Kan swec intervjua David så vi vet hur hans tankar går? Förutom cashout då?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

I de fallen brukar det komma radikala ändringar helt plötsligt.

Är väl kanske mer troligt att ändringar kommer gradvis så "ingen" lägger märke till dem, men resultatet blir ju detsamma i slutändan.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Har nyligen köpt 3 år med PIA (Private Internet Access) som är från USA som har fungerat hur bra som helst för mig. Läser dock igenom tråden och ser att många nämner att man bara kan lita på Svenska VPN-leverantörer.

Är det för att Amerikanska leverantörer kan lämna ut infomation till deras regering enkelt eller?
Vad är annars skillnaden på Amerikanska och Svenska VPN-leverantörer?

Kan tilläggas att jag endast använder VPN för torrents.

Permalänk
Skrivet av bbbbbaaaaa:

Nej, det ägdes av Anchorfree som sedan ingick i koncern med Aura och bytte namn till Pango. Samma skit annat namn tyvärr.

Och ett företag som har en historik att göra sådana saker är inget jag skulle sätta min tillit i.

Någon borde göra en stamtavla på alla dessa företag som man vet vilka man bör undvika och man bör köra med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Har nyligen köpt 3 år med PIA (Private Internet Access) som är från USA som har fungerat hur bra som helst för mig. Läser dock igenom tråden och ser att många nämner att man bara kan lita på Svenska VPN-leverantörer.

Är det för att Amerikanska leverantörer kan lämna ut infomation till deras regering enkelt eller?
Vad är annars skillnaden på Amerikanska och Svenska VPN-leverantörer?

Kan tilläggas att jag endast använder VPN för torrents.

Kolla denna.

https://www.reddit.com/r/VPNTorrents/comments/rikthc/list_of_...

OVPN var innan uppköpet med på denna listan men kvalar nu tyvärr inte in då de inte är ägda ett annat företag (pargo) och har därför inte full kontroll över företaget och dess inriktning. 😔

En amerikans VPN leveratör skulle jag inte lita 1ms på med min data, särskilt då inte torrent traffik.

Mullvad är nu 1:a i min lista (innan var det OVPN) men jag hoppas verkligen att OVPN kan komma med garantier om hur användarens data säkras, att de inte avviker från de intrigitetsbevarande förhållningsätt som OVPN grundades på samt tydlig kommunikation och transparens vid ändringar/krav från nuvarande ägare eller grundare som kan ändra tjänsten på något sätt som avviker från OVPN:s grundförhållningssätt gällande loggning, anonymitet, mjukvara och hårdvara.

Kommer Pargo ha tillgång och möjlighet att ändra mjukvara/hårdvara och vilka möjligheter har OVPN i såna fall att stå emot/neka dessa ändringar?

Permalänk
Medlem

Det var tråkigt att höra. Tjänsten fungerar riktigt bra för mig med WireGuard.
Jag litar på OVPN, men jag har inget förtroende för Pango. Knepig situation när hela tjänsten handlar om förtroende.
Kommer sitta kvar min resterande tid, men är tveksam att jag kommer förnya.

Permalänk
Medlem

Gissar att tjänsten blir samma men att vi kommer spammas med popups och reklam för diverse tjänster.

Använder bitdefender och det kommer hela tiden massa skit om att man ska testa deras vpn eller password manager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Har nyligen köpt 3 år med PIA (Private Internet Access) som är från USA som har fungerat hur bra som helst för mig. Läser dock igenom tråden och ser att många nämner att man bara kan lita på Svenska VPN-leverantörer.

Är det för att Amerikanska leverantörer kan lämna ut infomation till deras regering enkelt eller?
Vad är annars skillnaden på Amerikanska och Svenska VPN-leverantörer?

Kan tilläggas att jag endast använder VPN för torrents.

Skulle tro att folk syftar på att man som VPN-leverantör i Sverige inte behöver logga någonting om sina användare, till skillnad från många andra länder.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Någon borde göra en stamtavla på alla dessa företag som man vet vilka man bör undvika och man bör köra med.

https://embed.kumu.io/9ced55e897e74fd807be51990b26b415#vpn-co...

Permalänk
Medlem

Tråkigt.
Har varit kund i många år och nu undrar man ju hur framtiden kommer se ut.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

https://www.ovpn.com/sv/blog/nasta-kapitel-for-ovpn
Men läser det sista i ett blogginlägg på deras sida:
Det finns inga planerade ändringar för ditt nuvarande OVPN-konto och prenumeration, det kommer fortsätta att fungera precis som det alltid har gjort med samma tillägg och antal tillåtna enheter. OVPN kommer fortsätta att drivas som en fristående tjänst. Dina kunduppgifter som beskrivet i vår integritetspolicy lagras fortfarande på infrastruktur som drivs av OVPN, och vår VPN-infrastruktur kommer att fortsätta hålla samma höga säkerhetsstandard vi alltid har använt.

Kommer vara kvar där kommer inte lämna dem iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widde:

Kommer Pargo ha tillgång och möjlighet att ändra mjukvara/hårdvara och vilka möjligheter har OVPN i såna fall att stå emot/neka dessa ändringar?

Som ägare av bolaget har dom så klart vilka möjligheter dom vill att ändra mjukvara, hårdvara och, om det behövs, även personalen. Litar man inte på de nya ägarna så kan man heller inte lita på OVPN oavsett vad som må stå i en pressrelease.

Permalänk
Medlem

NSA ser dig.........

Visa signatur

💻 → Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513QY-HQ008T (Win11, Linux Kali, VM)
🎮 → Fractal Design Define 7 XL Dark TG • Ryzen 9 7900X + Asus ROG Ryujin II • Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite • 32GB DDR5 • Gigabyte X670E AORUS Xtreme • Kingston 2TB • Crucial T700 Gen5 M.2 1TB
🖥️ → Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved 240 Hz QLED
🎧 → AKG K701🖱️ → GLORIOUS MODEL O ⌨️ → CoolerMaster CK721 65%
📞 → NothingPhone 1 (P990i,U11,Diamond,Neonode N2, S9+ etc)

Permalänk
Musikälskare

Mullvad alla dagar i veckan

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Mullvad alla dagar i veckan

Samma här, haft dom i flera år.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Har nyligen köpt 3 år med PIA (Private Internet Access) som är från USA som har fungerat hur bra som helst för mig. Läser dock igenom tråden och ser att många nämner att man bara kan lita på Svenska VPN-leverantörer.

Är det för att Amerikanska leverantörer kan lämna ut infomation till deras regering enkelt eller?
Vad är annars skillnaden på Amerikanska och Svenska VPN-leverantörer?

Kan tilläggas att jag endast använder VPN för torrents.

Här kan du se varför man ska avstå VPN-tjänster från vissa länder.
Five Eyes, Nine Eyes, 14 Eyes (What to Avoid in 2023)

Även om det är mycket information så är det värt en hel del att läsa igenom hela artikeln och lära sig varför det kan vara ett problem att ha en USA-baserad VPN-tjänst.
Det osar även hett runt Sverige, men vi har ju sett att till exempel Mullvad har skött sig bra.
Om nu OVPN har köpts upp av ett USA-baserat företag så ringer såklart några varningsklockor.
När det gäller VPN företag handlar allt om vad för historia de har och vilket förtroende de har förtjänat under den tid de har varit verksamma.

Den här artikeln visar några företag som har visat sig pålitliga, fram till nu, allt kan ändras med tiden som vi sett med OVPN som fortfarande finns med på deras lista men det kan ändras snart.
10 Best VPN Services – Tested and Ranked (May 2023)

Permalänk
Medlem

Och jag som gick i planerna att skaffa OVPN. Är inte så sugen med ett ägarbyte helt plötsligt.

Får kolla in Mullvad.

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem

Har dryg nio månader kvar på mitt abonnemang hos OVPN och är inte ett dyft intresserad av att flyttas över till Pango.
Så jag hoppas de sköter det på ett snyggt sätt och återbetalar kunder som inte vill vara kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pincett:

Har dryg nio månader kvar på mitt abonnemang hos OVPN och är inte ett dyft intresserad av att flyttas över till Pango.
Så jag hoppas de sköter det på ett snyggt sätt och återbetalar kunder som inte vill vara kvar.

Jag kommer vara kvar tid till Löper ut 25 september 2025 kommer förlänga också när det 6 mån klvar.
Jag är inte orolig.
Det kommer inte flyttas över allt kommer vara kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qnorsten:

oj det här känns verkligen inte bra och jag som förnyade mitt abonnemang i två år till tidigare under det här året.

är det bara jag som tycker att de borde maila ut den här infon till sina kunder också? alla kollar inte deras hemsida regelbundet och jag hade nog missat detta on ingen postat det här.

Svårt att maila sina kunder om man inte vet vilka de är, blir lite jobbigt om de skulle veta det...

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk

Oof! Det här sved. Har kört OVPN i många år och alltid litat på tjänsten, men nu är det dags att se sig om efter något nytt. Synd bara att man har drygt 280 dagar kvar. Får prata med dom om den saken.

Permalänk
Medlem

Kan ProtonVPN vara ett alternativ? Har inte hört så mycket om dem egentligen men verkar som dom är baserade i Schweiz? Kanske skulle passa på att börja betala för mailen också och göra sig av med gmail / hotmail i samma veva...

Visa signatur