Funderar mer och mer på en 42C2 som datorskärm. Har just nu en Asus PG279Q, ljusstyrkan ställd på 40 och det räcker gott och väl för mig. Vet inte vad det blir i nits dock. Hade en Odyssey G9 hemma efter black friday men den blev för bred, funkade inte bra till Guild Wars 2 som är det spel jag spelar mest. Har sneglat på Odyssey G8 (dock ganska dyr) samt AW3423DWF (också ganska dyr, samt fläkt i den). Gillar kurvaturen på gamingskärmarna men som sagt, dom är dyra.
Har varit lite orolig för att en 42" på skrivbordet kommer att upplevas som stor. Har just nu ett 80cm djupt skrivbord och skärmen är ca 60-65cm från mina ögon. Skulle jag köpa en 42" skulle jag ställa den så långt bak som går, alternativt hänga upp den på väggen för att få den ännu längre bort. Tänker att fördelen med detta är att jag kommer längre ifrån pixlarna vilket borde ge skarpare bild samt att det kanske är bättre för ögonen också att fokusera lite längre bort. Får jag den så nära väggen som möjligt så skulle det bli ett avstånd på ca 85cm från ögonen.
Hittade denna kalkylator för FOV beroende på avstånd http://calculator.ff.de/viewing-distance-and-field-of-view/
Med min nuvarande setup så får jag en horisontell FOV på 53. Med en 42" så nära väggen som möjligt blir det ca 58, så aningen bredare men det är inga problem. På höjden skiljer det såklart också en del men det är nog något jag kan vänja mig vid. Alternativt köra 21:9 med black bar på nedre delen av skärmen. En 34" 21:9 på samma avstånd som nuvarande skärm ger en horisontell FOV på 67 grader, dock en räknat med kurvaturen på skärmen där. En 42" skulle således vara snällare för nacken, mindre rörelse i sidled, men skulle dock upplevas som högre. Har faktiskt sneglat lite på 38" 21:9 men finns inga sådana OLED. Skulle ju då kunna köra på en 42" och köra den i 21:9 med black bars.
LG 42C2 får man just nu för 8354kr med benifyrabatt. Känns rätt svårslaget. För vad en G8 OLED kostar så får jag en 42C2 och en hel del pengar över för att uppgradera grafikkortet för att palla med den högre upplösningen. Nackdelen är ju avsaknad av kurvatur samt lägre ljusstyrka. Hur stort problem är den lägre ljusstyrkan egentligen?
Läste RTINGS test på din Asus skärm och den verkar vara ungefär dubbelt så ljusstark (dock inte upplevd som dubbelt så ljusstark). Med tanke på att du har vridit ner till 40 tror jag det kommer kännas bra med C2ans ljusstyrka. Och ja, för det priset får man en toppenskärm till datorn.
f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT