Två tredjedelar av alla elsparkcyklar är olagliga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Självfallet. Särlagstiftning baserat på längd är inget som anstår en rättsstat!

Det finns mycket lagstiftning som skiljer på längd

Till exempel får man inte sitta på en plats med airbag om man är under 140cm

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Det är väl ganska många som har parkeringszoner fast folk skiter i det? Gör ju inte saken bättre att många som åker spark dessutom är onyktra.

Vet inte hur många folk som skiter i parkerkinzonerna, men blir ju rätt dyrt i så fall då man inte kan avsluta sin resa.

Folk som bara slänger sparkcykeln hit och dit borde ju få böter hur som.

Permalänk
Medlem

Rent lagtekniskt, enligt SFS 2001:559, verkar de elsparkcyklar som får framföras enligt regler för cyklar vara ett specialfall av fordon avsedda för personer med fysisk funktionsnedsättning.

Så man kan nog anta att lagstiftaren inte tycker att det är speciellt problematiskt om välväxta, friska och egocentrerade vuxna män tycker att det är klent med 250W. En cykelklassad elsparkcykel är helt enkelt en form av permobil.

Ur definition av cykel:

Citat:

3. Ett eldrivet fordon utan tramp- eller vevanordning som är avsett för användning av personer med fysisk funktionsnedsättning, och är

a. inrättat huvudsakligen för befordran av en person,
b. inrättat för att föras av den åkande, och
c. konstruerat för en hastighet av högst 20 kilometer i timmen.

4. Ett eldrivet fordon utan tramp- eller vevanordning som uppfyller villkoren i 3 a-c och som antingen

a. har en elmotor vars kontinuerliga märkeffekt inte överstiger 250 watt, eller
b. är självbalanserande.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Nu är det ju inte bara fett som väger, en lång person med bra med muskler väger lätt 100kg.

Att personen väger lätt 100kg betyder inte att den Bör väga 100kg. Optimal vikt för en person som är 195cm lång är ca 85kg.

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Skrivet av UncleDirty:

Är du en fem skitar hög spillevink? Är man lite längre och grov är 100kg inga problem du!

Ytterst jävla smaklös och helt respektlös kommentar.

inget som är speciellt smaklöst eller respektlöst, du känner dig nog bara träffad och är antagligen lättkränkt. Slappna av och gå mer

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Nu kan vi väl ändå lugna ned oss lite. Längd, kroppsbyggnad med mera spelar väl ändå roll?

Jag är 194cm lång och väger just nu 98kg, så knappast några dramatiska överviktskilon. Ska jag inte få åka elsparkcykel då? :'(

Exakt! Man kan ju tro att om man ligger vid 100 pannor att man är en tjockis vilket inte behöver vara fallet. Jag är "bara" 187 cm men väger runt 91-93 kg och jag är vältränad och muskulös och har bra grundkondition. Med kläder, skor och en axelremsväska med laptop i kommer jag lätt upp i 100 pannor och då blir det segt med en elsparkcykel. Behöver jag dra ner på träningen och banta bort 10 kilo för att jag ska motivera en elsparkcykelköp?

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Men då hade det väl inte hetat elSPARKcykel.
Då är det väl frågan om att vara en Elscooter, vilket borde vara klassad enligt moped.

Och orkar man inte sparka på med fart, så borde ju man skaffa ett fordon därefter och eventuellt förarbevis/körkort.

I lagens mening är det en tramplös eldriven cykel, vad de sen kallas är helt irrelevant. Titta t.ex. på Vässla Bike som är fullt laglig. Det handlar inte om elassisterade fordon utan rena elfordon.

Hur ser egentligen argumenten emot en höjning av effektgränsen för denna typ av fordon ut? Det handlar alltså inte om att höja hastighetsbegränsningen. Moped klass II har ju en begränsning på 1kW / 25 km/h och kräver inte heller förarbevis om man fyllt 15 innan 2009. Hur ökar trafikfaran om en elspark har 500W istället för 250W om acceleration och toppfart är densamma? Enda praktiska skillnaden blir att den kan ta sig upp för backar.

Det enda jag kan komma på är att de blir farligare om man plockar bort hastighetsbegränsningen, men det gäller ju även strypning av mopeder m.m. så då borde ju inte de få säljas heller.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Kraftig benstomme...

En 30-årig person som är 200 cm lång med 100 kg kroppsvikt förväntas ha ett skelett med vikten 12 kg. Källa.

Hur mycket mer väger skelettet hos någon med "kraftig benstomme", skulle du säga? 2 kg? 3 kg? Och vad utgörs de övriga 85 kg hos någon som är närmre 1,70-1,80?Väldigt få är så långa som 200 cm, så det är sällan det är en sund kroppsvikt, även om det tyvärr börjar bli normalt.

Exakt hur mycket vet jag ej. Men dom få män som föds med en extra X kromosom (1/660) eller en extra Y kromosom (1/1000) har båda likheter när det kommer till storlek. Själv är jag 1.98 med en extra Y kromosom så jag kan bara ta mig som ett exempel. Men mina knän är typ dubbelt så stora som dom flesta, trots att jag har stora händer stl 13 så når jag ej från sida till sida av knät. Handleder är så stora att jag knappt kan ha klocka på mig. Sista hålet på XL band. Storlek 49/50 på skor. Allt är större på mig. Inklusive organ och allt annat. Samma sak blir det med bilar. Suv eller ej. Volvo V70 liten. Bmw 5 serie liten. Mercedes C klass liten.

Sen angående vikt så är jag tyvärr övervikt. Men jag hade i alla fall ej ställt mig på en elscooter oavsett om det stod klarar 100+ heller. Bättre att använda benen till det mesta.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meurik:

Ska du dra till med extremfall, så får du åtminstone vara realistisk.

Om du överstiger en bils maxvikt, så rör du dig knappast ur ditt eget hem. Och behöver gaffeltruck för att röra dig överhuvudtaget.

Jag menar ju såklart inte endast en ensam förare. Det finns många bilar med väldigt låg lastvikt och skillnaden från tjänstevikten upp till maxvikt inte är speciellt hög eftersom tjänstevikten endast räknar med att föraren väger 75kg så med lite packning eller extra passagerare är du uppe vid gränsen så inget orealistiskt alls.

Permalänk
Medlem

Kom gåendes på Hornsgatan i Stockholm häromdagen. Gick från Zinken i den lilla uppförsbacken. Det är 50 där, men folk kör typ 60. Då kom en elscooter och körde om bilarna på insidan i den målande cykelbanan.. Såg och kändes sådär bra ut..

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Har en el-skateboard som går i 40km/h... jag kallar den för "dödsmaskinen". Men jag har alltid haft som avsikt att köra den på lägsta effektläget, vilket har ett tak på 20km/h. Men grejen är ju att jag tycker egentligen inte att det känns vettigt att köra den mycket snabbare än 15km/h i stan.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det finns mycket lagstiftning som skiljer på längd

Till exempel får man inte sitta på en plats med airbag om man är under 140cm

Det är väl ändå inte lagstadgat att det är så? Snarare så att man rekommenderas att ej sitta där alternativt stänga av airbagen för ens egen säkerhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Man får köra en bil med 1 miljon hästkrafter på vägen så länge man håller hastighetsbegränsningarna och kör skötsamt, och samma sak borde gälla elsparkcyklar. Det är inte elsparkcyklarna det är fel på, det är människor.

Skillnaden är ju att du behöver ta körkort för att vara behörig att framföra en bil med en miljon hästkrafter på allmän väg.

Permalänk
Medlem

Att döma av antalet olyckor med elsparkcyklar går de tillräckligt fort.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/2023/antal-s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Kom gåendes på Hornsgatan i Stockholm häromdagen. Gick från Zinken i den lilla uppförsbacken. Det är 50 där, men folk kör typ 60. Då kom en elscooter och körde om bilarna på insidan i den målande cykelbanan.. Såg och kändes sådär bra ut..

Haha, höll på att bli krockad av en riktigt fullkittad variant som kom farande i gissningsvis närmare 70 blås på gång/cykelbanan för inte så längesen. Min första tanke var dock inte "jävla idiot!" utan snarare "en såndär vill jag också ha!"

Påstår inte att jag är vuxen, men har i alla fall tillräckligt mycket tendenser för att inte realisera den tanken. Men den var jäkligt ball, i vad mån elscootrar kan vara balla

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av §zgeMbit/s§:

Att personen väger lätt 100kg betyder inte att den Bör väga 100kg. Optimal vikt för en person som är 195cm lång är ca 85kg.

Vad baserar du ditt utlåtande på? BMI ?
Tycker swec börjar likna flashback.

Permalänk
Medlem
Skrivet av §zgeMbit/s§:

Att personen väger lätt 100kg betyder inte att den Bör väga 100kg. Optimal vikt för en person som är 195cm lång är ca 85kg.

Skrivet av §zgeMbit/s§:

inget som är speciellt smaklöst eller respektlöst, du känner dig nog bara träffad och är antagligen lättkränkt. Slappna av och gå mer

Märker att du gillar att göra folk irriterade och har stor erfarenhet av detta, men att slänga "lättkränkt" i ansiktet på någon har inte riktigt samma effekt nu som det hade för några år sedan när det upptäcktes att de som klagar på lättkränkthet är de mest lättkränkta av alla, så... får dra ifrån några poäng där. Dock är inkluderandet av en smiley på det viset du gör en klassiker och alltid jävligt irriterande, för att inte tala om den ännu mer klassiska "CALM DOWN!"-taktiken för att få den andra att framstå som rubbad även om de faktist var helt lugn, så du får nog ändå 6, kanske till och med 7 poäng av 10 trollpoäng!

Edit: Staaaaavfel. Så många stavfel.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Du säger emot dig själv en aning här, men svaret är antagligen i citat nummer 2. Skulle inte vara förvånad om det var tre trafikljus på den vägen med.

Ja alltså, omväg är ju relativt i guess, beror väl på om man ser det som ett alternativ att korsa tvåfilig rondell där motorvägen kommer in i staden till att börja med. Personligen skulle jag inte se det som ett alternativ då jag vill leva vidare helst

Inga trafikljus, springer hyfsat regelbundet under där och brukar inte behöva stanna någonstans.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

hmm så min handicapsscooter är aningen olaglig med sina 2000w med max hastighet runt 65-70km/h
körs å andra sidan aldrig fortare än 7-10kmh då familjen oftast inte går snabbare. dock väldigt bra med den extra styrkan i kraftiga uppförsbackar.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Att döma av antalet olyckor med elsparkcyklar går de tillräckligt fort.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/2023/antal-s...

Vad exakt säger de absoluta siffrorna dig? Jämför du med cykelolyckor?

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

I lagens mening är det en tramplös eldriven cykel, vad de sen kallas är helt irrelevant. Titta t.ex. på Vässla Bike som är fullt laglig. Det handlar inte om elassisterade fordon utan rena elfordon.

Hur ser egentligen argumenten emot en höjning av effektgränsen för denna typ av fordon ut? Det handlar alltså inte om att höja hastighetsbegränsningen. Moped klass II har ju en begränsning på 1kW / 25 km/h och kräver inte heller förarbevis om man fyllt 15 innan 2009. Hur ökar trafikfaran om en elspark har 500W istället för 250W om acceleration och toppfart är densamma? Enda praktiska skillnaden blir att den kan ta sig upp för backar.

Det enda jag kan komma på är att de blir farligare om man plockar bort hastighetsbegränsningen, men det gäller ju även strypning av mopeder m.m. så då borde ju inte de få säljas heller.

Det är till och med farligare med de svagare motorerna, när det går sakta i uppförsbackar blir det lätt vingligt på en elscooter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Faktum är att vi borde nog begränsa alla överviktiga från att nyttja motoriserade färdmedel. För deras egen och folkhälsans skull såklart! Kanske även strypa motoreffekten i alla bilar och motorcyklar så att de svårligen kan ta sig upp för en backe om föraren med en lutning över 10 grader och förare över 70kg när vi ändå är i farten?

Vi tjockisar är redan strypta överallt, ingen annan som råkat ut för epidemin Epa? Tar nu minst 37 minuter till jobbet med bil, halverade reslängden när jag bytte arbete men fördubblade restiden.

Permalänk
Skrivet av Kyraal:

Märker att du gillar att göra folk irriterade och har stor erfarenhet av detta, men att slänga "lättkränkt" i ansiktet på någon har inte riktigt samma effekt nu som det hade för några år sedan när det upptäcktes att de som klagar på lättkränkthet är de mest lättkränkta av alla, så... får dra ifrån några poäng där. Dock är inkluderandet av en smiley på det viset du gör en klassiker och alltid jävligt irriterande, för att inte tala om den ännu mer klassiska "CALM DOWN!"-taktiken för att få den andra att framstå som rubbad även om de faktist var helt lugn, så du får nog ändå 6, kanske till och med 7 poäng av 10 trollpoäng!

Edit: Staaaaavfel. Så många stavfel.

Du fick bra råd, att det är bra att gå ut och gå lite mer och du skriver uppsatser om hur irriterande det är.

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Medlem

Dessa scootrar är smidiga, billiga och lättillgängliga. Det går dock inte att lita på att folk beter sig (i vanlig ordning).

Har tänkt tanken ett par gånger att ens barn i vagnen är i farozonen varje gång man ska gå förbi en husknut. Cyklister må även vara farliga till viss del på samma vis, men när folk måste kämpa lite för farten tenderar de att inte toppa hastigheten på samma sätt och dessutom inte i centrala delar av städer. Visst är det fantastiskt att susa i 20+km/h med ett litet vrid av handleden eller tummen, det är nästan som att det är för enkelt?

Sen ska man ju inte prata om folk som är fulla, kombinationen lättiillgängliga elfordon & alkohol är ett fenomenalt recept. Personligt ansvar i all ära, dra den för bilföraren som råkade köra över en sådan person.

Visst är det en finurlig mojäng den där uppfinningen, men det finns ett par stora problem innan den faktiskt är anpassad för nyttjande i samhället.

Jag tycker det är mäkta lustigt att det inte finns något som stoppar butikerna från att sälja olagliga fordon, inte ens rimlighetsprincipen räcker till ibland säg.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroubleBaker:

Vad exakt säger de absoluta siffrorna dig? Jämför du med cykelolyckor?

Klassiker, bara för att nåt är värre är det ok med fler dåliga saker!

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Att döma av antalet olyckor med elsparkcyklar går de tillräckligt fort.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/2023/antal-s...

De nämner ingenting om någon korrelation eller något orsakssamband med hastigheten, jag förstår inte riktigt var du har fått det ifrån?

Du behöver veta mycket mer information för att kunna dra några som helst slutsatser utifrån den där datan.

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte varför inte polisen plockar fler som kör omkring på fatbikes dock, med tanke på hur mkt de brukar jaga trimmade mopeder. Elsparkcyklar köper jag att det är svårt av avgöra på. Men fatbikes är ju varenda en över 250W och de flesta över 1000W och ådå har de ett enkelt fall av fordon utan trafikförsäkring, köra moped utan hjälm, köra otillåtet på cykelbana och många gånger olovlig körning pga avsaknad av körkort.

Skrivet av Yatagarasu:

Det är rätt enkelt, egentligen.
All nedan information finns tillgängligt på Trafikverkets hemsida.
Men jag summerar det hela för enkel översikt.

Elcykel:
- max 25 km/h
- max 250 watt
- får ej ha gaspedal, endast el-assistans

Moped klass 2:
- max 25 km/h
- max 1 000 watt
- trafikförsäkran
- får framföras på cykelled och gångbana
- krav på godkänd hjälm
- krav på CoD-dokumentation och typgodkänd

Moped klass 1:
- max 45 km/h
- max 4 000 watt
- trafikförsäkran
- registrerad hos trafikverket (regskylt)
- krav på CoC-dokumentation
- belysning inkl. blinkers
- körkort (moped)
- får ej framföras på cykelled och gångbana
- krav på godkänd hjälm

Med allt ovan till hands blir det då egentligen rätt glasklart att nästintill alla elsparkcyklar borde falla in i Moped Klass 2 (tack vare gaspedal), om man förutsätter att en elspark är en elcykel då.

Jag har själv en elcykel med just gaspedal/vridreglage och 500W kontinuerlig wattstyrka (750W peak), som även är articifiellt strypt till 25 km/h genom "färddatorn". Denna är trafikförsäkrad samt att jag har en godkänd hjälm när jag väl åker.

Problemet är inte produkterna i sig (t.ex. elsparkar som många inte minst i denna tråden är emot), problemet är som i allt för många fall människor som inte känner till regelverken och lagarna. Som dessutom framför dessa typer av fordon som idioter och förstör för alla andra som sköter sig och följer det som gäller.

Finns fler varianter på godkända fordon än de du beskriver:
” En cykel kan också vara ett:

elfordon med trampor; max 250 watt som bara kan förstärka trampningen upp till 25 km i timmen.

elfordon utan trampor med maxhastighet 20 km i timmen; (a) max 250 watt (ex. elsparkcykel) eller (b) självbalanserande (ex. Segway).

elfordon utan trampor, som är avsedda för personer med fysisk funktionsnedsättning. De har ingen effektbegränsning men en maxhastighet på 20 km i timmen (ex. elrullstol, el-skoter).”

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordons...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Vad baserar du ditt utlåtande på? BMI ?
Tycker swec börjar likna flashback.

Det roliga med BMI är att den inte särskiljer fett och muskelmassa utan mer eller mindre behandlar vikt som vikt. Enligt BMI skalan så är jag överviktig men andelen fett jag har på kroppen är minimal.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av §zgeMbit/s§:

Du fick bra råd, att det är bra att gå ut och gå lite mer och du skriver uppsatser om hur irriterande det är.

Vi förstår nog att dina råd, bra eller ej, inte var menade som goda intentioner Nåväl. Lite väl off-topic nu kanske, får bara beklaga.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meurik:

Det är ingen mänsklig rättighet att åka bil heller, men vi förbjuder inte överviktiga personer från att köra bil. Varför ska överviktiga personer förbjudas åka elsparkcykel?

Det är inte är förbjudet ens för en 300kg val att baxa sig fram på en elsparkscykel. Så länge den är laglig, d.v.s 250W..
Eller också kan vi säga att de är förbjudna att köra sportbilar etc också.