Permalänk
Medlem

Hade vart mycket roligare om alla körde samma bil, då hade man sett vem som verkligen är den bästa föraren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

Hade vart mycket roligare om alla körde samma bil, då hade man sett vem som verkligen är den bästa föraren.

Esport kanske är bättre att se på då?

F1 är ju en teamsport.

Det finns ju andra motorsporter som har lika dana bilar, t.ex F2 eller delvis Indycar. Men problemet är likt i F2 att även om alla har samma bil så är vissa team klart bättre än andra ändå, mer resurser att köpa in duktigt folk etc. Så även om alla har samma bil så har man ändå inte samma förutsättningar.

I slutändan är racing en materialsport.

Permalänk

Jag gillar Aston Martin. Detta är min första F1 säsong jag ser på och hatten av till Mercedes som utför ett optimalt lopp.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

Hela sporten går ju ut vilket stall som kan bygga smabbaste bil och ha bäst förare.

Om du vill se racing dar alla har lika bra bil så kan jag starkt rekommendera F2 och F3 extremt jämt i dessa kategorierna.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

Indycar, kanske kan passa? Där kör man i princip samma bil

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - WD Black SN850X 1TB - MSI GeForce RTX 3070 Suprim X - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

tycker att dom borde ta bort alla restriktioner på motorn och varvstopp så stallen utvecklar rena monster... sedan tillåta tankning igen. Kanske blir det mer intressant att kolla på igen efter att dom ändrade till 1.6l där man inte ens känner ljudet vibrera i skelettet :(.

saknar ljudet ifrån v10'orna

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

tycker att dom borde ta bort alla restriktioner på motorn och varvstopp så stallen utvecklar rena monster... sedan tillåta tankning igen. Kanske blir det mer intressant att kolla på igen efter att dom ändrade till 1.6l där man inte ens känner ljudet vibrera i skelettet :(.

saknar ljudet ifrån v10'orna

Om man tog bort restriktionerna så tror jag inte att något team hade börjat använda v10. Om man tog dagens restriktioner på bränsle och övriga restriktioner så gissar jag att man hade infört CVT-växellådor med nuvarande v6 hybridsystem.

Sen ser jag inte riktigt varför man skulle behöva göra det, bilarna är redan väldigt snabba, det är liksom inte bristen på fart som folk klagar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Sen ser jag inte riktigt varför man skulle behöva göra det, bilarna är redan väldigt snabba, det är liksom inte bristen på fart som folk klagar på.

det är brist på underhållning :/, ett race är mer än vem som slutar i toppen efter målflagg, att se, höra och känna bilarna åka förbi i 300 knyck ger mycket mera underhållning är att bara se vem som kommer först :/

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

le Mans 24h 2023 körs i helgen. Som kan vara värt att spana in då en modifierad Nascar bil ska åka dygnsloppet. Inklusive några andra Chevor.

Permalänk

Det blir blött ikväll!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Det blir blött ikväll!

Jag vet.. köpte hem en ny flaska rom igår 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Om man tog bort restriktionerna så tror jag inte att något team hade börjat använda v10. Om man tog dagens restriktioner på bränsle och övriga restriktioner så gissar jag att man hade infört CVT-växellådor med nuvarande v6 hybridsystem.

Justerar man lägsta tillåtna vikt nedåt lär inte hybridsystemet bli populärt.

Permalänk
Medlem

Då blir det anorexiförare i bilen också. V10:or känns ju inte så relevant för standad bilar heller medan hybrider och el ligger väldigt rätt i tid

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Då blir det anorexiförare i bilen också. V10:or känns ju inte så relevant för standad bilar heller medan hybrider och el ligger väldigt rätt i tid

Var ju inga anorektiska förare förr så det lär inte vara något problem. Sen har F1 aldrig varit riktigt relevant för standardbilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Var ju inga anorektiska förare förr så det lär inte vara något problem. Sen har F1 aldrig varit riktigt relevant för standardbilar.

Det var ju en jäla debatt för 10-15 år sedan när vikten för förare sattes till min 75 kg.
Vilket betydde att lättare förare fick köra med ballast som kunde placeras var som hellst i bilen = stor fördel.
Många förare sattes på svält diet och deras hälsa och förmåga att klara tuffa race ifrågasattes såklart.

Nuförtiden är vikten satt till 80kg och ev. ballast får bara placeras på förbestämda platser.

Permalänk

Hur kan det vara sådan skillnad på Alonso och Stroll tidsmässigt? Väldigt skickligt förvisso av Stroll att undvika att kvadda sin bil i Q2.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur kan det vara sådan skillnad på Alonso och Stroll tidsmässigt? Väldigt skickligt förvisso av Stroll att undvika att kvadda sin bil i Q2.

Hur kan det vara sådan skillnad på Messi och Albin Ekdahl?

Permalänk
Skrivet av izzie:

Hur kan det vara sådan skillnad på Messi och Albin Ekdahl?

Han hade inga större problem att komma till Q3 i de tidigare loppen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Verstappen dominerade. Men vad hände med Perez?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Verstappen dominerade. Men vad hände med Perez?

Tror nog inte vi kommer att se Perez i Red Bull nästa år iallfall han kör den snabbaste bilen och har inte lyckads komma till Q3 på 3 races nu.

Tråkigt att Albon inte kunde sätta en tid i Q3 han kunde lätt ha kommit 5a eller bättre.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det var ju en jäla debatt för 10-15 år sedan när vikten för förare sattes till min 75 kg.
Vilket betydde att lättare förare fick köra med ballast som kunde placeras var som hellst i bilen = stor fördel.
Många förare sattes på svält diet och deras hälsa och förmåga att klara tuffa race ifrågasattes såklart.

Nuförtiden är vikten satt till 80kg och ev. ballast får bara placeras på förbestämda platser.

Så har det varit i många andra klasser inom motorsporten väldigt länge. De högre klasserna inom karting framförallt men även t.ex. standardvagnsracing (touring car). När jag körde homologiserade 100cc-klasser i karting så fick jag kämpa för att ha en chans mot yngre förmågor som vägde under 75 kg då de kunde lägga ballasten där den gav bäst effekt. Jag med mina 80+ hade svårt hävda mig, mycket pga vikten och dess fördelning.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jodå redan på marcus ericssons tid så behövdes det bantas. Kolla på F1 förare idag de är noga med att hålla ner vikten. Inga nigel mansells i F1 numer.

Nu är det ju ändå reglerat släpps alla regleringar så kommer det ju jagas vikt då varje hekto ger synbara skillnader i varvtider.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Vad tror ni nu då?

Vilka hamnar på pallen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad tror ni nu då?

Vilka hamnar på pallen?

VER
ALO
HAM

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk

Hamilton tar in mycket tid nu på Alonso.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hamilton tar in mycket tid nu på Alonso.

mjo men det verkar inte som att det räcker

edit

jag är mest imponerad av Alonso att göra så bra ifrån sig

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk

Puh 😅 det var svettigt att titta på, trodde aldrig Albon skulle lyckas hålla 7:e platsen. Superbra kämpat👍🏼

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: ASUS ROG Swift PG32UCDM 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk

Kul för Albon och att Stroll tog Bottas på linjen. 😛

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kul för Albon och att Stroll tog Bottas på linjen. 😛

Är det 1-1 i att bli tagen på linjen nu? Jag tycker att jag minns ett tillfälle i Baku när Bottas smokade Stroll på linjen.

Permalänk
Medlem

Trodde aldrig att Ferraris strategi skulle funka, men det gjorde den. Måste vara mer tur än skicklighet.
Hoppades på lite mer action mellan Alonso och Hamilton, men det blev aldrig riktigt spännande.
Kul för Albon, hoppas att den uppgraderade Williams-bilen kan vara lite bättre lite mer ofta.