Skrivet av Muppety:
Medan jag läser igenom tråden, så skriver jag ner mina funderingar...
Jag håller på att göra i ordning ett hobbyrum, där jag framförallt kommer att pyssla med elektronik o kemi, men jag gillar även att bygga o bygga om grejer. Jag har aldrig varit särskilt intresserad av en 3D-skrivare, men inser nu fördelarna att man kan skriva ut t.ex. reservdelar till saker, eller varför inte ett "case" till elektroniska prylar?
Jag får inom kort ca 5-6 000 kr som jag tänkte lägga på en 3D-skrivare, men kan ingenting om dem, förutom lite jag läste igår o tittade på lite klipp.
Jag tänkte köpa någon ganska vanlig 3D-skrivare o hittade denna; Creality Ender-3 S1 Pro på Kjell & Company. Googlade lite på den o hittade ett bättre pris på 123-3D.
Lite frågor...
Kan man skriva ut både hårda o mjuka grejer med den? Använder man olika filament? Vilka typer av filament kan man ha i den? Det finns ju en hel djungel av dom; https://www.123-3d.se/3D-filament-p20.html
Hur går det till rent praktiskt när man skriver ut? De flesta (lite billigare) 3D-skrivare har ju inget nätverk. Lägger man bara filerna på ett USB-minne eller SD-kort o sen trycker igång skrivaren? Eller kan man använda en hederlig kabel?
Jag använder nu programmet "Blender" o i det kan man spara stl-filer, men som jag förstått måste man även ha en "gcode-fil"? Jag läste att man kan använda programmet "Cura", men måste man själv kunna göra alla inställningar så som temperatur o annat?
Jag vill ha en 3D-skrivare som använder tillbehör som är vanliga, för att undvika höga kostnader, o vad jag förstått så bör jag skaffa en med filament, o inte resin.
Och till sist, vilken av dessa skrivare skulle ni säga är mest prisvärd; Helst inte mer än 5 000 kr, då jag tänkte köpa ett kilo filament också för runt tusenlappen; https://www.123-3d.se/3D-skrivare-p1603.html
EDIT: Läste att man får mecka lite för att få ihop en Creality Ender-3 S1 Pro. Men det kan väl inte vara megasvårt?
Du har redan fått väldigt bra svar av föregående skribent, men vill flika in med några smågrejer.
Mjukt och mjukt. Även de mjukaste filamenten är rätt hårda, tänk bildäck eller så, och är rätt svåra att printa med bra resultat oavsett skrivare.
CAD/modelleringsprogrammet spottar som sagt ur sig 3D-modellen (.stl, .obj, .step, osv). I stort sett alla sådana program exportera modeller i något kompatibelt format. Blender gör det lika bra som något annat modelleringsprogram. Man kan dock fråga sig om det inte är betydligt effektivare att använda ett regelrätt CAD-program till den sortens geometriska prylar du ger som exempel på sådant du vill printa. Det är dock på modelleringsstadiet, när du väl modellerat klart spelar det ingen roll vilket program som genererat modellen. Vill du köra Blender till sånt också går det bra, det finns inga tekniska hinder i den meningen.
Slicern konverterar modellen till en lista kommandon till skrivaren, man kan tänka sig att namnet kommer av att man skulle kunna se det som att programmet skivar modellen till de lager som ska printas. I praktiken gör den dock oerhört mycket mer än så, varje lager byggs ju upp av utskrivna strängar. Och det är bara början. I slicern ställer du även in materialspecifika inställningar, temperaturer, etc. Resultatet är en Gcode-fil som innehåller all information skrivaren behöver för att skriva ut din modell från början till slut.
Cura är väl den vanliga slicern för skrivare från andra tillverkare än Prusa, men det finns också andra alternativ. Numera har Prusaslicer också profiler för andra tillverkares skrivare, t ex diverse Ender-iterationer.
Det som skiljer är i stort sett användargränssnitt och features. Personligen tycker jag Prusaslicer har bättre och mer lättjobbat gränssnitt, men det kan vara en smaksak. Både Cura och Prusaslicer är hursom lätta att använda, och har kompletta funktionsuppsättningar. Ser ingen anledning att välja något annat än någon av dem om man inte har något väldigt speciellt behov, som du som nybörjare knappast kommer ha.
Vad det gäller skrivare, så gillar jag Prusas dito. De är betydligt dyrare, men det är så nära "it just works"-upplevelse man kommer i den här svängen. De har också allt lull-lull man kan önska sig. Nu är det nog också helt rätt tid att spana på begagnatmarknaden efter en i3 Mk3, då Prusa nyligen släppt Mk4. Skillnaderna är rätt små, men det finns gott om nördar som alltid ska ha det senaste
Crealitys skrivare är oerhört prisvärda, men de kräver en del meck, mods och inställning innan de åstadkommer bra utskrifter. När man väl börjat komma underfund med sin Ender är det dock fullt möjligt att få i stort sett samma utskriftskvalitet som en flera gånger dyrare Prusa. Om du är inne på billigt, så är den enorma communityn en jättefördel för Ender gentemot andra budgetmärken.
Du ska definitivt ha en FDM-printer (dvs filament, inte resin) givet de exempel på grejer du vill printa du redovisat. SLA är som sagt bara aktuellt om smådetaljer är allt, typ om du vill printa Warhammergubbar och sånt.
Givet att du har elektronik som hobby vågar jag lova att en 3D-skrivare är en tokbra investering oavsett vad det blir. Hade en handfull projekt, bl a ett par apparatlådor jag ville printa ut, och sen trodde jag att skrivaren i princip skulle stå och samla damm. Så blev det inte, när man väl har den kommer man på grejer hela tiden. Typisk grej jag inte visste att jag behövde innan jag köpte den. Kikade på kul i katalogen jag sparar allt jag modellerar själv, drygt 400 projekt nu. Utöver det har jag också printat några handfullar grejer jag tankat hem
Tillägg om att skriva ut: Instämmer med att Octoprint är the shit, särskilt så om man ser nöje i att hålla på och pimpa skrivaren i sig. Pålitligt, stabilt, går att göra massa intressanta grejer. Annars är det nog ganska generellt så att det funkar bäst/strular minst att skriva ut från SD-kort.
En eventuellt lite smidigare variant jag funderat på för skrivare som kör med fullstorleks SD-kort, är att använda ett dito med inbyggd wifi. Har dock aldrig testat sådana kort själv. Har ingen aning om hur bra/dåligt wifi-grejen fungerar i praktiken, och hur bökigt det är att ladda upp till sådana kort. När man väl fått gcode-filen till kortet bör det dock funka likadant som vilket SD-kort som helst.