Permalänk
Hedersmedlem

Nu har jag förhoppningsvis fått rätt delar av 3DJake. Antar jag hade missförstått det som en ny extruder men det verkar ha blivit ett litet kit med nya delar till extrudern istället som förhoppningsvis ska fungera bättre. Tror den stora skillnaden är att vissa plastdelar nu är aluminium istället.

Håller tummarna att det fungerar!

Permalänk
Medlem

Medan jag läser igenom tråden, så skriver jag ner mina funderingar...

Jag håller på att göra i ordning ett hobbyrum, där jag framförallt kommer att pyssla med elektronik o kemi, men jag gillar även att bygga o bygga om grejer. Jag har aldrig varit särskilt intresserad av en 3D-skrivare, men inser nu fördelarna att man kan skriva ut t.ex. reservdelar till saker, eller varför inte ett "case" till elektroniska prylar?

Jag får inom kort ca 5-6 000 kr som jag tänkte lägga på en 3D-skrivare, men kan ingenting om dem, förutom lite jag läste igår o tittade på lite klipp.

Jag tänkte köpa någon ganska vanlig 3D-skrivare o hittade denna; Creality Ender-3 S1 Pro på Kjell & Company. Googlade lite på den o hittade ett bättre pris på 123-3D.

Lite frågor...
Kan man skriva ut både hårda o mjuka grejer med den? Använder man olika filament? Vilka typer av filament kan man ha i den? Det finns ju en hel djungel av dom; https://www.123-3d.se/3D-filament-p20.html

Hur går det till rent praktiskt när man skriver ut? De flesta (lite billigare) 3D-skrivare har ju inget nätverk. Lägger man bara filerna på ett USB-minne eller SD-kort o sen trycker igång skrivaren? Eller kan man använda en hederlig kabel?

Jag använder nu programmet "Blender" o i det kan man spara stl-filer, men som jag förstått måste man även ha en "gcode-fil"? Jag läste att man kan använda programmet "Cura", men måste man själv kunna göra alla inställningar så som temperatur o annat?

Jag vill ha en 3D-skrivare som använder tillbehör som är vanliga, för att undvika höga kostnader, o vad jag förstått så bör jag skaffa en med filament, o inte resin.

Och till sist, vilken av dessa skrivare skulle ni säga är mest prisvärd; Helst inte mer än 5 000 kr, då jag tänkte köpa ett kilo filament också för runt tusenlappen; https://www.123-3d.se/3D-skrivare-p1603.html

EDIT: Läste att man får mecka lite för att få ihop en Creality Ender-3 S1 Pro. Men det kan väl inte vara megasvårt?

Visa signatur

💻 Asus ROG GL703GE | 17,3" | Intel® i5-8300H 2.30 GHz x 4 | 16 GB | NVIDIA® GeForce GTX 1050Ti - 4 GB | 256 GB SSD & 256 GB SSD
💻 Asus ROG G74SX | 17,3" | Intel® i7-2630QM 2.20 GHz x 4 | 16 GB | NVIDIA® GeForce® GTX 560M - 3GB | 500 GB SSD
💻 Acer Aspire A515-45 | 15,6" | AMD Ryzen 5 5500U 2.40 GHz x 6 | 16 GB | Intel Iris Xe Graphics - 4 GB | 512 GB SSD & 250 GB SSD
💻 HP ProBook 6570b | 15,6" | Intel® i3-3110M 2.40 GHz x 2 | 4 GB | Intel® HD Graphics 4000 - 1792 MB | 1TB HDD
📱 Samsung S21 Ultra 5G | 📱 Samsung S8+ | 🖨️ Creality Ender-3 S1 Pro (3D-skrivare)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Muppety:

Medan jag läser igenom tråden, så skriver jag ner mina funderingar...

Jag håller på att göra i ordning ett hobbyrum, där jag framförallt kommer att pyssla med elektronik o kemi, men jag gillar även att bygga o bygga om grejer. Jag har aldrig varit särskilt intresserad av en 3D-skrivare, men inser nu fördelarna att man kan skriva ut t.ex. reservdelar till saker, eller varför inte ett "case" till elektroniska prylar?

Jag får inom kort ca 5-6 000 kr som jag tänkte lägga på en 3D-skrivare, men kan ingenting om dem, förutom lite jag läste igår o tittade på lite klipp.

Jag tänkte köpa någon ganska vanlig 3D-skrivare o hittade denna; Creality Ender-3 S1 Pro på Kjell & Company. Googlade lite på den o hittade ett bättre pris på 123-3D.

Creality har helt ok skrivare. Jag har 2 st (CR6-SE och Ender 3 pro). En fördel med dom är att det finns mkt man kan göra för att förbättra dom elelr bygga ut dom och att många har dessa skrivare. AnyCubic har också bra nybörjarskrivare.
Jag har inte alls koll på den där hemsidan men skulle t ex titta på https://www.3djake.se/creality-3d-skrivare-och-reservdelar eller https://www.3dprima.com/se som jag har handlat mkt från och har bra erfarenhet av.

Lite frågor...

Skrivet av Muppety:

Kan man skriva ut både hårda o mjuka grejer med den? Använder man olika filament? Vilka typer av filament kan man ha i den? Det finns ju en hel djungel av dom; https://www.123-3d.se/3D-filament-p20.html

Japp, det finns mkt olika typer av filament. PLA/PETG är väl de vanligaste och är hårda. De duger till massor. Sen finns det mjukare filament (TPU etc) som kräver lite mer pill för att skriva ut bra. Sen finns det filament som man helst behöver en inbyggd skrivare för (ASA/ABS), dels för att du behöver ha en högre temperatur i skrivaren men också för att de luktar en del och inte är nyttiga att andas in.

Sen finns det ännu mer hållbara material med kolfiber i och de kräver munstycken av hårdare material eftersom de sliter på munstycket. Som tur var kostar munstycken inte så mkt så man kommer snabbt ha en bunt olika typer av munstycken (mindre/större diameter etc) i reserv.

Skrivet av Muppety:

Hur går det till rent praktiskt när man skriver ut? De flesta (lite billigare) 3D-skrivare har ju inget nätverk. Lägger man bara filerna på ett USB-minne eller SD-kort o sen trycker igång skrivaren? Eller kan man använda en hederlig kabel?

Finns många sätt beroende på skrivare. I många fall sparar du ner filen till ett sd-kort och går över till skrivaren och stoppar i och startar därifrån. Andra kan man ansluta direkt via kabel. Det häftigaste är dock om du skaffar en billig Raspeberry pi och t ex installerar Octoprint på den. Då får du så mkt mer möjligheter vid din utskrift.

Om du väljer creality-skrivaren finns ju också https://www.3djake.se/creality-3d-skrivare-och-reservdelar/so... som är en ny grej från dom som ger dig Klipper (tar tid att förklara men är en annan mjukvara som gör det möjligt att få mkt snabbare utskrift (exempelvis)). har hört lite bu och bä om den.

Skrivet av Muppety:

Jag använder nu programmet "Blender" o i det kan man spara stl-filer, men som jag förstått måste man även ha en "gcode-fil"? Jag läste att man kan använda programmet "Cura", men måste man själv kunna göra alla inställningar så som temperatur o annat?

STL är själva modellen. Du kan även väl spara ut som step-fil vilket ska vara ännu bättre för runda saker.
Sen behöver du använda en så kallad "Slicer", t ex Cura eller PrusaSlicer, som gör om modellen till ett antal kommandon (GCode) till skrivaren. Normalt väljer du vilket filament du har och sen så plockar den fram temperatur etc själkv. Men du får mkt möjligheter att bestämma hur ifylld den ska vara (du vill normalt inte skriva ut för mkt filament utan sätta t ex 15% ifyllnad) och massor annat.

Om du använder Blender låter det som du redan är en smart kille som lätt kommer förstå hur slicern funkar. Önskar jag kunde bli duktig i Fusiuon360 eller Blender :/.

Skrivet av Muppety:

Jag vill ha en 3D-skrivare som använder tillbehör som är vanliga, för att undvika höga kostnader, o vad jag förstått så bör jag skaffa en med filament, o inte resin.

För små saker som kräver mkt stor detaljrikedom (t ex mini-figurer) så kommer resin alltid bara bättre. Men Resin är klurigt. Jag valde att packa ner min anyCubix Mono X 6K för jag gillade inte att hantera med giftig resin som luktade.

Skrivet av Muppety:

Och till sist, vilken av dessa skrivare skulle ni säga är mest prisvärd; Helst inte mer än 5 000 kr, då jag tänkte köpa ett kilo filament också för runt tusenlappen; https://www.123-3d.se/3D-skrivare-p1603.html

EDIT: Läste att man får mecka lite för att få ihop en Creality Ender-3 S1 Pro. Men det kan väl inte vara megasvårt?

AnyCubic har som sagt också bra skrivare, t ex https://www.3djake.se/anycubic-3d-skrivare-tillbehoer/kobra-2. Men för en nybörjare tycker jag inte heller att Creality's skrivare är något fel. Den du skrev om ovan ser bra ut.

och 1 Kg filament ska du absolut inte betala 1000 kr för :). Då måste det vara något väääääldigt speciellt. Jag köper från Claes Olsson och gillar deras PLA och PETG. Men eSun etc är också bra. Vad för filament hade du tänkt?

En sak - om du köper en skrivare, köpt till en bunt med filament direkt. Lite olika färger etc. Det finns inget tristare att plötslgit få slut när man kommit igång. Köpte precis 15 Kg filament från Bambu Labs för mina Bambu labs skrivare 'äter' filament.

När det gäller att mecka med skrivaren .... tyvärr tror jag du får vara beredd att lära dig att skriva ut oavsett skrivare. Creality är normalt enkal att sätta ihop men du behöver lära dig lite om vad du kan behöva göra för att få ett perfekt första lager, vad du behöver göra om du får stopp etc etc. Så var beredd att det kan behöva petas lite. Även en dyr skrivare som bambu labs eller Prusa MK3/MK4 kan ibland behövas pillas på även om dessa är mkt mer självgående.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muppety:

Medan jag läser igenom tråden, så skriver jag ner mina funderingar...

Jag håller på att göra i ordning ett hobbyrum, där jag framförallt kommer att pyssla med elektronik o kemi, men jag gillar även att bygga o bygga om grejer. Jag har aldrig varit särskilt intresserad av en 3D-skrivare, men inser nu fördelarna att man kan skriva ut t.ex. reservdelar till saker, eller varför inte ett "case" till elektroniska prylar?

Jag får inom kort ca 5-6 000 kr som jag tänkte lägga på en 3D-skrivare, men kan ingenting om dem, förutom lite jag läste igår o tittade på lite klipp.

Jag tänkte köpa någon ganska vanlig 3D-skrivare o hittade denna; Creality Ender-3 S1 Pro på Kjell & Company. Googlade lite på den o hittade ett bättre pris på 123-3D.

Lite frågor...
Kan man skriva ut både hårda o mjuka grejer med den? Använder man olika filament? Vilka typer av filament kan man ha i den? Det finns ju en hel djungel av dom; https://www.123-3d.se/3D-filament-p20.html

Hur går det till rent praktiskt när man skriver ut? De flesta (lite billigare) 3D-skrivare har ju inget nätverk. Lägger man bara filerna på ett USB-minne eller SD-kort o sen trycker igång skrivaren? Eller kan man använda en hederlig kabel?

Jag använder nu programmet "Blender" o i det kan man spara stl-filer, men som jag förstått måste man även ha en "gcode-fil"? Jag läste att man kan använda programmet "Cura", men måste man själv kunna göra alla inställningar så som temperatur o annat?

Jag vill ha en 3D-skrivare som använder tillbehör som är vanliga, för att undvika höga kostnader, o vad jag förstått så bör jag skaffa en med filament, o inte resin.

Och till sist, vilken av dessa skrivare skulle ni säga är mest prisvärd; Helst inte mer än 5 000 kr, då jag tänkte köpa ett kilo filament också för runt tusenlappen; https://www.123-3d.se/3D-skrivare-p1603.html

EDIT: Läste att man får mecka lite för att få ihop en Creality Ender-3 S1 Pro. Men det kan väl inte vara megasvårt?

Du har redan fått väldigt bra svar av föregående skribent, men vill flika in med några smågrejer.

Mjukt och mjukt. Även de mjukaste filamenten är rätt hårda, tänk bildäck eller så, och är rätt svåra att printa med bra resultat oavsett skrivare.

CAD/modelleringsprogrammet spottar som sagt ur sig 3D-modellen (.stl, .obj, .step, osv). I stort sett alla sådana program exportera modeller i något kompatibelt format. Blender gör det lika bra som något annat modelleringsprogram. Man kan dock fråga sig om det inte är betydligt effektivare att använda ett regelrätt CAD-program till den sortens geometriska prylar du ger som exempel på sådant du vill printa. Det är dock på modelleringsstadiet, när du väl modellerat klart spelar det ingen roll vilket program som genererat modellen. Vill du köra Blender till sånt också går det bra, det finns inga tekniska hinder i den meningen.

Slicern konverterar modellen till en lista kommandon till skrivaren, man kan tänka sig att namnet kommer av att man skulle kunna se det som att programmet skivar modellen till de lager som ska printas. I praktiken gör den dock oerhört mycket mer än så, varje lager byggs ju upp av utskrivna strängar. Och det är bara början. I slicern ställer du även in materialspecifika inställningar, temperaturer, etc. Resultatet är en Gcode-fil som innehåller all information skrivaren behöver för att skriva ut din modell från början till slut.

Cura är väl den vanliga slicern för skrivare från andra tillverkare än Prusa, men det finns också andra alternativ. Numera har Prusaslicer också profiler för andra tillverkares skrivare, t ex diverse Ender-iterationer.

Det som skiljer är i stort sett användargränssnitt och features. Personligen tycker jag Prusaslicer har bättre och mer lättjobbat gränssnitt, men det kan vara en smaksak. Både Cura och Prusaslicer är hursom lätta att använda, och har kompletta funktionsuppsättningar. Ser ingen anledning att välja något annat än någon av dem om man inte har något väldigt speciellt behov, som du som nybörjare knappast kommer ha.

Vad det gäller skrivare, så gillar jag Prusas dito. De är betydligt dyrare, men det är så nära "it just works"-upplevelse man kommer i den här svängen. De har också allt lull-lull man kan önska sig. Nu är det nog också helt rätt tid att spana på begagnatmarknaden efter en i3 Mk3, då Prusa nyligen släppt Mk4. Skillnaderna är rätt små, men det finns gott om nördar som alltid ska ha det senaste

Crealitys skrivare är oerhört prisvärda, men de kräver en del meck, mods och inställning innan de åstadkommer bra utskrifter. När man väl börjat komma underfund med sin Ender är det dock fullt möjligt att få i stort sett samma utskriftskvalitet som en flera gånger dyrare Prusa. Om du är inne på billigt, så är den enorma communityn en jättefördel för Ender gentemot andra budgetmärken.

Du ska definitivt ha en FDM-printer (dvs filament, inte resin) givet de exempel på grejer du vill printa du redovisat. SLA är som sagt bara aktuellt om smådetaljer är allt, typ om du vill printa Warhammergubbar och sånt.

Givet att du har elektronik som hobby vågar jag lova att en 3D-skrivare är en tokbra investering oavsett vad det blir. Hade en handfull projekt, bl a ett par apparatlådor jag ville printa ut, och sen trodde jag att skrivaren i princip skulle stå och samla damm. Så blev det inte, när man väl har den kommer man på grejer hela tiden. Typisk grej jag inte visste att jag behövde innan jag köpte den. Kikade på kul i katalogen jag sparar allt jag modellerar själv, drygt 400 projekt nu. Utöver det har jag också printat några handfullar grejer jag tankat hem

Tillägg om att skriva ut: Instämmer med att Octoprint är the shit, särskilt så om man ser nöje i att hålla på och pimpa skrivaren i sig. Pålitligt, stabilt, går att göra massa intressanta grejer. Annars är det nog ganska generellt så att det funkar bäst/strular minst att skriva ut från SD-kort.

En eventuellt lite smidigare variant jag funderat på för skrivare som kör med fullstorleks SD-kort, är att använda ett dito med inbyggd wifi. Har dock aldrig testat sådana kort själv. Har ingen aning om hur bra/dåligt wifi-grejen fungerar i praktiken, och hur bökigt det är att ladda upp till sådana kort. När man väl fått gcode-filen till kortet bör det dock funka likadant som vilket SD-kort som helst.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kaput:

Du har redan fått väldigt bra svar av föregående skribent, men vill flika in med några smågrejer.

Mjukt och mjukt. Skrivaren du länkar har till en början med Bowden drive, vilket inte är optimalt om du ska printa flexmaterial. Det finns dock gott om direct drive-mods till Ender. Även de mjukaste filamenten är rätt hårda, tänk bildäck eller så, och är rätt svåra att printa med bra resultat oavsett skrivare.

Nja, Ender 3 S1 Pro är faktiskt en Direct Drive-skrivare ("Extrudertyp:Direct Drive Extruder") så det är bättre än en med Bowden Drive (en sån sak jag bytte ganska snabbt på min Ender 3 Pro).

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Nja, Ender 3 S1 Pro är faktiskt en Direct Drive-skrivare ("Extrudertyp:Direct Drive Extruder") så det är bättre än en med Bowden Drive (en sån sak jag bytte ganska snabbt på min Ender 3 Pro).

Haha, ja man kanske skulle ha klickat på länken innan man uttalade sig eller nåt. Syns väldigt tydligt på bilden också Blandade ihop med en annan modell, redigerat bort det.

Det ska dock sägas att Bowden drive inte är helt utan fördelar. Den största är väl att skrivhuvudet blir lättare och mindre när extrudermotorn sitter vid sidan av, och att det därmed åtminstone i teorin möjliggör högre utskriftshastigheter (eller för all del klenare konstruktion), då krafterna vid tvära vändningar blir mindre.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Hedersmedlem

Verkar som min Ender 3 S1 äntligen är lagad. Det visade sig vara kabeln till extrudern som vad trasig. Det fanns ingen synlig skada men det hjälpte att byta ut den mot en jag fick på garanti. Som tur var skickade de första bara en kabel av misstag när jag även skulle få ett extruder-kit. Kabeln jag fick med extruder-kitet funkade inte. Får se hur länge den här håller.

Nej, det blir nog en Prusa Mk.4 sen. Att jobba med den här har bara känts katastrofalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Nej, det blir nog en Prusa Mk.4 sen. Att jobba med den här har bara känts katastrofalt.

Tänk, min Ender 3 Neo står numera på golvet bredvid skrivbordet på vilket min Prusa MK3s står...
Jag anar en trend.

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrTLU:

Tänk, min Ender 3 Neo står numera på golvet bredvid skrivbordet på vilket min Prusa MK3s står...
Jag anar en trend.

Var så emot dem först eftersom hela företaget känns som en egotripp för herr Prusa och sen skulle det ta så lång tid att sätta ihop den för betydligt mer pengar. Men det känner jag att jag kan ta nu. Har hellre en stabil skrivare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Japp, det finns mkt olika typer av filament. PLA/PETG är väl de vanligaste och är hårda. De duger till massor. Sen finns det mjukare filament (TPU etc) som kräver lite mer pill för att skriva ut bra. Sen finns det filament som man helst behöver en inbyggd skrivare för (ASA/ABS), dels för att du behöver ha en högre temperatur i skrivaren men också för att de luktar en del och inte är nyttiga att andas in.

Kan bara ge tips om "hård TPU" också. En typ av filament som inte verkar ha upptäckts av folk. Skriver nästan lika lätt och snabbt (!) som PLA men är i princip OFÖRSTÖRBART, ett alernativ till nylon helt klart som är väldigt knepigt att använda. Perfekt för funktionella utkskrifter. Sök på tpu 64d, sist hittade jag på 3dprima och innan det på creativetools.se men de verkar ha slutat med just den varianten. Verkar inte heller drabbas av fukt i någon stor grad, använde nyligen slut på en rulle som stått öppen och märkte ingen fukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Creality har helt ok skrivare. Jag har 2 st (CR6-SE och Ender 3 pro). En fördel med dom är att det finns mkt man kan göra för att förbättra dom elelr bygga ut dom och att många har dessa skrivare. AnyCubic har också bra nybörjarskrivare.
Jag har inte alls koll på den där hemsidan men skulle t ex titta på https://www.3djake.se/creality-3d-skrivare-och-reservdelar eller https://www.3dprima.com/se som jag har handlat mkt från och har bra erfarenhet av.

Lite frågor...
Japp, det finns mkt olika typer av filament. PLA/PETG är väl de vanligaste och är hårda. De duger till massor. Sen finns det mjukare filament (TPU etc) som kräver lite mer pill för att skriva ut bra. Sen finns det filament som man helst behöver en inbyggd skrivare för (ASA/ABS), dels för att du behöver ha en högre temperatur i skrivaren men också för att de luktar en del och inte är nyttiga att andas in.

Sen finns det ännu mer hållbara material med kolfiber i och de kräver munstycken av hårdare material eftersom de sliter på munstycket. Som tur var kostar munstycken inte så mkt så man kommer snabbt ha en bunt olika typer av munstycken (mindre/större diameter etc) i reserv.

Finns många sätt beroende på skrivare. I många fall sparar du ner filen till ett sd-kort och går över till skrivaren och stoppar i och startar därifrån. Andra kan man ansluta direkt via kabel. Det häftigaste är dock om du skaffar en billig Raspeberry pi och t ex installerar Octoprint på den. Då får du så mkt mer möjligheter vid din utskrift.

Om du väljer creality-skrivaren finns ju också https://www.3djake.se/creality-3d-skrivare-och-reservdelar/so... som är en ny grej från dom som ger dig Klipper (tar tid att förklara men är en annan mjukvara som gör det möjligt att få mkt snabbare utskrift (exempelvis)). har hört lite bu och bä om den.

STL är själva modellen. Du kan även väl spara ut som step-fil vilket ska vara ännu bättre för runda saker.
Sen behöver du använda en så kallad "Slicer", t ex Cura eller PrusaSlicer, som gör om modellen till ett antal kommandon (GCode) till skrivaren. Normalt väljer du vilket filament du har och sen så plockar den fram temperatur etc själkv. Men du får mkt möjligheter att bestämma hur ifylld den ska vara (du vill normalt inte skriva ut för mkt filament utan sätta t ex 15% ifyllnad) och massor annat.

Om du använder Blender låter det som du redan är en smart kille som lätt kommer förstå hur slicern funkar. Önskar jag kunde bli duktig i Fusiuon360 eller Blender :/.

För små saker som kräver mkt stor detaljrikedom (t ex mini-figurer) så kommer resin alltid bara bättre. Men Resin är klurigt. Jag valde att packa ner min anyCubix Mono X 6K för jag gillade inte att hantera med giftig resin som luktade.

AnyCubic har som sagt också bra skrivare, t ex https://www.3djake.se/anycubic-3d-skrivare-tillbehoer/kobra-2. Men för en nybörjare tycker jag inte heller att Creality's skrivare är något fel. Den du skrev om ovan ser bra ut.

och 1 Kg filament ska du absolut inte betala 1000 kr för :). Då måste det vara något väääääldigt speciellt. Jag köper från Claes Olsson och gillar deras PLA och PETG. Men eSun etc är också bra. Vad för filament hade du tänkt?

En sak - om du köper en skrivare, köpt till en bunt med filament direkt. Lite olika färger etc. Det finns inget tristare att plötslgit få slut när man kommit igång. Köpte precis 15 Kg filament från Bambu Labs för mina Bambu labs skrivare 'äter' filament.

När det gäller att mecka med skrivaren .... tyvärr tror jag du får vara beredd att lära dig att skriva ut oavsett skrivare. Creality är normalt enkal att sätta ihop men du behöver lära dig lite om vad du kan behöva göra för att få ett perfekt första lager, vad du behöver göra om du får stopp etc etc. Så var beredd att det kan behöva petas lite. Även en dyr skrivare som bambu labs eller Prusa MK3/MK4 kan ibland behövas pillas på även om dessa är mkt mer självgående.

Tackar för svar!

Filamentet för 1 000 kr var 5 olika färger, på 1 kg styck, så det blir totalt 5 kg. Sen beställde jag en rulle självlysande från Kjell & Company.

Jag är tyvärr inte särskilt duktig på Blender, bara använt det ett par gånger till enkla grejer. Jag tror jag kommer att börja med Thinkercad; https://www.tinkercad.com/ samt Cura, de har jag gått igenom grunderna i nu.

Skrivaren skulle kommit igår, men blev försenad o så stod det att den skulle komma på måndag istället, så jag tänkte sätta mig in i de här programmen o lära mig de under helgen. Men så stod det senare att det kanske kommer idag trots lördag? Paketutlämningen har öppet till 14 i.a.f.

Visa signatur

💻 Asus ROG GL703GE | 17,3" | Intel® i5-8300H 2.30 GHz x 4 | 16 GB | NVIDIA® GeForce GTX 1050Ti - 4 GB | 256 GB SSD & 256 GB SSD
💻 Asus ROG G74SX | 17,3" | Intel® i7-2630QM 2.20 GHz x 4 | 16 GB | NVIDIA® GeForce® GTX 560M - 3GB | 500 GB SSD
💻 Acer Aspire A515-45 | 15,6" | AMD Ryzen 5 5500U 2.40 GHz x 6 | 16 GB | Intel Iris Xe Graphics - 4 GB | 512 GB SSD & 250 GB SSD
💻 HP ProBook 6570b | 15,6" | Intel® i3-3110M 2.40 GHz x 2 | 4 GB | Intel® HD Graphics 4000 - 1792 MB | 1TB HDD
📱 Samsung S21 Ultra 5G | 📱 Samsung S8+ | 🖨️ Creality Ender-3 S1 Pro (3D-skrivare)

Permalänk

Tja

Nån som är intresserad att skriva ut 8 st runda plastbollar i vitt, som ser ut som en golfboll, tänk stor rislampa.
Skall användas på nystartad inomhusgolf som taklampor.
Mot betalning självklart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RinoKovik:

Tja

Nån som är intresserad att skriva ut 8 st runda plastbollar i vitt, som ser ut som en golfboll, tänk stor rislampa.
Skall användas på nystartad inomhusgolf som taklampor.
Mot betalning självklart!

Finns det någon modell, storlek, material, …?

Permalänk
Medlem

Någon som är sugen och printa 2 stycken sådana till mig?
Stor fördel om du finns i Blekinge så man slipper frakten

https://www.thingiverse.com/thing:5421906/files

Permalänk
Medlem

Nån som vet om min hotend borde se ut såhär efter första printen?

Fick hem min Prusa mk3s+ i förrigår, kalibrerade den och idag bestämde jag mig för att skriva ut min första modell.

Kollade så att första 2 lagren såg bra ut, lämnade den i 2h och kom tillbaka med denna klumpen och de första 2 lagrena fast på hotenden. Spenderat hela dagen med att bara få bort den från övriga huvudet, som tur är så var det bara hotenden som den faktiskt smält fast med. Men med tanke på hur den ser ut så lär det bli att köpa en ny hotend.

Läxa lärd: kolla in lite oftare på printen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martengooz:

Nån som vet om min hotend borde se ut såhär efter första printen?

<Uppladdad bildlänk>

Fick hem min Prusa mk3s+ i förrigår, kalibrerade den och idag bestämde jag mig för att skriva ut min första modell.

Kollade så att första 2 lagren såg bra ut, lämnade den i 2h och kom tillbaka med denna klumpen och de första 2 lagrena fast på hotenden. Spenderat hela dagen med att bara få bort den från övriga huvudet, som tur är så var det bara hotenden som den faktiskt smält fast med. Men med tanke på hur den ser ut så lär det bli att köpa en ny hotend.

Läxa lärd: kolla in lite oftare på printen.

Lämna 2h är generellt lugnt. Men kanske inte på första printern med maskinen...

Permalänk
Medlem

jag behöver lite hjälp, främst av dom som har kunskap av bambulabs.. försöker skriva ut med PC och det släpper mellan lagret, antar att det är antingen hastigheten eller temperaturen som är fel? Jag använder bambulab standardinställningar för deras pc, och jag använder även filament som jag köpt direkt från dem.

här är inställningarna för hastigheten:
https://i.gyazo.com/e3d98bbaac9d5ce8a80a01c3bbf2a4c3.png

Här är en bild så ni ser hur det ser ut:

https://i.gyazo.com/cb0c675931e4334e981d425b9b0cfc32.png

temperaturen är 270/100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillec:

jag behöver lite hjälp, främst av dom som har kunskap av bambulabs.. försöker skriva ut med PC och det släpper mellan lagret, antar att det är antingen hastigheten eller temperaturen som är fel? Jag använder bambulab standardinställningar för deras pc, och jag använder även filament som jag köpt direkt från dem.

här är inställningarna för hastigheten:
https://i.gyazo.com/e3d98bbaac9d5ce8a80a01c3bbf2a4c3.png

Här är en bild så ni ser hur det ser ut:

https://i.gyazo.com/cb0c675931e4334e981d425b9b0cfc32.png

temperaturen är 250/100

Antar du har P1P? Då kan nog problemet vara brist på enclosure. PC är rätt känsligt mot nerkylning har jag hört, och felet är konsistent med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Antar du har P1P? Då kan nog problemet vara brist på enclosure. PC är rätt känsligt mot nerkylning har jag hört, och felet är konsistent med det.

japp, p1p. hade inte ens tänkt att det kunde vara en möjlighet. det lossnar ju rätt högt uppe också, så det låter ju rimligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillec:

japp, p1p. hade inte ens tänkt att det kunde vara en möjlighet. det lossnar ju rätt högt uppe också, så det låter ju rimligt

Finns ju många lösningar där. Enklast är ju att bara sätta en stor kartong över. Inte snyggt men funkar ju som ett test (tänk på eventuellt brandrisk).
Funkar det kan man ju hitta en bättre/snyggare lösning.

Permalänk
Medlem

Det börjar dra ihop sig nu känner jag och har tittat på Prusa MK4 och Bambulab X1 Carbon, någon som har erfarenheter av dessa? Verkar vara en blandad kompott av åsikter på youtube.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cosmo_k:

Det börjar dra ihop sig nu känner jag och har tittat på Prusa MK4 och Bambulab X1 Carbon, någon som har erfarenheter av dessa? Verkar vara en blandad kompott av åsikter på youtube.

Vad är dina önskemål och prioriteringar?

Har ingen erfarenhet av någon men utifrån vad jag läst och hört så känns Prusa som det robusta säkra alternativet som brinner för utvecklingen och Bambulab är mer det prestandaorienterade som vill pusha gränserna och tjäna pengar. Prusa kanske inte är något banbrytande även om det utvecklas, så kanske väldigt säkert men tråkigt. Bambulab kan ge coola funktioner och prestanda men går något sönder kommer man få betala för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Vad är dina önskemål och prioriteringar?

Har ingen erfarenhet av någon men utifrån vad jag läst och hört så känns Prusa som det robusta säkra alternativet som brinner för utvecklingen och Bambulab är mer det prestandaorienterade som vill pusha gränserna och tjäna pengar. Prusa kanske inte är något banbrytande även om det utvecklas, så kanske väldigt säkert men tråkigt. Bambulab kan ge coola funktioner och prestanda men går något sönder kommer man få betala för det.

Exakt ett sånt typ av svar jag vare ute efter, tackar. Det känns som att Prusan har lite mer slipad slicer har jag fått intryck av.

Mitt mål just nu är väl att lära mig. Säljs Prusa ifrån någon svensk butik? Googlar jag är närmsta Norge vilket iof funkar om kronan inte hade varit så värdelös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Exakt ett sånt typ av svar jag vare ute efter, tackar. Det känns som att Prusan har lite mer slipad slicer har jag fått intryck av.

Mitt mål just nu är väl att lära mig. Säljs Prusa ifrån någon svensk butik? Googlar jag är närmsta Norge vilket iof funkar om kronan inte hade varit så värdelös.

Reprappro är svenska och har, men bara MK3s (vilket verkar dumt att köpa idag). Jag skulle beställa direkt från Prusa, dom är i Eu så relativt smärtfritt. Köper du kittet där man bygger själv får man ju en bra start på att lära sig allt med själva skrivaren. Men kräver lite mer av en själv för allt ska bli bra, inte svårt men kräver att man är lite noggrann och har tålamod.

Sen är prusan utmärkt, att typ allt är open source är väldigt smidigt om man är sån som gillar att hålla på, du kan printa dina egna reservdelar, fippla med firmware osv om något är skumt. Men de är också pålitliga nog att man oftast inte behöver hålla på om, man inte vill. De har utmärkt support också, svara på frågor och hjälper en att felsöka.

Med det sagt, kollar man på MK4 vs bambu labs så ligger prusan definitivt lite efter, speciellt i hastighet, bambun är flera gånger snabbare. Prusan kan komma ikapp lite i framtiden med ny mjukvara, men är lite klart än.

Permalänk
Medlem

Prusa ska också vara markant mycket tystare än bambu om det är relevant för dig?
Inga problem att köpa direkt från prusa, skulle rekommendera det framför butik om du inte har promenad/bilavstånd för prusas support är jättebra och blir knappast bättre att ha en mellanhand i kommunikationen.

Jag blev snål och landade på en SV06 efter att ha skickat tillbaka MK3S+ (köptes nån vecka innan MK4 släpptes så kunde göra en retur). Även lång ledtid på MK4 då.
SV06 är inte alls lika genomtänkt som en MK3S+ och kräver en del extra pyssel men fungerar. Jag har haft tur och inte behövt support men räknar med att behöva lösa saker själv.

Permalänk
Medlem

Just opensource och bra support är något jag värdesätter högt. Hur fördelaktigt är en corexy plattform egentligen för hobby bruk?

Permalänk
Skrivet av cosmo_k:

Just opensource och bra support är något jag värdesätter högt. Hur fördelaktigt är en corexy plattform egentligen för hobby bruk?

Om du vill kombinera Open source, bra support och CoreXY så kan jag rekommendera Voron 2.4 (förlagan till Bambulab om jag har förstått det rätt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Just opensource och bra support är något jag värdesätter högt. Hur fördelaktigt är en corexy plattform egentligen för hobby bruk?

CoreXY är ett mer komplicerat men överlag bättre sätt att bygga en skrivare på. Ur rent praktisk synvinkel är väl största fördelen jämfört med en skrivare med rörlig bädd att du kan få plats med en större skrivare på mindre yta. Min Voron 2.4 med en byggyta på 350x350mm tar upp ungefär lika mycket bordsyta som min Prusa, i alla fall i djupled.

Skrivet av Nebudchanezzer:

Om du vill kombinera Open source, bra support och CoreXY så kan jag rekommendera Voron 2.4 (förlagan till Bambulab om jag har förstått det rätt)

Bra support är en sanning med modifikation. Supporten är bara så bra som du själv är på att fix felen, men har du byggt en Voron så vet du antagligen också hur man lagar den om något går sönder.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Hedersmedlem

Fått blockering i mitt heat break och skulle nog behöva byta ut PTFE-biten som sitter där. Finns det något speciellt man köper för det eller är det bara vilken PTFE-slang som helst som man sen klipper till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Fått blockering i mitt heat break och skulle nog behöva byta ut PTFE-biten som sitter där. Finns det något speciellt man köper för det eller är det bara vilken PTFE-slang som helst som man sen klipper till?

En vissa printers har är ena änden "V" formad på PTFE-slangen - då vill man nog ha rätt.