Permalänk
Medlem

Lågt klickande från Nätaggregatet

Har byggt ihop en ny dator och märkte att nätaggregatets fläkt har ett konstant lågt klickande ljud.

Video på ljudet. Hörs väldigt dåligt i videon dock...

Jag verkar inte belasta det tillräckligt för att fläkten ska gå igång, även när jag spelar. Fläkten snurrar endast när jag stänger av det passiva läget. Jag tror inte att det är coil-whine för ljudet hörs konstant, även i bios och idle. Det hörs dock inget klickande alls när fläkten står still.

Var ett bra tag sedan jag byggde en dator så känner mig lite osäker. Är inte så farligt egentligen men om det är något tokigt med fläkten kan det vara bra att veta det redan nu. Det är ett ROG 850W.

Någon här som vet ifall dessa brukar klicka så? Uppskattar all hjälp.

Permalänk
Rekordmedlem

Det uppstår ibland tickande ljud i pwmstyrda motorer pga att de får en momentpuls när strömmen kopplas in så är det i fläktmotorn är det troligen pga det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det uppstår ibland tickande ljud i pwmstyrda motorer pga att de får en momentpuls när strömmen kopplas in så är det i fläktmotorn är det troligen pga det.

Tacl för svaret. Betyder detta att ljudet är normalt då?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mgsrex:

Tacl för svaret. Betyder detta att ljudet är normalt då?

Nja, det går att göra kretsar som dämpar det men det äre väl en ksotnadsfråga.
Är det störande får du byta nätdel eller köra den passivt när det går, det finn väl ingen anledning att inte köra nätdelen passivt om det går för den startar väl kylningen om den blir så varm att det behövs och har du den i en låda kommer nog nån annan fläkt också att dra luft genom nätdelen.

Här kan du läsa om tickande i pwmstyrda motorer.
https://ww1.microchip.com/downloads/en/appnotes/00771a.pdf

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nja, det går att göra kretsar som dämpar det men det äre väl en ksotnadsfråga.
Är det störande får du byta nätdel eller köra den passivt när det går, det finn väl ingen anledning att inte köra nätdelen passivt om det går för den startar väl kylningen om den blir så varm att det behövs och har du den i en låda kommer nog nån annan fläkt också att dra luft genom nätdelen.

Här kan du läsa om tickande i pwmstyrda motorer.
https://ww1.microchip.com/downloads/en/appnotes/00771a.pdf

Intressant, tack!

Ljudet stör mig inte egentligen, var bara orolig att det är något fel på självaste fläkten. Slog manuellt av det passiva läget för jag var nyfiken på hur fläkten låter. Blev ganska besviken... Det kommer nog köras passivt majoriteten av tiden i mitt system som tur är. Hittade lite andra inlägg på forum där folk klagar på fläktens ljudnivå så den verkar vara ganska usel

Permalänk
Medlem

Jag har nyligen införskaffat 1000W versionen av samma nätaggregat och skulle säga att det har ett liknande ljud som det i filmen. Jag tror att det är p.g.a. att fläkten använder kullager; de är hållbara men inte lika tysta som de alternativ som finns. Kommentaren till agget i Cultists Networks "PSU Tier List" är t.ex. "Ball bearing fan, possibly not silent even at very low RPMs."

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kf:

Jag har nyligen införskaffat 1000W versionen av samma nätaggregat och skulle säga att det har ett liknande ljud som det i filmen. Jag tror att det är p.g.a. att fläkten använder kullager; de är hållbara men inte lika tysta som de alternativ som finns. Kommentaren till agget i Cultists Networks "PSU Tier List" är t.ex. "Ball bearing fan, possibly not silent even at very low RPMs."

Kullager brukar ha ett mer slumpartat rassel, de påverkas också av lagrets vinkel så vrid på nätdelen och lyssna om det går.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kf:

Jag har nyligen införskaffat 1000W versionen av samma nätaggregat och skulle säga att det har ett liknande ljud som det i filmen. Jag tror att det är p.g.a. att fläkten använder kullager; de är hållbara men inte lika tysta som de alternativ som finns. Kommentaren till agget i Cultists Networks "PSU Tier List" är t.ex. "Ball bearing fan, possibly not silent even at very low RPMs."

Okej skönt att höra att jag inte är den ensam Jag utgår från att det är helt enkelt så den fläkten låter och att det inte är fel på den. Riktigt nöjd med nätagget för övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kullager brukar ha ett mer slumpartat rassel, de påverkas också av lagrets vinkel så vrid på nätdelen och lyssna om det går.

I mitt chassi sitter det i en konstig vinkel i fronten. Ska testa ett annat håll och se vad som händer