Krönika: Är det roligare att fylla spelbiblioteket än att spela?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Förstår inte principen med att äga en massa spel, som man aldrig ens installerar i datorn. Ta t.ex Epic Games som ger bort en del spel varje vecka. Hur många av dessa spel har man verkligen spelat sen de släpptes gratis? Själv har jag provat väl 1-2 av dem, men sen avinstallerat då jag tappat lusten med de.
Nu har jag bara 2 spel installerade i datorn; Northgard och Fallout 76. FO76 spelas rätt mycket, men Northgard lirar jag med polarn och hans fru lite ibland, som sällskapslir, så därför finns den installerad.

Använd allkeyshop.com för att köpa spel/program på, så slipper ni betala fullt pris till portalerna (Steam, Epic, EA osv).

Det enda jag spelat hittills av de dussintal jag laddat ner från Epic är Fall Guy...som är gratis
Jag tar å andra sidan inte ner spel jag inte är intresserade av att spela, det är bara tiden jag saknar, men jösses vad jag har att göra ifall jag skulle få långtråkigt.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Är spel gratis, kraftigt rabatterade, eller, för den delen, att man tjänar tillräckligt mycket, så tappar spel värdet.

Man sitter på en massa, är det det minsta i spelen som är trögt, inte är som det skall vara, eller något annat, så är det bara ta starta något nytt från högen för man har ju inte heller lika mycket tid idag.

Annat var det när man var liten, och om man antingen spara ihop till sina spel eller fick några om året. Då skulle de spelas. Och de skulle spelas om. Och om.

Permalänk
Medlem

Hmm Hur ser man sin completion rate? ser inte det på min profil
Kan inte tänka mig att den är hög för min del. gissar på 2-3%?

Jag körde under hyfsat lång tid humble bundle när det kom ut bundles och satte 100% på charity (innan man var tvungen att ge en viss del till HB) så jag har drivor med spel jag absolut inte har spelat.

Just nu 644 spel i biblioteket.

Edit: Grävde runt lite och jag har tydligen spelat 59 av 644 spel så mindre än 10%

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Jag ser det mer som en samlar hobby. Är kul att se alla framsidor och sortera speltitlarna.

Permalänk
Medlem

En stor anledning till att jag inte testar många spel jag äger är storleken, det tar tid att ladda hem och tar plats på hårddiskar så jag tvingas avinstallera spel.
Om jag har lite tid över och vill testa ett spel så hinner jag inte ladda hem och installera innan tidsluckan är förbi vilket minskar testandet.
Det var lättare att testa spel förr när det inte krävdes planering.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Trihxeem:

Hmm Hur ser man sin completion rate? ser inte det på min profil
Kan inte tänka mig att den är hög för min del. gissar på 2-3%?

Jag körde under hyfsat lång tid humble bundle när det kom ut bundles och satte 100% på charity (innan man var tvungen att ge en viss del till HB) så jag har drivor med spel jag absolut inte har spelat.

Just nu 644 spel i biblioteket.

Steam baserar det på achievements så det verkar vara där man ser det. Det blir ju inte 100% rättvisande, men i mitt fall ger det ändå en ganska bra fingervisning om ungefär var jag ligger till. Räknar jag ihop hur många spel jag har mer än 1h speltid i ligger det på lite under 50st, men spelar man mycket spel utan achievements kan det såklart se annorlunda ut. Jag är inte en sån som medvetet jagar achievements särskilt ofta heller, vilket säkert bidrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Steam baserar det på achievements så det verkar vara där man ser det. Det blir ju inte 100% rättvisande, men i mitt fall ger det ändå en ganska bra fingervisning om ungefär var jag ligger till. Räknar jag ihop hur många spel jag har mer än 1h speltid i ligger det på lite under 50st, men spelar man mycket spel utan achievements kan det såklart se annorlunda ut. Jag är inte en sån som medvetet jagar achievements särskilt ofta heller, vilket säkert bidrar.

Tack!
Såg att jag har achievements från 59 av 644 spel så jag har uppenbarligen börjat spela 59 av dem

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Är väl lite därför man har nästan 600 titlar i psn biblioteket.

Permalänk
Medlem

Fyller på mitt bibliotek så jag har något att göra när jag går i pension...bara ungefär 30 år kvar

Permalänk
Medlem

Hmmmm.... Känner inte igen problemet.... *host*

... and that's only on Steam

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Så fort jag påbörjat ett spel kommer nästa som lockar och pockar.
Många titlar på kontot och vid varje rea växer backloggen. Försvarar den lite
med arvsynden från C64 tiden då jag inte betalade för mycket. Desto mer numera.
Senast avklarade spel var nog "Last of us" och det antagligen bara/tack vare tv serien.
Svårt att fortsätta hålla intresset uppe hur stor hypen än varit eller kanske pga. av den.
MTV/Youtube skada?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLINKY95:

Jag har bara 27 spel på Steam.

Under hur lång tid?

Permalänk
Testpilot

..

Jag gillar att testa på nya spel, tyvärr är det inte många av dem jag fastnar för.
Finns säkert ett hundratal spel i mitt Steam-bibliotek jag knappt startat eller lagt mer än någon timme på. Oftast blir det att man faller tillbaka på favoriterna, som i sin tur kan äta flera hundratals timmar istället.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem

jag tycker det är synd på många sätt hur mycket spel det finns och hur många fler som kommer varje vecka, förr i tiden så hade man WoW och CS typ, så det var det alla spelade, så om du hade 4 vänner visste du redan att dem spelade nått av det eller båda, nu för tiden känns alla spel helt döda även om dem har fler spelare än WoW när det kom ut, det är svårt att hitta nya vänner, etc.
och på topp av det så är det jättesvårt att börja med nått nytt spel när man har 500+ som aldrig spelats

det är min erfarenhet.

Permalänk
Medlem

Köper klart mindre nu på äldre dagar.
Kollade steam, har 426 spel och 30%
Avg. Game Completion Rate. Så ~120 spel. Gick genom listan av spel efter spelad tid. Kom fram till att jag faktiskt klarat ca 60 spel på steam. Så inga 30% inte…

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk

Inte ens förr när jag spelade mycket köptes jag spel som jag inte spelade, alla spel jag ägt är iaf provade, men vissa var för tråkiga att spela klart.
Nu har jag bara simracing-spel och några äldre spel jag tycker är kul installerade.

Permalänk
Medlem

Jag brukade vara en sån som köpte bara för att det var billigt och liknande. Jag brukade också påbörja fler spel samtidigt, vilket oftast innebar att jag aldrig spelade klart något. Sen några år tillbaka har jag ändrat på det och spelar i regel bara ett spel i taget och spelar det tills jag är klar. Sen så köper jag bara "nya" spel som jag verkligen har tänkt att spela direkt. Så min backlogg har definitivt minskat under dom senaste åren.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag tror också en hel del spelande har övergått i att folk kollar på andra som spelar istället, VOD/Streaming är ju större än någonsin

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tror också en hel del spelande har övergått i att folk kollar på andra som spelar istället, VOD/Streaming är ju större än någonsin

Finns det något tråkigare än se andra spela?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Finns det något tråkigare än se andra spela?

Ganska mycket, men det beror såklart på vem du tittar på.

Edit:
Att titta på när andra gör saker är en väldigt vanlig och uppskattad aktivitet.

Permalänk
Medlem

Roligare vet jag inte men enklare.
Har exempelvis ett inplastat Far Cry 5 jag köpte i samband med att jag köpte en Xbox runt julen 2018...

Var dock extrem rea så köpte flera spel och har spelat de andra ganska mycket.

Permalänk
Medlem

Jag köper spel när jag hittar spel jag vill köpa, annars kan det bli så att någon utgivare plötsligt tar bort originalversionen av ett spel och ersätter med någon lam remake (vilket t.ex. hänt med Skyrim). Om man redan har spelet så påverkas man inte av att butikssidan för en annan version plockas bort, på Steam åtminstone.

Många av spelen jag har på Steam är såna jag spelat innan... på andra sätt, men sen har jag köpt dem på Steam på senare tid för att det kan vara trevligt att ha lite gamla nostalgispel till någon regnig dag.

Permalänk
Medlem

Blev bara ett enda nytt spel 2022. Crusader Kings 3. Plus alla dess DLC's som släppts.
Efter det så har jag inte köpt något nytt spel. DLC för befintligt spel ja. Men inte många.
Till och med rensat ut önskelistan på steam, kommer ändå inte bli av att köpa nya spel när jag redan har stor backlog.

Visa signatur

Ryzen 5600X, HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16, Palit GeForce RTX 3090 Gaming Pro OC 24GB, ASUS ROG STRIX B550-F GAMING, Seasonic FOCUS GX 850W, Seagate FireCuda 520 SSD 500GB

Permalänk
Medlem

Hm, har nog konton på de flesta speltjänster men har nog aldrig någonsin spelat något därifrån.. De flesta spelklienterna har jag aldrig ens installerat.
Plockat de mer intressanta spelen som getts ut gratis, har för mig att jag köpt något också som jag tänkt spela någon gång i framtiden men det är nog väldigt få. Vet inte hur många spel jag ens har, ingen som helst aning om siffran.

Har nog inte spelat något alls på någon plattform på många år och har en backlog på PC som ligger på 15+ år. Även kvar några PS3-spel jag tänkt köra klart någon gång.

Vad beror det på då?
Det är inte så att jag inte gillar spel el så.

Men det är en kombination av ett mycket krävande arbete (inkl enorma mängder övertid, dagligen), andra saker som behöver göras så det inte finns tid till nöjen (försöker bl a träna åtminstone 1-2 gånger i veckan och om möjligt oftare), men även för att jag väntat på rätt läge att skaffa rätt hårdvara.

Hårdvaran har helt klart varit ett hinder, då jag väntat på steget till 4K som dröjt enormt länge innan det började komma vettiga skärmar. För jag vet att just skärmar är något man köper och har tills de i princip dör, då det är svårt att kränga vidare annat än för en bråkdel av priset man gett, samt att jag velat ha mer än 3440x1440/34".

Jag är också en sån som vill köra spelen till 100% klart och göra allt, vilket innebär att jag lägger mer fokus på varje enskilt spel snarare än mängden och bara springa igenom. Då blir spelupplevelserna också mer minnesvärda, såklart förutsatt att det är rätt bra spel. Med det i åtanke vill jag då också undvika för enorma spel då tiden ändå är begränsad.

Får se hur det blir framöver, beror på många faktorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Förstår inte principen med att äga en massa spel, som man aldrig ens installerar i datorn. Ta t.ex Epic Games som ger bort en del spel varje vecka. Hur många av dessa spel har man verkligen spelat sen de släpptes gratis?

Inte många jag heller, men Death Stranding kördes igenom. Tyckte det var så sjukt bra så köpte director's cut och körde en gång till.

Lyckad upsell av Epic, den bjuder jag på.

Permalänk
Medlem

Köpt många spel billigt tidare. i år har det inte blivit så många. en dlc och ett spel. väntar på bg3/starfield som jag ser fram emot. finns ju flera till som jag är sugen på men inte tillräckligt för att betala fullpris för.
Har många bra spel i backloggen. Jobbar ändå av den rätt bra på senare tid tycker jag.
Tur att det finns så många bra spel att spela!
Kan känna att det är lite svårstartat mellan spel ibland såklart. samma som med film och serier. men när man väl börjat så går många timmar/avsnitt väldigt fort.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig fallit i "rea-fällan" och köper enbart spel när det är dags för ett nytt, rea eller inte. Av de 173 spel jag har på Steam är det bara en handfull som jag inte spelat färdigt, ofta på grund av tekniska problem eller att de helt enkelt blev skittråkiga (i mitt tycke) mot slutet.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem

Slutade handla på Steam för ett antal år sedan. Har numera över 600 fysiska spel som jag inte har tid att spela istället.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Jag har handlat på tok för mycket på rea genom åren och en del har varit bottennapp.

När jag var kanske 10 eller nåt spelade jag FF7 för första gången, jag slog det till slut för första gången för ett par månader sen medan jag var sjukskriven.
Men återstår gör Morrowind, Oblivion och Skyrim... Och STALKER serien.
Darksiders spelen, har knappt börjat med ettan.
Horizon zero dawn, har startat men har redan sett en bra let's play av det och känner inte intresset.
Jag har knappt tagit mig halvvägs genom Witcher 1 och vill inte röra W2 eller W3 innan det är klart, fast det inte behövs. :S

Visa signatur

No man is free who is not master of himself