Köpare hör av sig om att grafikkortet jag sålt är trasigt

Permalänk
Bildexpert

Om jag ändå ska ge min uppfattning på det hela så skulle jag som säljare absolut inte köpa tillbaka kortet i dagsläget just eftersom köparen har bytt kylpasta på eget bevåg. Där går min gräns.

Jag har vid tillfällen sålt elektronik som har visat sig strula när det kommit fram till köparen som i sin tur hör av sig till mig och jag ger förslag på enklare lösningar som denne kan prova med om den känner sig bekväm. Om hen avstår från det alternativt inte får bukt på problemet efter att följt mitt förslag, kan jag absolut se återköp som en möjlighet.

Att byta kylpasta på en GPU skulle jag däremot inte råda någon att göra som inte vet vad den håller på med och helt enkelt köpa tillbaka den istället. I det här scenariot är det för sent då risken är för stor att grafikkortet har fått ytterligare skador som inte var där när köparen tog emot det.

OT raderat /mod
Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Varför byter man kylpasta på ett kort som uppenbarligen (enl köpare) inte funkar? Inte rimligt någonstans.
Det finns inga krav på att du måste ta tillbaka kortet.

Det är väl väldigt rimligt att byta kylpasta på ett 7 år gammalt kort som visar tecken på överhettning?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av hakro807:

Det är väl väldigt rimligt att byta kylpasta på ett 7 år gammalt kort som visar tecken på överhettning?

Står inget om det i TS trådstart.
Säljare hävdar att kortet fungerade utmärkt, köpare hävdar att det inte funkar och byter kylpasta som första åtgärd och vill nu lämna tillbaka det? Forget it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Absolut. Genom att specificera kända fel (så de tveklöst är kända för köparen) kan man undanta dessa från reklamationsmöjlighet. Att bara skriva "säljes i befintligt skick" är dock för generellt för detta.

Visst men om säljaren är helt okunnig alltså inte vet nåt om prylen som ska säljas (kanske inte alls har använt den själv), ska en tredje part kallas in och "besikta" prylen innan den sälj för att det ska kännas säkert? Vi pratar om begagnade saker här..

Jag tycker att ansvaret ligger hos köparen att kolla upp prylen innan han gör affären.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men gaaranti/reklamationsrätt är kvar om man gör "fackmannamässig service", däremot kan man diskutera om man ska behöva byta kylpasta på en elektronikkomponent inom 3 år, personligen tycker jag att det i så fall är ett konstruktionsfel på produkten för det bör ta längre tid än 3 år innan kylningen degraderat så pass att det ska vara nödvändigt.
Principen att man får göra service själv så länge den utförs korrekt utan att garantin förverkas har provats gällande bilar >

Marknadsdomstolen ålägger KIA Motors Sweden AB vid vite av fem miljoner (5 000 000) kr att upphöra med att tillämpa villkoret i sin sjuåriga nybilsgaranti, som innebär krav på att den regelbundna servicen ska utföras av en auktoriserad KIA-verkstad under garantitiden för att nybilsgarantin ska gälla
http://avgoranden.domstol.se/Files/MD_Public/Avgoranden/Domar...
och jag har svårt att tro att det skulle vara nån principskillnad för datordelar.

Dock gäller det ovannämnda för ett köp av en näringsidkare

Fast fackmannamässig service kräver utbildning eller dokumenterat tillvägagångssätt så din kunskap kan styrkas. Lekman som utför något är inte att räkna som fackmannamässig

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd tillfälligt? låst*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...