Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Högljudda fordon: Moderna penisförlängare?

Permalänk
Medlem

Mycket pensionärer här

Skämt och åsido.
Dom idioterna som tuffar runt i sina ubertuffa bilar med subbar som hörs
tre kvarter borde kölhalas.

Borde vara som i USA (kanske inte alla delstater)
$1000 i böter.

Permalänk
Medlem

Alltid lika kul när Karens retar sig på något! Fööööörrrbjud allt jag inte gillar!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Mycket pensionärer här

Skämt och åsido.
Dom idioterna som tuffar runt i sina ubertuffa bilar med subbar som hörs
tre kvarter borde kölhalas.

Borde vara som i USA (kanske inte alla delstater)
$1000 i böter.

Polisen kan ju dela ut 1000:- i böter till högljudda bilister (mest de som står still och spelar för hög musik), men då det inte längre finns några riktiga trafikpoliser här så är det tyvärr inget som hålls efter i större utsträckning, liksom alla andra lagar på vägen.
Likaså är det väl knappt någon polis som kan göra en flygande besiktning heller.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SUMITOMO:

Mycket pensionärer här

Skämt och åsido.
Dom idioterna som tuffar runt i sina ubertuffa bilar med subbar som hörs
tre kvarter borde kölhalas.

Borde vara som i USA (kanske inte alla delstater)
$1000 i böter.

Sedan 2021 är det ett bötesbrott även i Sverige, det är synd att polisen är så underbemannade och straffen så låga, de kunde även jaga trasiga fordon mycket mer aktivt.

Brottsbalk (1962:700)
16 § Den som för oljud på allmän plats eller annars offentligen beter sig på ett sätt som är ägnat att väcka förargelse hos allmänheten, döms för förargelseväckande beteende till penningböter.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svens...

Vad gäller oljud från fordon borde man kunna anse det som grov misshandel eftersom man använder ett redskap och kan orsaka permaneta skador hos de som misshandlas. Det vore en mer rimlig bedömning och lämpligare påföljder för de som bullrar medvetet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tycker inte det är speciellt häftigt, men bryr mig inte heller speciellt mycket.

Hade någon stått och gasat utanför mitt hus 24/7 med en Volvo utan avgassystem hade det varit en grej. Att någon åker förbi och låter lite gör mig inget dock.

Däremot kommer jag ihåg att det var kul att provocera när man var yngre, så de som klagar högljutt spelar väl marodörerna rakt i händerna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Black(1)cat:

Bor i södra Sverige (Åhus) turistparadis och bortskämda välkurlade femtio åringar Jo det är faktiskt så illa Visst ungdomar är i majoritet men värst är endå 40 - 55 åringar som fått sin våta dröm besannad HD eller Japanare spelar ingen roll, i vårt villaområde finns tio tolv stycken som ser det som sin skyldighet att jävlas med resten, barnfamiljer med låneskuld på 5.000.000 vill inte ha ovänner utan tiger och gnisslar tänder. Blir det krig i detta landet ska jag visa dessa idioter samma respekt tillbaka. Sverige är ett lustigt land där brist på respekt för andra är på modet, börjar få avsmak för de folk vi börjat bli.

Finns ju en hel del amerikanska bilar ej ombyggda med v8 som låter lika högt är du emot dom lika mycket?

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Sedan 2021 är det ett bötesbrott även i Sverige, det är synd att polisen är så underbemannade och straffen så låga, de kunde även jaga trasiga fordon mycket mer aktivt.

Brottsbalk (1962:700)
16 § Den som för oljud på allmän plats eller annars offentligen beter sig på ett sätt som är ägnat att väcka förargelse hos allmänheten, döms för förargelseväckande beteende till penningböter.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svens...

Vad gäller oljud från fordon borde man kunna anse det som grov misshandel eftersom man använder ett redskap och kan orsaka permaneta skador hos de som misshandlas. Det vore en mer rimlig bedömning och lämpligare påföljder för de som bullrar medvetet.

Trasiga fordon som åker omkring besiktigade är inte många, dom är rätt hårda på besiktningarna. Likställa oljud från fordon med grov misshandel är ju överdrivet, finns ju bilar och motorcyklar som inte är ombyggda och låter väldigt mycket, är det ombyggda som låter för mycket kan man ge kraftiga böter och krav att ändra till standard annars beslagtas fordonet.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Medlem

Det som är högljudda fordon för mig - är alla "disco/rap" fordon med femtioelva subbar i hatthyllan/bagageutrymmet å femtioelva 2000W basslutsteg. Då låter en V8:a lågt. Har själv haft en Pontiac Le Mans 4D HT 1966 med en 326:a (V8).

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Stör inte det minsta. Värre är ju bilstereos då det är mer ihållande

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag tog en promenad idag i Kristianstad och tyckte att stadsbussarna var väldigt högljudda. Ser fram emot till när de byter till elbussar.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag tog en promenad idag i Kristianstad och tyckte att stadsbussarna var väldigt högljudda. Ser fram emot till när de byter till elbussar.

Ledsen att göra dig besviken men det rullar redan elbussar i Malmö, och de är inte speciellt mycket tystare än stadsbussarna som går på naturgas.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Högljudda fordon skall man njuta lite extra av innan sverige förbjuder förbränningsmotorer helt
Kanske skall åka hem till ts och köra några vändor med V8an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Ledsen att göra dig besviken men det rullar redan elbussar i Malmö, och de är inte speciellt mycket tystare än stadsbussarna som går på naturgas.

Är det artificiellt ljud som kommer från elbussarna för säkerhet?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Är det artificiellt ljud som kommer från elbussarna för säkerhet?

Nä, ett mekaniskt ljud, tänk dig hur ett tåg låter när det startar upp och skall köra iväg

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Nä, ett mekaniskt ljud, tänk dig hur ett tåg låter när det startar upp och skall köra iväg

Aha jag tror jag förstår. Intressant!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Som accelerationist tycker jag högljudda motorfordon som stör är bra. De gör motorfordon mindre populära. Det gör det mer sannolikt att motorfordon förbjuds på vägar i tätorter. Vilket lämnar mer plats åt människor som slipper oroa sig för att dom själva, deras husdjur eller familj blir skadade eller dödade av motorfordon i områden där motorfordon är förbjudna. Mer högljudda bilar och motorcyklar. Ju högre volym desto bättre.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Låt ungdomarna hållas.
Vår generation gjorde det på 70-80-talen, kommande generationer lär göra det så länge det finns högljudda fordon.

Jag har treglas så hör själv inte ett smack, åtminstone inte när jag vill ha det tyst om nätterna.

Tycker jaktviggen som övar i närområdet ibland, på låg höjd, är hundra resor brutalare.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Som accelerationist tycker jag högljudda motorfordon som stör är bra. De gör motorfordon mindre populära. Det gör det mer sannolikt att motorfordon förbjuds på vägar i tätorter.

Oooo det hade varit riktigt trevligt om förbränningsmotorer förbjöds i tätorter
Som vägtullar men om din registreringsskylt inte är reggad på en elbil så kan du inte köra igenom.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Alltid lika kul när Karens retar sig på något! Fööööörrrbjud allt jag inte gillar!

Fast det finns redan förbud.
Grejen är att det inte följs.

Permalänk
Medlem

Bor mitt inne i stan här i Gävle, och det är sällan jag störs av högljudda fordon. Värsta är väl nån här i området med en glidar-MC utan ljuddämpare som gillar att gasa satan. Moddade bilar med smakfull ljudnivå har jag inga problem med, de stör mig inte. Min bil låter lite högre än original också, men jag tror inte ens ni skulle höja på ögonbrynen åt det när jag kör normalt

Skrivet av Dockland:

Låt ungdomarna hållas.
Vår generation gjorde det på 70-80-talen, kommande generationer lär göra det så länge det finns högljudda fordon.

Jag har treglas så hör själv inte ett smack, åtminstone inte när jag vill ha det tyst om nätterna.

Tycker jaktviggen som övar i närområdet ibland, på låg höjd, är hundra resor brutalare.

Jaktviggen? De tog ur bruk för 17 år sen.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Är inget fan av oljud men tycker inte förbränningsmotorer som drivs på bensin skapar oljud.
Njuter varje gång jag vrider ut min tvåhjuling med en V4 mellan benen.

Edit: Ok, gräsklippare....det kvalar in som oljud..

Permalänk
Sötast
Skrivet av SuperSverker:

Jag kan kasta in en brasklapp som är relaterat till detta:

Jag är helt övertygad att den mesiga försäljningen av el-motorcyklar (~<2% av global försäljning) är 70% ljud och 30% brist på växlar.
Jag hatar folk som måste vrida upp gasen i neutral för att det är fränt men när man rullar på landsväg är ljudet en stor del av känslan och då får det gärna skrika lite ibland...

Det är detta som jag som teknikintresserad inte kan förstå.

Om man sätter 2 fordon bredvid varandra med exakt samma prestanda.
Fordon A gör 100 db @ 40km/h
Fordon B gör 45 db @ 40km/h

För mig som inte har en rinnande snus i munnen och börjar varje mening med "HÖHÖ" så är det jättesvårt att förstå vad som gör att så många gillar altenativ A bättre. Även om det är en sportbil som inte är "FÖR" högljudd.

Folk vill ha lite skrikande i motorn när de kör fort men jag är helt tvärtom. Om de kan få den så tyst så att den inte går att uppfatta överhuvudtaget, det är ju då man närmar sig magi.... vilken idiot som helst med en skiftnyckel kan ju få en motor att låta, det är bara att göra ett riktigt dåligt jobb så gör den oljud helt av sig själv.

Jag kan väl erkänna att min motivation till detta tänkandes stärktes enormt när jag bodde 50meter från torget i denna lilla stad trelleborg.

4 vånings hus med minsta möjliga gator mellan, 50 meter från torget där under hela sommaren de mest högljudda bilar och motorcyklar varvar motorerna så högt det bara går, 10-20 sekunder i stöten och sedan lämnar gatan.

Visst, det är en eko kammare och det låter väl lika "coolt" som att sjunga i ett trapphus ungefär.... men att bli väckt 3 gånger mellan 00 och 04, 12 veckor i rad är bara tragiskt tråkigt.

De kvällar man har varmt och har fönsterna öppna så blir man bokstavligt talat avbruten av dessa trevliga människor på kvällstid. Om en motor varvar i eko-kammaren så studsar ljudet 1-2 gånger på ytterfasaden å går sedan rakt in i lägenheterna.

Oavsett om du ser på film, pratar med en polare eller till och med lyssnar på musik högt så försvinner allt detta ljud och det ersätts av 100+ dB smatter.

De i tråden som säger att ljudet inte är kränkande eller ej påverkar folk.... öhh, varje sommar så fick jag tinnitus, ringande pip i öronen av att befinna sig i mitt vardagsrum. Normalt eller?

Nej...i min egen lilla fantasivärld så är tysta fordon normen, alla har det.
Och den dagen någon kommer förbi i låt säga en harley davidson så vänder sig folk om omedelbart, då de inte känner igen ljudet.
Och alla uttrycker samtidigt.... "Är den där sönder? Tänk om den exploderar"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Det är detta som jag som teknikintresserad inte kan förstå.

Om man sätter 2 fordon bredvid varandra med exakt samma prestanda.
Fordon A gör 100 db @ 40km/h
Fordon B gör 45 db @ 40km/h

För mig som inte har en rinnande snus i munnen och börjar varje mening med "HÖHÖ" så är det jättesvårt att förstå vad som gör att så många gillar altenativ A bättre. Även om det är en sportbil som inte är "FÖR" högljudd.

Folk vill ha lite skrikande i motorn när de kör fort men jag är helt tvärtom. Om de kan få den så tyst så att den inte går att uppfatta överhuvudtaget, det är ju då man närmar sig magi.... vilken idiot som helst med en skiftnyckel kan ju få en motor att låta, det är bara att göra ett riktigt dåligt jobb så gör den oljud helt av sig själv.

Jag kan väl erkänna att min motivation till detta tänkandes stärktes enormt när jag bodde 50meter från torget i denna lilla stad trelleborg.

4 vånings hus med minsta möjliga gator mellan, 50 meter från torget där under hela sommaren de mest högljudda bilar och motorcyklar varvar motorerna så högt det bara går, 10-20 sekunder i stöten och sedan lämnar gatan.

Visst, det är en eko kammare och det låter väl lika "coolt" som att sjunga i ett trapphus ungefär.... men att bli väckt 3 gånger mellan 00 och 04, 12 veckor i rad är bara tragiskt tråkigt.

De kvällar man har varmt och har fönsterna öppna så blir man bokstavligt talat avbruten av dessa trevliga människor på kvällstid. Om en motor varvar i eko-kammaren så studsar ljudet 1-2 gånger på ytterfasaden å går sedan rakt in i lägenheterna.

Oavsett om du ser på film, pratar med en polare eller till och med lyssnar på musik högt så försvinner allt detta ljud och det ersätts av 100+ dB smatter.

De i tråden som säger att ljudet inte är kränkande eller ej påverkar folk.... öhh, varje sommar så fick jag tinnitus, ringande pip i öronen av att befinna sig i mitt vardagsrum. Normalt eller?

Nej...i min egen lilla fantasivärld så är tysta fordon normen, alla har det.
Och den dagen någon kommer förbi i låt säga en harley davidson så vänder sig folk om omedelbart, då de inte känner igen ljudet.
Och alla uttrycker samtidigt.... "Är den där sönder? Tänk om den exploderar"

Jag...jag pratar inte om volymen direkt utan snarare vad det är för ljud men jag håller med, finns ju folk som kör runt med muffler-delete och dessa är väl sällan samhällsbidragare...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Äsch, bara starta Teslan och köra valfritt pruttkudde ljud! Kan ju knappast bli bättre 😀. Trevlig helg.

Permalänk
Medlem

Min Mercedes med dieselmotor från 90talet låter och luktar förjävla gött <3

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem
Skrivet av SotarnAnton:

Min Mercedes med dieselmotor från 90talet låter och luktar förjävla gött <3

Givet användarnamnet, lyfter du upp den på högkant och kör viskan i avgasröret?

Permalänk
Medlem

Jag bor mitt i centrum och hör vrålande bilar och motorcyklar dagligen...störs man av ljud så anser jag att man kan flytta långt ut i skogen...

Så länge förbränningsmotorer inte skulle förbjudas, så kommer "oljudet" alltid att existera.

När jag själv hade min allra första bil som 18-åring så var det en sportbil med 3" rakt rör + racekat.
Denna bilen lät ärligt talat, helt fantastiskt (inte brötigt)

Den hördes över hela området vid kallstart och den baktände ofta...jag blev stoppad av Polisen varje sommar för att bilen lät alldeles för mycket...tills jag tog fram alla besiktningspapper, då blev det alltid tyst och jag fick åka vidare.

Vad föredras nu när jag är mycket äldre? - En så tyst bil som möjligt.

Stör jag mig på högljudda fordon? - Inte direkt...men det beror väl på lite vad för intressen man har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Bor mitt inne i stan här i Gävle, och det är sällan jag störs av högljudda fordon. Värsta är väl nån här i området med en glidar-MC utan ljuddämpare som gillar att gasa satan. Moddade bilar med smakfull ljudnivå har jag inga problem med, de stör mig inte. Min bil låter lite högre än original också, men jag tror inte ens ni skulle höja på ögonbrynen åt det när jag kör normalt

Jaktviggen? De tog ur bruk för 17 år sen.

Visste inte det Jag borde vetat då brorsan flög just jaktviggen i 14 år

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Givet användarnamnet, lyfter du upp den på högkant och kör viskan i avgasröret?

Ja😍

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowgubbeN:

Jag bor mitt i centrum och hör vrålande bilar och motorcyklar dagligen...störs man av ljud så anser jag att man kan flytta långt ut i skogen...

Så länge förbränningsmotorer inte skulle förbjudas, så kommer "oljudet" alltid att existera.

När jag själv hade min allra första bil som 18-åring så var det en sportbil med 3" rakt rör + racekat.
Denna bilen lät ärligt talat, helt fantastiskt (inte brötigt)

Den hördes över hela området vid kallstart och den baktände ofta...jag blev stoppad av Polisen varje sommar för att bilen lät alldeles för mycket...tills jag tog fram alla besiktningspapper, då blev det alltid tyst och jag fick åka vidare.

Vad föredras nu när jag är mycket äldre? - En så tyst bil som möjligt.

Stör jag mig på högljudda fordon? - Inte direkt...men det beror väl på lite vad för intressen man har.

Sen säga vad man vill om högljudda bilar men jag är mycket mer störd på däckbuller. Till skillnad från snigge och snagge som åker raggarbil så försvinner inte däck dånet och DÄR ska det läggas energi om något.

Bor för övrigt i Göteborg och det försvinner liksom inte även ute i kranskomunerna. Hittat några områden det är markant bättre ljudmässigt men de är få. Kan vara 2 mil ut i skogen och ändå hör man motorvägarna.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14